کد خبر:۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۹
تعداد بازدید: 28307
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
چه جايگزيني براي پايان نامه تعيين شده است؟
امسال قرار است برخي دانشگاه‌ها، شيوه جديدي را بيازمايند كه در آن «آموزش» محور قرار مي‌گيرد. بر اين اساس ديگر پايان نامه خودبه‌خود از گردونه كار خارج مي‌شود، چرا كه اين امر وقت بسياري از دانشجو را مي‌گيرد ...
قائم مقام وزير علوم، تحقيقات و فناوري از حذف پايان‌نامه در دوره كارشناسي ارشد خبر داده است. دكتر محمد حسيني درباره تغييرات احتمالي در دوره‌هاي كارشناسي ارشد گفت: امسال قرار است برخي دانشگاه‌ها، شيوه جديدي را بيازمايند كه در آن «آموزش» محور قرار مي‌گيرد. بر اين اساس ديگر پايان نامه خودبه‌خود از گردونه كار خارج مي‌شود، چرا كه اين امر وقت بسياري از دانشجو را مي‌گيرد و «استاد راهنما» هم به واسطه اينكه درگير پايان نامه است، نمي‌تواند به ساير امور رسيدگي كند.

آن طور كه سايت فردا و هفته نامه اميد جوان منتشر كرده‌اند حسيني گفته است: با توجه به اينكه 88، سال اصلاح الگوي مصرف نام گرفته است ما هم سعي داريم دوره كارشناسي ارشد را سريع‌تر و كوتاه‌تر برگزار نماييم.

وي در پاسخ به اين سؤال كه چه جايگزيني براي پايان نامه تعيين شده است؟ گفت: در روش مذكور جاي پايان نامه را چند واحد درسي مي‌گيرد كه بر سرعت كار مي‌افزايد و باعث مي‌شود ما بتوانيم دانشجويان بيشتري را وارد دوره‌هاي كارشناسي ارشد كنيم. البته اين امر امسال به‌صورت آزمايشي انجام مي‌گيرد.

گفت‌وگو با قائم مقام وزارت علوم

خبرنگار همشهري با دكتر محمد حسيني در باره جزئيات اين تصميم‌گيري گفت‌وگو كرده است كه عينا در پي مي‌آيد:

آيا شما خبر منتشره در سايت اينترنتي فردا را كه به نقل از هفته نامه اميد جوان و در مصاحبه با شما از حذف آزمايشي پايان نامه در مقطع كارشناسي ارشد خبر داده بود تاييد مي‌كنيد؟

به آن سبكي كه آنها منتشر كرده‌اند تاييد نمي‌كنم چون تنها بخشي از مصاحبه مرا به شكل گزينشي منعكس كرده بودند و با حالت تمسخر با آن برخورد كرده بودند.

خوب اصل ماجرا چيست؟
براساس اين تصميم در دوره كارشناسي ارشد دانشگاه‌ها شيوه فعلي تحصيل ادامه پيدا خواهد كرد و در كنار آن دو شيوه جديد به‌صورت آزمايشي اجرا خواهد شد. اين شيوه‌ها ممكن است ادامه يابد و ممكن است قطع شود.

اين دو شيوه چيست؟
يك شيوه آموزش محور و يك بحث پژوهش محور. البته شيوه آموزش محور تنها در 14 دانشگاه خاص اجرا خواهد شد؛ يعني به اين 14 دانشگاه از سوي وزارت علوم مجوز داده شده است كه واحد پايان نامه را حذف كرده و به جاي آن واحد‌هاي آموزشي ارائه دهند.

هدف اين تصميم چه بوده است؟
حالا توضيح خواهم داد. در روش پژوهش محور، تمركز روي كارهاي تحقيقاتي خواهد بود. البته اين معنايش اين نيست كه واحد‌هاي آموزشي نداشته باشند. يا در روش آموزش محور معنايش اين نيست كه آنها كارهاي پژوهشي نداشته باشند. اين تصميم به‌منظور استفاده بهينه‌تر از امكانات دانشگاه‌هاي مختلف اتخاذ شده است و سرعت كار را هم بيشتر خواهد كرد.

چه دانشگاه‌هايي آموزش محور خواهند شد؟
در سال گذشته 10 دانشگاه به‌عنوان دانشگاه برتر انتخاب شدند كه مشمول اين طرح شده‌اند. مانند دانشگاه صنعتي شريف، دانشگاه تهران، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشگاه تربيت مدرس.

يعني دانشگاه‌هاي اصلي كشور؟
بله.

پس اينها آموزش محور مي‌شوند؟
نه اينكه اجبار باشد. بلكه دانشجو مختار مي‌شود واحد آموزشي يا واحد پايان نامه را انتخاب كند. نه اينكه به‌طور كامل حذف شود. البته اين امر در كشورهاي ديگر هم انجام مي‌شود. يعني برخي دانشگاه‌هاي خارجي هستند كه فقط پژوهش انجام مي‌دهند.

در شيوه پژوهش محور حرفي نيست اما حذف پژوهش در دانشگاه‌ها آيا به كيفيت آموزش لطمه نمي‌زند؟
اين امر مشروط به اين است كه به كيفيت آموزش لطمه وارد نشود. بنابراين به همه دانشگاه‌ها مجوز نداده‌ايم.به جاهايي داده‌ايم كه كيفيت آموزشي بالايي دارد و اين اطمينان وجود دارد كه دانشجو مي‌تواند در دوران تحصيل خودش دانش لازم را كسب كند.

البته بايد توضيح بدهيم كه كارهاي تحقيقاتي مرسوم در ساير دروس حذف نخواهد شد بلكه واحد پايان نامه حذف مي‌شود

آيا هدف اين تصميم بالا بردن ظرفيت پذيرش دانشگاه‌هاست؟
بله يكي از اهداف همين است، يكي ديگر از هدف‌ها هم اين است كه ماندگاري دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد كمتر شود و آنها زودتر فارغ‌التحصيل شوند چون الان تقاضا براي ورود به مقطع كارشناسي ارشد بسيار بالاست، همين امسال 680 هزار نفر براي ورود به اين مقطع ثبت‌نام كرده‌اند. در سال 87 تنها 40 هزار متقاضي از اين تعداد جذب دانشگا‌ه‌ها شده‌اند و بقيه نه.

آيا وزارت علوم خودش راسا اين تصميم را گرفته است، آيا آيين نامه آموزشي وزارت علوم براي اين منظور اصلاح شده است؟
اين موضوع مدت‌ها در معاونت آموزشي وزارت علوم روي آن بحث شده است، قبل از نوروز روي آن تصميم‌گيري و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و دانشگاه‌ها هم آمادگي اجراي آن را دارند. البته وضعيت كشورهاي ديگر هم بررسي شده است و اين شيوه هم آزمايشي است و اگر اشكالاتي داشته باشد در آن تجديد نظر خواهد شد.

گفت‌وگو باكارشناسان

دكتر اسلام ناظمي معاون آموزشي دانشكده برق و كامپيوتر دانشگاه شهيد بهشتي معتقد است: اين خبر خيلي غافلگير‌كننده بود هر چند چارچوب آن مشخص نشده است. من فكر نمي‌كنم طرح مناسبي باشد و به اعتقاد من اين طرح تاثير منفي بر كيفيت تحصيلات تكميلي خواهد گذاشت؛

زيرا اصولا هدف تحصيلات تكميلي دانش پژوهي است. به عبارت بهتر پژوهش محور است و به سمتي مي‌رود كه ايده‌هاي نو پديد آيد، افكار جديد نمودار شود و خلاقيت ايجاد شود. اگر هدف صرفا كلاس و امتحان باشد كه ديگر آن را نمي‌توان تحصيلات تكميلي قلمداد كرد؛

زيرا تا قبل از اين مقطع دانشجويان بر همين روند بوده‌اند يعني از ابتداي تحصيلات تا مقطع كارشناسي ارشد وضع بر همين منوال است.

به بيان دكتر ناظمي در حال حاضر شيوه‌هاي آموزشي در كشور‌هاي توسعه يافته به سمت تحقيقات و پژوهش مي‌رود به‌طوري كه حتي از مقاطع دبستان، كودك با تحقيق آشنا مي‌شود، بنابر اين درست نيست در كشوري كه نياز به تحقيق و پژوهش براي توسعه علمي و پيشرفت روز به روز بيشتر احساس مي‌شود ما صرفا به خاطر افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو پژوهش را كاهش دهيم.

معاون آموزشي دانشكده برق و كامپيوتر دانشگاه شهيد بهشتي ياد آور مي‌شود: بسياري از طرح‌هاي بي‌برنامه سبب افزايش مشكل و تدوين برنامه‌هاي ديگري از همين دست مي‌شود، به‌عنوان مثال با افزايش حساب نشده‌اي كه در ظرفيت‌هاي دانشگاهي هر سال ايجاد مي‌شود در آينده نزديك شاهد برابري تعداد متقاضي با ظرفيت دانشگاه‌ها خواهيم بود و خيل افراد تحصيلكرده بيكار افزايش بيشتري پيدا مي‌كند حال مسئولان مربوطه به جاي حل مشكل درصدد جابه‌جايي آن از دوره كارشناسي به كارشناسي ارشد هستند.

پژوهش به رشد و ارتقاي سطح كيفي آموزش كمك زيادي مي‌كند و اگر در دراز مدت توسعه پژوهشي صورت نگيرد، چشمه آموزش خشك مي‌شود و ديگر ثمري نخواهد داشت و نهضت توليد علم تحت‌تأثير قرار خواهد گرفت.

با توجه به اين موضوع دكتر صادقي رئيس دانشگاه شيراز مي‌گويد: دانشگاه شيراز با ايجاد دوره‌هاي آموزش محور موافق بود ولي با لحاظ شرايط و به‌طور مشروط. به گفته صادقي تاكيد ما براي دانشجويان دوره‌هاي مجازي و آموزش الكترونيكي بود كه بتوانند با همين شرايط در كارشناسي ارشد ادامه تحصيل بدهند و مهم‌تر اينكه مدركي كه به فارغ‌التحصيلان كارشناسي ارشد آموزش محور داده مي‌شود از نظر اعتبار علمي همتراز و در سطح دانشجوياني نباشد كه اين دوره را به‌صورت آموزش –پژوهش محور گذرانده‌اند به‌طوري كه فارغ‌التحصيلان آموزش محور نتوانند در دوره‌هاي دكترا شركت كنند.

رئيس دانشگاه شيراز مي‌افزايد: ولي در حال حاضر اين طرح باعث نگراني ما شده است چرا كه با آموزش بدون پژوهش براي دوره‌هاي روزانه اين امكان وجود دارد كه اعتبار علمي لطمه ببيند. به همين دليل دانشگاه درصدد بررسي اين مسئله است.

به اعتقاد ما كسي كه مي‌خواهد وارد دوره دكترا شود بايد حتما دوره‌هاي آموزشي پژوهش محور را گذرانده باشد.تهيه كننده:حميد ضيايي پرور-روزنامه همشهري
Bookmark and Share
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۸
دانشجوي ارشد آموزش محور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
3
26
ما فقط نقش موش آزمايشگاهي را بازي مي كنيم. اين بي انصافي ست يا نبايد مارا بااين روش مي گرفتن يا اينكه باپزوهشي محورها كاملا برابر بوديم. البته بنابريك سري شرايط تغيير روش ميشه داد اماپس از آن به شرط شبانه شدن كه اين آخر سودجويي ست.
پاسخ ها
saeed
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
اگه می تونی یه مشاوره به من بده
سایه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
1
7
اگه ورودی دانشگاهها کم میشد شانس کار دولتی برای آنهایی که حقشان است ضایع نمیشد.شورش رو در آوردید
arash
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
2
12
این اموزش محور هم مثل تغییرات بیخود دورهای ابتدایی وراهنمایی است که نظام اموزشی کشور رو نابود میکنن.تفکرات پوچ و ویرانگر مسئولین
مهاجر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
2
9
این تصمیمات نسنجیده جزلطمه زدن به استعدادونبوغ فکری دانشجووجلوگیری ازدانش افزایی وکاهش سطح علمی کشورنتیجه ای نداردوبجای اینکه کیفیت علمی کشورمون روبالا ببریدفکربالابردن امار وارقام هستیددرکشورماکمیت جای کیفیت راگرفته واین نقطه ضعف بزرگ مارودائم به عقب میکشدتوروخدادرست فکرکنید توروخداعاقلانه تصمیم بگیرید
پرهام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
2
6
اخه شمارابه خدا مگه ماچه گناهی کردیم که باید موش ازمایشگاهی بشیم هرروز یه قانون جدید.خیلی ها به خاطر عدم اطلاع رسانی درست مثل من رفتند اموزش محور شدن وتازه فهمیدن چه کلاه گشادی سرشون رفته.تو رابه خدا تاقبل از فارغ تحصیلی اینگروه یه فکر اساسی بکنید.
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
0
11
اموزش محور باحذف پایان نامه ومعدل 14
ملینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
0
7
واقعا پایان نامه خیلی بده من حاضرم 100 واحد درسی رو پاس کنم ولی برای ارشد پایان نامه نداشته باشم خیلی ها رو میشناسم که به خاطر پایان نامه ترک تحصیل کردند
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: