کد خبر:۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۶
تعداد بازدید: 35298
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
وقتي به‌موقع نمي‌گوييم بله!
آسيب‌شناسي افزايش سن ازدواج
طبق اعلام مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، سن ازدواج براي پسران 29 و دختران 28 است. اين اعداد و ارقام هر چه كه باشد، از بالا بودن نامعقول سن تاهل خبر مي‌دهد
سن ازدواج يكي از شاخصه‌هاي مهم براي ارزيابي ميزان سلامت و بهداشت جسمي و رواني افراد يك جامعه محسوب مي‌شود. در كشور ما كه هنجارهاي ديني نزد عموم مردم از مطلوبيت خاصي برخوردار است و جوانان بخش غالب جمعيتي را تشكيل مي‌دهند، اين ارزيابي در حوزه اخلاق اجتماعي و روحيه جمعي نيز مطرح مي‌شود و دامنه تاثير سن ازدواج را به حوزه‌هاي رفتاري و فرهنگي هويتي نسل جوان مي‌كشاند.

بررسي سن ازدواج جوانان ايراني در چند دهه اخير، روندي صعودي را نشان مي‌دهد در حالي كه سن ازدواج در سال 1354 حدود 25 سالگي بود، پس از چند دهه افزايش (بجز سال 1365)‌ در سال‌هاي اخير براي پسران به 28 و دختران به 24 رسيده است. البته آمارهاي متفاوتي در اين باره ارائه مي‌شود و طبق اعلام مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، سن ازدواج براي پسران 29 و دختران 28 است. اين اعداد و ارقام هر چه كه باشد، از بالا بودن نامعقول سن تاهل خبر مي‌دهد كه بالطبع از جنبه‌هاي مختلف و به صورت پردامنه به آسيب‌زايي در جامعه عرف‌پسند و هنجارطلب ما مي‌پردازد. بررسي دلايل افزايش سن ازدواج و عوارض ناشي از آن كه به‌مراتب گسترده‌ محسوب مي‌شود و ارائه برخي راهكارهاي احتمالي براي بهبود وضعيت، موضوع نوشتاري است كه در ادامه مي‌‌خوانيد.

قرآن كريم بلوغ را سن ازدواج مي‌داند و از آن با تعبير بلوغ نكاح ياد مي‌كند. روايات ائمه و تفاسير مختلف نيز بر همين موضوع صحه مي‌گذارند؛ به طوري كه شيخ طوسي سن ازدواج را سن توانايي جنسي و رغبت به تاهل مي‌داند. يعني سن ازدواج، سن تمايل است و چنين برمي‌آيد كه در صورت نياز اگر ترك آن موجب گناه ‌شود، ازدواج واجب مي‌شود. اما در جوامع امروزي به دلايلي كه در ادامه به آنها خواهيم پرداخت، سن ازدواج از سن بلوغ جسمي فاصله گرفته است و اغلب اين فاصله معقول پنداشته مي‌شود.
 
جوامع غربي اين خلا زماني يا در حقيقت دوره بحراني را با روابط آزاد جنسي كه پشتوانه قانوني دارد، مي‌پوشانند اما جامعه ديني ما چنين راهكاري را برنمي‌تابد. بالطبع در چنين شرايطي، آشكار شدن آسيب‌هاي دوره بحراني ناگزير است چرا كه نه مي‌توان مطابق راهكار ديني، سن ازدواج را به دوران بلوغ نزديك كرد و نه شرايط فرهنگي و اجتماعي دنياي معاصر اجازه مي‌دهد جامعه در شرايطي سالم افزايش سن ازدواج را تابي بياورد. در اين باره توسلي به آموزه‌هاي ديني مبني بر خويشنداري تنها گزينه پيش روست كه باز هم به دليل شرايط فرهنگي روز و حاد بودن آسيب‌هاي تاخير در ازدواج به صورت عمومي و گسترده راه به جاي نمي‌برد. از زاويه ديگري نيز مي‌توان به اين مساله نگاه كرد.
 
خويشتنداري فرمان خداوند متعال براي فردي است كه به هر دليل توانايي ازدواج ندارد و جنبه‌اي موقت يا استثنايي دارد و هرگز يك راهكار عمومي براي اداره جامعه ديني محسوب نمي‌شود. اراده خداوند براي زندگي انسان و دستورات وي مطابق دين مبين اسلام كه دين فطرت و طبيعت است بر ازدواج، تسكين روحي و جسمي و بقاي نسل تاكيد دارد و دستور ارزشمند خويشتنداري كه براي جلوگيري از آغشته شدن فطرت فرد به بي‌مبالاتي و گناه است نبايد با يك راهكار كلان براي اداره جامعه يا شيوه‌اي منفعلانه در برابر ضعف‌هاي موجود بر سر راه ازدواج بموقع جوانان اشتباه گرفته شود. چنين برمي‌آيد كه حكم خويشتنداري نه از فرد و نه از جامعه كه دولت مظهر آن است، رفع تكليف نمي‌كند! چنان‌كه اميرالمومنين علي(ع)‌ پس از اجراي حد درباره جواني كه از تجرد به گناه افتاده بود، دستور داد تا از بيت‌المال وي را تامين كنند و تاهل را بر وي امكانپذير ساخت در عمل نيز نزديك شدن سن ازدواج به مرز دهه سوم زندگي، پيامدهاي رفتاري و رواني وحشتناكي براي جامعه امروزي به دنبال دارد.
 
پژوهش‌ها در اين باره از رابطه افزايش سن ازدواج و رواج تجرد با مفاسد و آسيب‌هاي اجتماعي حكايت مي‌كنند و جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران مكرر در اين باره هشدار مي‌دهند. از منظر روان‌شناسي، تجرد طولاني مدت ريشه بسياري از آسيب‌هاي فردي و اجتماعي است هرچند كه در نگاه اول، درك رابطه علي و معلولي ميان آنها دشوار و حتي غيرممكن به نظر برسد.

ناكامي و دامنه آسيب‌هاي آن

ارضاي نياز جنسي، يكي از اهداف اوليه و انگيزه‌هاي قوي ازدواج است. دكتر هاشم مهدوي، روان‌شناس باليني و آسيب‌شناس اجتماعي نياز جنسي را داراي ماهيتي زيستي،‌ رواني و اجتماعي مي‌داند كه در صورت ازدواج از طريق درست ارضا مي‌شود و در خدمت فرد و جامعه انساني قرار مي‌گيرد و در غير اين‌صورت به افزايش بي‌بندوباري، بزهكاري و عصبيت اجتماعي مي‌انجامد.
 
وي در اين باره توضيح مي‌دهد: «هنگامي كه انگيزه‌هاي قوي نظير شهوت،‌ توليدمثل، استقلال زيستي و تشكيل خانواده به وسيله موانع غيرقابل قبول يا موانعي كه فرد براي رفع آنها ناتوان است، سركوب شوند يا معطل بمانند احساس ناكامي رخ مي‌دهد. احساس ناكامي يكي از الگوهاي قدرتمند رفتاري هنجاري، ارزشي و نگرشي است كه شخصيت و هويت فرد را زير سلطه مي‌گيرد و با گذشت زمان قوي‌تر مي‌شود. اين احساس بتدريج در تمامي ابعاد وجودي فرد ناكام تسري مي‌يابد و به انديشه بزهكاري و ايجاد بسترهاي جرم‌زاي وي مي‌انجامد.
 
بعلاوه نيروي مهار گسيخته شهواني، فرد را به اعمال غيراخلاقي سوق مي‌دهد كه روابط نامشروع، همجنس‌گرايي، انحرافات جنسي، خودارضايي‌، تنوع‌طلبي جنسي، عدم ارضاي روحي و ... بخشي از آنها را شامل مي‌شود. چنين گرايش‌هايي نتيجه تجربه‌هاي نادرست جنسي و خيالپردازي‌هاي شهواني پيش از ازدواج محسوب مي‌‌شود و در افزايش فاصله بلوغ تا تاهل ريشه دارد. از سوي ديگر افزايش سن ازدواج و عدم ارضاي جنسي بموقع شكل‌گيري عقده‌هاي رواني و انباشت آنها در شخصيت فرد را به دنبال دارد. ارضاي جنسي امنيت و آرامش رواني را موجب مي‌شود و بدون آن عصبيت‌هاي روحي، طغيانگري، احساس پوچي و حتي ميل به خودكشي مجال بروز مي‌يابند. روابط نامشروع پيش از ازدواج نيز نه‌تنها به ارضاي كامل و جامع منجر نمي‌شوند بلكه چون همواره با احساس گناه و غيراخلاقي بودن همراه است بر ميزان عصبيت‌ها مي‌افزايد.»
 
وي ازدواج را فرهنگي مشترك ميان همه جوامع مي‌داند كه با نيازهاي عميق و ريشه‌دار انسان در طول تاريخ بشريت سر و كار دارد و بدون آن جامعه انساني با دگرگوني و مسخ بنيادين مواجه مي‌شود. مهدوي درباره پيامدهاي افزايش سن ازدواج نيز مي‌افزايد: «تحقيقات بسياري در اين حوزه صورت گرفته است. ميان افزايش سن ازدواج و كاهش سن جرم در يك جامعه رابطه‌اي معنادار وجود دارد كه در كوتاه‌مدت آشكار مي‌شود. انواع مختلف فحشا، بي‌بندوباري، تجاوز به عنف و ... با افزايش سن ازدواج رابطه‌اي مستقيم و قابل پيش‌بيني دارند. علاوه بر آن جنايت، قتل، دعواهاي خياباني و خانوادگي، دزدي، اوباشگري، مزاحمت، روابط نامتعارف و خشن، فرار از خانه و... نيز با افزايش سن تاهل بيشتر مي‌شوند و در بلندمدت آسيب‌هاي بزرگ اجتماعي را دامن مي‌زنند. آمارها نشان مي‌دهد اغلب دختران و پسران فراري از خانه بر سر موضوع ازدواج با خانواده‌شان اختلاف دارند. تحقيقات سازمان بهزيستي نيز نشان مي‌دهد سن شروع روسپيگري براي بيش از 60 درصد دختران 13 تا 20 سال است، يعني درست در سنين بلوغ و برخي هم فراهم نبودن شرايط ازدواج يا مخالفت خانواده‌شان را با تاهل آنها دليل اصلي گرايش به روسپيگري معرفي كرده‌اند كه اين ميزان را 70 درصد مي‌دانند. آمار ديگري نشان مي‌دهد نزديك يك چهارم زنداني‌هاي كشور را جوانان زير 30 سال تشكيل مي‌دهند و مجموعه اين ارقام از آسيب‌هايي حكايت مي‌كند كه بالا رفتن سن ازدواج و مشكلات جنسي، روحي و رواني بخش‌هاي مهمي از آن را تشكيل مي‌دهد.

افزايش امنيت دروني، بازيابي شخصيتي و حتي رفع برخي مشكلات ذهني و رواني ارزش‌هايي هستند كه دركنار بلوغ فردي و اجتماعي، افزايش مهارت، انگيزه و توليد ثروت مي‌توان آنها را جزو پيامدهاي ازدواج به‌موقع دانست. در حقيقت ازدواج و تشكيل خانواده انگيزشي قدرتمند براي زوجين ايجاد مي‌كند تا به جنگ سختي‌هاي زندگي بروند و از آسيب‌هاي گوناگوني كه در زندگي مجردي در كمين آنهاست، مصون بمانند. از اين ديدگاه پاسخگويي به نيازهاي عاطفي بزرگ‌ترين دستاورد ازدواج است كه به سلامت شخصيتي فرد مي‌‌انجامد.

افزايش امنيت دروني بازيابي شخصيتي و حتي رفع برخي مشكلات ذهني و رواني ارزش‌هايي هستند كه مي‌توان آنها را جزو پيامدهاي ازدواج بهنگام دانست اين‌كه يك نفر در كنارش باشد. تنهايي‌اش را پر كند و قابل اعتماد و محرم رازش باشد سوپاپ اطميناني براي عصبيت‌هاي فردي و اجتماعي هر يك از زوجين است و از بروز ناهنجاري‌هاي رفتاري مي‌كاهد. تجربه‌هاي اجتماعي نيز نشان مي‌دهد هنگامي كه ازدواج بموقع به زايش نهاد خانواده و اقتدار آن در جامعه مي‌‌انجامد سطح آسيب‌‌هاي ناشي از احساس تنهايي و پوچي ‌ كه از مشخصه‌هاي جهان معاصر است ‌ به كمترين حد ممكن مي‌رسد. اوج اين تجربه اجتماعي را مي‌توان در رابطه ميان افزايش سن ازدواج و بالا رفتن ميزان خودكشي يا ميل به آن دانست.

با اين تذكر كه در كشورهاي غربي و جوامع غيرديني روابط نامشروع و آزادانه‌ ميان دو جنس مخالف خلاء ‌ناشي از افزايش سن تاهل را پر نمي‌كند. خودكشي به زعم بسياري از روان‌شناسان پديده‌اي اجتماعي است كه دنياي پيچيده، ماشيني و پر تعليق امروزي در پي كمرنگ‌شدن مناسبات عاطفي و قدرت نهاد خانواده براي جامعه بشري ايجاد مي‌كند و فراموش نكنيم احساس تنهايي و پوچي اپيدمي شده درجهان مدرن، پايه و اساس انتحار شخصي را موجب مي‌شود. خانواده نخستين فرد را به عرصه اجتماع وارد مي‌كند و پس از آن تشكيل يك خانواده جديد است كه مي‌‌تواند پوچي زندگي مدرن را از فرد بگيرد و به فلسفه حيات او و متعاقب آن رفتار و نگرش وي جهت بدهد.

عوامل فرهنگي و اقتصادي

سن ازدواج در اغلب كشورهاي درحال توسعه، روندي صعودي دارد و آمارها نشان مي‌دهد در چند دهه اخير به طور مرتب با نوسانات جزيي افزايش يافته است. بخشي از اين افزايش عملي به ديدگاه‌هاي فرهنگي باز مي‌گردد كه واكنشي در برابر الگوي توسعه در اين جوامع است، طوري كه نتايج يك نظر‌سنجي در تهران نشان مي‌دهد پسران سنين بالاي 26 سال را براي ازدواج‌شان مناسب مي‌دانند و دختران 21 تا 25 سالگي را سن ايده‌آل ازدواج تلقي مي‌كنند. سن مطلوب ازدواج براي اقشار كم‌سواد و بي‌سواد نيز كه از الگوهاي توسعه تاثير‌پذيري كمتري دارند 3 - 2 سال پايين‌تر از اين حد است.
 
دكتر «مهدوي»‌ معتقد است عوامل موثر بر افزايش فرهنگي سن ازدواج را بايد در واقعيات جامعه و تلقي نسل جوان از مفهوم تاهل و استقلال جستجو كرد و در اين‌باره مي‌افزايد: «الگوهاي رفتاري معاصر به دنبال رفاه است، آن را جزئي ضروري از زندگي مي‌داند و از اين طريق توقع مادي بيشتري ايجاد مي‌كند كه بالطبع دستيابي به آن امري زمانبر محسوب مي‌شود. تحول الگوهاي دختران كه ادامه تحصيل و كسب شأن تحصيلي، شغلي و اجتماعي را تشويق مي‌كند و ازدواج را مانع دستيابي به آنان مي‌پندارند در افزايش سن ازدواج در نظر و عمل تاثيري چشمگير دارد. بي‌اعتمادي نسبت به جنس مخالف، وسواس بيش از اندازه در انتخاب همسر و فراهم بودن زمينه ارضاي نامشروع عوامل ديگري هستند كه در تاهل تاخير ايجاد مي‌كنند. نكته ديگر الگوپذيري از جوامع توسعه يافته غربي است. به نظر مي‌رسد با آن‌كه تمايل به استقلال در جوانان بسيار زياد است، ديگر ازدواج مسير تحقق آن محسوب نمي‌شود و نگرشي مبتني بر جستجوي استقلال در تجرد به چشم مي‌آيد. جوانان ترجيح مي‌دهند به استقلال مالي برسند، خانه‌اي بخرند يا اجاره كنند و آخر سر تجرد آزادانه را محك بزنند.

آسيب ديگري در اين حوزه مطرح مي‌شود كه بايد آن را ناشي از عرف نادرست فرهنگي جامعه ما و مطرح شدن يكسويه پيشنهاد ازدواج صرفا از جانب پسرها دانست. به نظر مي‌رسد فرهنگ ما در اين‌باره رويه‌اي خشك و انعطاف‌ناپذير اتخاذ كرده است در حالي‌كه در دين اسلام مطابق خطبه عقد اين زن است كه خود را به ازدواج مرد در مي‌آورد و پيشنهاد براي ازدواج را هم مي‌توان بر همين اصل استوار كرد. بسياري از پسران با وجود علاقه به ازدواج از آنجا كه خود را از نظر موقعيت مالي و شأن خانوادگي و طبقاتي در خور گزينه‌هاي ازدواجشان نمي‌يابند از مطرح كردن پيشنهاد آن نيز حتي به صورت تلويحي و غيرعلني اجتناب مي‌كنند. اينجاست كه نرمش طرف مقابل و علاقه طبيعي او به ازدواج مي‌تواند مشكل را حل كند و همه موانع را پس بزند.

علاوه بر مسائل مذكور اين آسيب‌شناس اجتماعي مشكلات مالي را مهم‌ترين عاملي مي‌داند كه در جامعه ما به بالا رفتن سن ازدواج منجر شده است و در اين‌باره توضيح مي‌دهد: «تحقيقات ميداني و آنچه از شواهد جامعه بر مي‌آيد با وجود همه دگرگوني‌هاي فرهنگي ازدواج هنوز يكي از دغدغه‌هاي اصلي جوانان بالاي 20 سال را تشكيل مي‌‌دهد. اغلب دختران و پسران ازدواج و تشكيل خانواده را نقطه عطفي در روند زندگي‌شان مي‌دادند، به آن فكر مي‌كنند و در صورت توانايي براي تاهل به اقدامات عملي دست مي‌زنند. در حقيقت افزايش سن تاهل در جامعه ما با دلايل اقتصادي نظير تامين معيشت خانواده آينده، اشتغال و مسكن ارتباطي قوي دارد و از اين نظر با عوامل تاخير‌ساز تاهل در كشورهاي غربي كه دلايل عمده فرهنگي دارند به كلي متفاوت است.
 
البته ناگفته نماند اين مشكلات اقتصادي علاوه بر ناتوان ساختن بخش بزرگي از جمعيت جوان براي تشكيل خانواده بتدريج از مطلوبيت ازدواج و تاهل نيز مي‌كاهد و نوعي مقاومت منفي در برابر اين جريان طبيعي زندگي پديد مي‌آورد. جوان‌ها بويژه پسران به قول معروف با يك دو دوتا، چهارتا و هر جوري كه حساب مي‌كنند ازدواج را عقلاني در نمي‌يابند! رفتن زير بار هزينه‌هاي گزافي كه پيش، حين و پس از ازدواج وجود دارد و از مخارج مراسم نامزدي، عقد و عروسي تا اجاره‌خانه‌هاي سنگين با وجود بيكاري يا سطح درآمدي پايين يا غيرممكن است يا بسيار دشوار و بر اين اساس تجرد هر چند كه طولاني شده باشد يك مزيت محسوب مي‌شود. فرهنگ جديدي كه ميان جوانان پسر به دور از تعارفات و تبريك‌هاي ازدواج و پيوند زوجين در حال شكل‌گيري است و تاهل و به دوش گرفتن بار سنگين زندگي خانوادگي را نوعي حماقت، فريب، ندانم كاري يا به قول معروف افتادن در چاه زندگي پس از بيرون آمدن از چاله تجرد مي‌‌داند، دليلي بر صحت اين مدعاست.»

راهكارهاي وي نيز براي كاهش سن ازدواج و خروج از بحراني كه گريبان جامعه را گرفته است، طيفي وسيع را در بر مي‌گيرد: «فرهنگ‌سازي براي ازدواج ساده، برپايي كلاس‌هاي آموزشي درباره ضرورت ازدواج براي فرد و نظام اخلاقي و هنجاري اجتماع، فراهم شدن امكانات ضروري زندگي زوجين توسط نهادهاي دولتي يا ان.جي.او‌ها، حمايت‌هاي متنوع بيمه‌اي و مالي از جوان‌ها در آستانه ازدواج، قرارگيري متاهلان در اولويت برخي خدمات اجتماعي و شغلي، ساخت مسكن ارزان قيمت و واگذاري به زوجين جوان و... بخشي از اين راهكارها را شامل مي‌شود. نقش خانواده و دولت در اين حوزه و ارتباط هماهنگي ميان آنها، نكته مهمي است كه در تشويق جوانان به ازدواج بموقع نقشي پر رنگ دارد.

تربيت و حمايت خانوادگي بايد ازدواج ساده را تشويق كند و زمينه را براي انگيزش‌هاي تشكيل خانواده براي جوان فراهم آورد. دولت نيز بايد به اين انگيزه دروني شده پاسخ بدهد و با ايجاد بسترهاي اجتماعي و اقتصادي مناسب براي ازدواج، جوانان را حمايت كند. مجموعه اين تلاش‌ها را مي‌‌توان در يك طرح جامع چنين تصور كرد. سياستگذاري فرهنگي جامعه بايد به گونه‌اي باشدكه رشدمتناسب فرد را در زمينه‌هاي جسمي، عاطفي، عقلي، اقتصادي و... رقم بزند. اين كه يك جوان در سنين پس از بلوغ از نظر عقلي و عاطفي توانايي ازدواج و اداره خانواده جديدش را داشته باشد، همچنين امكانات مالي نيز برايش فراهم باشد. در حال حاضر جوان سال‌ها پس از بلوغ تازه به دنبال شغل يا تامين مسكن مي‌رود و در چنين شرايطي، طولاني شدن فرآيند تاهل و افزايش نامعقول و دردسرآفرين سن ازدواج نيز اجتناب‌ناپذير است.»تهيه كننده:امين رحيمي-روزنامه جام جم
Bookmark and Share
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
انتشار یافته: ۱۰۸
ناشناس
|
AFGHANISTAN
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۹
14
51
سن ازدواج جوانان نباید از 25سال تجاوز کند . وگرنه بسیار بدیهی است که اسیب های فراوانی دامن گیرجوان خواهد گردید
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
من تا30سالگی نشستم دیدم از خاستگار خبری نیست مجبورم شدم خودم برم خاستگاری والان ازدواج کردم و خوشبخم هستم شوهرمم خیلی خیلی خوبه پولدار و خوشکل
مهر.........
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
من خودم در 14سالگی ازدواج کردم ....بعد از اون ..در کنار زندگی متاهلی به درسم ادامه دادم ....چون تو خونه تنها بودم و همسرم بیشتر مواقع سر کار بود ...یه طوری با درس خوندن خودم و سر گرم کردم ..الان لیسانس گرافیک دارم ...شوهرم رو هم خیلی دوست دارم .........الان 9ساله که متاهل میباشم ...اهان ...داشت یادم میرفت ........شوهرم 10سال از خودم بزرگتره ...و خیلی خوب من و روحیاتم و درک میکنه .....از اینکه تو سن پایین ازدواج کردم خیلی خوشحالم ...چون تو رده سنی 14سال همه ی دوستام دوست پ..داشتن ...اما من نه ..نامزد داشتم ....بدون اینکه ترسی از گشت ارشاد داشته باشم ...دستش و میگرفتم و شونه به شونه اش تو خیابون قدم میزدم
ناشناس
|
KUWAIT
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۰
8
39
با سلام و عرض ادب
به نظر من مهمترین عامل بالا رفتن سن ازدواج سختگیریهای پیش از حد خانواده ها هستش. من 29 سال سن دارم ولی به دلیل خانوادم هنوز نتونستم ازدواج کنم.وقتی خانواده ها اینجوری شدن دیگه از دست دولت کاری بر نمیاد.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
خاک بر سرت با خانواده ذلیل بودنت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۵/۳۰
23
9
با سلام. من ۲۹ساله هستم ۹سال بود منتظر یه دختری بودم همدیگه رو میخواستیم اما پدرش اونو به زور داد به برادرزادش.. حالا من خیلی نا امید شدم.. نمیتونم قبول کنم.. شما بگید من چیکار کنم که آروم بگیرم..؟
پاسخ ها
علی
| SWITZERLAND |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
دوست عزیز سعی کنید ان موضوع را فراموش کنید انسان قدرت انتخاب دارد سعی کنید با کسی دیگر که مورد اطمینان است ازدواج کنید
طناز
| - |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
یادت باشه که تو لیاقتت خوشبخت شدنه پس با فکر کردن به یه خاطره زندگیتو هدر نده
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۰
17
13
be nazare man tu iran adam faghat vase gharize ezdevaj mikone dokhtaraye hala alan tu khuneye babashun rahatan age puldar nistin behetoon pishnahad mikonam hichvaght ezdevaj nakonin man yek mohandesam ba borji 1 milion hoghugh bavar konin pashimunam namidoonam chera ezdevaj kardam yeki mano rahnamayee kone
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۸
عزیزم نیاز روحی و عاطفی به داشتن همسر یک نیاز روحیه که توی وجود هر انسانی وجود داره و ربطی به ایران و آمریکا یا هر جای دیگه نداره. توصیتونم واسه خودتون نگه دارین.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
شما پشیمون هستین با دیگران چیکار دارید.نظرتون واسه خودتون
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۹
5
53
سلام. خودتون قضارت كنيد وقتي اين قدر بازار كار خرابه چه طوري ميشه ازدواج كرد؟وقتي يه پسر نميتونه خرج خودش را بده چه طوري ميتونه ازدواج كنه؟كي از ازدواج بدش مياد؟ كي از آرامش خاطر بدش مياد؟ ولي وقتي كار خبري نيست .در آمدي دركار نيست. پدر پولداري دركار نيست .پس ناچار ازدواج دير ميشه.پس فقط نگوييد كه جوانان بايد ازدواج كنند بلكه بايد زمينه ي ازدواج را محيا باشه.موفق وپيروز باشيد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
برادرم خدا کجا رفته ایه ی 32 سوره نور رو بخونید که خداوند به جوان بی پول که می خواهد ازدواج کند می گوید ازدواج کن از فضل خود بی نیازت خواهم کرد
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
ازدواج بکنی خدا روزیتو میده.حتما نباید همه ی شرایط آماده باشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۴
8
29
تنها چیزی که میخوام بگم این هست که هیچ وقت خودتون رو گول نزنید دورو ورتون و نگاه کنید میبینید چه خبره پس الكی به جوان ها گیر ندین.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
7
15
سلام نه اينطور نيست گاهي پيرهايي با موقعيت هاي خيلي خوب هم تا سن بالاي 30 سال هنوز مجردند
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۸
1
19
سلام به نظر من سن مهم است ولي انسان اگر عاقل باشد صداقت مهرباني وايمان خوش اخلاق باشد به نظر من در ازدواج موفق مي شوند تا زماني كه دورغ رياكاري غيبت نداشتن اعتماد به يكديگر نباشد ازدواج در هر سني كه باشد باطل است
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
سن مهم نیست.این را اسلام هم تایید میکنه
pooya
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۰
1
5
salam be nazare man moshkel sare khoonevadehast chon javoon 24 sale ro migan naaaaaaa hanooz bacham senni nadare ke be doon inke az dele bache khabar dashte bashan javoon badbakhtam az rooye haya nemitoone chizi bege va gonahesh roo gardane khoonevadas
سلدا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۴
5
28
ازدواج مثل دستشويي رفتن ميمونه كسايي كه توند ميخوان بيان بيرون و كسايي كه بيرونن اين پا اون پا مي كنن سريع برن تو
پاسخ ها
علی
| SWITZERLAND |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
هه هه یه کلمه هم از عروس گلمون دلیلش میدونی چیه چون با این گرونیها تورم اجاره خونه ها هر روز دعوا بر سر همین پوله -به نظر من تا حسای پولدار نشدی ازدواج نکنید یا حق
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۸
3
6
این رو میدونم که نمیشه خلا بین بلوغ تا سن ازدواج رو با رفتار اخیر بین پسرها و دخترها مجرد پر کرد چون این رفتار به بعد از ازدواج هم کشیده میشه.
این رفتار که بعد از ازدواج هم ادامه داره تازه داره ازداخل جامعه بیرون میاد.
ابتدا باید از ریشه ی خانواده حرکت کرد تا به جوان سالم رسید.
این نکته رو دخترها بدونن به هر خواستگاری جواب مثبت ندن حتما از پیشینه اون اطلاع پیدا کنن.
و در آخر جوانان ایرانی دارن این خلا بین بلوغ تا ازدواج رو با بیبندوباری سپری میکنن پس اینقدر به فکر ازدواج نباشن اول خودسازی بعد ازدواج به موقع با اطلاع کامل از جامعه امروز؛ چون ناآگاهی گرایش به این رفتارها رو بعد از ازدواج نیز به وجود میاره.
ازدواج به موقع
sara
|
AFGHANISTAN
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
2
21
سختگیری های فامیل ها ورسم ورواج غلط وخرج های گزاف چشم وهم چشمیها همگی از دلایل مهم به تاخیر افتادن سن ازدواج هستند
پاسخ ها
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۸
سلام
ببخشید اینو میگم ولی شما مطمئنید دختر هستین؟ آخه من کمتر دختری دیدم که از چشم و همچشمی بدش بیاد. در واقع بجز خواهر خودم هیچ دختری رو ندیدم که از چشم و هم چشمی بدش بیاد.
رضا
|
-
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
4
15
سلام به نظر من فقط عوامل فرهنگي و اقتصادي مهمه
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
نیاز به ازدواج مهمه
شهرزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۸
3
15
به نظر من برای یه دختر شخصیت ایمان خانواده کار مهمه مطمئن باشید حلال بودن پول بیشتر از زیاد بودنش ارزش داره
saman
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
2
16
سلام فعلا که بد گویی اطرافیان نسبت یه دختران فامیب و همسایه از روی حسادت دلیل عدم ازدواج و بالا رفتن سن انهاست به دخترای دم بخت چه ریطی داره که......
حالا بیا فرهنگ انسانیت به مردم بزرگسال اموزش بده
من که فعلا 23 سالمه و سن ازدواجم دیر نشده دلم به حال ان دخترای گل فامیل که متاسفانه سنشان از 30 رد شده ولی همچنان بدگویی ها و زیر اب زدنا نسبت به انها ادامه داره ...خدا به من رحم کنه.....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
28
24
سن بالا برای ازدواج اصلا بد نیست بذارید جوونا از این سن لذت ببرن
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
13
8
پسر 32 ساله هستم/ازدواج نکردم بیشتر تمایل به پسر دارم بی نهایت تحت کنترل خانواده بودم وهستم
با دختر هیچ ارتباطی به جز کاری نداشتم/الان تحت قشار خانواده و حرف مردم برای ازدواج هستم/خانواده تا الان سعی در قانع کردن من داشتم الان کسی و که برام درنظر داشتون و به برادرم که 7 سال از من کوچیکتر است پیش نهاد دادند/علارقم میل باطنیشون.نمی دونم چیکار کنم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
3
29
خدایا حیف ماجوانان بااستعداد ایرانی که روزگارمان این گونه بگذرد رحمتت را بر این کشور دوچندان فرما
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
4
14
جوانها از دل یک خانواده بیرون میان. بهتره علت ازدواج نکردن اونها رو اول در وضعیت خانوادگی اونها جستجو کنید و گرنه به طور طبیعی هر جوانی دلش می خواد یه روزی ازدواج کنه. من خودم که قربانی خودخواهی های پدر و مادرم شدم. 43 سالمه و مجردم!!!!!
جوان ناکام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۳
11
32
دخترها دوست دارند طرفشان همه شرایط را در حد عالی داشته باشد اونوقت آری را می گویند .
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
13
17
خودم 17 سال سن دارم اما اوضاع جامعه طوري هستش كه نمي تونم بيشتر از اين خودم رو كنترل كنم.نميدونم ازدواج من با اين سن مي تونه موفقيت اميز باشه يا نه /9
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
اگر فکر میکنی به ازدواج نیاز داری ازدواج کن.با خانوادت حتما مشورت کن.سن مهم نیست
سارا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۷
6
31
ما دخترها تو سن 22 تا 24 سال دوست داریم ازدواج کنیم ولی متاسفانه خانواده ها انقدر سخت می گیرن که بی خیالش می شیم و می چسبیم به کار بعد موقعیت مالیمون خوب می شه و این بار خانواده ها ترس بالا رفتن سن دخترشونو دارن و ما هم سطح توقعمون می ره بالا و این میشه که سن ازدواج دخترها بالا میره.این اتفاق واسه من و خیلی ها افتاده
پاسخ ها
سعید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
اشتباه نکنین سارا خانوم این شما هستین که باید اینده نگر باشین نه خونواده.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
2
16
من یک جوان سی ساله هستم ومجردم تمام هم سن وسالهای من به موقع ازدواج کردند اما به علت لج بودن پدرم با من سن ازدواجم بالا رفته ومقصر اصلی در این قضیه را پدرم میدانم.
پاسخ ها
علی
| SWITZERLAND |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
بله متوجه شدم بعضی خانوادهها ظاهران بیسواد هستند نمیدونند که پسری دارند دختری دارند اینا فردا باید به موقع ازدواج کنند اینجور بابا هارو باید اتیش زد
ش.ش
|
SWITZERLAND
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
5
21
ممنونم از همه ی این گفته ها و مطالب
ای کاش چاره ای هم پیدا میشد
من یک جوان 25 ساله ام که هیچ دوست ندارم دست به گناه بزنم و تا کنون به لطف خدا خویشتنداری کرده ام
اما پاسخ اینهمه زجر رو چه کسی باید بده؟؟؟؟صیغه راه حله؟؟؟ از دید من این یک جنایت روحی هست این نظر منه
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
8
30
سلام. تقصیر مدرک دانشگاه/ ماهواره و سیمکارتهای ایرانسله از وقتی اینها اومد جوونها به خصوص دخترا خیلی عوضی شدن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
1
13
سلام . گذشته در چه شرایطی و با چه طرز فکری بودیم و حالا امروز در چه شرایط و با چه طرز فکری هستیم ؟
بزرگترها در گذشته به چه چیز اهمیت می دادند و فرزندان را چگونه تربیت می کردند؟
حالا امروز چطور؟
امرزو ایمان جوانها قویتر شده یا ضعیفتر؟
javad
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
2
7
سلام من پسری 21ساله هستم که یک ساله با دختره دختر خالم نامزد کردم هنوز هیچی نشده همه ی فامیلای نامزدم دارن واسم تعیین تکلیف میکنن به نظر من نباید زیاد از مشکل مالی گفت چون خدایی که اون بالاست روزیه همه رو میرسونه چیزیرو که باید در موردش بحث کرد دخالتهای دیگرون و حتی بعضی مواقع دخالت خونواده هاست که باعث مشکل جوونا میشه
شایان
|
POLAND
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
1
18
نیاز عاطفی رو وقتی شرایط ازدواج نداری چجوری میشه برطرف کرد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
اگه میتونی ازدواج کن
مهراز
|
GERMANY
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
2
11
من 21 سالمه و اون دختره 19 سال یه یک هفته ای هست با هم صحبت هم کردیم و منتظر جوابم با این همه صحبت تازه میگه من کوچیکم یکی نیست بگه اون موقع داشتی میومدی کوچیک نبودی حالا که ما رو دیدی کوچیک شدی حالا که موقعیت برای دخترا پیش میاد یه بهونه دیگه میارن خدائیش تعریف نباشه شرایط من خیلی خوبه




ولی من میگیرمش :) دخترخوبیه :)
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
2
3
وقتی من یه جوونی هستم در سن 21 سالگی سرکش پر جن بو جوش و دوست ندارم کسی بهم چیزی بگه و در تضاد با اون دوست هم دارم ازدواج کنم ولی وقتی پای گفته های روان شناسی یا مادرانه ی مادرم میشینم از 100 نوع سختی در زندگی صحبت میکنه به جز مشکلات مالی چه طور فرد باید با قتعیت اعلام کنه که من میخوام ازدواج کنم
در حالی که پدر ادم هم فکر هایی برای داماد کردن یا شوهر دادن بچه هاش داره
این همه نظر با هم به نظر شما چی از توش در میاد؟
لاله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
24
9
سلام،من 26 سالمه و شاغل هم هستم.بخدا پسرای الان بنظر من کمی بی عرضه و تنبل شدن!!!من خودم الان اگه پسر بودم میتونستم یه ازدواج ساده داشته باشم.البته قبول دارم که هزینه ها خیلی سرسام آور شدن ولی اگه هر دو نفر(دختر و پسر)شاغل باشن میتونن از پسش بر بیان و کم کم که یکم مشکلاتشون حل شد|،خانوم خونه به خونه داریش برسه.در کل از نظر من پسرا بی مسئولیت و ترسو شدن...
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
دخترا خیلی زندگی مجلل میخوان ...وگرنه پسرا به راحتی ازدواج میکنن
s.u
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
28
19
با سلام به مجردها. بريد حال كنيد مگر ديوانه ايد كه خرجتون رو دو برابر كنيد با جوانيتون حال كنيددددددد.
مائده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
16
10
سلام ولي من خودم از دسته ادماييم كه از ازدواج ميترسم
پاسخ ها
جبرئيل
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
نترس ازدواج كه ترس نداره
A.K
|
SWITZERLAND
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
5
24
به نظر من با این گرونیها این تورم که روز به روز در حال گسترشه عملی هست در بالا رفتن ازدواج جونی که درشو میخونه به 23 سالگی میرسه تازه میره خدمت سربازی میشه 25 سالش بهد اگه الافی طی نکنه بره سر کار اونم با این وضع کار شانس بیاره با پارتی توی یه شرکت استخدام بشه ماهی 400 حقوق بگیره تازه اگر پسنداز کنه پولاشو 2 سال دیگش 8 میلیون سرمایه داره
الان 27 ساله شده اگه میل به ازدواج پیدا کنه نمیتونه دختری رو که میخواد پیدا کنه مجبوره بره از دهات بگیره یا کم توقع بگیره
تازه اجاره خونه داره ماهی 300 تومن خرج زندگی 300 تومن کمه کمش ایا با ماهی 400 تا خر خره تو گل گیر کرده دستو پا میزنه بیاد بیرون تازشم بچه دار بشه خرج بچه my baby ماهی 50 تومن - شبها با هزار فکرو خیال میخوابه موهاش سفید میشه از غصه مشکلاتش بیشتر دچار عصبانیت روحی روانی میشه و منجر به طلاق کشی میشه-----------------------
سمیه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
6
8
سلام به همگی این حرفا چیه همیشه تحت هر شرایطی بگین خدا بزرگه هر بلایی که سر ادما میاد تقصیر خودشونه تو این قضیه ازدواج یه چیزی واضح شده به همه که ما همه تو سرنوشت هم دخیل هستیم پس با رعایت حقوق خودمون و دیگران از بروز مشکلات برای فرزندانمان جلوگیری کنیم
پاسخ ها
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
کاملا" واقعیت داره.پسرا باید برن به عشق و حال جوانی برسن.مگه مرض داریم بریم گیر این دخترای از خود راضی بشیم
فرهاد
|
UNITED KINGDOM
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
3
1
سلام به مجردا خدا بزرگه همیشه با ماست (میگه شما زن بگیرید منم برکتشو نشونتون میدم) ولی این بحث مخصوصه بندهای با ایمانه پس با خدا باش و سروری کن
جواد
|
TURKEY
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
6
5
دوستان!من دختری رو برای ازدواج انتخاب کردم که 32 داشت . به فکر اینکه سخت گیری نمی کنه و توقعاتش پائینه! اما به یک بلای گرفتارشدم که روزگارمو سیاه کرد و بعد سه سال ارتباط همه چی به هم خورد! نمی دونستم خانما به این فکر می کنن که تا حالا ازدواج نکردن و فرصت های زیای رو از دست دادن ، از کجا معلوم این آقا از اونا بدتر نباشه و همش دچار تردیدن!فراموش کرده اند حالا از گرمی بازار شون کاسته شده و دیگه فرصت این نمونده دنبال فرد آنچنانی بگردن ! اگه خانما مخصوصا تو این شرایط جنبه مالی رو در نظر نگیرن خاستگار زیاد براشون پیدا می شه! جون جوونا همش در تنگنای اقتصادی قرار دارند
جواد
|
TURKEY
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
4
4
دوستان!من دختری رو برای ازدواج انتخاب کردم که 32 داشت . به فکر اینکه سخت گیری نمی کنه و توقعاتش پائینه! اما به یک بلای گرفتارشدم که روزگارمو سیاه کرد و بعد سه سال ارتباط همه چی به هم خورد! نمی دونستم خانما به این فکر می کنن که تا حالا ازدواج نکردن و فرصت های زیای رو از دست دادن ، از کجا معلوم این آقا از اونا بدتر نباشه و همش دچار تردیدن!فراموش کرده اند حالا از گرمی بازار شون کاسته شده و دیگه فرصت این نمونده دنبال فرد آنچنانی بگردن ! اگه خانما مخصوصا تو این شرایط جنبه مالی رو در نظر نگیرن خاستگار زیاد براشون پیدا می شه! جون جوونا همش در تنگنای اقتصادی قرار دارند
sade
|
ICELAND
|
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
1
0
بیشتر خانواده های کم سواد دچار مشکل حاد میشن چون احتمالا از توقع فرزندشون بخصوص دختر ها مطلع نیستند بخای زندگیتو استارت بزنی سی ملیون لازم داری تا دستو پاتو گم نکنی خوب بابا پولدار یا سی بالا چه کنی تا چهل سالگی خوشتن داری با این تورم هم دختر ها توقع دور از عقلی ندارن بره برگرده خونه بابا
زهرا(م)
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
2
20
سلام.خوش به حال خودم که توی سن کم با یه آدم باشعور ازدواج کردم.نه به خونه و پول و غیره گیر دادیم نه به اداب و رسومای بی خود!نه به حرف دیگران!الحمد لله تاثیر اعتماد به خدا رو توی زندگیم دیدم!ای کاش بقیه هم راضی بشن که خوشبختی رو تجربه کنن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
7
7
من 26 سال سن دارم مجردم و تو شهر خودم راحتم چون شهرستان ما همه چادری اند رفیق بد ندارم چشم و فکرم رو هم کنترل میکنم . ولی وای وقتی میرم شهرهای بزرگ خب تو شرایط فعلی خانم ها هم رعایت کنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
0
3
سلام من طرفم اومد خواستكاريم نميدونست معيار جيه الانم ول كن نيست جيكار كنم
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
1
1
سلام دوستان ,به خدا اگه هر دو طرف با هم توافق کنن که ازدواجمون آنچنانی نباشه و زندگیمون باید ساده و بی آلایش باشه ,,,,,,,,به زودی ازدواج های به موقع و رو اصول و حساب کتاب انجام میشه و این همه توقع های بی جا و بی مورد به وجود نمیاد, به امید اون روزی که همه تو زندگی به درجات عالی برسن ,یا به طور کلی از همه چی راضی باشن.عامین یا رب العالمین .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
0
2
به نظر من با این گرونیها این تورم که روز به روز در حال گسترشه عملی هست در بالا رفتن ازدواج جونی که درشو میخونه به 23 سالگی میرسه تازه میره خدمت سربازی میشه 25 سالش بهد اگه الافی طی نکنه بره سر کار اونم با این وضع کار شانس بیاره با پارتی توی یه شرکت استخدام بشه ماهی 400 حقوق بگیره تازه اگر پسنداز کنه پولاشو 2 سال دیگش 8 میلیون سرمایه داره
الان 27 ساله شده اگه میل به ازدواج پیدا کنه نمیتونه دختری رو که میخواد پیدا کنه مجبوره بره از دهات بگیره یا کم توقع بگیره جوونا رو كمك كنيد....
آرشام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
2
9
انتهای رابطه ازدواج تو سن بالا هیج وقت جدایی نیست چون از روی منطق و عقل و شعور پیش میاد نه احساسات و غریزه...اگر هم کسانی تو سن پایین ازدواج میکنن همیشه از زود ازدواج کردنشون پشیمونن و همه چیز مثل آتیش اول شعله میگیره و بعد سریع هم خاموش میشه... ازدواج با دخترهای کم سن و سال حماقت محضه...توقعهاشون بالا خانواده هاشونم که کمتر از گل بهشون نمیگن چه برسه به پسر بدبخت که به خاطر ظاهر قضیه ازدواج کرده... ولی دختر ی که عاقل هست و تو اجتماع خیلی راحت تر همه چیزو درک میکنه و به همسرش کمک میکنه...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
6
15
من 28 سال دارم تازه ازدواج کردم و فهمیدم فشار مالی کوچیکترین مشکله توصیه میکنم قبل از ازدواج با کسی دوست نشید
ستاره
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
6
6
من 27 سالمه وهنوز مجردم دلیل اصلیشو تحصیلاتم که ارشد هست میدونم
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
0
9
تو شرایط فعلی فقط باید با کمک مالی خانواده ازدواج کرد.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
9
5
خیلی ساده است. دختر و پسر در جامعه امروزی احتیاج مبرم به ازدواج ندارند. زمان قدیم زن شدیداً به هم احتیاج داشتند. ازدواج میکردند. کار هم به طلاق نمیکشید. الان فرق کرده. یا ازدواج نمیشه یا اگر هم بشه خیلی زود به طلاق میکشه. من به طور عموم گفتم. خواهشاً نگید همه اینجوری هستند. استثناات رو کنار بگذارید. میخواید ببینید چقدر حرفم صحیح هست، برید جلوی دادگاه خانواده متوجه میشید
آشنا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
4
1
سلام
دختري 20 ساله هستم. دانشجوي رشته پزشكي...
توي يه خانواده مذهبي وسنتي بزرگ شدم كه اكثرا دخترا تا 20-22 ازدواج مي كنن!
فكرميكنم آمادگي ازدواج داشته باشم ولي مي ترسم طرف مقابلم نذاره به آرزوهام برسم و درسم رو بخونم...من خيلي واسه به اينجا رسيدن زحمت كشيدم.
آخه كنار اومدن با شرايط يك پزشك يه مقدار مشكله...بيمارستان و ارتباط و هزار مسئله ديگه!
ولي از طرفي فكر مي كنم نكنه از سنت پيامبر فاصله بگيرم.
تا حالا هيچ خواستگاري پاش به خونمون نرسيده و تلفني جواب منفي داديم
لطفا بگيد ما دانشجوهاي پزشكي بايد چه كار كنيم چون اگه خيلي زرنگ باشيم حداقل درسمون تا 10-12 سال طول ميكشه
به نظر شما ازدواج كنيم يا نه؟؟؟؟
ومهمتر از سن شغل و رشته طرف مقابله فكر مي كنيد با پزشك ازدواج كنيم بهتره يا مهندس يا اصلا شغل و مدركش مهم نيست؟؟؟؟؟
پاسخ ها
من
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
با یکی شاغل و هم نوع خودت ازدواج کن که موقعیت کاری زود و دیر برگشتن و ارتباطای کاری و شغلیت و درک کنه و مشکل نشه برات. به نظر من بزار کارتو شروع کنی بعد. واسه شاغلا موقعیتای خوب هست همیشه.
سینا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
ببین آبجی خانوم! اجازه بده کمی سن سرکار بره بالاتر بعد! ما پزشکا! منظورم زمانی هست که توهمات میرن کنار.
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
1
5
مقاله بالا کاملا واقعی بود اما نکته اینجاست راه حل چیه آیا ما هم باید به گناه جامعه بسوزیم
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
1
5
واقعاحقیقته اما کجاست گوش شنوا
از كاريزهاي تشان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
0
6
يه داستان كوچيك:تو پالايشگاه فجر جم شاغل بودم. يكي از دوستام كه توي بخش حل ونقل كار مي كرد وكارشون سخت بود بهم گفت ميخواد بره استعفا بده.
بهش گفتم ديونه اي تو اين اوضاع بر كاري وگروني ،كجا كار پيدا مي كني.
گفت:اگه كار پيدا نكنم تو خونه فقط گرسنه مي مونه اما اينجا(پالايشگاه)هم گرسنه هستم وهم خسته.
شايد بي ربط باشه اما دوستان من:
اگه پول دارين از پس خرج ومخارج بر مياين
اگه شعور دارين
اگه مي تونين طرف مقابلتون رودرك كنين و كسي روپيدا مي كنين كه شما رو درك كنه
ازززززززدواج كنين
اما اگه....
خودتون تو عذاب باشيد بهتره تا ديگري هم بسوزه....
ناشناس
|
-
|
۰۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
4
4
قابل توجه اقایون و خانومها سرشو گره بزنید بره پی کارش
سيا
|
UNITED STATES
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
2
6
با تورم بالاي 70درصد كي ميتونه به فكر ازدواج باشه.خدا بزركه ولي از اسمون كيسه بول نميباره.كسي با ماهي 600تومن ججوري ميتونه خرج دو نفرو دربياره.قابل توجه بعضي افراد زمان دوغ اب خوردن كذشته
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
فقط به خدا امید داشته باش
هیدجی
|
-
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
6
1
بنظر من هر اتفاقی حکمتی داره ومطمن باشید کارخدابی حکمت نیست شایدازدواج باکسی که فکرروشو میکنی خوشبختیه واقعا اینطور نباشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
7
9
من 31 سالمه 6 سال مردی را دوست داشتم و به خاطرش از تمام موقعیت های خودم چشم پشیدم ولی اون ازدواج کرد بدون توجه به عشقی که بین ما بود. میگفت که مجبور شده چون پدر ومادرش باعث شدن. این انصاف نیست این عشق نیست .شما مردها همتون پستید.
fnahk
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
0
8
وقتی خاستگار نیست شما بگید چکارکنیم قافه خوب و شفل و آبروی خوبم داریم اما شانس نداریم شما بگید چکار کنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
شما مگه چند سالتونه خواستگار نداری
؟
بد بخت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
10
3
بنظظر من با این شرایط خیلی خوبه که ماهم به صورت معقولانه و درست این راه رو انتخاب کنیم:
از 18 تا 32 سالگی باید ارتباطای آزاد باشه، ارتباطی که مسولیت زا نباشه چون تو این سن آدم نمیتونه مسئولیت بپذیره و توانایی مالی و فکریشو نداره
بعد 32 هم خوش و خرم باید رفت دنبال کسی که میخوایی بقیه عمر باش باشی،
بنظر من این اشتباه بزرگیه که آدم تو 20سالگی کسی رو انتخاب کنه برا30 سال زندگیش و اگه هم نخواد اینکارو بکنه باید تا همون 30 سالگی مجرد بمونه که این معنیش اینه که برخلاف نظام طبیعت عمل کرده و به خودش و جامعش آسیب میزنه
راه حل جامعه اینه که ارتباطای توی بازه 20 تا 32 سالگی رو به رسمیت بشناسه و باش قانونمند رفتار کنه، از لحاظ اسلامی هم این کار مشکلی نداره
اونایی که میگن سن ازدواج باید بیاد رو 25کاملا اشتباه می کنند، تو این سن غیر ممکنه و علاوه بر اون شخص بین 20 تا 25 تحت شکنجه روحی ناشی ازتنهاییه
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
از نظر اسلام ازدواج سن خاصی نداره.پس از خودت سن انتخاب نکن
سهیلا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
1
1
آقا کی گفته سن ازدواج بالاس؟ شاید برای آقایون ولی خود من حداقل 5 تا دختر رو می شناسم که هنوز نوجوونن یعنی کلا از 14 تا 18 سال اند همشون شوهر کردن و بچه هم دارن تازه جز یکیشون بقیه شوهراشون 11 تا 14 سال ازشون بزرگترن این مشکل نیست؟ در ضمن تو روستا هم زندگی نمی کنن
عاطفه
|
-
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
4
6
من امروز 32 ساله شدم.هنوز ازدواج نکردم موقعیت شغلی و مالی خوبی دارم. تو زندگیمم تا تونستم از همه چی لذت بردم. تا حالا به دو نفر علاقمند شدم ولی خانواده ها اجازه ازدواج ندادن. منم دیگه بیخیال شدم چون نمیخوام با کسی که دوست ندارم زندگی کنم. فکر میکنم دخترایی مث من نیازی به ازدواج ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
اشتباه نکن خدا خودش کمک میکنه.امیدوار باش
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
0
1
سلام
من کارم در رابطه با ورزش هست خودم هم ورزشی هستم
ولی گاهی وقتها آدم آنقدر مشکلات جلوش قرارمیگیره وبلوغ اقتصادیش به تاخیر میفته که یک دفعه مثل من میبینه دو ماه دیکه چهل سالش تکمیل میشه وهنوز تنهاست
و به اطرافش که نگاه میکنه میبینه والدینش
هم فوت کرده اند حالا خودش هست با مشکلات چند برابرپیش روش.پس با وجود مخا لفت پدر ومادر قدرشون رو بدونید
نفیسه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
1
1
ادم باید اول به هدف اش که رسید بعد ازدواج کند یا فرد مورد معیار ملاک پیدا شد ازدواج کند
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
1
2
من 25 سال سن دارم ولی متاسفانه کار پیدا نکردم که از بابت آن خیلی ناراحتم و خیلی دوست دارم ازدواج کنم که از گناهان دوری کنم اما نمیشه کارهامو به خدا واگذار کردم وضع مالی ما بد نیست اما میترسیم همین بد امیدوارم همه جوانان به آرزوشون برسند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
0
1
ازدواج سن خاصی نداره .کسی که به ازدواج نیاز پیدا بکنه میتونه ازدواج بکنه.پس جوانی حتی 18 سال داشته باشه و به ادواج نیاز داره .
اتيلا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
0
3
يكي از بزرگترين دلايل امتناع پسرها از ازدواج خودبزرگ بين شدن بيش از حد دختران (به دليل تحصيلات و...) پرتوقع شدن نسبت به شوهر بيچاره و از همه مهم تر نامرد شدن بسياري از دختران است كه فقط به دنبال پول و ماديات هستند .يك دليل بر صحت اين ادعا افزايش بي رويه و لجام گسيخته به اجرا گذاشتن مهريه هاي كلان از طرف دختران(حتي قبل از رفتن زير يك سقف) ميباشد.ايا اين يك راه درامد پرسود براي دختران نيست كه پسر بيجاره را با اين كار خود از هستي ساقط كنند؟ چند موردش رو دوست داريد براتون ذكر كنم؟اونوقت يكي مثله لاله خانوم صحبت از بي عرضه شدن پسرها ميكنه!!!!!!!!! لياقت شما دخترها همينه كه يه پسر شما رو فريب بده نه اينكه صادقانه به شما پيشنهاد ازدواج بده.
امیدددددددددد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
0
3
نمیشه برای ازدواج سن تعیین کرد چون وقتی یه جوان 19 ساله نیاز به ازدواج پیدا میکنه میتونه ازدواج کنه البته عاقلانه....یا در هر سن دیگری
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
0
3
اگه هر کس بخواد تو هر سنی میتونه ازدواج بکنه...کسی که حتی 18 سالشه خودش به ازدواج احتیاج داشته باشه عیبی نداره
بیدار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
1
6
فکر میکنم تا مشکل اشتغال رفع نشده بی خیال ازدواج بشین.
سما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
8
3
سلام
من 24 سالمه دانشجوی فوق لیسانسم
خاستگار زیاد داشتم ولی هیچکدومشون مورد پسند من نبودن
بخدا خیلی هم سخت گیر نیستم
دختر خیلی زیبایی هستم اگه پسر بیاد خاستگاریم که قیافه اش خوب باشه به من بخوره و حتی لیسانس هم داشته باشه موافقت میکنم
ولی متاسفانه من خیلی بدشانسم یا خاستگار دیپلم خوشتیپ داشتم یا لیسانس کچل و زشت
بخدا دیگه دارم دیونه میشم
نمیدونم چرا خدا با من اینجوری میکنه از خدا خیلی دلم گرفته برام دعا کنید!!!!!!!!!
پریا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
3
3
به نظر من تا شناخت کامل از طرف مقابل نداشته باشی ازدواج نکنی0
مجرد بودن بهتر از ازدواج نا موفقه
جوان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
0
4
سلام.ریشه همه مشکلات وفسادو...همین سن ازدواجه من خیلی هارو میشناسم که چون تنهابودن یابه خاطر رفقای ناباب آینده اش راخراب کرده.اگر همون سن بلوغ ازدواج میکرد دیگه اینطوری نمی شدکه....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
0
0
به نظر من مسائل روانی مطرح شده در بالا در بالا رفتن سن ازدواج همش کشکه وقتی یکی مثل من با 30 سال سن و درآمد معمولی جرات نمی کنم حتی فکر ازدواج رو بکنم و برای همیشه این مسئله رو فراموش کنم کاملا مشخصه ریشه این مسئله 90% اقتصادیه نه تنها این شرایط رو من دارم بلکه حداقل 20 نفر از دوستای نزدیکم می شناسم با مدرک فوق لیسانس چنین شرایطی رو دارن. این در صورتیکه خانواده ها نه تنه در ین زمینه هیچ کمکی نمی کنن بلکه سرزنشم هم می کنن
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
6
4
من پسری 24 ساله هستم عاشق یه دختر 13 ساله شدم به نظر شما صلاح که 3 بعد برم خواستگاری اختلاف سنیمون واسم دچار مشکل نمشه
مهران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
7
3
جوانان باید حداقل تا سن 30سالگی صبر کنند شاید قسمت این است.
لاله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
0
9
28 سالمه و شاغل ، اما متاسفانه خواستگار مناسبی ندارم...نگران بالا رفتن سنم هستم..واقعا احساس میکنم خیلی دیر شده
جدا چرا بعضیا مثل من انقدر تنهان؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
2
1
هر چی قسمت انسانها باشه همون میشه .
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
2
9
کسی راه حلی داره برای دخترایی که قصد ازدواج دارند و چهره مناسب اما خواستگار...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
0
5
من 36 سالمه بخاطر پدر بی فکرم نتونستم ازدواج کنم
najmekazemi10
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
3
9
سلام من 35سالمه هستم ولی تاکنون برایم خواستگار نیامده لطفا کمکم کنید که ازدواج کنم وبرایم خواستگار مناسب بیاید دیگرازاین وضع خسته شدم تراخدا کمکم کنید که ازدواج کنم
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
0
12
تعداد زیادی دختر بالای 30سالودیدم. اول که باهاشون اشنامیشی میگن ما فقط اخلاق برامون مهمه.یه کم بعد میفهمی پولو قیافه وموقعیت اجتماعیو خلاصه همه چیو باهم میخواد.اما خودش هیچ کدومو نداره.فقط توقع داره!!!!دختر باید تاحالیش نیست شوهرش بدی بره!
سحر
|
-
|
۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
2
9
منم با نظر لاله موافقم.مخصوصا وقتی سن پسر بالا میره بیشتر از ازدواج میترسه.با اینکه هم کار و ماشین و خونه و ...داره.
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: