کد خبر:۱۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۹
تعداد بازدید: 4171
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
شعر زرد آسيب جدي ادبيات نيست
پيش از اين اگر مي خواستند نشريه اي را به عنوان اين كه از لحاظ كيفي جايگاهي ندارد، معرفي كنند، از واژه «زرد» براي آن استفاده مي كردند و ويژگي چنين نشرياتي،...
در مراسم اختتاميه دومين جايزه شعرقيصر امين پور؛ سهيل محمودي از رواج شعر زرد؛ اظهار نگراني كرد و گفت: اين مسئله به دل نگراني جدي در شعر تبديل شده است.

پيش از اين اگر مي خواستند نشريه اي را به عنوان اين كه از لحاظ كيفي جايگاهي ندارد، معرفي كنند، از واژه «زرد» براي آن استفاده مي كردند و ويژگي چنين نشرياتي، اغلب استفاده از اخبار كذب، عكس هنرمندان، ورزشكاران و در مجموع آدم هايي بود كه به نوعي چهره محسوب مي شوند و از مطالب آن هم نمي شد انتظار چنداني داشت اما حالا اين واژه براي شعر استفاده شده و دل نگراني هايي را براي اهالي شعر، ايجاد كرده است. باتوجه به پيشينه اي كه شعر و ادبيات ما دارد، آيا اين روند در شعر ما جدي است؟ و يا فقط در حد يك واژه و تعبير است؟ آيا شاعران ديگر هم به اين مسئله اعتقاد دارند؟ و اگر چنين است براي مقابله با رواج شعر زرد يا همان اشعاري كه به واقع شعر نيست، چه بايد كرد؟ يكي از دلايل اين امر را شايد بتوان حضور جوانان و علاقه منداني دانست كه دور از جريان شعر كلاسيك و در قالب هاي نوين شعري، قلم مي زنند و به اصطلاح شعر مي گويند كه اين اشعار هم از نظر برخي شاعران، حتي شعر محسوب نمي شود. عوام زدگي يكي ديگر از دلايل اين اتفاق است چرا كه همين اشعار سطحي و نازل، مخاطباني هم دارد و همين مسئله سبب مي شود تا اين جريان شدت پيدا كند. البته متأسفانه انتشار دفاتر شعر و كتاب اشعار آنان بدون نگاه فني و كارشناسانه نيز يكي ديگر از دلايل رشد چنين روندي است و حالا اين سوال به ذهن مي رسد كه چرا ارشاد با آن همه دقت و سخت گيري در انتشار برخي از كتاب ها، چنين سهل انگارانه برخورد مي كند؟كاظم جيرودي، نويسنده و شاعر در اين رابطه مي گويد: در بازار توليدات كالا انواع مختلفي توليد مي شود. هم كالا باكيفيت عالي داريم و هم متوسط و ضعيف. در بسياري از مسائل چنين تقسيم بندي در كيفيت وجود دارد و در ادبيات هم همين طور است. بعضي از اشعار مربوط به نشريات سرگرم كننده و خانوادگي است و حتي برخي از اشعاري كه در تلويزيون از آن استفاده مي شود هم از سطح كيفي بالايي برخوردار نيست به همين دليل نمي توان اين مسئله را ملاك قرار داد كه شعر در وضعيت مناسبي نيست و شعر فارسي به شعر زرد تبديل شده است.اين كه شعر زرد داريم؛ به دو دليل است يكي اين كه همه مردم از سطح سليقه و فكر بالايي برخوردار نيستند و برخي به جاي شعر؛ شعار مي پسندند و نمي توانند شعر قوي را درك كنند و به همين دليل شعر ضعيف هم در ميان آدم هاي ضعيف پسنديده مي شود و اين نگاه ادبي؛ قابل مقايسه نيست چرا كه هر دو نياز وجود دارد. مسئله دوم سهل انگاري مسئولان جامعه ماست كه در اثر بي توجهي در حال رشد است. هر چند اهداي جوايزي چون جلال آل احمد و گلشيري به بهترين ها؛ عملا نشان مي دهد كه چه هدف و منشي؛ به واقع شعر است اما بايد براي بدترين ها هم جلسات نقد و بررسي برگزار كرد تا اين جريان شعري هم به سمت كيفيت بهتر پيش برود.

جيرودي گفت: در ميان شاعران، كساني را داريم كه جزو شاخص ترين افراد هستند و در اين زمينه مدعي اند ولي جامعه آنها را نمي شناسد و هيچ امكان تبليغاتي نداشتند و رسانه ها هم به سراغشان نرفتند به همين دليل نبايد تيشه به ريشه بزنيم. در ميان جوانان هم استعدادهايي وجود دارد كه بايد شكوفا شود. اگر نوجواني علاقه مند به شعر است؛ بايد او را تشويق كرد و به او آموزش داد چون حتي در دانشگاه هم همه شاگرد اول نمي شوند و همه براي مقاطع بالاتر ادامه تحصيل نمي دهند. در ميان شاعران هم همين طور است. كسي كه فكر زرد دارد؛ خودش به اين مسئله معتقد نيست.

مصطفي محدثي خراساني نيز كه با چنين مسائلي به گونه اي ديگر برخورد مي كند، مي گويد: حساب جريان اصيل شعر فارسي را بايد از حواشي و مسائلي كه پيرامون شعر فارسي متولد مي شود؛ جدا كرد. چون شعر سرچشمه اي در تاريخ غني ما دارد و اين سير و جريان؛ همچنان توفنده به پيش مي رود. روزگار كنوني نيز شاعران خودش را دارد و به تناسب نيازهاي زمان؛ اين روند ادامه دارد و به سمت تكامل، پيش مي رود. البته اين روند در دو سه دهه اخير شيوع پيدا كرده و شاعران بسياري در بين نسل جوان؛ پر از عطش نوآوري هستند و باعث التهاب فراواني در شعر شده اند اگر چه اين كار ضايعاتي براي شعر داشته اما خالي از بركت هم نبوده و باعث ايجاد حركاتي شده است.

وي در ادامه گفت: رشد اين گونه از شعر در دهه اخير زياد شده و طرفداراني هم پيدا كرده است و طرفداران اين جريان شعري كساني هستند كه از ورود به عرصه هاي عميق معاني شعر ناتوانند و به سطح نازل تري گرايش دارند در واقع به لحاظ هنري و فكري در حدي نيستند كه قابل مقايسه با شعر اصيل فارسي باشند به همين دليل به همين دل خوش مي كنند و آثاري توليد و خلق مي كنند كه نمونه آن در رسانه ها فراوان است ضمن اين كه دسترسي به عرصه مجازي هم سهل تر و فراوان تر شده است و به همين دليل بايد حساب اين ها را جدا كنيم.

محدثي خراساني در پاسخ به اين سوال كه در پي رشد چنين روندي بايد چه كار كرد، گفت: من نگران اين مسائل نيستم چون متوليان امور فرهنگي بايد برنامه ريزي و الگوسازي كنند و چنين جرياني را بشناسند و از جريان هاي اصيل و پويندگان اين مسير حمايت كنند تا اين جريان جلوه بيشتري پيدا كند و جريانات ديگر هم متأثر از اين روند؛ آثاري با كيفيت بهتر خلق كنند و به نوعي تأثير بپذيرند.

اين شاعر در خصوص اين كه پس چرا كتاب چنين افرادي كه شعر زرد مي سرايند؛ چاپ مي شود؛ گفت: اين مسئله فقط در زمينه شعر اتفاق نمي افتد بلكه در تمام زمينه ها وجود دارد. مثلا در عرصه موسيقي هم اين وضعيت وجود دارد. استاد شجريان كاستي عرضه مي كند و در كنار آن مي بينيم كه آثاري فاقد انديشه هم توليد مي شود و مجوز مي گيرند كه البته اشكالي هم ندارد. چون آن ها هم دل مشغولي هايي دارند و مخاطبان خود را هم پيدا مي كنند. اگر اين اشعار لطمه اي به سلامت زبان فارسي نمي زند و آن را دچار اغتشاش و نابهنجاري نمي كند؛ نبايد مانع آن شد و همين عده اي كه با وجود دل مشغولي هاي پوچ و سرگرم كننده اي كه امروزه وجود دارد؛ همچنان به فكر شعر و ادبيات هستند؛ خود فرصت مغتنمي است.
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: