کد خبر:۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۳
تعداد بازدید: 21863
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
گزارشي از اسپورت کردن خودرو در ايران
تقاضا را شناسايي و استاندارد آن را ارايه کنيم تا از بروز حوادث و شرايط ناجور جلوگيري کنيم. اگر تغييراتي انجام مي دهيم بگوييم که فقط ماشين براي پيست مسابقه است و براي بزرگراه همت نيست.
عشق به ماشينها را مي توانيد همه جا پيدا کنيد، از حوالي ميدان خراسان گرفته تا خيابان سورنا که روزگاري بهشت ماشين بازها بود و هنوز هم با آمدن ماشينهاي خارجي پرسرعت و لوکس به طريق ديگري داغي خود را حفظ کرده است.

سورنايي که روزگاري پيکان جوانان گوجه اي زيادي براي متفاوت شدن دکور داخلي و وضعيت ظاهري و البته پر سرعت شدن موتور خود به آن وارد شدند تا با هيبتي متفاوت از آنچه که ايران خودرو سالها وارد بازار کرد در خيابانهاي تهران چرخ بزنند.


پي کي با موتور مزدا مي پسنديد؟

"حامدي" دو سال اسپورت کار ماشين در گفت و گو با خبرنگار ما مي گويد: بعضي ها موتور مزدا و فورد را روي ماشينشان مي گذارند. موتور مزدا را هم که براي هر ماشيني مي گذارد که اگر بخواهي روي پرايد سوارش کني بايد حدود يک ميليون و 100 هزار تومان هزينه کني و اگر ماشينت پژو 206 باشد نزديک يک ميليون و 600 هزار تومان. بعد هم ادامه مي دهد که شايد قيمت خود موتور600-500 هزار تومان باشد اما سوار کردن آن روي ماشين بسته به مدل ماشين قيمت ها را متفاوت مي کند.

البته به جاي تعويض، موتور ماشين را هم تقويت مي کنند و حامدي در اين باره مي گويد:" فرد مکانيک، موتور را تعمير مي کند که حدود 400 هزارتومان هزينه مي برد؛ سرسيلندر ماشين تراشکاري مي رود و سر سوپاپ ها و برخي قطعات داخل موتور عوض مي شود." البته يادآور هم مي شود که کار کاملا تخصصي انجام مي شود و " همين طوري نمي توان ديمي کار کرد و روي حساب و کتاب کار مي کنند." با تغييرات روي موتور توسط متخصصان بازاري سرعت و شتاب ماشين بالا مي رود. حالا فکر کنيد روي پي کي موتور مزدا بگذارند!

اسپورت کار ، عوض کردن صندلي ماشين، پشت کيلومتر شمار، عوض کردن سيستم، سانروف گذاشتن روي سقف را ( برش دادن سقف و گذاشتن يک شيشه تلقي براي تهويه و کلاس کار) از متداول ترين کارها در اسپورت ماشين مي داند.

حامدي در ادامه هم يادآور مي شود : ديگر دوره اسپورت کردن تمام شده و الان بيشتر، کساني ماشين خودشان را اسپورت مي کنند که خيلي عشق ماشين هستند يا پولشان از پارو بالا مي رود ،سابق کساني بودند که پيکان اسپورت مي کردند و لوازم لوکس و فابريک رويش مي گذاشتند، الان نه! فقط 4 تا چراغ عوض مي کنند و سقف و رينگ و سيستم يا تعويض دکور داخلي ماشين. وي همچنين پژو 206، 405، پرشيا و پرايد را بيشترين متقاضيان اسپورت شدن عنوان مي کند.


متولي خاصي براي اسپورت کردن ماشين ها وجود ندارد

"رمضان شرقي"- مدير عامل شرکت مهندسي بازرگاني خودروي سايپا - درباره تغييراتي که تحت عنوان اسپورت کردن ماشين انجام مي شود، مي گويد:" براي هر خودرويي در بحث رينگ و لاستيک تعريف وجود دارد؛ اينکه اينچ و عرض و ارتفاع لاستيک چقدر باشد. کاري که در بازار انجام مي شود بيشتر روي قشنگي ماشين است و اسپورت کردن از ديد جوانان. مجموع کارهايي هم که انجام مي شود به بدنه ماشين آسيب وارد مي کند ،به فرض پژو 206 بايد اينچ مشخصي داشته باشد(15) براي اينکه اينچ بالاتري بهش دهند(17) مجبور مي شوند بخش هايي از گل گير را که بدنه را دوبل کرده و از لغي و دفورمه شدن محافظت مي کند، آن تکه را سنگ مي گيرند تا زماني که در دست انداز مي افتد با قسمت بالاي گلگير ها برخورد نکند. ممکن است برخي کارها که در بازار انجام مي شود آسيبي نرساند اما کارهاي انجام شده مطابق استاندارد نيست براي مثال ارتفاع خودرو را کم و يا زياد مي کنند. تغيير ارتفاع بايد اصولي باشد که به فرض روي مرکز ثقل خودرو تاثير منفي نگذارد و بحث هاي زيادي ديگري که بوجود مي آيد.

وي در اين باره تصريح مي کند: "هر تغييري روي ماشين بايد تاييدهاي لازم مراجه ذي ربط را داشته باشد وقتي در پرايد موتور مزدا 1600 را سوار مي کني، ممکن است سرعتش زيادتر شود اما از جهت تخصصي و فني معلوم نيست که خودور متعادل باشد اگر حتي قرار است ماشين مسابقه هم ساخته شود، بايد طبق استانداردهاي خودش عمل شود کارهاي انجام شده در بازار، لوازم اضافي است و استانداردي کارهايشان قابل تاييد نيست و بيشتر جنبه سليقه اي و درآمدي دارد وقتي خودرو از استاندارد خارج مي شود ريسکش هم بالا مي رود.

وي با اشاره به اينکه در کشور ما صنعت خودرو موتور محرکه بخشي از اقتصاد است، مي افزايد:" در تمام شهرهاي کشور بخش عمده از اشتغال متعلق به خودرو و صنايع وابسته به خودرو است. در هر شهر کوچکي تعويض روغني و مکانيکي هاي متعدد وجود دارد اگر ساختاري فکر کنيم تمام اينها بايد تجميع شوند تا استاندارد‌سازي ها از همان جا شروع شود و هرکاري قرار است، انجام شود استاندارد باشد."

شرقي بابيان اينکه "متولي خاصي براي تغيير در موتور و بدنه طبق سليقه دارندگان خودرو وجود ندارد،" ادامه مي دهد: زماني که زانتيا وارد کشور شد حدود 19 موتور داشت که مي توانست رويش سوار شود. اين استانداردي است که خودروسازها دارند در ايران هم به فرض پژو 206 چند تا ورژن موتوري بهش مي خورد که اين استانداردش است اما براي تغيير پيکان و پرايد و برخي ديگر از ماشينها اگر خود کارخانه اين کار را انجام ندهد در بيرون متولي خاصي ندارد که استانداري برايش تعريف شده باشد و مجوزي براي اين کار داشته باشد. کساني که در بيرون اين کار را انجام مي دهند بايد تحت شرايطي با ارگاني هماهنگ شوند که نظارت کننده يا راهبردي است."

وي تصريح مي کند: " بهتر است کساني که کار اسپورت خودرو را انجام مي دهند زير نظر خورود ساز يا زير مجموعه موسسات استاندارد باشند يا جايي بر کار آنها نظارت داشته باشد و به نظر من نبايد فقط نه بگوييم. تقاضا را شناسايي کنيم و با استاندارد آن را ارايه کنيم تا از بروز حوادث و شرايط ناجور جلوگيري کنيم. يا اگر تغييراتي انجام مي دهيم بگوييم که فقط ماشين براي پيست مسابقه است و براي بزرگراه همت نيست. "

شرقي معتقد است: بايد پيست هاي اتومبيل راني را گسترش دهيم که افراد علاقمند با امنيت کامل و با حفظ ايمني بتوانند با سرعت بالا برانند و ادامه مي دهد:" اينها مسايلي است که بايد در جايگاه خودش به آن پرداخته شود و به مرور بخش خصوص هم وارد کار شود. خيلي ها علاقمند هستند که اين موارد را توسعه دهند و خود همين ها ايجاد اشتغال مي کند."

وي همچنين درباره قيمت هاي نامتعارفي که در بازار براي انواع اسپورت کردن ماشين ها وجود دارد، گفت:" اگر کارها طبق استاندارد پيش برود قيمت ها غير متعادرف نخواهد شد قيمت هاي غيرمتعادل متعلق به زماني است که جامعه نسب به مسئله اي سکوت مي کند و جاي سوء استفاده براي برخي ها باز مي شود."

سورنا در قبضه برندهاي معروف

يکي از فروشندگان در سورنا در باره اجناس موجود در بازار داغ اسپورت ماشين مي گويد: "بيشتر اجناسي که براي اسپورت کردن ماشين به کار برده مي شود خارجي هستند نوع ايرانيشان هم وجود دارد اما خارجي‌ آن ارزانتر است چون ساخت آنها در داخل هزينه بالايي مي برد. "

وي درباره چگونگي وارد شدن مدلهاي جديد اسپورت به بازار مي گويد:" برخي کارخانه ها از روي مدل ها کپي مي زنند اما بيشتر مدل هاي نو و تازه متعلق به کارخانه هايي است که برند مي زنند بعضي محصولات مثل سپر و چراغ و ... محصولاتي هستند که در ايران توليد مي شود اما لوازمي مثل ضبط صوت را کار خانه هاي بزرگ مي زنند و سايرين نيز از رويشان کپي مي کنند اما بيشتر بازار ايران دست برندهاست."

وي در همين زمينه ادامه مي دهد:" برخي مدل هاي اسپورت کردن سليقه اي است براي مثال افرادي هستند که آينه ماشيني را روي ماشين ديگر سوار مي کنند. برخي مدل ها از خارج مي آيند و برخي ديگر به طور انحصاري مال ايران هستند که هيچ جاي ديگر روي هيچ خودرويي انجام نمي شود."

البته وي هم درباره کسادي بازار اسپورت نظر موافقي دارد و مي گويد:" از زماني که ماشين هاي مدل بالا آمده است کسي دنبال تيونينگ کردن ماشين نيست. آن مال زماني بود که واردات ماشين خارجي نداشتيم چند ماشين خاص بيشتر نبود براي همين علاقه به تيونيک زياد بود از زماني که ماشين هاي وارداتي آمده بازار اسپورت روند معکوسي گرفته و اگر هم چيزي اضافه مي کنند محصولات مصرفي است مثل باربند اسکي. کسي براي زيبايي چيزي نصب نمي کند الان بيشتر لوازم صوتي و حفاظتي را اضافه مي کنند.

اين فروشنده کمترين و بيشترين هزينه اي که تاکنون مشتريانش براي نصب سيستم صوتي روي ماشينشان پرداختند از 60 هزار تومان تا 9 ميليون عنوان مي کند و اظهار مي دارد: در برخي از موارد قيمت سيستم هاي صوتي با لوازم جانبي خودرو بيش از قيمت واقعي خودرو است به طوريکه سيستم 9 ميليون توماني روي خودروي ارزان قيمت نصب مي شود.

وي درباره دست کاري کردن موتور ماشين ها مي گويد:" دست کاري موتور براي ماشين هاي رالي است و برخي فروشگاه ها براي ماشين هاي رالي زير نظر فدراسيون اين کار را انجام مي دهند. تعويض موتور هزينه بالايي دارد و اگر پليس ببيند برخورد مي کند. براي همين افراد فقط براي رالي اين کار انجام مي دهند. از زماني هم که ماشين تندرو آمده اين کار کمتر انجام مي شود و بيشتر تغيير روي سيستم صوتي است و گارد جلو و عقب و باربند." تهيه كننده:ليلا باقري-برنا

Bookmark and Share
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
انتشار یافته: ۶۷
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۸۷/۰۱/۳۱
13
6
مطلب را خواندم بسيار جالب بود باتشكر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۵
10
4
خیلی حال کردم بازم ازین کارا بکون

عکس ماشین بیشتر بزار
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۵
6
5
عالیه
مرسی . خیلی خوب بود
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۴
4
7
خيلي عجيببببببببببببببببببببببببببببببببب
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۳
10
1
عکس های خوبی بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۳۰
3
9
خیلی جالب بود اما اگه میشه ادرس اسپورت کردن ماشین رو بدین ما هم بریم ماشینمون رو اسپرت کنیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۵/۰۵
3
7
من هم يك پرايددارم كه خيلي عاشقش هستم وخيلي دوست دارم اسپرت كنم ولي وسايل اسپرت كردن درايران گران است!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۰
7
1
توپ توپ توپ بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۸
6
1
با تشکر از شما لطفا خودرو های جدید اسپورت را نمایش دهید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۶/۳۰
4
6
عالمیه به خدا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
7
2
اصلا هم جالب نيست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۸
5
5
خیلی خوب بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۴
2
5
ادرس جایی که می توانیم ماشین ها را اسپورت کنیم بگین با عرض خسته نباشید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۶
3
4
خوبه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۳
5
3
اصلا خوب نبود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۶
3
6
خيلي جالبه اگه از هر ماشين يك عكس به همراه هزينه اسپرت داشته باشه معركه است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۴
4
1
ممنون. خیلی عالی بود. لطفا نام و راه ارتباط با مراکزی که خودروها را اسپورت میکنند برام میل کنین
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۴
3
2
بسیار عالی عکس هاتون جالب بود مرسی. لطفا ادرس جایی که بتونم سمند را اسپرت کنم واسه من اییمیل کنید . متشکرم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۷
5
1
خيلي خوبه ولي بايد عكسها بيشتر و طبقه بندي شده باشه مرسي
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۴
5
0
توپ توپ
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۰
2
0
salam khob bod ana axesh kam booooooooooooooood
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۸
2
0
عکس ماشینم بفرستم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۹
3
0
عالیییییییییییییییی بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۴
3
1
تووووپه توووپ بود
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۴
2
2
سلام .سایتی که راه انداختین خوب بود هر ماشینو با هزینه ای که در بر میگیره رو هم با عکس مینداختین اگه یه آدرس کوچولویی هم بغلش مینداختین ما هم طالب میشدیم ماشینمونو بیاریم یه دستی بهش بکشین
Mohsen
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۵
2
3
ببینید کلا" اسپورت کردن یه جذابیت وگیرایی خاص به هروسیله ای میده
چه خارجی چه ایرانی وچه نو چه کارکرده ولی خیلی ایجاد انگیزه میکنه
ممنون از سایتتون
من
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۲
4
2
بدنبود
Arshiya
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۵
2
1
داداش دمت گرم با این سایته توپت.دست شما مرسی.چاکریم
Helleojagasip
|
RUSSIAN FEDERATION
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۱
4
3
Hi VEry nice posts i'sure i'sts nice
شروين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۶
3
2
عالي بود عزيزم
امين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۹
4
4
ارزش ديدن نداشت
بی اچ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۶
4
1
زرشک بابا این دیگه چیه چار تا عکس می ذاشتی ملت استفاده کنند
مسلم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۷
4
2
چه فایده بازم همون پژوی خودمون
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
1
2
سلام نظره من اینه که کسی به فکره این که ما جوونا چی دوست داریم چی نداریم نیست تو این مملکته ..... تنها دل خوشیه ما جوونا اسپرت کردنه ماشینمونه که اونم اجازشو نداریم اما باید با سلیقه تموم به کارمون ادامه بدیم تا این فرهنگو جاودانش کنیم ممنون از عکسای قشنگت
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۴
4
1
از این بهتر نمیشه
پرايد سفيد برفي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۰
4
1
بابا به فكر نان لواش باشين كه 30 تومان شده.
دو قلو ها
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۲
3
1
واقعآ كمبود دارين واستون متاسفم
davood
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۵
2
1
toop toop bood
saman
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
1
2
بدک نیست . بهترش کنید ممنون
امیر حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
1
1
بد نبود...خوب بود ...عالی نبود....ضایع هم نبود
در کل حال کردیم...
نیما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۳
1
1
من هم یک پراید دارم اگر میشه ادرس اسپرت کردن هم به ما بگویید
نعمت ماشین باز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
1
4
با سلام- سرجمع بالاخره یکی پیدا شد که به شغل ما علاقه نشون بده .
شغل من اسپورت کردن ماشینه جوری اسپورت میکنم که هم دهن بازکن باشه هم کم خرج برای همینه که بهم میگن ماشین باز
مازیار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
3
3
عالی بود
سجاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
1
1
خیلی عالی بود واقعا حال کردیم
فرشاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۰
2
1
خیلی خوب بود اگر امکان دارد عکسهای بیشتری از ماشینهای تیون شده ایرانی بگذارید و مطالبی هم راجب طرز صحیح اسپرت کردن ماشینهای ایرانی ارائه کنید خیلی مرسی خسته نباشید
احسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۴
2
2
دمت گرم
وحید
|
ICELAND
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
4
0
به نظر من یه پراید اسپرت از یه زانتیا ساده خیلی بهتر چون تمایز داره با پراید های مثل خودش بیشتر به چشم میاد ؛والا
جواد بوالحسني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
3
7
بسيار عالي من عاشق ماشينم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
1
1
اینا که چیزی نبود
ح-شرقی ۸۵
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
1
2
خیلی خوب بود عکسهای بيشتری بگذاريد
اکبرپور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
1
1
اینا که خیلی عقب مونده اند
امیدخشنو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
2
1
خیلی خوبه
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
1
2
با این کار مصرف خودرو میره بالای صدی 14 لیتر با این بی بنزینی بعد ماشینو باید هفته ای یک بار روشن کنیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
افشین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
1
3
خیلی جالب بود فقط آدرسش کجا است
k1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
2
2
مطالبتون جالب وخواندنی بود ممنون
شهاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
2
1
آقایون عزیز اگه کسی میدونه کجا ماشین مشتی اسپورت می کنند به ما هم بگه.
mer30
امیرحسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
1
2
خیلی خیلی خیلی خوب بود==
مهدی کارگر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
2
0
بد نبود.ولی جزییات را بیشتر کنید.همراه با قیمت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
3
0
خوبه ولي به گرد ماشيناي ايلام نميرسه
arash
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
1
1
aliye
محمد امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
3
0
خیلیییییییییییییی عالی ولی تکراری
سالی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
1
1
ماشین های شما عالی هستند
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
0
4
...........از اين بهتر رو هم ديدم..........
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
1
1
عالیییییییییییییییییییییییییییییییییی
جلال
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
0
0
مرسی جالب بود
majid
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
0
1
bad nabod
شمه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
0
1
اصلا خوب نبود چی بود؟؟؟؟؟؟؟؟0%
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: