کد خبر:۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۲
تعداد بازدید: 3817
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
دختران طرفدار SMS پسران شيفته تماس صوتي
دختران 15ساله به طور ميانگين روزانه 3.3 اس ام اس ارسال مي کنند و حال آنکه پسراني که در همين مقطع سني قرار دارند روزانه2.5 اس ام اس را ارسال مي کنند.
"ريچ لينگ" در تحقيقات و مطالعاتش در سال 2001که در ميان نوجوانان انجام شده بود به اين نتيجه رسيد که دختران نسبت به پسرها بيشتر، مالک تلفن همراه هستند. چرا که زنان در واقع زودتر از مردان و در سن 18 سالگي به نقطه اوج استفاده جدي از موبايل مي رسند بطوريکه طبق تحقيقات به عمل آمده مردان کمي ديرتر و در سن 23 سالگي به نقطه اوج استفاده از موبايل مي رسند.

بنابر اين تحقيقات پسرها براي کشف خصوصيات کاربردي گسترده تلفن هاي همراه، مستعد تر هستند. ( به عنوان مثال کاربردهايي نظير بازي ها و يا جستجوهاي اينترنتي ) و حال آنکه دختران از اين نظر از علاقه و استعداد کمتري برخوردار هستند چرا که به نسبت پسران کاربردهاي کمتري از تلفن همراه را نيز مورد استفاده قرار مي دهند به اين ترتيب اغلب پسران هستند که ادعا دارند استفاده از موبايل براي آنان سرگرم کننده و جالب است.

اين تحقيقات نشان داده است که نوع درک به دست آمده از موبايل و نوع استفاده از آن به تغييرات سني بستگي دارد. به عنوان مثال پرداختن به ارسال پيام هاي کوتاه يا اس ام اس، بيشتر در ميان نوجوانان به چشم مي خورد. در حالي که پس از 16سالگي، جواناني که اکنون به دوران بلوغ رسيده اند بيشتر به مکالمه اهميت مي دهند و توجه آنان از ارسال پيام کوتاه به برقراري ارتباط مستقيم معطوف مي شود و وقتي به سن 20سالگي مي رسند تماس هاي صوتي مستقيم بيش از پيش جايگزين ارسال پيام هاي کوتاه مي شوند.

از طرف ديگر تحقيقات ديگري نشان مي دهد که دختران به نوشتن پيام هاي طولاني تمايل بيشتري دارند و در نوشتن پيام هاي کوتاه خود از هر 160 کلمه موجود استفاده مي کنند و حال آنکه پسران براي ارسال پيام هاي کوتاه خود از کلمات کمتري بين 40 تا 50 کلمه استفاده مي کنند و همچنين زبان ساده تري را هم براي نوشتن مورد استفاده قرار مي دهند و به برقراري تماسي هاي صوتي تمايل دارند.

طبق اين تحقيقات، دختران 15ساله به طور ميانگين روزانه 3.3 اس ام اس ارسال مي کنند و حال آنکه پسراني که در همين مقطع سني قرار دارند روزانه2.5 اس ام اس را ارسال مي کنند. به اعتقاد کارشناسان اس ام اس ايده آل ترين حالت برقراري تماس اوليه با جنس مخالف در ميان نوجوانان و جوانان تعريف شده است چرا که 2 فاکتور احساس نزديکي و دوستي و در عين حال فاصله داشتن از مخاطب را بهمراه دارد.

در محيط آموزشي silent باش

به تبع قابل دسترس بودن تلفن همراه و پايين آمدن سن مشترکين، اين وسيله ارتباطي به سرعت جاي خود را در ميان مراکز آموزشي مانند مدارس ودانشگاه‌ها باز کرد و به معضلي جدي براي مسئولان محيط آموزشي و بخصوص مدارس تبديل شد

در حال حاضر صحبت آهسته با تلفن همراه، بازي، تبادل SMS و Bluetooth جايگزين بسياري از زمزمه ها و پچ پچ هاي محصلان و دانشجويان در کلاس هاي درس شده است و گاه مدرسان را مجبور مي کند از افراد بخواهند که تلفن همراه خود را خاموش يا silent کنند اما براي آنهايي که همراه داشتن تلفن همراه از جزوه و کتاب واجب تر است گوش شنوايي وجود ندارد...

مشاهدات و بررسي ها حاکي از اين موضوع است که دانشجويان و کساني که در جمع هاي گروهي مثل مدرسه و ... تلفن همراه با خود دارند براي ارتباط برقرار کردن در اوقات بيکاري ويا هنگام خسته شدن از کلاس درس! رمزهايي را در ميان خود تعريف کرده اند بطوري که هزينه ها را به شدت پايين مي آورد مثلا هنگامي که يک تک زنگ (miss call ) براي طرف مقابل مي اندازند يعني "منتظر بمان مي آيم" و يا هنگامي که دو تک زنگ پشت سر هم مي اندارند يعني " تو برو من نمي آيم" به اين طريق ديگر نيازي به هزينه پيام کوتاه يا تماس نخواهد بود...

به اعتقاد جامعه شناسان مشکلاتي همچون بلوغ زود رس،‌ نا امني مفرط بر روي گوشي هاي تلفن همراه،‌ رواج فساد اخلاقي در ميان جامعه جوان كشور و هم چنين پديدار شدن ده ها مشكل فرهنگي و اجتماعي ديگر بر روي سلامت و بهداشت روح و روان مخاطبان که در نتيجه پايين آمدن سن استفاده از تلفن همراه ايجاد شده، ‌از جمله مهم ترين معضلات افزايش استفاده از تلفن همراه ، توليد و عرضه بلوتوث هاي تهديد آميز در جامعه است.

استفاده غير ضروري از تلفن همراه و بخصوص تبادل SMS در محيط آموزشي در حالي به مرز هشدار در جهان رسيده است که بر اساس نتايج بررسي‌هاي انجام گرفته توسط انجمن فيزيوتراپ‌هاي انگليس، تلفن‌هاي همراه از لحاظ ارگونوميکي براي نوشتن بيش از حد پيام کوتاه طراحي نشده‌اند، ممكن است نوشتن بيش از حد SMS به درد و تورم تاندون‌هاي انگشت شست و مچ دست منتهي شود.

بحراني بودن وضعيت ورود تلفن همراه به مدارس و در ميان نوجوانان کم و سن سال به حدي بود که علي احمدي وزير آموزش و پرورش براي اولين بار پس از انتصاب خود، ‌بلوتوث را تهديدي جدي براي نظام تعليم و تربيت كشور دانست و اظهار داشت: ‌نظام تعليم و تربيت كشور، نيازمند انجام اقدامات اساسي است كه بايد به كمك همه آحاد دست اندركار صورت گيرد و اولين اين اقدامات، مصون‌سازي اين نظام در مقابل تهاجم رسانه‌اي اينترنت، ماهواره و بلوتوث است.

همچنين براساس تحقيقات انجام شده مسئولان دانشگاه ها هم نگران اين مسئله هستند چرا که تلفن همراه نه تنها موجب حواس پرتي سايرين مي شود بلکه احتمال انتقال بسياري اطلاعات غيراخلاقي و رواج آن در ميان دانشجويان بالا برده است و اين مسئله در دانشگاه هاي مختلف دنيا واکنش هاي متفاوتي روبرو بوده است بطوري که برخي مراکز آموزش عالي دنيا حمل و استفاده از تلفن همراه در محوطه دانشگاه‌ها و برخي نيز استفاده از آن فقط در کلاس درس ممنوع کنند.

بنظر کارشناسان علوم رفتاري ممنوعيت ورود تلفن همراه به مراکز آموزشي و برخورد خشونت آميز در اين زمينه تنها پاک کردن صورت مسئله است و مشکل را به قوت خود باقي خواهد گذاشت در حالي که جامعه جوان کشور هر روز بيشتر در ميان جامعه اطلاعاتي و دنياي سايبرنتيک گم مي شود

با توجه به ضرورت ها و شرايط ذکر شده بنظر مي رسد جاي دروسي درباره آشنايي با جامعه اطلاعاتي وجرايم سايبرنتيک (بلوتوث و هكينگ) به شدت در مراکز آموزشي خالي است...تهيه كننده :مريم يارقلي- برنا
Bookmark and Share
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
0
0
خیلی عالی بود
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: