کد خبر:۷۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
تعداد بازدید: 18056
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
غوغای بازار مد ایران در شبکه های اجتماعی
ایران بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در خاورمیانه است. در عین حال ذات شبکه اجتماعی اینستاگرام که یک شبکه اجتماعی عکس محور است زمینه را برای عرضه لباس و مد فراهم می‌کند

شبکه اجتماعی عکس محور اینستاگرام، این روزها یکی از قلب‌های تپنده صنعت مد در ایران است.
به گزارش داناخبر، این روزها کاربران ایرانی اینستاگرام در کنار دیدن و لایک کردن عکس دوست و آشنا در این شبکه اجتماعی، می‌توانند فارغ از ترافیک شهر، مخصوصا در این شب‌های نوروز، لباس‌های دوست داشتنی خود را در صفحات طراحان و تولیدکنندگان لباس ببینند، پسند کنند، بخرند و در منزل دریافت کنند. از لباس‌های رسمی برای مهمانی‌های فاخر گرفته تا لباس‌های معمولی برای پوشش روزمره و حتی تا لباس زیر. اینجا انگار یک پاساژ است. یک پاساژ خیلی شلوغ.

در اینستاگرام چه خبر است؟

حسابی کاربری با نام طراحان لباس. در توضیحاتی در مورد خودش نوشته بزرگ‌ترین پیج فیس بوک طراحی لباس و مد ایرانی را با بیش از 180 هزار لایک دارد. در اینستاگرام هم نزدیک به 40 هزار نفر این صفحه را لایک می‌کنند و تا حالا حدود 500 عکس از لباس‌های مختلف گذاشته است. چه برای مردان و چه برای زنان. برای گفتگو در مورد لباس‌ها هم آدرس خود در شبکه ارتباطی کیک را داده است. کار این پیج معرفی کارهای و نیز نمایش‌های یا همان شوی لباس برندهای مختلف لباس است. برای برخی آدرس داده و برای برخی یک شماره تلفن.

پیج دختران مد البته از طراحان لباس هم پرمخاطب تر است. 45 هزار فالوئر دارد و می‌گوید بزرگترین صفحه مد و فشن در فیس بوک است. فلورزشاپ و ای کلیپس شو با 33 هزار فالوئر، بوتیک پریما با 23 هزار فالوئر، مزون دیگری با 5730 فالوئر، پولک شو با نزدیک 4 هزار فالوئر دیگر صفحات مطرح مد در ایسنتاگرام امروز هستند هرچند که فهرست صفحات به این چند مورد محدود نمی‌شود. به این ترتیب هر یک از این فروشگاه‌ها بین 3 تا 50 هزار مشتری آنلاین دارند که شاید هر روز از جدیدترین مدل‌های آنان دیدن می‌کنند. آش آنقدر شور شده که جشنوراه مد و لباس فجر هم اکانتی در این سایت ایجاد کرده که نزدیک به 2 هزار فالوئر دارد.

تفاوت‌های اینستاگرام با بازار واقعی

خرید و فروش لباس در اینستاگرام برای فروشنده و مشتری چند تفاوت دارد. خرید غیرحضوری مهم‌ترین تفاوت است. این موضوع می‌تواند در وقت مشتری صرفه جویی کند (مخصوصا اگر او بخواهد در چند فروشگاه بچرخد)، هزینه حمل و نقل او را کم کند و در عین حال می‌تواند فروشنده را از هزینه گزاف مغازه معاف کند. البته باید در نظر گرفت که امکان اشتباه در سایز یا خراب بودن لباس هم وجود دارد و ضمنا برخی صفحات به مناسبت‌های مختلف شوی حضوری هم برگزار می‌کنند.

موضوع دیگر نوع لباس‌هاست. معمولا لباس‌های عرضه شده در این صفحات، از هر نوع که باشند یعنی ایرانی اسلامی یا غربی؛ معمولا با روند موجود در بازار متفاوتند. به عبارت دیگر عرضه کنندگان مد و لباس در اینستاگرام معمولا افراد حاشیه‌ای این صنعت هستند که حالا فضای مجازی برای آنان فضایی برای عرضه فراهم کرده است. از این روست که لباس‌ها اغلب ویژگی خاص بودن دارد.

اینکه لباس‌ها در اینستاگرام، در تن مدل‌ها هم دیده می‌شود زمینه را برای خرید بهتر و ساده‌تر فراهم می‍‌کند. خوب است بدانید که برخی از این مدل‌های ایرانی هستند.

تعامل مردم در ذیل پست‌های این پیج‌ها هم جالب است. دختران و زنان معمولا همسران خود یا دوستان خود را با منشن کردن به ذیل آن عکس می‌خوانند و نظرشان را جویا می‌شوند. بعضی‌ها هم همانجا درخواست می‌کنند که این لباس را برایم بخر. وضع به گونه‌ای شده که برخی همسران از معرفی آن پیج به همسر خود پشیمان شده‌اند.

سه دلیل رونق مد در اینستاگرام

رونق پیج‌های مد و فشن در اینستاگرام در ایران به طور واضح 2 دلیل دارد. نخست اینکه نفوذ تلفن‌های هوشمند در میان مردم افزوده شده و حالا دیگر بسیاری از افراد گوشی‌های هوشمندی دارند که به سادگی می‌تواند با یک اپلیکیشن ساده، اتصال فرد به اینستاگرام را فراهم کند. طبق یک گزارش، ایران بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در خاورمیانه است. در عین حال ذات شبکه اجتماعی اینستاگرام که یک شبکه اجتماعی عکس محور است زمینه را برای عرضه لباس و مد فراهم می‌کند.

دوم اینکه مردان به حوصلگی در موقع خرید زنان مشهور هستند. زنان هم معروف به پشتکار در چرخیدن میان برندها و مدل‌های مختلف و از این فروشگاه به آن فروشگاه رفتن. شاید این روزها به جای دعوا کردن زن و شوهر برای رفتن به بازار یا نرفتن، بهتر باشد مرد خانه یک گوشی هوشمند برای خانمش بخرد و یک اینستاگرام روی آن نصب کند.

اما شاید دلیل سومی را بتوان به دو دلیل فوق اضافه کرد و آن تامین نیاز مردم است. خوب می دانیم که اگر این بازارهای مجازی، توان نداشتند تا نیاز موجود در جامعه را رفع کنند، قطعا به سرنوشت کسب و کارهایی دچار می شدند که پیش از آنها در اینترنت به پایان رسیده بودند.

Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: