کد خبر:۷۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۳
تعداد بازدید: 4804
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
پاییزی سیاه برای تهران
تهرانی‌ها سال‌ها است که با پائیز غریبه شده‌اند و هر روز تابلوهای شاخص کیفیت هوا را دنبال می‌کنند که آیا هوایی برای نفس کشیدن مانده یا نه...!
پاییز تهران آن‌قدر سیاه و تیره است که دیگر صدایی از بارش باران و خش خش برگ درختان به گوش نمی‌رسد. تهرانی‌ها سال‌ها است که با پائیز غریبه شده‌اند و هر روز تابلوهای شاخص کیفیت هوا را دنبال می‌کنند که آیا هوایی برای نفس کشیدن مانده یا نه...!

به گزارش سینانیوز، میهمان ناخوانده‌ای که هر از چند گاهی به شهرمان می‌آمد دیگر جا خوش کرده است و قصد رفتن ندارد.

بحرانی که با آن موجه هستیم تمام شدنی نیست گویا باز هم باید انتظار باران را بکشیم؛ بارانی که اگر هم ببارد در ابتدا اسیدی خواهد بود.

نفس‌های پایتخت به شمارش افتاده؛ تیتری که این روز‌ها به خبر اصلی بسیاری از روزنامه و رسانه‌ها تبدیل شده است.

مقصران این آلودگی‌ها به روی خودشان هم نمی‌آورند و انگار نه انگار که سلامت شهروندان در خطر است.

مسئولان همانند همیشه نسخه تعطیلی مدارس، کاهش ساعت کاری ادارات و طرح زود و فرد را می‌پیچند و بعد از مدتی همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود.

این موضوع تا حدی در بین مردم و مسئولان عادی شده است که حتی وزیر بهداشت نیز چندی پیش در واکنش به خبر آلودگی هوا گفته بود، پایگاه‌های اورژانس مانند سابق در مراکز اصلی شهر حضور خواهند داشت. این موضوع امری عادی شده به طوری که هم مردم و هم بخش‌های خدماتی بهداشت و درمان در این‌باره آموزش دیده‌اند.

درست است، مردم تهران با آلودگی‌های شهر غریبه نیستند چرا که اثرات مخرب این آلودگی‌ها را مثل تنگی نفس، سوزش چشم، بیماری‌های ریوی و قلبی را بار‌ها یا خود و یا اطرافیان‌شان تجربه کرده‌اند.

آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا
بنا به گفته کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، سالانه دو هزارو ۷۲۴ مورد مرگ منتسب به آلودگی هوا در شهر تهران ثبت می‌شود، همچنین دو هزار و ۵۲۲ نفر دچار بیمار قلبی و عروقی و ۴ هزار و ۵۲۵ نفر نیز به دلیل بیماری‌های تنفسی ناشی از آلودگی هوا در بیمارستان بستری می‌شوند.

صنایع، کیفیت و سوخت خودرو‌ها همیشه به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا شناخته می‌شوند. دکتر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت در گفت‌وگو با سینانیوزبهبود کیفیت سوخت را یکی از راه‌حل‌های جلوگیری از آلودگی هوا دانست و گفت: «باید خودروهای فرسوده‌ای که ۱۰ تا ۱۵ برابر میزان آلایندگی نسبت به خودروهای معمولی دارند از چرخه خارج شوند و حتی کیفیت خودورهای معمولی که متاسفانه آلایندگی بالائی دارند نیز افزایش یابد.»

تنها ۱۰ درصد خودروهای فرسوده از رده خارج شده‌اند
 بنا به گفته مهرداد بائوج لاهوتی، نائب رئیس فراکسیون محیط زیست، ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران و برخی از کلانشهر‌ها به خودرو‌ها مربوط می‌شود. خودروهایی که کیفیت آن‌ها همیشه زیر سوال بوده و هست.

خارج کردن خودروهای فرسوده نیز از دیگر موضوعاتی بود که نایب رئیس فراکیون محیط زیست بر آن تاکید کرد و افزود: «متاسفانه این موضوع تاکنون جدی گرفته نشده است بر اساس آماری که وجود دارد تنها ۱۰ درصد خودروهای فرسوده از رده خارج شده‌اند.»

وی همچنین سوخت خودور‌ها را نیز از عوامل موثر در آلودگی هوا دانست و گفت: «قرار بود تا قانون برنامه چهارم سوخت یورو ۴ داشته باشیم ولی هنوز سوخت یورو ۲ تولید می‌شود.»

به گفته دکتر لاهوتی، به منظور حل این مشکل در مجلس قانونی در حال تدوین است که در آن وظایف تمام سازمان‌ها مشخص شده است که پس از تصویب، ابلاغ خواهد شد.

راه ‏اندازی کارگروه‌های مقابله با آلودگی هوا در چند شهر بزرگ کشور
همچنین معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از راه ‏اندازی کارگروههای مقابله با آلودگی هوا در چند شهر بزرگ کشور خبر داد و افزود: «در تعدادی از شهر‌ها از جمله تهران، اصفهان، اراک، کرج و اهواز کارگروههایی راه اندازی شده تا به طور دقیق برنامه‌های کاهش آلودگی هوا را با همکاری دستگاههای زیربط پیگیری کنند.»

به گفته وی، قانون، استاندارد‌ها، ضوابط و مقررات ضمانت اجرای تصمیمات کارگروه‌های کاهش آلودگی هوا است.

ابتکار با بیان اینکه برای کاهش آلودگی هوا بر مشارکت مردمی نیز تاکید شده است گفت: «برای آگاهی بخشی و بکارگیری نقش و مشارکت مردم حداقل ۱۵ بخش مختلف باید با هم همکاری کنند تا برنامه دقیق اجرا شود و آلودگی هوا به استاندارد برسد»

حال باید دید که راه‌اندازی این کاگروه‌ها و قوانینی که مصوب خواهد شد همانند دیگر کارگروه‌ها در نیمه راه‌‌ رها خواهد شد؟
تهیه کننده : لیلا شاهی - سینانیوز
برچسب ها: پاییز ، آلودگی هوا
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: