کد خبر:۷۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۶
تعداد بازدید: 5422
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
قهرمان اتومبیلرانی ایران: سرعت در خون من است!
قهرمان اتومبیلرانی ایران گفت: اولین خانمی بودم که در مسابقات سرعت شرکت کردم که برای آقایان قابل پذیرش نبود و متأسفانه کارشکنی‌های زیادی صورت گرفت.
قهرمان اتومبیلرانی ایران گفت: اولین خانمی بودم که در مسابقات سرعت شرکت کردم که برای آقایان قابل پذیرش نبود و متأسفانه کارشکنی‌های زیادی صورت گرفت.
 
اولین راننده خانمی بود که در مسابقات سرعت همپای مردان رقابت کرد و صاحب مقام شد. لاله صدیق با کنار زدن مشکلات و موانع بسیار، مسیر پیش روی بانوان را برای فعالیت در رشته ورزشی اتوموبیلرانی باز کرد. صدیق که مدتی است از اتوموبیلرانی فاصله گرفته و بیشتر در عرصه اقتصاد فعالیت می کند، در خصوص شرایط خودش و دلایل دوری اش می گوید.

*دلیل دوری شما از اتوموبیلرانی چیست؟ 
در حال حاضر مسابقه ای برگزار نمی شود که بخواهم شرکت کنم و شرایط فعلی گریبانگیر همه شده است.

* چه شرایطی؟
از زمستان سال قبل به دلیل تعمیرات پیست اتومبیلرانی آزادی مسابقات برگزار نشده که متاسفانه زمان آن طولانی هم شده است. مسابقات سرعت عملا انجام نشده و در بخش رالی هم مسابقات دیر به دیر برگزار می شود. تیم ها هم مانند قبل تمایلی ندارند که در مسابقات شرکت کنند و نمی توانند راننده ها، تیم فنی و ماشین های شان را پشتیبانی کنند. در واقع بالا بودن هزینه ها و اینکه اکثر قطعات وارداتی هستند و با توجه به تحریم ها و و قیمت ارز راننده ها تمایلی ندارند کار کنند. آنها باید مرتب خرید کنند و رقابت سابق برقرار نیست و بچه ها تکاپو و انگیزه کافی برای رقابت را ندارند. بحث اقتصادی از سایر موارد بیشتر تاثیر داشته و می توان گفت که بالا رفتن نرخ ارز، حیات را از اتوموبیلرانی گرفته است.

* مثل اینکه در این مدت بیشتر در بخش آموزش فعالیت داشتید؟
بله در بخش آموزش فدراسیون فعالیت داشتم و به عنوان مسئول کمیته آموزش در بخش بانوان دوره های آموزشی را بر اساس تقاضای هیات های استانی در بخش رالی، سرعت و نقشه خوانی برگزار می کنیم. 
 
* شما سابقه تدریس در دانشگاه را هم دارید؟
بله حدود پنج سال در دانشگاه آزاد مدیریت صنعتی تدریس کردم.

* فعالیت در کدام عرصه برای شما جذاب تر بود؟
به نظر من هر کدام از آنها لذت خاص خودش را دارد. استرس و دلشوره داشتن به عنوان راننده رقابتی قابل مقایسه با بحث آموزش نیست. در بحث قهرمانی خواه ناخواه هر ورزشکاری فشار روانی دارد که علاوه بر تمرینات و فشارهای ورزشی هم وجود دارد. در بخش آموزش فضای آرام تری حکم فرماست و باید تجربیاتت را در اختیار دانشجویان قرار دهی. آموزش بحث مورد علاقه من است اما این دو مقوله کاملا با هم تفاوت دارند.

* در بحث آموزش هنوز هم خانم ها استقبال گسترده ای دارند؟
استقبالی که در این مدت خانم ها از کلاس ها داشتند برای خودم هم جالب توجه بود. تعجب می کردم وقتی در استان ها این تعداد علاقمند ثبت نام می کنند. مشکلی که در این راه وجود دارد نبود امکانات کافی است که این دوستان را محدود می کند. نیمه حرفه ای ها مهارت ها را در پیست های کوچک کار می کنند اما در بحث حرفه ای این امکانات جوابگو نیست.

* چه محدودیت های دیگری برسر راه علاقمندان به اتوموبیلرانی وجود دارد؟ 
بعد مسافت یکی از مشکلات است که برای انجام مسابقه یا تمرین باید به تهران بیایند و خیلی اذیت می شوند مخصوصا اگر خانم باشند. اقایان در این مسئله راحت تر هستند و محدودیت هایی که برای خانم ها وجود دارد برای آنها پیش نمی آید. اولین موردی که جلوی پیشرفت افراد را می گیرد، کمبود امکانات و حمایت های مالی است چون رشته پرهزینه ای است.

* خیلی از آنها از عدم حمایت اسپانسرها گلایه دارند؟
تا زمانی که یک ورزشکار عملکرد مطلوبی از خود ارائه ندهد، تبدیل به یک ستاره نشود و مخاطب نداشته باشد اسپانسرسراغش نمی آید. زمانیکه اسپانسر به دنبالم آمد سخت کوشی ها و تمریناتم را انجام داده بودم و مهارتم برای آنها جالب بود. برخی از دوستان راحت طلب هستند و توقع دارند از همان ابتدا روی آنها سرمایه گذاری کنند. در حالیکه باید بر روی یک استعداد و ستاره سرمایه گذاری کرد. برای من اصلا قابل قبول نیست با وجودی که محیط این ورزش برای خانم ها خشن و مردانه است و خیلی ها می آیند و بعد از مدتی عقب می کشند باید همه این سختی ها را پذیرفت. برخی از این ورزشکاران دوست دارند در ناز ونعمت کار کنند، خوش بگذرانند و راحت طلب هستند و در این حال اسپانسر هم سراغشان بیاید.

* خود شما هم چنین مشکلاتی را تجربه کردید؟
صددرصد. من هم قطعا مشکل داشتم، در غیر این صورت به موفقیت نمی رسیدم. تا زمانی که این راه پر فراز و نشیب طی نشود به راحتی و فراغت بال دست پیدا نمی کنی. استارت کار بسیار مهم است و مشکلاتی در طول این مسیر است. حلقه دوم رقبا و محیطی که کار می کنیم پر از رقبا و آدم های حسود است که با توجه به حساسیت ها بر روی ورزشکاران خانم این مشکل مضاعف هم می شود. برای آقایان چندان مهم نیست که آقای دیگری از او جلو بزند اما اگر یک خانم از یک آقا جلو بزند دردسرساز می شود! من با همه این مشکلات کنار آمدم و به راحتی نمی توانی به موفقیت برسی. در مقایسه با مشکلاتی که من پشت سر گذاشتم در حال حاضر خانم ها مشکل آنچنانی ندارند. من اولین خانمی بودم که در مسابقات سرعت شرکت کردم و برای آقایان قابل پذیرش نبود و متاسفانه کارشکنی های زیادی صورت گرفت. بطور مثال پیچ چرخ ها را شل می کردند و شلنگ ترمز را دستکاری می کردند تا دچار مشکل شوم! اما مردانه جنگیدم و مسابقه دادم و حقم را گرفتم.
 
* چطور شد لاله صدیق از حوزه ورزش و دانشگاه به صنعت وارد شد؟
ورزش قهرمانی دوره ای دارد که البته من تصور نمی کنم دوره قهرمانی من به پایان رسیده باشد. با توجه به آماده نبودن پیست آزادی وقت آزاد پیدا کردم تا روی کارم که در بخش تولید و صنعت است، تمرکز کنم.

* کلا به دنبال شغل های مردانه و سخت هستید؟
کارهای آسان برایم جذابیتی ندارد! خداوند نگاه خاصی به من داشته و قابلیت هایی به من داده که شاید به بقیه نداده است. به خاطر آن شکرگزاری می کنم و از این توانمندی ها استفاده کرده و در واقع کارم سخت تر است. از انجام وظایف و کارهای سخت راضی ام و همیشه به دنبال کارهایی هستم که چالشی بوده و راحت طلب نیستم.
 

* ساخت فیلم لاله که مربوط به زندگینامه شما بود، به کجا رسید؟
اساس این فیلم داستان زندگی من است که البته تغیراتی نیز داشته است و صد درصد منطبق با داستان زندگی من نیست. با توجه به اینکه فیلم باید جذابیت هایی داشته و گیشه پسند باشد این تغیر به وجود آمد. روند ساخت فیلم در مراحل پایانی است و برای من خیلی خوشحال کننده است که عملکردم در ورزش ، نحوه زندگی و پیشرفتم به تصویر کشیده شده است. این فیلم برای خانم های ایرانی پیامی دارد ، در مسابقات مخاطبان و تماشاگران ما محدود هستند اما درفیلم این محدودیت وجود ندارد و مخاطبان بیشتری را مورد خطاب قرار می دهد. امیدوارم این فیلم خوب و قوی بوده و به هدفی که دارم برسم.
 
*شما اولین ورزشکاری هستید که بعد از جهان پهلوان تختی فیلم زندگی تان ساخته شده است؟
آقای نیک نژاد از من خواستند از داستان زندگی ام فیلم بسازد و طی توافقاتی داستان را بازگو کردم و فیلم نامه نوشته شد. وزارت ارشاد قسمت هایی از آن را کم کرد و بخش هایی حذف و تغییر کرد که پس از مدتی استارت کار زده شد.

* چرا ساخت این فیلم طولانی شد؟
واقعیت این است که من از جزئیات قضیه خبر ندارم. متاسفانه دلایلی مطرح کردند که برایم منطقی نبود. قبل از استارت کار دست اندازهایی ایجاد کردند و برخی افراد غیر مطلع مخالفت بی جا کردند اما خدا خواست و با تلاش فراوان از موضع خود کوتاه امدند و این فیلم ساخته شد.
 
*نقش شما را یک بازیگر ناآشنا بازی می کند؟
من ترجیح دادم یک بازیگر تازه کار نقشم را بازی کند تا مخاطب توجهش به سوپراستار نباشد و بیشتر به سوژه و داستان فیلم توجه کند. فکر می کنم عاقلانه ترین کار استفاده از بازیگر ناشناخته و مستعد بود تا تونایی هایش را نشان داده و بر روی اصل موضوع تمرکز شود. این بازیگر اگر بتواند نقش را به خوبی اجرا کند تبدیل به ستاره خواهد شد. اگر یک سوپراستار کار می کرد با اظهار نظرهای شخصی اش مداخله کرده و اعمال نظر می کرد که خوب نبود.

* لاله صدیق بعنوان سوپر استار اتوموبیلرانی بانوان، چقدر به سرعت علاقه دارد؟
باید اعتراف کنم که عاشق سرعت هستم و سرعت در خون من است! البته نه فقط در اتومبیلرانی، بلکه در کار و همه ابعاد زندگی. سرعت قسمتی از شخصیت من شده و به دلیل هیجانش سرعت را دوست دارم. وقتی سریع می روی باید عکس العمل سریع داشته باشی که صحیح باشد. هیچ گونه اشتباهی جبران پذیر نیست و انعکاس آن در همه ابعاد زندگی ام دیده می شود.
 
*خیابان های تهران این اجازه را به شما می دهد؟
رانندگی در تهران حرصم می دهد. این اتفاق به خاطر راننده هایی است که قابلیت رانندگی ندارند و قوانین را زیر پا می گذارند. آنها علاوه بر نداشتن مهارت، قانونمند نیستند و و باعث هرج و مرج شده و بار ترافیکی شهر را زیاد می کنند.

* علاقمند حضور در رالی هم هستید؟
رالی برای من جذابیت های خاص خودش را دارد و ماهیتا با سرعت متفاوت است. راننده ،نقشه خوانی، کارگروهی و تیمی ، ویژگی های شخصیتی و رفتاری خاصی می خواهد. فکر می کنم یکسری مهارت ها می خواهد که در سرعت نیست. سرعت مثل انفجار می ماند و نمودار آن سریع اوج و فرود پیدا می کند. رالی آرام آرام و در چند روز پیش می رود و نیاز به کار گروهی است. به نظرم بخش رالی آن هم در کویر جذابیت های بسیاری دارد.

* رقیبی به نام زهره وطن خواه داشتید که هیچ وقت به نقطه مشترک نرسیدید؟
به هیچ وجه نقطه مشترک بین ما پیش نخواهد آمد. ایشان مدت کوتاهی در سرعت بود و بیشتر رالی کار می کرد. این وضعیت کوتاه بود و در چند مسابقه با من رقابت داشت. من اکثرا با آقایان مسابقه می دادم و ایشان در کلاس ها و حجم های پایین تر حضور داشت. مسئله مشترکی بین ما پیش نیامد و خیلی با هم وجه اشتراک نداریم.

* اما در همان زمان کوتاه او اعلام می کرد رقابت سختی با شما دارد؟
وقتی رقابت حرفه ای می شود حس رقابت پیش می آید. نباید یکسری مسائل غیر اخلاقی را وارد کنیم. چرا زحمت کسی که حرفه ای کار می کند و قابلیت هایش را نادیده می گیرند. من همیشه از این محیط های رقابتی زنانه اجتناب کردم و معتقدم که بین افراد تفاوت هایی است که باید به آن توجه کرد.
 
* محرومیتی که برایتان در نظر گرفتند صحت داشت؟
این محرومیت دو ماه و نیم بود و بحث تقلب نبود، بلکه تخلف صورت گرفته بود. این تخلف توسط مکانیکم پیش آمد و این مدت اجازه حضور در مسابقه نداشتم.با وکیلم از طریق سازمان تربیت بدنی این مسئله را پیگیری کردیم و و با مراجعاتم در کمیته انضباطی توانستم ثابت کنم که به من ارتباطی نداشته و کس دیگری مقصر است.

* گویا قبل از اینکه اتومبیلرانی را شروع کنید، قهرمان سوارکاری بودید؟
حول و حوش سال 74 به اتفاق برادرم صادق صدیق که در حال حاضر قهرمان پرش از ارتفاع ایران است فعالیتم را شروع کردم. وجه مشترک این دو ورزش هیجان و سرعت عمل است که ارتباط خوبی باید بین سوارکار و اسب باشد. در خیلی از مسابقات واقعا حس می کردم که اسبم خارج از توانش می دود!
 
* قصد بازگشت به اتوموبیلرانی را دارید؟
نرفته بودم که بخواهم برگردم. امسال در مسابقات رالی استان مازندران شرکت کردم و هیچ وقت از اتومبیلرانی دور نبودم. به دلیل اینکه برنامه ریزی دقیق در فدراسیون نیست این وقفه پیش آمده است و باید ببینم شرایط چطور پیش می رود.

گفت‌وگو از فرزانه فریدونی
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: