کد خبر:۷۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۸
تعداد بازدید: 3358
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
پیش فروش خودرو و درمان موقت بازار
پیش فروش خودرو بعنوان درمان موقت بازار نیز گویا دردی از گرانی ها درمان نکرده و عرضه محدود نیز نتوانست باعث فروکش عطش مشتریان خرید خودرو شود.
پیش فروش خودرو بعنوان درمان موقت بازار نیز گویا دردی از گرانی ها درمان نکرده و عرضه محدود نیز نتوانست باعث فروکش عطش مشتریان خرید خودرو شود.
به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، افزایش تقاضای بازار و بدنبال آن افزایش قیمت خودرو باعث شد تا سرانجام دولت مصوبه آزادسازی قیمت خودرو را صادر کند و در پی آن خودروسازان همزمان با افزایش قیمت ها اقدام به پیش فروش محصولات خود کردند.
پیش فروشی که به گفته خودروسازان برای کنترل بازار، قطع واسطه‌گری و کوتاه کردن دست واسطه ها که این روزها بدون هیچ نگرانی و نظارتی، سودهای کلانی به جیب می زنند، انجام می‌شود.

البته شرایطی برای این فروش ها از سوی ایران خودرو در نظر گرفته شده است از جمله اینکه که در یک روش با پیش‌پرداخت 90 درصد قیمت خودرو، در مدت 30 تا 40 روز خودرو تحویل مشتری می‌شود و در روش دیگر با 50 درصد پیش‌پرداخت، تحویل خودرو در سال آینده انجام می شود.
پیش فروش هایی که به گفته نمایندگی ها با استقبال مردم رو به رو شده و در برخی از نمایندگی ها ظرف مدت 15 دقیقه سهمیه نمایندگی تمام شده است و اما مردم می گویند با نرخهای جدید توان لازم را برای پیش خرید خودرو از دست داده اند.

البته برخی از نمایندگی ها نیز اظهارداشتند که سهمیه ای برای آنان در نظر گرفته نشده است و می توانند همچنان به ثبت نام به تعداد دلخواه ادامه دهند و در مقابل آن نیز برخی دیگر از نمایندگی ها بیان می کنند که سهیمه خاصی به آنها داده نشده و تنها موفق به ثبت نام تعداد محدودی از خودروهای مورد تقاضای مشتریان شده اند.
نکته دیگری که نمایندگی ها ذکر می کنند استقبال از برخی خودروها مانند 206 بسیار بیشتر از سایر خودروها بود و این خودرو زودتر از سایر خودروها تمام شده است و پیش فروش سایر خودروها کماکان ادامه دارد.

همچنین مدیران نمایندگی ها این نکته را نیز بیان می کنند که مردم از قیمت ها و شرایط پیش فروش خودرو ناراضی نبوده و از خرید خودرو با قیمت های گران تر و شرایط تحمیلی استقبال می کنند که نشان دهنده نگاه سرمایه ای مردم به خودرو است.
مساله ای که در این بین باید توجه داشت با اعلام آزادسازی قیمت خودرو و تعیین قیمت ها توسط خودروسازان مسئولان و متولیان امر یکی پس از دیگری اعلام کردند که با اتخاذ این تصمیم و افزایش عرضه از سوی خودروسازان باید شاهد کاهش قیمت ها در بازار باشیم ،تدبیری که نه تنها به سرانجام نرسید بلکه افزایش قیمت ها را نیز در پی داشته است و تفاوت قیمت ها بین قیمت کارخانه ای و بازار آزاد خودروها علی رغم اعلام پیش فروش خودرو همچنان ادامه دارد.
به عنوان مثال خودروی پراید گازسوزsl132 در بازار آزاد با قیمت بالای 19 میلیون تومان خرید و فروش می شود در حالی که قیمت قبلی آن حدود 13 میلیون تومان بود و قیمت جدید آن توسط خودروساز بالای 16 میلیون تومان تعیین شده است و البته استقبال از ثبت نام پیش فروش چنین خودروهایی بسیار بالا است.

نکته ای که در این بین باید به آن توجه کرد این گفته کارشناسان است که خودروسازان عرضه خود را محدود کرده و تحویل خودرو را تا افزایش قیمت ها به تاخیر انداختند و هم اکنون همزمان با افزایش قیمت ها، ایران خودرو اعلام کرده که 50 هزار دستگاه انواع خودروی سواری را به بازار عرضه می کند و تولید خود را به روزانه 2500 دستگاه افزایش می دهد.

به موازات آن سایپا نیز اعلام کرده که تا پایان سال تولید و فروش بیش از 70 هزار دستگاه خودرو سواری را در برنامه دارد االبته کارشناسان سوال می کنندکه اگر چنین امکانی برای خودروسازان وجود داشت چرا طی ماه های گذشته انجام نشد تا شاهد چنین گرانی هایی در سطح بازار نباشیم و از طرفی آیا عرضه این تعداد خودرو می تواند از تقاضای فعلی و روبه تزاید بازار بکاهد؟
از طرفی بسیاری از مشتریان دو خودرو ساز بزرگ کشور که در ماههای گذشته نسبت به پیش خرید قطعی خودرو با نرخ وقت اقدام کرده اند می گویند هنوز نتوانسته اند خودروی خود را دریافت کنند و در برخی موارد از آنها نرخهای جدید طلب می شود که این امر به بی اعتمادی مردم به تعهدات خودرو سازان دامن زده است.

وعده های خودروسازان در مورد افزایش تولید و عرضه نیز نتوانسته تاثیر مثبتی در بازار داشته باشد و منجر به کاهش قیمت ها شود و گمان می رود تا زمانی که میزان عرضه از سوی خودروسازان افزایش نیابد و نسبت به تامین نیاز بازار اقدام عملی صورت نگیرد نمی توان امیدی به کاهش قیمت ها در بازار داشت.
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: