کد خبر:۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۹
تعداد بازدید: 4216
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
چند قدم در بازار تجهيزات جانبي كامپيوتر ایران
در اين مقاله ما سعي كرده‌ايم اشاره‌اي كنيم به نكاتي كه هنگام انتخاب تجهيزات جانبي كامپيوتري بايد مد نظر قرار داد

تجهيزات جانبي كامپيوتر از دسته كالاهايي هستند كه در اكثر موارد بازار گرم و پررونقي دارند. شايد به دليل قيمت كمتر اين كالاها نسبت به ساير كالاهاي حوزه كامپيوتر يا شايد هم به دليل عمر كمتر برخي از نمونه‌هاي اين كالاها (به ويژه نمونه‌هاي بدون مارك يا نمونه‌هايي با برندهاي ناشناخته) باشد كه بازار اين كالاها هميشه با مخاطبان زيادي مواجه است و به بازار چهار فصل تجهيزات ديجيتالي معروف است!

به هر حال، به هر دليلي كه باشد بر خلاف تصور گروهي از كسبه بازار و كارشناسان، كه به محدود و كمرنگ شدن بازار تجهيزات كامپيوتري به دليل عرضه گسترده لپ‌تاپ‌ها معتقد بودند، بازار اين كالا رونق هميشگي خود را حفظ كرده است و شاهد هستيم كه اين بازار با انبوه مخاطباني مواجه است كه با توجه به رده‌هاي مختلف كاربري و درآمدي خواهان بهترين‌ها، زيباترين‌ها، گران‌ترين‌ها يا ارزان‌ترين‌ها از اين بازار هستند.
 
با توجه به نياز و سليقه‌هاي متفاوت خريداران، برندهاي مختلف در صدد عرضه محصولاتي متنوع در رده‌هاي قيمتي مختلف هستند كه نتيجه آن افزايش سريع و البته شديد تنوع در برند، مدل، طرح و رنگ و... اين محصولات در بازار بود. اين موضوع اگرچه قدرت انتخاب خريداران را تا حد زيادي افزايش داده است، اما به دليل به وجود آمدن يك فضاي رقابتي بين عرضه‌كنندگان اين كالاها، خريداران در شناخت بهترين محصول سردرگم شده‌اند. به همين دليل در اين بخش ما سعي كرده‌ايم اشاره‌اي كنيم به نكاتي كه هنگام انتخاب تجهيزات جانبي كامپيوتري بايد مد نظر قرار داد. پس اگر به اين موضوعات علاقه‌منديد، اين مطلب را بخوانيد:

۱-معروف يا محبوب بودن كالا نشانه پرفروش بودن آن نيست!
مانند بازار هر كالاي ديگري، در بازار تجهيزات جانبي كامپيوتر معروف يا محبوبيت يك برند نشانه پرفروش بودن آن نيست. اين موضوع با افزايش قيمت‌ها طي شش ماه اخير و همچنين كاهش موجودي اين كالاها، محسوس و قابل لمس‌تر است تا گذشته! به بيان بهتر، مي‌توان گفت از آنجا كه در بازار كامپيوتر، محصولات متولدشده از يك خانواده معروف و با اسم و رسم قيمت بالاتري دارند، هدف گروه‌هاي مختلف كاربري قرار نمي‌گيرند، حتي اگر اين محصولات محبوبيتي چشمگير داشته باشند. به همين دليل در بازار تجهيزات كامپيوتري، شاهد هستيم كه برندهاي مطرحي چون Genius،APPLE ، Logitech، SONY و... به اندازه برندهاي نه چندان آشنا يا نمونه‌هاي بدون مارك مخاطب ندارند. در كنار اين اتفاق، طي مدت اخير شاهد رشد عرضه تجهيزات كامپيوتري ايراني به بازار بوده‌ايم كه به گفته فعالان بازار، متاسفانه، به دليل افزايش قيمتي كه طي شش ماه و به ويژه دو ماه اخير شامل حال اين توليدات وطني شده است و همچنين كاهش سطح كيفي برخي از محصولات داخلي (برخي از محصولات با برند ايراني و به نام ايران در چين توليد و وارد كشور مي‌شوند.) در بازار با كاهش تقاضا مواجه شده‌اند. اين اتفاق در مورد موس، كيبورد و وب‌كم بيش از ديگر كالاهاي اين حوزه محسوس است!

2-مشخص كنيد كه چه كالايي را براي چه مصرفي مي‌خواهيد
قبل از انتخاب يك كالا، با توجه به تنوع بالاي برند و مدل‌ها در بازار بهتر است مشخص كنيد كه به چه كالايي و براي چه كاري نيازمنديد. آيا شما به كالايي براي انجام بازي نياز داريد؟ آيا نياز به تجهيزات بي‌سيم داريد؟ يا اينكه تجهيزات كامپيوتري را براي برند خاصي با سيستم‌عامل خاصي مي‌خواهيد؟ در صورتي كه نياز به تجهيزات حرفه‌اي داريد، بايد به سراغ نمونه‌هاي مولتي مديا برويد. تجهيزات كامپيوتري مولتي مديا به تعدادي دكمه اضافي جهت ارسال برنامه‌ها، تنظیم صدا و دیگر امکانات جانبی مجهز است.اگر هم نياز به تجهيزات جانبي مانند موس، كيبورد و... براي انجام بازي‌هاي سنگين و حرفه‌اي كامپيوتري داريد، به سراغ تجهيزات خاص بازي برويد كه مانند گروه قبلي علاوه بر تجهيز به دكمه‌هاي اضافي بابت انجام امور خاص، داراي DPI بالاتر و سرعت و دقت بالاتري است. اگر هم نياز به تجيهزات جانبي براي كارهاي عادي و روزمره هستيد، بهتر است به سراغ نمونه‌هاي عادي بازار برويد كه اين نمونه‌هاي هم در رديف نمونه‌هاي بي‌سيم و باسيم برويد.

3-از خريد كالاي يكبار مصرف اجتناب كنيد:
اين يك موضوع عمومي در مورد تمام كالاهاست. درمورد تجهيزات كامپيوتري نيز با توجه به افزايش عرضه نمونه‌هايي با برندهاي نه چندان آشنا و همچنين بدون مارك اين موضوع محسوس است. اين موضوع كه در بازار تجهيزات كامپيوتري به جلب توجه به سمت كالاهاي يكبار مصرف معروف است موجب شده است تا فعاليت شركت‌هاي عرضه‌كنندگان تجهيزات كامپيوتري وارداتي با برندهاي مطرح تا حدودي محدود شود و در مقابل عرضه نمونه‌هاي بدون مارك و... در بازار سرعت گيرد، البته همه مي‌دانند دليل اين رشد تقاضا براي نمونه‌هاي بدون مارك يا به قولي يكبار مصرف تنها قيمت ارزان آنها است، اما با يك برآورد قيمتي مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه خريد يك كالاي با كيفيت كه داراي خدمات پس از فروش و... است، به خريد چند باره يك كالاي ارزان مي‌ارزد!

4-سراغ كالاهاي غيراستاندارد نرويد:
عرضه نمونه‌هاي تقلبي و بدون مارك در بازار تجهيزات جانبي كامپيوتري، تنها به دليل عمر كوتاه اين كالاها مورد انتقاد قرار نگرفته است، بلكه استفاده از اين كالاها كه اكثر آنها غيراستاندارد هستند، موجب بروز مشكلاتي براي كابران مي‌شود، به‌عنوان مثال موس‌هايي با طراحي‌هاي عجيب و غريب كه اكثرا غيراستاندارد هستند، باعث بروز بيماري‌هايي براي دست و به ويژه مچ و ساعد كاربران اين موس‌ها شده است يا عرضه كيبوردهايي كه داراي انحناهاي زيادي هستند و كاربر براي كار با آن به دردسر و همچنين دردهاي عضلاني مواجه مي‌شود. پس هنگام خريد كالا حتما قبل از توجه به ظاهر كالا، به استاندارد بودن آن از لحاظ طراحي و... توجه داشته باشيد.

5-خدمات پس از فروش را فراموش نكنيد:
شايد تصور گروهي اين باشد كه به دليل قيمت نه‌چندان زياد تجهيزات كامپيوتري در مقايسه با كالاهايي نظير لپ‌تاپ و... داشتن يا نداشتن گارانتي و خدمات پس از فروش براي اين كالاها اهميت چنداني ندارد. اما اين يك اشتباه بزرگ است، چرا كه در بازار طي سال‌هاي اخير، شاهد عرضه نمونه‌هايي با برندهاي كاملا شبيه به برندهاي اصلي هستيم و گروهي به اشتباه بابت خريد يك كالاي تقلبي، هزينه يك كالاي اورجينال را مي‌پردازند و پس از مدتي كالاي آنها با مشكل مواجه مي‌شود، در اين صورت اگر كالا داراي خدمات پس از فروش نباشد، اين خريدار است كه دستش به هيچ كجا بند نيست! پس توجه داشته باشيد بابت خريد هر كالايي به شركت ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش توجه كنيد و سعي كنيد كالا را از شركت‌هاي معتبر خريداري كنيد. مريم عسگري- دنیای اقتصاد
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: