کد خبر:۶۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۹
تعداد بازدید: 5729
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
بيشترين تلفات جاده‌اي جهان در ايران
اگر نفرات كشته شده در تصادفات رانندگي در سال گذشته را در تعداد روزهاي سال تقسيم كنيم سهم هر روز از ميزان تلفات رانندگي 55 كشته و 2 هزار و 100 مجروح مي‌شود

هفته و ماهي نيست كه خبري از كشته هاي جاده اي خانواده هاي بيشماري را داغدار نكند.درهمين چند روز گذشته خبركشته شدن دانش آموزان بروجني،تصادف دراتوبان قم،حادثه كشته شدن مسافرين درمحور ياسوج- اصفهان، كام مردم كشورمان راتلخ كرده است.

بر اساس آمار، سال گذشته 20 هزار و 68 هموطن در اثر تصادف فوت كرده و 800 هزار نفر نيز به انحاي مختلف مجروح شده‌اند. اگر نفرات كشته شده در تصادفات رانندگي در سال گذشته را در تعداد روزهاي سال تقسيم كنيم سهم هر روز از ميزان تلفات رانندگي 55 كشته و 2 هزار و 100 مجروح مي‌شود با اين حساب در هر ساعت بيش از 2 كشته و 87 مجروح به تعداد تلفات رانندگي اضافه مي‌شود. هرچند آماري رسمي از ميزان تلفات سال91 گزارش نشده اما براساس گفته رييس پليس كشور"هر5 روز به اندازه تلفات زلزله آذربايجان كه درحدود 300 نفر گزارش شده، تلفات جاده اي داريم". با اين حساب كشورمان بالاترين آمار مرگ و مير ناشي از تصادفات جاده اي در جهان را داراست.

اما دراين بين به سه عامل اصلي كه هركدام به نحوي درافزايش آمار تصادفات و تلفات دخيل هستند، اشاره مي كنيم.

1- عامل انساني: درامر رانندگي در جاده ها، راننده نقشي اصلي و تعيين كننده دارد و مهارت وي در حفظ جان خود و سرنشينان خودرو حائز اهميت است. براساس گزارشات اغلب تصادفاتي كه درآن عامل انساني دخيل بوده است، بحث خواب آلودگي دردرجه اول و بعد از آن عدم رعايت قوانين راهنمايي و نكات ايمني بوده است. به لحاظ استاندارهاي جهاني هرراننده اتوبوس مي بايست به ازاي هر8 ساعت رانندگي يك روز استراحت كند، به عبارتي سه روز درهفته اجازه رانندگي دارد. اين درحالي است كه رانندگان ما به علت مشكلات معيشتي مجبورند بيش از8 ساعت درروز رانندگي كنند تا از پس مخارج و مشكلات زندگي برآيند. اين نحوه عمل رانندگان بدون هيچ ترديدي ضريب خطا و بي توجهي به نكات ايمني را نيز افزايش ميدهد و جان خود و ديگران را به مخاطره مي اندازد.

2- عدم استاندارد جاده ها: بحث ديگردرامر تصادفات جاده اي كه سهم بسزايي در افزايش آمارمرگ ومير دارد، نا متناسب بودن جاده هاي كشور با ميزان تردد خودروها و استاندارهاي كيفي جهاني است. درعامل انساني خواب آلودگي را يكي ازدلايل اصلي دانستيم، اما بايد اشاره كرد كه عدم وجود استراحتگاه هاي كافي و مناسب دركنارجاده ها نيز مزيد براين علت است. يك راننده مجبوراست صدها كيلومتر را مستمرطي كند تا به يك استراحتگاه امن و مجهز برسد.

همچنين دربالا عدم رعايت قوانين را مطرح كرديم، درهمين زمينه نيز بايد به هزاران كيلومتر از جاده هاي كشور اشاره كرد كه درآن به ميزان كافي علائم رانندگي،خط كشي و نوركافي براي مشخص بودن جاده تعبيه نشده است. دوطرفه و كم عرض بودن و يك نواختي راه هاي كشور ازديگرموارد ضعف هاي جاده اي مي باشد.

عدم كيفيت خودروها: درمورد بي كيفيتي خودروهاي ساخت داخل بسيارگفته شده، اما ماحصل اين شكوه ها نتيجه چنداني درپي نداشته و هرزگاهي خودروسازان را واداشته است تا با افزايش چشمگير قيمت محصولات خود، نسبت به بخشي از ايمني آن اقدام كنند. هنوز اين براي خودرو سازان ما جا نيفتاده كه جان مردم بيش از مال آنها ارزش دارد! بركسي پوشيده نيست كه قيمت خودرو دركشورمان در مقايسه با ديگركشورها چندين برابر مي باشد، اما جاي تاسف است كه خودروسازان داخلي نصب يك كيسه هوا و يا ترمز استاندارد، را به عنوان يك آپشن به مردم ارائه مي كنند و بابت آن پول اضافي دريافت مي كنند درحالي كه حفاظت از جان و امنيت مسافران بايد درارجحيت كاري باشد نه سود مالي!

هرچند كه تاكنون دراين باره بسيارنوشتيم و امثال فجايع اتوبوس دانش آموزان بروجني هم زياد ديده ايم، اما خواست ما و مردم از مسولان اين است كه توجه به امركاهش تلفات و استاندارد سازي جاده ها و خودروها را بيش از پيش مدنظر قراردهند تا بيش از اين شاهد خسارات هاي مالي و جاني دركشورمان نباشيم.
منبع: آفرينش - حميدرضا عسگري
Bookmark and Share
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد نوروزی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
0
0
آیا تلفات ناشی از مصرف نوشابه های الکلی بیشتر است یا تلفات ناشی از دود سیگار؟ چرا نوشابه های الکلی حرام است ولی سیگار حرام نیست؟
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: