برخورد هیجانی با کودک‌فروشی
رکوردشکنی ظریف و کری از 1919 و ناشنیده ها
ایران و 1+5 بر سر «راه‌حل‌ها» به تفاهم رسیدند
«وایبر» و «واتس آپ» چقدر امنیت دارند؟
فریب تبلیغات چاقی و لاغری در ماهواره ها را نخورید
شیوع بیماری‌های قلبی در افراد زير 40 سال رو به افزایش است
وقتی کتاب کارت ویزیت می‌شود!
قصد داعش برای حذف برخی از آیات قرآن!
داعش دانشگاه موصل را تفکیک جنسیتی کرد
پول شرکت اپل از پارو بالا می‌رود
کد خبر:۶۷۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹
تعداد بازدید: 4864
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
پيشنهادي براي تعطيلات پنج روزه ناشي از برگزاري اجلاس سران غير متعهدها
فرصتي براي دوركاري
بزرگ‌ترين مشكلي كه كارفرمايان با دوركار كردن كارمندان خود دارند به مسائلي مانند عدم ارتباط مستقيم با كارمند، نداشتن نظارت روي فعاليت‌هاي وي، عدم مسئوليت‌پذيري و كاهش بهره‌وري مربوط مي‌شود

برگزاري اجلاس سران كشورهاي غير متعهد و تعطيلات ناشي از آن فرصت طلايي براي چشيدن طعم دوركاري براي كارمندان است.

به گزارش عصر ارتباط، بسياري از شركت‌هايي كه با تعطيلات پنج روزه‌ به دليل برگزاري اجلاس سران كشورهاي غير متعهد در تهران غافلگير شدند و احساس مي‌كنند با اين اقدام پروژه‌هايشان دچار تاخير مي‌شود؛ فرصت خوبي است تا براي يكبار هم شده دوركاري را تجربه كنند.

جلوگيري از سفرهاي درون شهري، صرفه جويي در مصرف انرژي، كاهش استهلاك بيش از يك ميليون خودرو در تهران، جلوگيري از تلف شدن وقت مردم و كاهش ترافيك شهري از جمله مزيت‌هايي است كه تاكنون براي دوركاري عنوان شده است، ويژگي‌هايي كه همگي در شرايط فعلي مي‌توانند به ياري كارفرماياني كه تمايلي به ايجاد وقفه در فرآيند كاريشان ندارند، بشتابد.

کاربرد گسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه روش‌های ارتباطی با استفاده از تلفن، ایمیل، نمابر، وب و مراکز تماس امکان انجام کار در خارج از محیط فیزیکی شرکت‌ها را به خوبی فراهم کرده است؛ هرچند نمي‌توان اين اصل را ناديده گرفت كه برخي از مشاغل نيز به هيچ عنوان امكان دوركاري ندارند.

المپيك دوركارها را بيشتر كرد

دولت انگليس برای جلوگیری از تعداد سفرهای روزانه و کاهش هرج و مرج در طول ایام برگزاری المپیک ۲۰۱۲ برنامه دورکاری کارکنان بخش‌های عمومی و خصوصی را در سطح وسیعي دنبال كرد و در سراسر این کشور ۳/۱ میلیون نفر به طور کامل دورکارند و بيش از ۷ میلیون نفر از خانه به عنوان محل کار خود استفاده می‌کنند.

در اقتصاد ایالات متحده با اینکه بیش از ۵۰ میلیون نفر امکان دورکاری را دارند، عملا در سال ۲۰۰۸ حدود ۵/۲ میلیون نفر يعني ۳/۲ درصد از کل نیروی کار دورکار تمام وقت شدند. در سال ۲۰۰۹ نیز ۱۰۲هزار کارمند فدرال در جرگه دورکاران قرار گرفتند. صرفه جویی ناشی از اجرای دورکاری در اقتصاد آمریکا بیش از ۶۵۰ میلیارد دلار اعلام شده است.

دوركاري يا بيكاري

با اينكه تجربه موقت انجام امور به صورت دوركاري مي‌تواند شيرين باشد و بسياري از كشورهاي دنيا نيز اين طرح را با موفقيت اجرا كردند و صرفه‌جويي‌هاي كلاني در هزينه‌هاي كشور داشتند با اين حال برخي دوركاري را مترادف با بيكاري مي‌دانند. تجربه‌هاي اخير اجراي اين طرح در برخي سازمان‌ها و نهادها نيز مويد اين مساله است، افرادي كه دوركار شدند به مرور زمان دچار كاهش حقوق شدند و سرانجام تعديل شدند كه كاملا برخلاف قوانين و مقررات و قول‌هايي است كه مسوولان در ابتداي اجراي اين طرح داده بودند.

نداشتن آگاهي و اطلاع‌رساني غلط پيرامون دوركاري موجب شده است كه نه تنها كارمندان تصور درستي از آن نداشته باشند بلكه اين مساله در خصوص كارفرمايان خصوصي و حتي دولتي كه خودشان متولي راه‌اندازي طرح دوركاري بودند شده است.

عدم ارائه آمار و اطلاعات به روز از تعداد افراد دوركار شده نيز عامل ديگري است كه در ايجاد هاله‌اي از ابهام در اطراف دوركاري كه در بسياري از كشورهاي دنيا امري كاملا بديهي است بي تقصير نيست.

در راستاي تشديد همين ابهامات نيز معاون راهبردي منابع انساني رياست جمهوري كليه سوالات خبرنگار عصرارتباط در خصوص آمار افراد دوركار شده، استان‌هايي كه طرح دوركاري را با جديت دنبال كردند و استان‌هايي كه دوركاري در آنها به نتيجه نرسيده است، يا اينكه چه ميزان از افراد دوركار شده مرد هستند و چه تعداد خانم، را بي‌پاسخ گذاشت و حاضر به ارائه هيچ آماري نشد.

دوركاري در قانون و وعده‌ها

باوجوديكه طبق برنامه پنجم توسعه هر سال بايد 20 درصد از فعاليت‌هايي كه قابليت دوركاري دارند، دوركار شوند با اين حال انجام دوركاري براي كارمندان و كاركنان اجباري نيست و تنها در صورت رضايت شخصي آنها امكان پذير است.

احمد بزرگیان معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری وعده تامين و ارائه اينترنت ملي به دوركارها را تا پايان سال جاري داد و گفت:«برابر قولی که طبق ماده 46 وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات داده است باید تا پایان سال جاری مشکل اینترنت ملی برای کارمندان دورکار برطرف و تمامی دورکارها از اینترنت و سیستم اینترانت بهره‌مند شوند.»

در آخرين اقدام نيز هیات دولت با دورکاری زنان شاغل دارای فرزند زیر 7 سال یا فرزند دبستانی در روزهاي پنجشنبه موافقت کرد و به اين ترتيب ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری نيز محقق شد و مادران از اين پس قادر خواهند بود در روزهاي پنج‌شنبه بخشي از فعاليت‌هايشان را به صورت دوركاري انجام دهند.

كارفرمايان و كارمندان

مطابق نظرسنجی‌های انجام شده توسط موسسه سیتریکس، بزرگ‌ترين مشكلي كه كارفرمايان با دوركار كردن كارمندان خود دارند به مسائلي مانند عدم ارتباط مستقيم با كارمند، نداشتن نظارت روي فعاليت‌هاي وي، عدم مسئوليت‌پذيري و كاهش بهره‌وري مربوط مي‌شود.

كارمندان نيز ترس از بيكاري و محروم شدن از مزايايي كه كارمندان فيزيكي دريافت مي‌كنند،‌ كاهش حقوق، افزايش هزينه‌هاي شخصي براي تهيه سيستم و ديگر ابزارهاي لازم براي انجام امور، افزايش هزينه‌ تماس‌هاي تلفني و ... را از جمله دغدغه‌هايشان در صورت دوركار شدن مي‌دانند.

مهيا شدن شرايط فرهنگي براي پذيرش فرد دوركار شده در خانواده نيز عامل ديگري است كه نيازمند و اطلاع‌رساني است. همينطور افزايش پهناي باند شبكه اينترنت كشور از نيازهاي ايجاد بستر‎ ‎دوركاري در سطح كشور و تهران بزرگ است چرا كه با سرعت پايين خطوط اينترنت در كشور‎ ‎انجام دوركاري به صورت پيشرفته جوابگو نيست‎.

در آموزش دوركاران غفلت شده است

هدف از دوركاري تمركز روي خروجي و نتيجه كار كارمندان به جاي حضور فيزيكي آنها و ساعت رفت و آمد آنهاست. اين طرح در دنيا به دنبال بالا بردن بهره‌وري سرمايه انساني مورد توجه قرار گرفته است.

با اين حال دوركاري كاركنان بدون اينكه به آنها آموزش‌هاي لازم براي بهره‌برداري و استفاده از امكانات و ابزارهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات داده شود، نمي‌تواند به نتايج ثمر بخشي منجر شود.

آموزش بهترين راهكار براي استفاده از روش دوركاري است. داشتن استراتژی، هدف و برنامه آموزشی برای توسعه مهارت‌ها و آگاهی‌های موردنیاز کارکنان برای دورکاری یک الزام است. در حاليكه دولت تاكنون به مقوله آموزش كاركنان با هدف آماده سازي آنها براي دوركاري كمترين توجه را نشان داده است.
منبع: عصر ارتباط
برچسب ها: دوركاري ، كارمندان
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: