کد خبر:۶۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۰
تعداد بازدید: 3327
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
پس از افطار یک پارچ آب بخورید!
روزه داران به منظور تامین نیاز بدن به مایعات نوشیدن آب فراوان به میزان 8 تا 12 لیوان در كنار مصرف مواد غذایی پرفیبر را در برنامه غذایی خود در نظر بگیرند
عضو مركز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: روزه داران به منظور تامین نیاز بدن به مایعات به ویژه در فصل تابستان و پیشگیری از یبوست و رفع آن ، نوشیدن آب فراوان به میزان 8 تا 12 لیوان در كنار مصرف مواد غذایی پرفیبر را در برنامه غذایی خود در نظر بگیرند.
 
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، دكتر ' مجید غیور مبرهن ' افزود: ساده بودن غذای مصرفی و نداشتن تفاوت زیاد با غذای روزمره فرد روزه‌دار، استفاده از سه وعده غذایی شامل سحری، ‌افطار و شام، ‌لزوم استفاده از پنج گروه مواد غذایی شامل نان، غلات، گوشت و تخم‌ مرغ ، شیر، لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات از جمله اصول تغذیه صحیح در ماه رمضان است.

وی با اشاره به اینكه در ماه رمضان بدن به انرژی كمتری نسبت به روزهای دیگر سال نیاز دارد و بهتر است هر فرد 10 درصد از انرژی مورد نیاز خود را كاهش دهد، افزود: روزه داران بهتر است روزه خود را با غذاهای سبك همچون نان و پنیر ، شیر و خرما، سوپ های ولرم و سبك، آب یا چای ولرم همراه با خرما افطار كنند تا ازاین طریق از ولع خوردن غذای زیاد و بروز آسیب به دستگاه گوارش و اضافه وزن پیشگیری شود.

دانشیار گروه بیوشیمی و تغذیه كاربردی دانشگاه علوم پزشكی مشهد اظهار داشت: بهترین زمان برای خوردن شام 30 تا 45 دقیقه پس از افطار و خوردن غذاهای سبك است كه در این وعده می توان از غذاهای مشابه وعده ناهار در روزهای عادی اما به مقدار كمتر مصرف كرد.

وی افزود: همچنین از زمان شام تا وعده سحر خوردن پنج واحد میوه برای تامین ویتامینها و املاح معدنی مورد نیاز بدن ضروری است .

عضو مركز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: روزه‌داران باید از مصرف مواد قندی مصنوعی در وعده سحری بكاهند زیرا در صورت مصرف زیاد باعث ایجاد احساس كسالت، سردرد و نبود تمركز می‌شود و به جای آن از مواد غذایی حاوی پروتئین و دارای فیبر همچون حبوبات و برنج های مخلوط به دلیل آزاد كردن تدریجی انرژی و قند و حفظ مطلوب مایعات مصرف كنند.

به گفته ی وی مصرف غذاهای چرب و شیرین در ماه رمضان موجب نوسان شدید قند خون می شود.
برچسب ها: روزه ، سحر ، مايعات
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: