کد خبر:۶۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۵
تعداد بازدید: 4039
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
سيد حسن خميني: قرار است همه بهتر شویم نه اینکه بدتر از قبل شویم
قرار نیست کسی برود و جای او کسی قرار بگیرد که از اولی بدتر است. قرار نیست او برود و دوست ما که به مراتب در دلش بغض و کینه بیشتری دارد جای او بنشیند، قرار است همه بهتر شویم نه اینکه بدتر از قبل شویم

قرار نیست کسی برود و جای او کسی قرار بگیرد که از اولی بدتر است. قرار نیست او برود و دوست ما که به مراتب در دلش بغض و کینه بیشتری دارد جای او بنشیند، قرار است همه بهتر شویم نه اینکه بدتر از قبل شویم.

به گزارش پانا، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق اعضای انجمن اسلامی معلمان سراسر کشور با امام (ره) که در حسینیه جماران برگزار شد، با تسلیت ایام ارتحال امام و گرامیداشت شهیدان باهنر و رجایی، شهدای معلمین و مرحوم مهندس کتیرایی رییس پیشین این انجمن، اظهار امیدواری کرد که این ایام برای همه مردم روزهایی برای یادآوری خوبی‌ها و به کار بستن آنها در زندگی و بارور شدن اخلاقیات در جامعه باشد.

وی به تبیین مبسوط عقلانیت انسانی،‌اخلاق اسلامی، پایبندی به فقه شیعی و وحدت اسلامی به عنوان چهار رکن اصلی اندیشه سیاسی امام پرداخت و اظهار داشت: اولین رکن اندیشه امام عقلانیت انسانی است. امام یک انسان دیندار بود و اساسا گذار ایشان به عالم سیاست وجامعه از مسیر دین بود. شاید هر کسی به امام نقدهایی داشته باشد، اما هرگز در این باره که حرکت امام به حوزه سیاست یک حرکت دینی بود حرفی ندارد. وی افزود:امام یک انسان دیندار است معمولا دینداران به ماوراءالطبیعه بسیار ایمان دارند. همه انسان‌ها به نوعی باورمند به ماورالطبیعه هستند. اما این رگه‌ها در انسان‌های دیندار پررنگ است همه انسان‌ها از جمله انسان‌های دیندار گاهی در تصمیم‌های خود بر مدار غیر از عقلانیت تکیه می‌کنند، یا به زبان دیگر انسان‌ها معمولا گرفتار خرافه می‌شوند. پطروس غالی درباره صلح اعراب و اسراییل در کمپ دیوید از وجود یک جادوگر در هیئت مصری یاد می‌کند.

سیدحسن خمینی اضافه کرد: خرافه مخصوص دینداران نیست در زندگی بسیاری از ورزشکاران، سیاستمداران و غیره راه دارد، اما دینداران ممکن است از زاویه دیگری به این مسئله گرفتار شوند ،امام خمینی هرگز در هیچ تصمیمی از مدار عقلانیت خارج نشد.

وی پرواز انقلاب در 12 بهمن را از جهات مختلف یک پرواز بی‌نظیر عنوان کرد و اظهار داشت: در پروازی که ثمره مبارزات یکصد ساله ملت ایران و چندصد ساله مبارزات شیعه به آن وابسته بود، امام تا لحظه آخر هرگز استخاره نکرد. تنها با مشاوران خود مشورت کرد و تصمیم گرفت.

یادگار امام(ره) در ادامه به ذکر خاطره‌ایی از حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خمینی پرداخت و گفت: ابوی من می‌گفتند هواپیمایی که امام را به تهران آورد دو طبقه داشت. طبقه دوم مخصوص امام بود. امام در هواپیما دراز کشیدند و گفتند من می‌خوابم من از پله‌ها پایین آمدم و به دلیلی دوباره به طبقه دوم برگشتم. دیدم امام به خواب رفته‌اند. این آرامش مدیون دینداری امام بود.

سیدحسن خمینی همچنین به رفتار امام در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بسیاری از فرماندهان به امام می‌گفتند، استخاره کنید، اما ایشان پاسخ می‌دادند نیازی به استخاره نیست شما برنامه‌ریزی کنید، درست عمل کنید حتما پیروز می‌شوید.

یادگار امام (ره) در ادامه به عدم اتکای رهبر کبیر انقلاب به خواب در تصمیم‌های خود اشاره کرد و گفت: امام هرگز حتی یکبار به خواب اتکا نکرد تصمیم‌های ایشان در مدار سیاست‌ورزی بر پایه این مسائل نبود، البته نه این‌که خواب حقایقی ندارد، اما خواب در تصمیم‌گیری جایگاهی ندارد. وی افزود: نبی مکرم اسلام در امور جنگی هرگز به استخاره، رمل و اسطرلاب تکیه نکرد. امیرالمومنین بالاترین عارف تاریخ وقتی به جنگ می‌رفتند براساس قواعد زمان خود عمل می‌کردند.اگر آیین دادرسی در شام بود در کوفه هم بود با این تفاوت که در شام بر مدار غیرخدایی بود و در کوفه بر مدار خدایی. اگر ابزارها و روشهای جنگی در سپاه معاویه بود در سپاه امام هم بود. اینگونه نبود که چون لشکر امام علی برای خدا می‌جنگید نیازی به قواعد عقلانی نباشد. سیدحسن خمینی با بیان این‌که قواعد عقلانی یکی از قواعد الهی است گفت: باید به قواعد عقلانی تن داد، بالا رفتن نقدینگی در همه جا تورم را بالا می‌برد. و فرقی نمی‌کند که نظام اقتصادی سوسیالیستی باشد یا لیبرالیستی. بالاترین خصوصیات امام که او را از دیگران ممتاز می‌کرد، اتکا به عقلانیت بود.

سیدحسن خمینی دومین ویژگی امام را پایبندی به اخلاق اسلامی دانست و گفت: برخی‌ها به امام علی(ع) می‌گفتند معاویه از تو باهوشتر است و امام در پاسخ می‌فرمود که من به قواعد اخلاقی پایبندم و اینگونه نیست که برای رسیدن به هر نتیجه‌ایی هر وسیله‌ایی را تجویز کنم. علی(ع) در عرصه زندگی فردی و اجتماعی به قواعد اخلاقی پایبند بود.

وی افزود: یکی از امور اخلاقی رعایت ادب است، در زندگی امام، امام همواره ادب را رعایت می‌کرد ایشان از مودبترین انسان‌ها بودند. رابطه ما با ایشان، رابطه نوه و پدربزرگ بود. انسان می‌تواند با نوه خود جور دیگری حرف بزند، اما ایشان هرگز به ما "تو" نگفت. ضمن این‌که با ما بازی می‌کرد و اینگونه نبود که در جایی مثل یک هاله مقدس بنشیند، ایشان همیشه ما را "شما" خطاب می‌کرد.

وی یادآور شد: امام برای مخالفین خود از تعابیر سخیف استفاده نمی‌کرد و می‌گفت آقای ریگان و خانم تاچر. او عمیقا به قواعد اخلاقی پایبند بود. موارد زیادی در زندگی ایشان هست که این مسئله را بسیار پررنگ می‌بینیم.

سیدحسن خمینی در ادامه با بیان این که جوهره دین، اخلاق است گفت: پیامبر برای بسط مکارم اخلاق مبعوث شد. غایت اصلی بعثت پیامبر اخلاق بود، اگر هزار سجده و رکوع کنیم، اما دل‌هایمان چرکین باشد و حسد و حقد و دروغ و تهمت ما را در برگرفته باشد، از اعتدال که اصل اساسی اخلاق است خارج شده‌ایم.

وی در ادامه به رفتار پیامبر در یکی از جنگ‌ها با مخالفان اشاره کرد و گفت: در جنگ خیبر برخی از مسلمان‌ها به دشمنان فحش می‌دادند و آنها را فرزندان خوک و میمون می‌خواندند. در این حال یکی از یهودیان پیامبر را خطاب قرار داد و گفت: یا ابوالقاسم تو که دشنام نمی‌دادی؟ پیامبر از این امر خجالت کشید و آن روز جنگ را تعطیل کرد. سیدحسن خمینی تاکید کرد: قرار نیست کسی برود و جای او کسی قرار بگیرد که از اولی بدتر است. قرار نیست او برود و دوست ما که به مراتب در دلش بغض و کینه بیشتری دارد جای او بنشیند، قرار است همه بهتر شویم، نه اینکه بدتر از قبل شویم.

وی اظهار داشت: فرق پیامبران و سیاستمداران در این است که پیامبران می‌خواهند همه خوب باشند، اما سیاستمداران می‌خواهند اکثریت خوب باشند. برای پیامبر تک‌تک افراد جامعه مهم است. اگر تنها یک نفر به سعادت نرسد، کار پیامبر تمام نشده است. دل پیامبر آنقدر برای امت خود می‌سوزد که خدا به او می‌گوید که دیگر کافی است خود را اذیت نکن. دل پیامبر دل نبی‌گونه است.

وی در ادامه اظهار داشت: روز عاشورا دل سیدالشهدا به حال شمر بیشتر می‌سوخت، از اینکه خود شمر دلش به حال خودش بسوزد. چون امام حسین فرزند پیامبر است او می‌خواهد شمر هم به اوج برسد. سیدحسن خمینی سومین رکن اندیشه سیاسی امام را فقه شیعی دانست و گفت: غفلت نکنیم که امام یک فقیه است گذرش به سیاست از منظر مسوولیت شرعی است. از دید امام انسان کامل انسانی اخلاقی، عقلانی و متشرع است. همینطور که پیامبر و علی علیه ‌السلام هم اینگونه بودند. پایبندی امام به مبانی فقهی بی تردید در جای جای زندگی ایشان دیده می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: تکیه بر اخلاق و عقلانیت نباید ما را از تقید به فقه و تشرع غافل کند. سنتهای دینی که ریشه در شریعت دارد یک واقعیت هستند باید به آنها تن داد معنی ندارد که بگوییم چون اخلاقی هستیم حجاب اهمیتی ندارد چون اخلاقی هستیم در نماز کاهلی کنیم البته به این معنا نیست که با کسانی که مقید به این مسائل نیستند برخورد غیردینی و غیراخلاقی کنیم.

وی اظهار داشت: لطافت قضیه این است که کسانی که فقهی هستند فقه را بر اخلاق برتری می‌دهند و کسانی که اخلاقی هستند اخلاق را بر فقه برتر می‌دانند. اما مسئله این است که همه اینها یکسان است.

سیدحسن خمینی چهارمین رکن اندیشه سیاسی امام را وحدت ملی عنوان کرد و گفت: امام در همه جا تعبیر بسیار خوبی دارد ایشان مرتبا تکرار می‌کنند "همه با هم". امام می‌گوید علت موجده انقلاب همان علت مبقیه آن است. این علت اصلی، همان اتکا به خدا و وحدت کلمه است. سیدحسن خمینی در ادامه به طرح این سوال پرداخت که نسبت توکل و توسل با عقلانیت و اخلاق چیست؟ و گفت: در روایات دینی و در احکام اسلامی و نیز در اندیشه امام به توکل و توسل به صورت فراوان تاکید شده است. امام در زندگی خود هیچگاه نماز را ترک نکرد. در نجف هر شب به زیارت امیرالمومنین می‌رفت و توسل می‌جست و این کار هیچ تعارضی با عقلانیت ندارد. وی افزود: انسان با خدا ارتباط برقرار می‌کند. خدا دل او را روشن می‌کند، عقل را سالم می‌کند و اینها سرانجام باعث می‌شود که انسان بهتر تصمیم بگیرد. برخی اوقات انسان نمی‌تواند تصمیم بگیرد چون قلب او قفل شده است.

وی در پایان گفت: زندگی امام برای ما درس آموز است و این درس بیش از هر چیز بر این است که باید این چهار عنصر عقلانیت انسانی، اخلاق اسلامی، پایبندی به تشرع و وحدت را آویزه گوش کنیم و بدان پایبند باشیم.

در این مراسم پس از سخنان یادگار امام اعضای انجمن اسلامی معلمین سراسر کشور نماز مغرب و عشاء را به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی اقامه کردند.

برچسب ها: سيد حسن خميني
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: