کد خبر:۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۰ - ۲۱:۱۲
تعداد بازدید: 2673
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
نفوذ انجیل و تورات به خانه‌ها!
امروز انجیل در دنیا به 3هزار زبان ترجمه شده است، ولی شاید ترجمه قرآن به 100 زبان هم نرسیده باشد.

انجیل و تورات تحریف شده از مرزهای جمهوری اسلامی ایران گذشته و در خانه‌ها، اذهان جوانان را درگیر خود می‌کند، ولی ما هنوز اندر خم کوچه شأنیت و جایگاه گیر کرده‌ایم که آیا دست به قلم بشویم یا نه. 

به گزارش حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی رشاد در مراسم رونمایی از تفسیر چهارجلدی «بلاغ» که در سالن همایش‌های اداره کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، اظهار کرد: امروز انجیل در دنیا به 3هزار زبان ترجمه شده است، ولی شاید ترجمه قرآن به 100 زبان هم نرسیده باشد.

وی ادامه داد: شرح و تفصیل کتاب‌های تحریف شده انجیل و تورات با محتوایی بی محتوا و درون‌مایه‌ای بی مایه در سراسر جهان نفوذ کرده و حتی از مرزهای جمهوری اسلامی ایران نیز گذشته و در خانه‌ها، اذهان جوانان را درگیر خود می‌کند، ولی ما هنوز اندر خم کوچه شأنیت و جایگاه گیر کرده‌ایم که آیا دراین عرصه دست به قلم بشویم یا نه.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که تفسیر قرآن باید به روز باشد، گفت: این که علامه طباطبایی گفتند قرآن باید هر دوسال یک‌بار تفسیر شود، این سخن نشان دهنده آن است که قرآن دارای مفاهیمی عمیق است و باید پی در پی تعالیم آن استخراج و در اختیار مردم قرار گیرد.

وی افزود:‌ نکته دیگر این است که نیازها در زندگی انسان‌ها نو به نو است،‌ تفاسیر قرآن سال‌‌ها و گاهی قرن‌ها پاسخ‌گوی نیازهای افراد بود، ولی امروز جوانان سال به سال و حتی ماه به ماه ذهنشان متفاوت می‌شود که پاسخ دادن به نیازهای آنان، آن نیازمند داشتن تفاسیر به روز از این کتاب آسمانی می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد در ادامه با بیان این که معرفت دینی دارای پنج ضلع است، اظهار داشت:‌ شریعت، تقاید،‌اخلاق، علوم دینی و حوزه معرفت اضلاع معرفت، دینی هستند که هر کدام نیازمند دانش روش‌شناختی جامع می‌باشد، ولی امروز ما تنها یک دانش روش‌شناختی داریم و آن هم اصول فقه است که قلمروی کاربرد آن در حوزه شریعت می‌باشد.

وی با بیان این که علم اصول، علمی خارق‌العاده است که بومی و متعلق به مسلمانان است،‌اظهار داشت: این علم جایگاه ارزنده‌ای دارد، ولی قلمروی کاربرد آن در حوزه شریعت می‌باشد، ما نیاز داریم در تمامی حوزه‌های معرفت دینی، دانش روش‌شناختی داشته باشیم.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد: ما باید دانش روش‌ شناختی فهم قرآن، سنت، کاربرد عقل و اجماع و... را مانند اصول در حوزه شریعت داشته باشیم تا بتوانیم کارهای ارزشمندی در این حوزه انجام دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد، منطق فهم دین را سامانه‌ای متشکل از مجموعه مبادی، منابع، ابزارها، رویکردها و اسلوب‌های به هم پیوسته‌ای که کاربست آنها در فرایند‌های مشخص، حل مسئله را میسر می‌کند، معرفی کرد و گفت: ما به چنین دانشی نیاز داریم، زمانی که این دانش به عنوان علم دستگاه‌وار شده تدوین شد و رشد  یافت، می‌توانیم از  متن کتب تفسیری  برای تدوین چنین منطقی استخراج کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با ورود  به این عرصه، می‌توانیم قواعد فهم الهی را به صورت علمی درآورده و آن را سامان دهیم و در ادامه خلأها را پرکنیم.

برچسب ها: قرآن ، انجيل ، تورات
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: