کد خبر:۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۰
تعداد بازدید: 4765
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
سرمایه های اقتصادی کشور؛ راکد در دست زنان
ایرانیان دومین مصرف کننده طلا بعد از هند در قاره ی آسیا هستند، آنان سال هاست از ذخایر طلای خود استفاده می کنند و نیز انواع مختلف طلاهای وارداتی را خریداری می کنند.
زنان ایرانی، علاقه ای وافر به خرید و نگهداری زیورآلات گران بها و سکه های طلا دارند، این میل با این که بیشتر در بین زنان به چشم می خورد، اما تنها به آنان تعلق ندارد. خانواده های ایرانی با سطح زندگی حتی متوسط نیز قطعاتی از فلز گران بهای طلا را خریداری می کنند و آن ها را در خانه نگهداری می کنند.

علاقه به فلزات گران بها در میان ایرانیان ریشه ای تاریخی دارد، ایرانی ها از زمره ی اولین مللی بودند که سکه ضرب کردند. آنان به مناسبت های گوناگونی که برایشان ارزشمند بود، سکه هایی را به عنوان مدال و یا یادبود ضرب می کردند.سکه های گوناگونی از اعصار مختلف تاریخی در جای جای ایران نمایانگر تمدن، تاریخ و فرهنگ غنی ایرانیان است.

میل به نگهداری فلزات گران قیمت و به ویژه طلا سال ها و سال هاست که رابطه ی نزدیکی با زندگی مردم ایران زمین داشته است. به نحوی که اکنون برای تعیین مهریه ی زنان، معیار، سکه ی طلاست و مردان در هنگام ازدواج از سوی اغلب خانواده ها مجبور به خرید مقدار زیادی طلا برای همسر خود می شوند.

این امر در همین جا خاتمه نمی یابد، زنان دیگر نیز در پی پدیده ی فزاینده ای به نام چشم و هم چشمی، به مناسبت های متفاوت اقدام به خریدهای سنگین طلا برای پیشی گرفتن از زنان آشنا و اقوام خود می کنند و با اینکه این موضوع در مورد همه ی زنان صدق نمی کند، اما به میزانی رشد صعودی داشته است که اکنون به معضل و مشکلی جدی در خانواده ها بدل شده است.

همچنین زنان با تبعیت از مدهای گوناگون اقدام به خرید طلا می کنند و در صورتی که مد مذکور دیگر مورد پسند نباشد، فروش و تعویض طلا و جواهرات و بالطبع آن تقبل ضرر و زیان فراوان، راه حل انتخابی آنان است.

نباید از نظر دور داشت که فارق از جنسیت، مردم بسیاری ترجیح می دهند، سرمایه ی خود را به شکل طلا و سکه های طلا پس انداز کنند، زیرا از آن به عنوان پشتوانه ی اقتصادی یاد می کنند.

از سوی دیگر واقعیت این است که زنان از گذشته طلا را وسیله ای برای ارتقاء جایگاه و منزلت اجتماعی خود به کار می بردند و به باور خود از این طریق رتبه و مقام بالاتری در اجتماع نسبت به دیگران برای شناخته شدن کسب می کردند.

با گذر زمان به این نماد، خانه های مجلل و عیانی، وسایل لوکس زندگی، ماشین های آخرین مدل، لباس های مارک دار، لوازم گران قیمت، آنتیک و عتیقه برای تزیین خانه افزوده شد.

این در حالی است که در حال حاضر گزینش محل زندگی، مسکن و محل کار با توسل به اقلیم و جغرافیای آن، برای نمایان سازی جایگاه و خاستگاه طبقاتی و مسائلی مانند آن استفاده می شود.

فرهنگ پس انداز کردن طلا و سکه که فرهنگی حاکم در میان خانواده های ایرانی، به ویژه زنان است، در کشورهای پیشرفته ی دنیا فرهنگی منسوخ به شمار می رود و حتی به جای آن استفاده از زینت آلات تزیینی بدلی و ارزان قیمت رواج بسیاری پیدا کرده است.

دلیل این پدیده آن است که طبق منطق و فلسفه ی اقتصادی دنیا، تبدیل کردن سرمایه ی پولی کشور به طلا و نگهداری آن در خانه ها و گاوصندوق ها و استفاده ی صرفاً تزیینی از آن امری نادرست است.

اقتصادهای بزرگ دنیا از منطق رونق تولید، اشتغال زایی و خلاقیت اقتصادی و استفاده به جا و مناسب از سرمایه ها پیروی می کند، که از آن جمله می توان به خرید و فروش بورس و سهام کارخانه ها و یا پس انداز در بانک های معتبر اشاره کرد.

در این صورت با جمع آوری و یکجا سازی سرمایه های کوچک و خرد شهروندان و استفاده از آن، با رکود اقتصادی، تولید پایین، متعادل نبودن مصرف و صدور نامتناسب تولیدات و وارادت ناصحیح و در نتیجه بیکاری مقابله می کنند و در طولانی مدت، پیامدهای اجتماعی، رفاهی و اقتصادی مثبت و مناسبی را نصیب خود مردم خواهند کرد.

در ایران چنانچه زن و یا خانواده ای پولی مازاد بر احتیاجات زندگی داشته باشد، به خرید سکه و طلا می پردازد و همچنین، علاقه ی مفرط زنان به خرید و نگهداری زیورآلات گران قیمت باعث می شود که سرمایه های عمومی در جامعه استفاده نشود.

واقعیت این است که اگر فرهنگ استفاده از سرمایه های عمومی در ایران به اصلی مقبول بدل شود، مردم به این باور خواهند رسید که پول اندک و کم نیز می تواند به گردش چرخ اقتصادی کشور کمک شایان توجهی کند.

رسانه ها، مسئولان، کارشناسان با بالا بردن آگاهی و اطلاع رسانی جامع و شفاف، می توانند شرایط امن و مناسبی برای سرمایه گذاری فراهم کنند.

برای اینکه مردم به نهادهای اقتصادی اعتمادی همه جانبه داشته باشند، باید فرهنگ سرمایه گذاری در اقتصاد کلان را آموزش داد و برای حضور سرمایه های مردم، ابزار لازم و کافی مهیا گردد.

نکته ی حائز اهمیت دیگری که نباید از نظر دور داشت این است که تغییر باورهای نادرست برخی از افراد جامعه مبنی بر ارتقاء منزلت و جایگاهشان با خرید و استفاده ی تزیینی از زیورآلات گران بها امری بسیار مهم و حیاتی است.

زنان ایرانی باید بدانند آنچه باعث رشد و فزونی شخصیت، احترام و اعتبار آنان در اجتماع می شود، کرامت انسانی و برخورداری آنان از خصایص و رفتارهای ارزشمند انسانی است، و داشتن طلا و جواهر باعث برتری و رجحان آنان بر دیگران نخواهد شد.

نیل به این هدف، نیازمند برنامه ریزی طولانی مدت، مدون و همه جانبه است که با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به همه ی اقشار اجتماع تغییر و اصلاحی اساسی در الگوی رفتاری آنان ایجاد کنیم. منبع: دي نا
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: