کد خبر:۴۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۴
تعداد بازدید: 2127
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
وعده هاي مسئولان براي کاهش متوسط سوخت خودروها محقق نشده است
نگاهي به ميزان مصرف سوخت خودروهاي مختلف در کشور نشان مي دهد که مصرف سوخت اکثر خودروها ۲ تا ۳ برابر خودروهاي خارجي است

هدفمند کردن يارانه ها ضرورت کاهش مصرف حامل هاي انرژي را دو چندان مي کند و از اين رو کم مصرف بودن خودروها نکته حائزاهميتي است که به نفع مردم و اقتصاد کشور خواهد بود.در شرايطي که هر دقيقه يک خودرو در کشور توليد و روانه بازار مي شود مشکل مصرف بنزين و ديگر حامل هاي انرژي به اوج خود رسيده است و وزارت نفت هم از مصرف بالاي سوخت خودروهاي ساخت داخل شکايت دارد.البته خودروسازان هم همواره کيفيت پايين فرآورده هاي نفتي به ويژه بنزين را بهانه کرده، آن را دليل بالا بودن متوسط مصرف سوخت خودروها مي دانند.

چند خودروي داخلي
نگاهي به ميزان مصرف سوخت خودروهاي مختلف در کشور نشان مي دهد که مصرف سوخت اکثر خودروها ۲ تا ۳ برابر خودروهاي خارجي است
 
در حالي که يکي از مهم ترين ملاک ها براي انتخاب خودرو ميزان مصرف سوخت آن است بازار خريد و فروش اين نوع خودروها در کشور ما گرم تر است. براساس آخرين آمار شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران «ام وي ام» چيني کم مصرف ترين خودروي سواري کشور در حال حاضر محسوب مي شود. اگرچه تيراژ توليد اين خودرو در کشور بسيار پايين است ولي اين خودرو در مسير شهري 7.58 و در مسير اتوبان4.75 و به صورت ترکيبي 5.87 ليتر بنزين درهر ۱۰۰ کيلومتر مي سوزاند که در هر ۳ بخش، اين خودرو کم مصرف ترين محصول داخلي محسوب مي شود.

در ميان ديگر خودروهاي سواري کشور ادعا شده است که در مسير شهري تندر ۹۰ ايران خودرو و سمند مجهز به TU5بعد از ام وي ام کم مصرف ترين خودروهاي سواري کشور هستند.

در مسير اتوبان نيز سايپا ۱۴۱ و پرايد صبا در رده هاي دوم و سوم قرار دارند و همين ۲ خودرو نيز در مسير ترکيبي بعد از ام وي ام رتبه هاي دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.از محصولات ايران خودرو، کم مصرف ترين خودروها در مسيرهاي ترکيبي تندر۹۰ بوده و بعد از آن سمند مجهز به TU5 و پژو ۲۰۶ هاچ بک قرار دارد. بررسي شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران مشخص کرد که نيسان رونيز و ماکسيما هم چنان پرمصرف ترين خودروهاي سواري کشور محسوب مي شوند.

و خارجي ها
کم مصرف ترين خودروها در جهان 2.3 ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر مصرف سوخت دارند و در حالي که ۳ سال و نيم از فراخوان بنياد ايکس پرايز براي توليد خودروهايي با مصرف حداکثر 2.35ليتر بنزين در هر صد کيلومتر مي گذرد در اين مدت ۷ گروه موفق شده اند حتي بهتر از استانداردهاي تعيين شده عمل کنند.

خودروي موستانگ ۲۰۱۱ شرکت خودروسازي فورد موتورز آمريکا هم برترين خودروي کم مصرف آمريکايي است که در جايگاهي بهتر از شورلت کامارو ۲۰۱۰ قرار دارد. «تويوتا ياريس» يکي از کم مصرف ترين خودروهاي جهان است که براساس اعلام خبرگزاري موج قرار بود در سال ۲۰۰۷ روانه بازار ايران شود ولي بنا به دلايلي ورود اين خودرو به کشور در حد قابل توجهي نبوده است. راه دوري نمي رويم، در کشور همسايه ما يعني در ترکيه نرخ سوخت شامل بنزين، گازوئيل و گاز LPG به دليل نداشتن يارانه بسيار گران است و به همين دليل خودروهاي کم مصرف در اين کشور بسيار روي بورس خريد و فروش قرار دارند
 
افق پيش رو
در حالي که ما هنوز در آرزوي توليد انبوه خودروهاي کم مصرف هستيم جايگزين شدن خودروهاي کم مصرف با فناوري بالا به جاي خودروهاي بنزيني در کشورهاي پيشرفته در حال اوج گرفتن است.

هم اکنون بحران انرژي در جهان تبديل به يک مشکل عمده براي دولت ها شده و به همين دليل اين کشورها به خودروسازان خود فشار مي آورند تا با استفاده از روش هاي مختلف سبب کاهش مصرف خودرو شوند. در اين راستا دولت آمريکا به خودروسازان آمريکايي دستور داده تا خودروهاي کم مصرف توليد کنند و در افق درازمدت خود به سوي استفاده از سوخت غيرفسيلي در خودرو حرکت کنند.

يکي از اين روش ها که بيشتر توسط خودروسازان ژاپني در حال پي گيري است استفاده از خودروهاي هيبريدي است. روش ديگري که براي کاهش مصرف خودروها استفاده مي شود استفاده از گازوئيل در خودروهاي سواري است. بنابر مطالعات انجام شده به طور متوسط استفاده از موتورهاي ديزلي به جاي موتورهاي بنزيني ۳۰ درصد صرفه جويي در پي دارد. ضمن اين که خودروهاي ديزلي بين ۲۰ تا ۶۵ درصد سوخت کمتري مصرف مي کنند. به همين دليل است که در آلمان و فرانسه استفاده از خودروهاي ديزلي بسيار رواج يافته به گونه اي که ۶۰ درصد خودروها از سوخت ديزل بهره مي برند.

اما در ايران مسئولان وزارت نفت معتقدند که با امکانات موجود و هم چنين با توجه به ذخاير عظيم گاز کشور تصميم گرفته شده که استراتژي سوخت کشور با توجه به مطالعات انجام شده بر روي گاز متمرکز شود. برخلاف تصور عموم که خودروهاي ديزلي دودزا هستند، گازوئيل کم گوگرد بسيار پاک تر از بنزين است.در شرايط فعلي کارشناسان بسياري معتقدند افزايش تقاضا براي استفاده از خودروهاي کم مصرف داخلي است، در شرايطي که امکان ترخيص خودروهاي کم مصرف خارجي به دليل بالا بودن حقوق گمرکي و تعرفه هاي واردات خودرو براي هموطنان وجود ندارد ناچار به خريد محصولات کم کيفيت و پرمصرف داخلي هستند. باورود خودروي کم مصرفي که تيراژ بالايي داشته باشد تا حدودي مشکل مصرف بنزين و حالت بحراني آن کاهش مي يابد، اما اين بحران تا زماني که خودروهاي فرسوده خارج نشود پايان نخواهد يافت، چرا که تا مشکل خودروهاي فرسوده که برخي مصرف بالاي ۳۰ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر دارند حل نشود، بحران مصرف بالاي بنزين در ايران حل نخواهد شد.


خودروي کم مصرف ملي
اما چه زماني خودرو کم مصرف که طبق استانداردهاي جهاني توليد مي شود، مي تواند در ايران، خودروي مردمي شود؟ به گزارش همشهري آنلاين، در اين باره« رضا ويسه» ، رئيس سابق سازمان گسترش معتقد است زماني ما مي توانيم خودرويي با استاندارد روز و با تيراژ انبوه توليد کنيم که با خودروسازان بزرگ همکاري مشترک انجام دهيم و خودروي ال ۹۰ که مصرفي در حدود ۷ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر دارد نيز در همين راستا بود. وزارت نفت در سال ۸۳ به عنوان پشتيبان اين پروژه براي جايگزين شدن با خودرو پيکان و توليد سالانه ۳۰۰ هزار خودرو با قيمتي در حدود پيکان و توانايي گازسوز شدن از اين پروژه حمايت کرد، اما برخي سعي کرده اند تاکنون از تيراژ اين خودرو بکاهند، چرا که به عقيده بسياري کارشناسان ورود چنين خودرويي، بازار خودرو ايران را متحول خواهد کرد.

کاهش تعرفه واردات خودروهاي کم مصرف
مدير صنايع خودرويي ستاد مديريت و حمل و نقل سوخت، ضمن اشاره به جزئيات آيين نامه جديد تشويق و جريمه براي توليد خودروهاي کم مصرف گفت: در اين آيين نامه طرح کاهش تعرفه خودروها مطرح نيست بلکه در نظر است تا تشويق هايي براي توليد خودروهاي کم مصرف در کشور ارائه شود تا توليد اين خودروها در کشور افزايش يابد.

به گزارش خبرخودرو«حسين هاشمي» افزود: در حال حاضر برخي از خودروسازان داخلي،براي واردات تعدادي از قطعات تا سقف ۶۵ درصد تعرفه پرداخت مي کنند و از آن جا که سياست دولت در حوزه مديريت مصرف سوخت کاهش مصرف سوخت خودروهاي توليدي است، لذا يکي از اقداماتي که در قانون پيش بيني شده، ارائه مجموعه اي از تخفيفات ترجيحي در بحث تعرفه هاي گمرکي است به طوري که تاکنون در اين خصوص کم کاري هايي نيز صورت گرفته است.مدير صنايع خودرويي ستاد مديريت وحمل و نقل سوخت در ادامه با اشاره به مصرف پايين خودروهاي هيبريدي تصريح کرد: در حال حاضر خودرويي که مصرف سوخت آن زير ۶ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر باشد، وجود ندارد چرا که اين احتمال بسيار کم است که خودرويي در دوره ترکيبي ۱۰۰ کيلومتر ۵ ليتر بسوزاند و جزو خودروهاي هيبريدي نباشد. وي گفت: در قانون توسعه حمل و نقل عمومي به دولت اجازه داده شده تا با استفاده از ابزار تعرفه و عوارض و جريمه، مصرف سوخت خودروها را کنترل کنند.

خبري نيست!
اگرچه اول اسفندماه سال گذشته «علي اکبر محرابيان» وزير صنايع و معادن، «توليد ظخودروهاي کم مصرف را از راهبردهاي اصلي صنعت خودروسازي کشور در سال ۸۹ اعلام کرده بود »ولي اکنون با گذشت ۷ ماه از سال ۸۹ هنوز خبر خوشي از تحقق اين راهبرد به گوش نمي رسد. در حالي که مسئولان هم دريافته اند که با اجراي طرح هدفمند کردن يارانه ها تقاضا براي خودروهاي کم مصرف افزايش خواهد داشت ولي برنامه ريزي ها همپاي استانداردهاي جهاني جلو نرفته است.

«ناصر سوداني» عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر لزوم توليد خودروهاي با مصرف سوخت کمتر در کنار توسعه و تجهيز پالايشگاه ها براي توليد بنزين با کيفيت بالاتر به ما مي گويد: بايد اعتراف کنيم که در بخش توليد خودروهاي کم مصرف به طور جدي موفق عمل نکرده ايم و در حال حاضر توليد خودروهاي داخلي ما با استانداردهاي جهاني بسيار فاصله دارد. به گفته وي در شرايطي که به لحاظ استانداردهاي مصرف سوخت به شدت از ديگر کشورها و خودروسازهاي دنيا عقب مانده ايم متاسفانه برنامه ريزي هاي ما همپاي شرايط جهاني اين بخش پيش نرفته است.

چندي قبل«علي شيخ زاده» معاون نيرو محرکه ايران خودرو هم از رويکرد جديد شرکت ايران خودرو خبر داده و گفته بود: ايران خودرو همراه با سياست هدفمند کردن يارانه ها در بخش انرژي تلاش تازه اي را در دستور کار دارد و در طول سال ۸۹ توليد ۵۰۰ هزار دستگاه موتور کم مصرف را هدف گذاري کرده است. وي بازنگري مجدد در برنامه توليد انواع موتور با رويکرد افزايش توليد موتورهاي کم مصرف را برنامه جديد ايران خودرو اعلام کرد و افزود: ميزان متوسط مصرف سوخت موتورهايي که امسال در کشور توليد مي شود 7.75 ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر خواهد بود.

با توجه به اين که باز هم اين رقم ۲ برابر متوسط مصرف سوخت خودروهاي کم مصرف ديگر نقاط دنياست به نظر مي رسد بايد فکر اساسي براي رفع اين معضل کرد. اگرچه «جواد نجم الدين» مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو به تازگي اعلام کرده است« با توليد موتورهاي کم مصرف و دوگانه سوز، متوسط مصرف خودروهاي توليدي ايران خودرو از ۹ به حدود ۶ ليتر کاهش مي يابد».البته پي گيري ما از طريق وزارت صنايع و معادن براي کسب اطلاع از تدابير اتخاذ شده براي توليد خودروي کم مصرف در صنعت خودروسازي کشور به نتيجه نرسيد.به نظر مي رسد علاوه بر گازسوز کردن خودروها با رعايت استانداردهاي مرتبط دولت بايد با برنامه ريزي جدي تر و الزام توليدکنندگان، زمينه توليد بيش از پيش خودروهايي با سوخت مصرفي کمتر را در دستور کار قرار دهد به هر حال کليد اصلي مصرف سوخت خودروها توليد خودرويي کم مصرف است، در شرايطي که شاهد افزايش مصرف بنزين هستيم و توسعه پالايشگاه ها و قطع واردات آن هم جدي است الزام داريم که اولويت راهبردي توليد خودروهاي کم مصرف را از مرحله شعار به عمل رسانده و آن را محقق سازيم. منبع:روزنامه خراسان

مصرف سوخت برخي خودروهاي داخلي(ليتر)
 
نام خودرو اتوبان شهري

پرايد صبا ۵ 9.13

MVM 4.57 7.85

تندر ايران خودرو 5.51 8.98

تندرپارس خودرو 5.66 9.20

پژو ۲۰۶ 5.43 9.68

۲۰۶ صندوق دار 5.64 9.63

مزدا۳ 6.37 9.85

مگان 5.84 10.49

ماکسيما 7.97 14.41

پژو 6.88 12.88

پارس 6.16 12.15

سمند معمولي 6.51 12.36


مصرف سوخت برخي خودروهاي خارجي(ليتر)
نام خودرو خارج شهر داخل شهر

سيتروئن SX 5K C1 1.4HDI 3.4 5.3

سيتروئن Pack HDI C2 1.4 X 3.7 5.3

سيتروئن X Furio 5K C3 1.4 HDI 3.8 5.3

فيات Multijet Pop 1.3 500 3.6 5.3

فيات Multijet Active 1.3 Palio sOLE 3.9 ۶

فيات Mjet Fun AC 3K1.3Grande Punto 3.5 6.2

فيات Multijet Active LineA 1.3 ۴ 6.5

فورد TCDI Trend 5K1.4 New Fiesta 3.8 5.8

فورد TDCI Trend 90 HP 5K Fucus 1.6i 3.8 5.6

هيونداي CRDI 1.5 Accent ERA ۴ 5.6

اپل K Enjoy5 Corsa 1.3 CDTI 3.9 5.8

پژو 04Trendy HDI 5K1-107 3.4 5.3

پژو Otm Fever 5K-206 3.6 5.5


 

Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: