بازار مانتوي كشور در قبضه مدلهاي تُرك
همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد، فروشگاههاي عرضه مانتو در سايه غفلت فرهنگدوستان، انواع مدلهاي تركيهاي و غربي را به جوانان ارائه ميكنند.
در آستانه سال تحصيلي جديد و واپسين روزهاي شهريورماه، فروشگاههاي عرضه مانتو، كيف و كفش با حجم زيادي از مشتريان مواجه هستند كه به دنبال خريد پوشاك و وسايلي مناسب با تحصيل ميگردند.
با يك بار سرزدن به فروشگاههاي عرضه مانتو شاهد مدلهاي مختلفي از مانتو خواهيد بود كه كمتر جلوهاي از فرهنگ ملي و اسلامي در آنها وجود دارد.
وقتي وارد فروشگاههاي مانتو فروشي ميشويد با انواع مدلها و تركيب رنگها مواجه خواهيد شد اما اكثر اين مانتوها كوتاه، تنگ يا به صورت سارافون هستند و اگر به دنبال مانتويي باشيد كه بتوانيد به راحتي آن را در محل كار يا دانشگاه بپوشيد، بعد از كلي جستوجو در سطح شهر و در صورت همراهي شانس ميتوانيد مانتوي مورد نظرتان را پيدا كنيد در غير اين صورت يا بايد از بين مانتوهاي موجود در بازار اقدام به انتخاب كرده يا اينكه مانتوي مورد نظر خود را بدوزيد.
برخي از مانتو فروشيهاي موجود در سطح شهر نوشتهاي را مقابل مغازه خود نصب كردهاند با عنوان «جلوه حجاب و عفاف» ولي وقتي وارد آنها ميشويد مشاهده خواهيد كرد كه اكثر مانتوهاي موجود همانند ساير مغازهها بوده و فقط تعداد كمي از مانتوها، آن هم با مدلهاي قديمي و رنگهاي نه چندان زيبا به عنوان معيارهاي ايراني و اسلامي ارائه شده است.
* مانتوهاي موجود در بازار و مشكل براي حضور در دانشگاه
مينا عليمحمدي كه براي خريد به يكي از مانتوفروشيهاي شرق تهران مراجعه كرده است در گفتوگو با خبرنگار فارس ميگويد: اكثر مانتوهاي ارائه شده در بازار تنگ و كوتاه هستند. اين مانتوها را نميتوان براي دانشگاه و محيط كار استفاده كرد و بيشتر براي حضور در جشنها و مهمانيها مناسب هستند.
وي ميافزايد: اكثر مواقع براي خريد يك مانتوي مناسب كه مطابق با پوشش اسلامي باشد بايد بارها به مانتوفروشيها مراجعه كرد تا بتوان مانتويي را كه براي حضور در دانشگاه مناسب است تهيه كرد و اگر مجبور به خريد مانتوي كوتاه شوي بايد در انتظار برخورد حراست دانشگاه باشي.
اكرم مهدوي نيز بيان ميكند: مدلهاي مانتوي موجود در فروشگاهها را دوست دارم چون علاوه بر تنوع، زيبايي و رنگهاي جذاب را در آنها ميتوان يافت؛ مانتوهاي گشاد و با رنگهاي تيره مناسب دختران جوان نبوده و با روحيه آنها سازگار نيست.
* مانتوهاي سنتي موجود در بازار بسيار زيباست
مهديه مكانلو در پاسخ به پرسش فارس درخصوص مدلهاي ارائه شده در مانتو فروشيها ميگويد: مدلهاي ارائه شده اكثراً مطابق با معيارهاي اسلامي و ايراني نيست.
وي بيان ميكند: ميتوان بر اساس مدلهاي بومي و ملي به طراحي مانتوهاي جذاب و مورد پسند جوانان پرداخت، مانتوهاي سنتي كه هماكنون در بازار موجود است علاوه بر بومي بودن، تنگ و بدننما نبوده و با استقبال زياد دختران جوان نيز مواجه شده است.
* مدلهاي ترك و استقبال گسترده دختران جوان
كمال يار احمدي كه در يكي از مانتوفروشيهاي شرق تهران فروشنده است در گفتوگو با فارس ميگويد: اكثر مدلهاي ارائه شده در مانتو فروشيها هم اكنون بر اساس طرحهاي كشور تركيه است و بسياري از دختران جوان از مدلهاي ترك استقبال بيشتري نسبت به مدلهاي داخلي دارند.
وي ميافزايد: طراحان داخلي لباس فعاليت خاصي را در كشور ندارند بنابراين ما مجبور هستيم تا مدلهاي تركيه را در كشور ارائه كنيم.
ياراحمدي در پاسخ به پرسشي درخصوص اينكه آيا مدلهاي مانتويي كه در بازار ارائه ميشود براي حضور در دانشگاه و كلاس درس مناسب است، عنوان ميكند: اين مدلها مشكل خاصي ندارند حتي در كشور تركيه كه اسلامي است اين مدلها مورد استفاده قرار ميگيرد.
رضا محبينيا، فروشنده مانتو نيز عنوان ميكند: بر اساس دستور وزارت ارشاد برخي از مغازهها به ارائه مدلهاي مانتو منطبق با فرهنگ اسلامي و ايراني پرداخته و افرادي كه به دنبال مانتو با معيار اسلامي هستند بايد به اين مانتو فروشيها مراجعه كنند.
وي ميافزايد: تابستان امسال ما مدلهاي متنوعي از مانتوهاي سنتي را ارائه كرديم كه با استقبال خوب مردم مواجه شد.
محبينيا ادامه ميدهد: بايد با حمايت از طراحان داخلي بازار مانتوي كشور را در اختيار خود قرار داد در حاليكه هماكنون بازار لباس كشور به طور كامل در اختيار كشور تركيه است و بسياري از توليديهاي داخلي به سمت ورشكستگي ميروند.
* وزارت ارشاد مسئول اصلي ساماندهي مد و لباس
فاطمه رهبر در گفتوگو با فارس اظهار ميكند: كميسيون فرهنگي مجلس در ارتباط با پيگيري و پياده سازي فرهنگ حجاب و عفاف بر اساس وظايفي كه قانون براي 26 دستگاه در زمينه حجاب و عفاف تعيين كرده است با نمايندگان اين سازمانها جلساتي را برگزار ميكند.
اين نماينده مجلس با بيان اينكه قانون در زمينه حجاب و عفاف 21 وظيفه را براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تعيين كرده است كه گزارشهاي ارائه شده از سوي وزير ارشاد نشانگر حركت مناسب اين وزارتخانه در حوزه حجاب و عفاف است.
رهبر خاطر نشان ميكند: در زمينه كارگروه مد و لباس، در مجلس هفتم قانوني تحت عنوان ساماندهي مد و لباس تصويب شد كه مسئول آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.
* ساماندهي مد و لباس گام نخست در راستاي طرح حجاب و عفاف
نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينكه تا زماني كه ساماندهي مد و لباس شكل نگيرد بحث حجاب و عفاف به صورت ايجابي پيش نميرود، عنوان ميكند: وزارت ارشاد بايد در زمينه تقويت دبيرخانه كارگروه مد و لباس تلاش كند و اعتبارات لازم را براي آن مدنظر قرار دهد.
اين نماينده مجلس با بيان اينكه قانون ساماندهي مد و لباس از آشفتگي موجود در بازار لباس ميكاهد، ميگويد: مسئولان مرتبط با قانون ساماندهي مد و لباس بايد در حوزه كارهاي اجرايي فعاليت كنند و نظارت بيشتري بر ساماندهي مد و لباس به منظر پيشبرد طرح حجاب و عفاف انجام شود.
* كارگروه ساماندهي مد و لباس و حمايت از مدلهاي ملي و بومي
ساناز نوروزي مسئول برپايي نمايشگاه مد و لباسهاي بومي و ملي ميگويد: به منظور مقابله با مدلهاي غربي بايد هنرمندان و طراحان لباس داخلي را تقويت و حمايت كنيم، هماكنون توليد كنندگان داخلي از مدلهاي غربي استفاده ميكنند و به ندرت از طراحان داخلي براي طراحي لباس دعوت به همكاري ميكنند و هنوز در كشور جايگاه طراحان لباس تعيين نشده است؛ دفتر هنرهاي تجسمي اقدام به بيمه هنرمندان اين رشته كرده در حالي كه هيچ يادي از طراحان لباس و پارچه نكرده است.
وي ميافزايد: دبيرخانه كارگروه ساماندهي مد و لباس تشكيل شده است و تلاش دارد تا علاوه بر تسهيل ارتباط هنرمندان با بخش بازرگاني جايگاه آنها را در جامعه تثبيت كرده و از آنها براي ارائه طرحهاي مختلف و بومي لباس در جامعه حمايت كند.
* الگوهاي ملي پوشاك در كشور ارائه نشده است
مجيد ابهري، مشاور كميسيون اجتماعي مجلس در گفتوگو با فارس بيان ميكند: پوشاك هر جامعه نمايانگر فرهنگ ملي و هويت ديني و تاريخي افراد آن جامعه است.
وي در ادامه ميافزايد: طراحان و متوليان نهادهاي فرهنگي براي الگوهاي پوشاك در جامعه فكري نكردهاند و از آنجا كه پيروي از مد يكي از خصيصههاي رفتاري افراد به ويژه جوانان است مدلها و پوشاك غربي حتي با كيفيت ضعيف در جامعه گسترش يافته است.
اين متخصص علوم رفتاري و آسيبشناسي اجتماعي با بيان اينكه به بهانه پوشاك و لباسهاي غربي و به منظور مقابله با اسلام، طراحان غربي اقدام به توزيع شلوارهايي با كلمه "الله " كردند، خاطر نشان ميكند: فعاليت ماهوارهها و همكاري برخي از مجلات به بهانه عرضه مدلهاي پوشاك كار را به جايي رسانده است كه پوشاك توليد داخل با وجود كيفيت بسيار بهتر مشتري زيادي ندارد و پوشاك درجه پايين تركيه و پسماندهاي برخي از كشورهاي اروپايي در بازار پوشاك ايران عرضه ميشود.
* ارائه لباسهايي مخالف با هويت فرهنگي و ملي ايرانيان
مشاور كميسيون اجتماعي مجلس خاطر نشان ميكند: مدلهاي بسيار زننده و مخالف با هويت فرهنگي و ديني ايرانيان حتي در قالب مانتو ارائه ميشود و كار به جايي رسيده است كه كشورهاي همسايه به فكر توليد مانتوهاي گوناگون با طرح و مدلهاي مختلف افتاده و بازار را از دست توليدكنندگان داخلي خارج كردهاند.
وي ادامه ميدهد: طراحان ايراني بايد بر اساس نيازهاي سني و شرايط جغرافيايي مناطق مختلف كشور اقدام به طراحي لباسهاي بومي كنند و اجازه ورود مانتو را از ساير كشورها به ايران ندهند.
ابهري با اشاره به اينكه واردات لباس از ساير كشورها به داخل ايران توليدكنندگان داخلي را ورشكست خواهد كرد، بيان ميكند: اين حركت علاوه بر بيكاري عده زيادي در كشور موجب ترويج فرهنگ غرب و به فراموشي سپرده شدن فرهنگ و پوشش بومي و ملي ميشود.