کد خبر:۴۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۶
تعداد بازدید: 2431
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
روايتي از تلفن‌ همراه در ايران و اختلالي كه 16سال عمر دارد
اختلالات خطوط تلفن همراه در حالي تبديل به داستان دنباله‌داري شده که تا چند صباح ديگر اپراتور سوم هم به اين عرصه اضافه و بر تعداد کاربران تلفن همراه افزوده مي‌‏شود.
تلفن همراه در ایران پروژه‌ای است که سال‌هاست به بهره‌برداری کامل رسیده و حدود 40 میلیون شهروند ایرانی نیز از آن استفاده می‌کنند، ولی وضعیت آن پس از گذشت16 سال به گونه‌ای است که هنوز نتوانسته رضایت كامل مشترکان را جلب کند. به عبارتي بايد گفت مشتركان تلفن همراه ديگر به اختلالات اين كالاي ارتباطي عادت كرده‌اند، برخي هم معتقدند تاكنون هزاران بار در مورد اين اختلالات سخن گفته و برخي نيز شكايت كرده‌اند و اين امر صرفا باعث اتلاف وقت آنها شده نه پايان اختلالات.

البته هرچند وقت يکبار در مورد مشکلات مشترکان و اختلالات شبکه تلفن همراه گزارش‌‏هايي منتشر مي‏شود و اين گزارش هم شايد تکرار مکررات باشد اما واقعيت اين است كه اين تکرار تاکنون نتوانسته دردي از دردهاي مشتريان خطوط همراه اول دوا کند.

اولین فاز شبکه تلفن سیار کشور در مرداد ماه سال 1373با ظرفیت 9 هزار و 200 شماره آغاز شد، از همان ابتدا مسؤولان امر درصدد گسترش این تکنولوژی بودند ولي هنوز بعد از 16 سال و تغيير چندين وزیر، وزيرارتباطات و فناوری اطلاعات وقت باز هم در آخرین سخنان خود چه در مجلس و با نمايندگان وچه با اصحاب رسانه‌ از عمليات بهبود كيفيت آنتن دهي تلفن همراه خبر مي‌دهد ولي باز در بر همان پاشنه قديمي مي‌چرخد و اين يعني اين كه قرار است پس از 16 سال از استقرار شبكه تلفن همراه در كشور، سال‌ها وعده براي رفع مشكلات، سال‌ها اجراي طرح‌ها و برنامه‌هاي اصلاحي، باز هم يك برنامه ديگر و البته جديدتر براي ارتقاي كيفيت شبكه همراه كشور اجرا شود.

پیغام هایی از قبیل “ مشترک مورد نظر در دسترس نیست،” برقراری ارتباط با مشترک مورد نظر مقدور نیست” تبدیل به شوخی‌های میان فردی شده است و برخي زمان‌ها پيغام ” شماره مورد نظر در شبكه نيست” باعث عصبانيت بسياري از مشتركاني مي‌شود که درست چند لحظه قبل با همان فرد تماس داشتند.

در حال حاضر وقتی خطي وصل می‌شود صدای طرف مقابل به گوش نمي‌رسد و يا اين‌كه صدای شما نمی‌رود ولی صدای طرف مقابل شنیده می‌شود و طی تمام آن 20‌یا‌30 ثانیه‌ای که ارتباط یکطرفه برقرار شده هزینه برای شما منظور می‌شود.

برخی اوقات هم بايد چند بار تماس ناموفق بگیری تا بالاخره بتوانی ارتباط برقرار كني و از سوي ديگر راه‌رفتن و دويدن برای پیدا کردن نقطه بهتر و ارتباط بدون قطعي هم که ورد‌زبان‌ها‌ شده است.

هم اکنون بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال اضافه کردن سرویس‌های جانبی به تلفن همراه هستند، سرویس‌هایی که مشترک تلفن همراه از طریق آن بتواند از اینترنت پرسرعت استفاده کند و یا فایل‌های صوتی و تصویری را بدون مشکل برای یکدیگر ارسال کنند. اما مشکلات تلفن همراه در ایران آنچنان زیاد است که فعلا مشترکان ایرانی به فکر استفاده از خدمات اضافی و یا جانبی تلفن همراه نیستند. در چنین شرایطی بیشتر ترجیح می‌دهند که استفاده از تلفن همراه به سادگی و در تمام نقاط شهر امکان‌پذیر باشد.

اين در حالي است كه برخي اخبار از كشورهاي ديگر نشان‌دهنده عقب‌ماندگي ايران در حوزه تلفن همراه است به عنوان مثال یک شرکت مخابراتی نپالی قصد دارد برای کمک به کوهنوردان بلندترین قله جهان يا همان اورست، خدمات تلفن همراه را در اين نقطه توسعه دهد ولي در همين تهران نقاط كور زيادي وجود دارد كه در آنها تلفن همراه تبديل به يك كالاي بي‌مصرف مي‌شود.

هر سال مسئولان مخابرات قول می‌دهند که تا چند ماه آینده مشکل آنتن‌دهی شبکه به صورت کامل از بین می‌رود ولی هرگاه واگذاری جدیدی صورت می گیرد مشکلات سابق دوباره باز می‌گردند.

سوختن بي‌دليل سيم‌کارت‌ها يکي ديگر از عجايب چندگانه شبكه تلفن همراه در ايران است كه هنوز تو هيچ گزارشي علت اصلي آن پيدا نشده است، اين مشکل که ابتدا در پيش شماره‌هاي کد يک بود به تدريج به همه کدها رسيد.

ظاهرا گزارش‌های فني شركت ارتباطات سيار نشان مي‌دهد كه شبكه تلفن همراه كشور رو به بهبود است اما قطعي مكالمات، آمدن مشتركي ديگر روي خط هنگام مكالمه و كيفيت ضعيف صدا همچنان وجود دارد.

البته بايد عنوان كرد اختلال در سيستم‌هاي تلفن همراه اول تنها به برقراري تماس محدود نمي‌شود بلکه شامل پيامک‌ها نيز است كه هر از چند گاهي اتفاق مي‌افتد كه در اين زمان‌ها هم خود مشتركان مي دانند دليل آن چيست: ” روز پرترافيكي بوده، مثل اعياد مذهبي و نوروز” ، ” اختلال فني بوده كه زود هم برطرف مي‌شود” ” سيم كارت طرف مقابل مشكل داشته” ، ” گوشي شما مشكل دارد” و... ، گاهي هم اين مشکل باعث شد تا هر مشتري براي رسيدن پيام به شخص مورد نظر خود هر پيامک را چندين بار ارسال کند که خوب طبيعي است که هزينه اضافي به مشتري تحميل مي‌شود.

اختلالات خطوط تلفن همراه در حالي تبديل به داستان دنباله‌داري شده که تا چند صباح ديگر اپراتور سوم هم به اين عرصه اضافه و بر تعداد کاربران تلفن همراه افزوده مي‌‏شود. اما به نظر مي‌رسد که مديران اين شرکت اعتقاد دارند تنها افزايش کاربر داراي اهميت است و کيفيت خدمات و آنتن‌‏دهي و ارائه خدمات بهتر به مشتريان در مراحل بعدي قرار خواهد داشت.
آنچه هم‌اکنون در عملکرد تلفن‌‏هاي همراه مشاهده مي‌‏شود، ضعف زيرساخت‌‏هاي اين فناوري در کشور است.

كشور ما ظرفيت پذيرش اين تعداد کاربر را ندارد و بهتر است مديران فناوري اطلاعات و ارتباطات کشور بيش از اين‌که به فکر توسعه کاربران خود و افزايش کيفي آن باشند، زيرساخت‌‌هاي فناوري موجود در زمينه موبايل و خطوط تلفن همراه را اصلاح و تقويت کنند.

بايد به اين نکته اشاره کرد که عدم کيفيت مناسب شبکه تلفن همراه علاوه بر مشکلات جانبي بر اعصاب مشترکان هم اثر مي‌‏گذارد و باعث ناراحتي‌‏هاي روحي و عصبي نيز مي‌‏شود که اين امر تبعات اجتماعي را به همراه دارد. اين موضوع بايد براي مسوولان هم قابل تامل باشد ضمن اين که بايد جوابگوي کاربران خود نيز باشند. منبع: ايستنا
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: