کد خبر:۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۶
تعداد بازدید: 2430
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
مانتوهاي کوتاه در بازار
وقتي بازار از اين نوع لباس ها چنان پر است که عرصه را بر لباس هايي که ما متناسب و استاندارد براي زن مسلمان مي دانيم تنگ کرده است، توقع نخريدن و نپوشيدن آن چندان منطقي به نظر نمي رسد.
 بازار مسلمانان حرمت دارد. آن قدر که اگر کالايي از آن خريدي حلال بودن و پاک بودن صد درصد است اصلا لازم نيست کاوش کني و پي پاکي و حليت کالا باشي، همين که يقين به خلاف آن نداري و کالا هم در بازار مسلمانان خريد و فروش مي شود، مي تواني با اطمينان خاطر، آن را بخري و مصرف کني. اين مسئله در فقه و حقوق اسلامي تصريح شده است.
 
حالا با اين فرهنگ سازي که شده و درست هم است، زنان به بازار مي روند، لباس مي خرند، مي پوشند و مورد اعتراض قرار مي گيرند، حال آن که اگر اين لباس داراي اشکال شرعي است، نبايد در بازار مسلمانان توليد شود، نبايد توزيع شود و نبايد امکان خريد و فروش آن فراهم باشد، نه اين که لباس توليد بشود، تبليغ بشود به فروش هم برسد، آن وقت فقط يقه مصرف کننده را بگيريم. به هر روي اين لباس  يا اشکال دارد يا ندارد، اگر دارد بايد جلوي آن از سرچشمه گرفته شود و اجازه توليد نيابد، اگر هم اشکال ندارد، چرا بايد جلوي مصرف کننده را گرفت؟در مثل مناقشه نيست، پس مي توان گفت وقتي پرداختن به مواد مخدر جرم است، توليد، تجارت، توزيع و مصرف آن هم اقدامي مجرمانه قلمداد و با آن برخورد مي شود. هيچ کس هم حرفي نمي زند، حتي همان قاچاقچي که به خاطر حمل آن مواد تا پاي دار مي رود، اصلا او را و هيچ کس را حرفي نمي رسد، هر نوع اقدام غيرقانوني درباره مواد مخدر جرم است و مجازات دارد. نمي شود، توليد و توزيع و فروش آن آزاد باشد، اما فقط مصرف آن جرم تلقي شود. ديگر کالاهاي ممنوعه هم همين حکم را دارد. کسي هم نمي تواند مخالفت کند، در بازار مسلمانان و «سوق المسلمين» هم آشکارا عرضه نمي شود. کسي هم جز مجرمان به سراغ آن نمي رود، اما حکايت پوشش و حجاب و لباس هايي که در بازار عرضه مي شود چنين نيست پس نمي توان انتظار داشت کسي اين لباس ها را نپوشد، وقتي بازار از اين نوع لباس ها چنان پر است که عرصه را بر لباس هايي که ما متناسب و استاندارد براي زن مسلمان مي دانيم تنگ کرده است، توقع نخريدن و نپوشيدن آن چندان منطقي به نظر نمي رسد. اگر مي خواهيم برخوردها منطقي شود، بايد با ارائه الگوهاي جايگزين امروزي جامعه پسند که سليقه مصرف کننده را هم اقناع کند، فضا را براي ارائه لباس هاي ناسازگار با الگوي رفتاري و اجتماعي اسلام تنگ کنيم و عرصه را از آنان باز بستانيم و الا صرف برخورد با مصرف کننده، چندان جوابگو نخواهد بود. نگاه به بازار، پوشش و رفتار شهروندان نشانگر اين جوابگو نبودن اقدامات انجام شده است که اگر جوابگو بود، قصه به اين گره ها دچار نمي شد، که وضع پوشش گاه تا «بد پوششي» هم پيش برود و در خيابان ها شاهد اوضاعي باشيم که افسوس را از جان بر مي آورد و ببينيم با خريد اين «مدل هاي عريان» هم پول به جيب افرادي مي ريزيم که با بدن و نگاه ديگران تجارت مي کنند و هم آبرو مي بازيم بر سر کوچه و بازار و اين تلخ قصه اي است که نيازمند شيريني عملياتي شدن قانون «عفاف و حجاب اسلامي» و فرهنگ  ايراني است، چه در فرهنگ ايراني هم برهنگي معنا ندارد، بد پوششي هم معنا ندارد، اين بازار عرضه و تقاضا هم معنا ندارد. معنا يافتن اين بازار يعني دوري از فرهنگ ملي و ديني پس تامل کنيم در رفتار خويش و تامل کنند متوليان، به ويژه کساني که درباره اجراي طرح عفاف و حجاب مسئوليت مستقيم دارند، از جمله مسئولان اجرايي ...
 
تهيه كننده :رهگذر
Bookmark and Share
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
شاهین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۵
0
0
عالیه همینجور تلاش کنیم شلوارک و شورت هم می تونیم تو بورس کنیم
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: