کد خبر:۴۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۵
تعداد بازدید: 4693
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
محمدرضا سلطانخواه،
همه چیز در نظام بانکی ایران انحصاری است
وي انحصار و عدم مشارکت بخش خصوصی، نامناسب بودن تعرفه‌ها و نبود مدل‌های مناسب برای همکاری کارفرما و پیمانکار را سه مشکل اساسی عنوان کرد که در حوزه بانکداری الکترونیکی وجود دارد

 نظام بانکی کشور بیش از آنکه فناوری را دغدغه خود بداند، بانکداری صرف را رویکرد خود قرار داده است.

به گزارش عصر ارتباط، معاون فناوری اطلاعات بانک صادرات در «کنفرانس ملی پرداخت الکترونیکی» که چهارشنبه گذشته در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، سخنرانی خود را با موضوع موانع و چالش‌های پیش روی توسعه بانکداری الکترونیکی شروع کرد و گفت: «نظام بانکی کشور بیشتر خودش را بانکدار می‌داند تا آنکه دغدغه فناوری را داشته باشد.»

محمدرضا سلطانخواه، حتی اهدافی که در حوزه فناوری اطلاعات بانک‌ها ترسیم می‌شود را به گونه‌ای دانست که کار اصلی بانک در نهایت منجر به خدمت به بانکداری می‌شود.

وي انحصار و عدم مشارکت بخش خصوصی، نامناسب بودن تعرفه‌ها و نبود مدل‌های مناسب برای همکاری کارفرما و پیمانکار را سه مشکل اساسی عنوان کرد که در حوزه بانکداری الکترونیکی وجود دارد و مانع از ترویج پول الکترونیکی در سطح جامعه می‌شود.

او معتقد است که همه چیز در نظام بانکی ایران انحصاری است، چه داخل بانک و چه قدرتی که در دست شرکت‌های خاص قرار دارد و تا زمانیکه این انحصار شکسته نشود، وضع ما به همین منوال پیش خواهد رفت.

به گفته وی، از آنجا که در رگولاتوری نظام بانکی، سیاستگذاری واحدی وجود ندارد، تعرفه‌ها هم تعرفه‌های نامناسبی است.

به گفته سلطانخواه، ضریب نفوذ همراه بانک در جمعیت 70 میلیونی ایران یک درصد است و ضریب استفاده از کارت‌های اعتباری و همچنین پرداخت اینترنتی نیز در ایران به هفت دهم درصد می‌رسد.

حرکت‌های لاک‌پشتی

در ادامه جوانمردی مدیرعامل شرکت فناپ – psp بانک پاسارگاد- با کند دانستن حرکت‌ها و گام‌هایی که در زمینه توسعه و ترویج پرداخت الکترونیکی انجام می‌شود، ارایه خدمت به مردم را موضوعی دانست که باید بی‌وقفه روی آن برنامه‌ریزی کرد.

او اثرات ناشی از تحریم، شکاف دیجیتالی، فقر فرهنگ فناوری و کمبودهای قانونی و رگولاتوری را به عنوان چالش‌های پیش روی حوزه پرداخت الکترونیکی در ایران برشمرد و گفت: «ما برای دسترسی به دانش و فناوری‌های روز با مشکلات زیادی رو به رو هستیم. از طرفی قابلیت رقابت جهانی نیز برای ما وجود ندارد چنانکه اگر سرویسی در کشور ارایه شود محدود و منحصر به بازار خودمان است.»

به گفته وی، ایران در زمینه زیرساخت‌های فنی و ارتباطی نیز با مشکلاتی مواجه است و با دنیا فاصله زیادی دارد. او با اشاره به کمبودهای قانونی که در نظام بانکی ایران وجود دارد، گفت: «مدت زیادی است که بحث بر سر پرداخت‌های خرد بالا گرفته و حرکت‌های مختلفی هم انجام شده بدون آنکه رویه مدونی وجود داشته باشد یا آنکه استانداردهایی برای این کار تدوین شده باشد.»

جوانمردی برای ترویج پرداخت الکترونیکی در کشور راهکاری را ارایه داد؛ راهکاری که به گفته وی در بانک پاسارگاد آزمون خود را پس داده است.

او یکی از دغدغه‌های مشتریان به هنگام خرید اینترنتی را بی‌اعتمادی به استفاده از این روش‌ها دانست؛ زمانیکه مشتری حاضر نیست اطلاعات کارت خود را به دلیل ترس از دست دادن وجه کلانی که در حساب کارتش دارد در فضای اینترنت وارد کند و در نهایت از خرید اینترنتی صرف نظر می‌کند. اما بانک پاسارگاد سیستمی به نام «کارت مجازی» طراحی کرده که به مشتری امکان تعریف بافر می‌دهد. به عنوان مثال اگر فرد یک میلیون تومان در حسابش دارد با استفاده از این سیستم می‌تواند فرضا یک بافر 50 هزار تومانی برای خودش تعریف و انتخاب کند.

30 ماموریت و فرجه سه ساله

در ادامه مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملی، به عنوان سخنران دیگر این کنفرانس به برنامه و طرح‌های این بانک پرداخت و گفت: «بانک ملی تا سال 1392 باید در استفاده از تکنولوژی‌های روز در عرصه ملی و بین‌المللی پیشرو باشد و در ارایه خدمات بانکی و بین‌المللی بالاترین سهم بازار را از آن خود کند.»

معین‌زاد افزود: «بانک ملی در برنامه میان مدتش تا سال 92 باید در حوزه سیستم‌ها و روش‌ها از نظام‌های یکپارچه و هماهنگ با تکنولوژی بهره‌مند باشد. بر این اساس بانک ملی در حوزه خدمت‌دهی به جامعه در سطح شعب خود دستگاه‌های خودپرداز، pos، تلفن‌بانک و کیوسک نصب و راه‌اندازی کرد.»

به گفته وی، بانک ملی در اداره کل ارتباطات، اداره خدمات نوین و همچنین اداره انفورماتیک‌اش 30 ماموریت تعریف کرده که تا سال 92 تمامی این ماموریت‌ها باید عملیاتی شود.

پیاده‌سازی سیستم کارت، سیستم‌خزانه‌داری، سیستم تولید و توزیع اطلاعات، سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار، سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع انسانی، سیستم مدیریت ریسک، ایجاد زیرساخت ارتباطات در حوزه شبکه فراگیر و مدیریت حاکمیت فناوری اطلاعات از جمله اهدافی است که بانک ملی برای دستیابی به آنها برنامه‌ریزی کرده است.

در بانک ملی، نحوه ارتباطات در حوزه زیرساخت از طریق هسته مرکزی با اداره امور شعب استان‌ها و از آنجا به حوزه‌های بانکی و سپس به شعب وجود دارد.

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملی، گفت: «در شبکه این بانک هنوز 100 سیستم غیرسیبایی فعال است که در برنامه‌مان است به تدریج این سیستم‌ها را نیز متمرکز کنیم.» به گفته وی، مشکل ارتباط با مراکز داده‌ها و مشکلاتی که در SLA و عدم تعهدات قانونی آن وجود دارد از چالش‌های بزرگ بانک‌ها محسوب می‌شود.

او الگوبرداری از طرح‌های موفق جهانی در مسیر ایجاد شبکه‌های پرداخت ملی، سامان‌بخشی به وضعیت شرکت‌های PSP، نظارت بر عملکرد بانک‌ها در حوزه پرداخت، راه‌اندازی سامانه امضای دیجیتال در سطح سیستم بانکی، راه‌اندازی سويیچ ملی دوم و ایجاد شبکه زیرساخت مجزا برای حوزه بانکی را به عنوان پیشنهاداتی برای ترویج و توسعه پرداخت الکترونیکی مطرح کرد.

معین‌زاد در پایان گفت: «بانک ملی در حوزه فناوری اطلاعات 830 فعالیت را طی یک سال آینده در دستور کارش قرار داده و چنانچه تمامی این ابزارها همزمان با یکدیگر فعالیت کنند می‌توان انتظار داشت که مشتری از دریافت خدماتش راضی بوده است.»

Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: