کد خبر:۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۶
تعداد بازدید: 2206
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
90 دقيقه معطلي براي پذيرش؟!
مشکلات و گلايه هاي مردم از وضعيت خدمات دهي اورژانسهاي بيمارستاني آن قدر زياد شده که وزير بهداشت هم نمي تواند آن را انکار کند، چنانچه وي نيز عنوان کرده گاهي اوقات پذيرش بيمار در اورژانس بعضي بيمارستانها بين يک تا يکساعت و نيم زمان مي برد.
مشکلات و گلايه هاي مردم از وضعيت خدمات دهي اورژانسهاي بيمارستاني آن قدر زياد شده که وزير بهداشت هم نمي تواند آن را انکار کند، چنانچه وي نيز عنوان کرده گاهي اوقات پذيرش بيمار در اورژانس بعضي بيمارستانها بين يک تا يکساعت و نيم زمان مي برد.

اغلب اورژانسهاي بيمارستانهاي دولتي در تمامي ساعات شبانه روز مملو از افرادي است که درد بيماري و يا مصدوميت توانشان را گرفته و تنها مأمن نجات خود را پذيرش و معاينه توسط پزشکان حاضر در بخش اورژانس مي دانند.

متأسفانه اغلب بخشهاي اورژانس در بيمارستانهاي دولتي آن طور که بايد و شايد به نيروي انساني متخصص تجهيز نيستند و از همين رو افرادي که به اين بخشها مراجعه مي کنند همواره با نارضايتي از اورژانس خارج مي شوند. کمبود پزشک متخصص در اورژانس بيمارستانها از مهمترين دلايل نارضايتي و گلايه مردم و مراجعان به اين بخش از بيمارستانهاست. اغلب بخشهاي اورژانس در بيمارستانهاي دولتي با يک يا دو پزشک و چند پرستار اداره مي شوند که مراجعات زياد باعث مي شود اين پرسنل خيلي زود خسته شده و امکان خدمات رساني بهينه به مراجعان را نداشته باشند.

خانم ميانسالي که ساعت دو بامداد به اورژانس يکي از بيمارستانهاي تهران مراجعه کرده با ابراز ناراحتي از وضعيت رسيدگي به بيمار خود مي گويد «دخترم از درد به خودش مي پيچيد، اما يکي نبود بيايد او را معاينه کند. هر وقت اعتراض مي کردم که چرا يک پزشک نمي آيد دخترم را معاينه کند، يکي از کارکنان اين بخش مي گفت که دکتر رفته سراغ يک بيمار بدحال.»
بي توجهي به حال بيمار و مصدوم، خستگي و برخورد نادرست با مراجعان و اطرافيان بيمار و... از جمله ضعفهاي اورژانسهاي بيمارستاني است.

مرد ميانسالي که پدر سالمندش را به يکي از اورژانسهاي بيمارستاني آورده بود، با گلايه و اعتراض نسبت به خدمات نامناسبي که به مراجعان اين بخشها صورت مي گيرد، گفت: «واقعاً نمي دانم چرا به داد مردم نمي رسند. هر ماه اين همه حق بيمه مي دهيم که وقتي با دفترچه آمديم بتوانيم هزينه کمتري بدهيم و نگران چيزي نباشيم. پدرم سه سال است دچار سکته قلبي شده و تحت نظر يکي از پزشکان بيمارستاني است، اما پزشک اورژانس آنجا از پذيرش پدرم خودداري کرد و گفت تخت خالي نداريم.»

دکتر مرضيه وحيددستجردي، وزير بهداشت با انتقاد از عملکرد اورژانس برخي بيمارستانها مي گويد: متأسفانه بخش اورژانس برخي بيمارستانها به موقع به بيماران خدمات رساني نمي کنند. گاهي اوقات يک فرد بيمار که به اورژانس بيمارستان مراجعه مي کند بين يک تا يکساعت و نيم طول مي کشد تا پذيرش شود.وزير بهداشت تأکيد مي کند: اين در حالي است که نظام سلامت ما خدمات بخش اورژانس پيش بيمارستاني و انتقال مصدوم به اورژانس بيمارستان را ارتقا داده، اما در بخش ديگر که اورژانس بيمارستاني است مشکل دارد.وي با تأکيد بر استقرار متخصص طب اورژانس در اورژانسهاي بيمارستاني مي افزايد: اگر بيمارستاني در اين بخش چنين متخصصي ندارد حداقل يک پزشک مقيم جراح بايد داشته باشد تا به موقع به بيماران از جمله مصدومان ترافيکي خدمات رساني شود.

اين اظهارات وزير بهداشت نشان مي دهد مسؤولان و مديران حوزه سلامت نيز بر وجود برخي مشکلات و کاستيها در نظام سلامت کشور واقف هستند و مي دانند که اين ضعفها به دليل مشکلاتي است که در اين بخش اتفاق افتاده و مردم بدون هيچ تقصيري مجبور به تحمل اين مشکلات و کاستي ها هستند.در سال همت مضاعف کار مضاعف، ساماندهي اورژانس بيمارستاني يکي از اولويتهاي وزارت بهداشت است و با توجه به اينکه ساليانه 40 درصد جمعيت کشور به اورژانس بيمارستانها مراجعه مي کنند مي توان گفت منبع اصلي نارضايتي مردم از بيمارستانها شرايط اورژانسهاي بيمارستاني است.آمارهاي وزارت بهداشت نشان مي دهد سالانه حدود 25 تا 30 ميليون نفر به اورژانسهاي بيمارستاني کشور مراجعه مي کنند که بر اين اساس بايد بيشترين رضايتمندي از اين بخش باشد.

آنچه مسلم است اينکه وضعيت حال حاضر اورژانسهاي بيمارستاني در بخش دولتي چندان مطلوب و مساعد نيست و خدمات گيرندگان که اغلب بيمه شدگان و حقوق بگيران جامعه هستند فرياد اعتراض و گلايه شان به هوا بلند شده و خواستار مرتفع شدن مشکلات اورژانسها هستند، زيرا 90 دقيقه انتظار براي بيماري که هر لحظه با مرگ دست و پنجه نرم مي کند زمان زيادي است که بايد تحمل کند تا شايد پزشک بر بالينش حاضر شود.
تهيه كننده:حبيب حسني پور
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: