کد خبر:۳۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۱
تعداد بازدید: 3847
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
دوربين مداربسته با چه هدفي در مدارس نصب مي شود
القاي نظارت مستمر به نوجوانان و عادت دادن آنها به رعايت قواعد در مقابل دوربين، يك رويه تربيتي خواهد شد و نتايج چندان مطلوبي نخواهد داشت.
مدتي است كه ماجراي نصب دوربين‌هاي مداربسته در مدارس مطرح شده است و اين موضوع كه به چالشي تبديل شده بود، براي تصميم‌گيري نهايي به شوراي عالي آموزش و پرورش سپرده شد.
 
به گزارش «توانا»، ماجراي نصب دوربين‌هاي مداربسته در مدارس از ارديبهشت سال گذشته در خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها مطرح شد.

در آن زمان، اينكه در راهروها و حياط مدرسه‌اي اقدام به نصب دوربين شده بود، ماجرايي شد تا مسئولان را به پرسش وا دارد كه آيا نياز به نصب دوربين در مدارس وجود دارد يا خير.
واكنش‌هاي متفاوتي نسبت به نصب دوربين در مدارس مطرح شد، برخي از مسئولان با نصب دوربين موافق و برخي نيز مخالف بودند و هر گروه نيز دلايلي را مطرح مي‌كردند و سرانجام براي تصميم‌گيري كلان نسبت به اين موضوع، مقرر شد كه شوراي عالي آموزش و پرورش بعد از بررسي‌هاي كارشناسانه، نظر قطعي را اعلام كند تا اتمام حجتي براي تمام مدارس كشور باشد.
بعد از گذشت يك سال از آن موضوع، در نهايت دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش چند روز پيش نظر اين شورا را اعلام كرد.
وي از صدور مجوز نصب دوربين مداربسته در مدارس و قانوني شدن آن خبر داد و گفت: طبق اين بخشنامه، مديران مدارس مي‌توانند دوربين‌هاي مداربسته را تنها از منظر حفاظت از اموال و مكان‌هاي حساس و خطرناك مدارس نصب كنند.

مهدي نويد ادهم افزود: طبق هماهنگي‌هايي كه با مسئولان وزارت آموزش و پرورش داشته‌ايم، امكان نصب دوربين‌هاي مداربسته به شكل قانوني در مدارس فراهم شد.
‌به رغم آنكه اعلام شده است دوربين مداربسته تنها براي حفظ امول مدرسه است اما آنچه مدنظر بوده، اين است كه بحث دوربين مداربسته، نگراني‌هايي را ايجاد خواهد كرد چرا كه در نهايت مدير مجبور است در دفتر، سالن مدرسه و حتي حياط نيز دوربين را نصب كند.

* نصب دوربين مدار بسته باعث استرس مي شود

زهرا يعقوبي، دانش‌آموز دوره دبيرستان در خصوص نصب دوربين مداربسته در مدارس مي‌گويد: هيچ كسي دوست ندارد كه كارهايش كنترل شود چرا كه استرس ايجاد مي‌شود.
وي ادامه مي‌دهد: فكر مي‌كنم كه نصب دوربين در مدارس به دليل اعتماد نداشتن مسئولان مدرسه نسبت به دانش‌آموزان است.
اين دانش‌آموز اظهار مي‌دارد: نصب دوربين در مدرسه براي مواظبت از اموال مدرسه خوب است و ما نيز نمي‌خواهيم كه اموال مدرسه صدمه ببيند.

جواد رضاپور، دانش‌آموز دوره دبيرستان نيز بيان مي‌كند: من و دوستانم به شخصه دوست نداريم كه رفتارمان كنترل شود اصلا مدير مدرسه دوست دارد كه از وزارت آموزش و پرورش، دوربيني در دفتر مدرسه نصب شود و او را كنترل كنند؟
وي اضافه مي‌كند: همانطور كه مسئولان مدرسه نمي‌خواهند با دوربين كنترل شوند، پس نبايد دانش‌آموزان را كنترل كنند.

* بايد ديد هدف از نصب دوربين مدار بسته چيست

سعدالله نصيري قيداري، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در خصوص نصب دوربين‌هاي مداربسته در مدارس مي‌گويد: بستگي دارد كه دوربين مداربسته با چه هدفي در مدارس نصب شود در حقيقت استفاده از امكانات الكترونيكي در هر محيطي مناسب است مشروط بر اينكه استفاده درستي از آن صورت گيرد.
وي ادامه مي‌دهد: اما اگر هدف كنترل دانش‌آموزان باشد، اقدام پسنديده‌اي نيست حتي اگر والدين موافق باشند.
نصيري قيداري اضافه مي‌كند: در هر حال نصب دوربين با هدف كنترل محيط و عبور و مرور افرادي كه صلاحيت حضور در محيط مدرسه را ندارند، موردي ندارد اما اگر اهداف ديگري در وراي اين موضوع باشد مثلاً بحث سياسي يا امنيتي مطرح باشد، نصب دوربين پسنديده نيست.

در صورتي كه نصب دوربين‌هاي مداربسته به دلايل مقوله اخلاقي باشد نبايد كاربردي در مدارس كشور ما داشته باشد

نورالله‌ حيدري دستنايي، مخبر كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در خصوص نصب دوربين‌هاي مداربسته در مدارس اظهار مي‌دارد: البته يكي از وجوه اين موضوع آن است كه اشراف و وقوف بيشتري بر مجاري نظارتي مدارس پيدا كنيم و از اين حيث بايد در راستاي تقويت بنيان‌هاي فرهنگي، ديني و اعتقادي اقداماتي صورت گيرد.

وي مي‌افزايد: در صورتي كه نصب دوربين‌هاي مداربسته در مدارس به دليل مقوله‌هاي تربيتي، اخلاقي و مسائلي از اين دست باشد كه ناشي از فقدان معنويت است نبايد كاربردي در مدارس كشور ما داشته باشد زيرا بايد به نوعي خودنظارتي و نظارت دروني برخاسته از اعتقادات بنگريم و دانش‌آموزان بايد احساس كنند بيش از آنكه دستگاه يا نيرويي خاص از بيرون بر آنها نظارت مي‌كند نيرويي مافوق اين جهان، نظاره‌گر آنهاست.

مخبر كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه مي‌دهد: اگر كاركرد‌هاي ديگري براي نصب دوربين‌هاي مداربسته در مدارس ترسيم شود كه منافاتي با رويكرد خودنظارتي در افراد نداشته باشد اين اقدام بلا اشكال است به طور مثال از لحاظ سيستم‌هاي امنيتي يا هشداردهنده در هنگام سرقت و در مواقعي كه كسي در مدرسه حضور ندارد، مفيد است.
حيدري دستنايي اضافه مي‌كند: همچنين نصب دوربين‌هاي مداربسته در مدارس از جهت كاربردهاي قانوني بلااشكال است به عنوان مثال در صورت وجود سند يا شاهدي كه مكمل احقاق حقوق باشد و از حقي حمايت كند، مفيد به نظر مي‌رسد.

* نصب دوربين‌هاي مداربسته علاوه بر جنبه‌هاي منفي، داراي ابعاد مثبتي است

عليرضا رحيمي، مديركل دفتر آموزش دبستاني وزارت آموزش و پرورش مي‌گويد: نصب دوربين‌هاي مداربسته در مدارس موضوعي است كه در جلسات تخصصي شوراي عالي آموزش و پرورش در خصوص آن مباحث مختلفي مطرح شده و هنوز به نتيجه قطعي نرسيده است.
وي با بيان اينكه نصب دوربين‌هاي مداربسته در مدارس ابعاد مختلفي دارد، مي‌افزايد: اين موضوع علاوه بر جنبه‌هاي منفي، داراي ابعاد مثبتي است؛ امروز همه زندگي‌ها ديجيتالي شده است از سوي ديگر اين موضوع، خود نوعي آموزش است يعني همان‌گونه كه دانش‌آموز در مدرسه زير نظر دوربين است، همواره در معرض ديد خدا قرار دارد و مواظب رفتار و كردار خود است.
مديركل دفتر آموزش دبستاني وزارت آموزش و پرورش ادامه مي‌‌دهد: در حال حاضر دوربين‌هاي مدار بسته بيشتر در مدارس خاصي تحت عنوان مدارس هوشمند استفاده مي‌شود كه امكان تأمين تجهيزات و پشتيباني آن را داشته باشند.

* نصب دوربين مدارس بسته در كلاس درس به اثر معكوس رفتاري مي‌انجامد

مجيد ابهري، متخصص علوم رفتاري و آسيب‌شناسي اجتماعي اظهار مي‌دارد: با توجه به اينكه استفاده از دوربين‌هاي مداربسته بيانگر كنترل مستقيم و نظارت دائمي بر دانش‌آموزان است، اثر معكوس رفتاري بر آنها خواهد گذاشت.
وي ادامه مي‌دهد: نصب دوربين‌هاي مداربسته اين روحيه را به دانش‌آموزان القا مي‌كند كه آنها همواره تحت نظارت هستند و اين حركت ممكن است، از يك بُعد داراي اثر مطلوب باشد يعني رد و بدل كردن برخي اقلام در ميان دانش‌آموزان از قبيل سي‌دي، لوازم آرايش و موارد مخدر كنترل شود.
ابهري مي‌گويد: نصب دوربين مداربسته در مدارس، فرهنگ تحت كنترل بودن را در جامعه گسترش داده و نوجوانان و جوانان ما عادت خواهند كرد كه اگر تحت نظارت نباشند، فردي رها و خارج از كنترل شوند و خارج از محيط مدرسه بتوانند، فعاليت‌هاي مورد علاقه خود را انجام دهند بنابراين نتيجه كنترل توسط دوربين اين خواهد بود كه در مقابل آن خطايي صورت نگيرد اما به دور از كنترل دوربين، هر كاري كه مايل بودند، انجام دهند.

* به تمام ابعاد نصب دوربين‌هاي مداربسته در كلاس درس توجه كنيم

وي اضافه مي‌كند: نصب دوربين مداربسته از نظر آسيب‌شناسي رفتاري در دانش‌آموزان روحيه مخفي‌كاري، مقاومت و زرنگي ايجاد خواهد كرد چرا كه بسترسازي فرهنگي و تربيت رفتاري بسيار مؤثرتر از نصب دوربين خواهد بود و به كار بردن نظام‌هاي رفتاري مثبت از قبيل صحبت كردن با دانش‌آموزان و مشاوره با آنها ابزارهاي مثبت و مؤثري در رشد و تكامل رفتاري دانش‌آموزان است.
اين متخصص علوم رفتاري و آسيب‌شناسي اجتماعي ادامه مي‌دهد: دانش‌آموزان براي اثبات اينكه دوربين‌ها قادر به كنترل همه رفتارهاي آنها نيست، دست به كارهاي خواهند زد كه در غيبت دوربين هرگز آن حركت را انجام نمي‌دهند بنابراين القاي نظارت مستمر به نوجوانان و عادت دادن آنها به رعايت قواعد در مقابل دوربين، يك رويه تربيتي خواهد شد و نتايج چندان مطلوبي نخواهد داشت.
وي با بيان اينكه بهتر است با استفاده از كارشناسان تربيتي، رفتارشناسان، روانشناسان و مربيان تربيتي، ابتدا ابعاد مختلف اين موضوع ارزيابي شده و به طور آزمايشي انجام شود، مي‌افزايد: فرايند منفي و تبليغاتي نصب دوربين‌هاي مدار بسته در مدارس براي بهره‌برداري دشمنان اين خواهد بود كه آنها اوضاع نابسامان دانش‌آموزان و مدارس را بهانه اين كار قلمداد خواهند كرد و اين در حالي است كه دانش‌آموزان ما از سالم‌ترين دانش‌آموزان جهان هستند.
اين متخصص علوم رفتاري و آسيب‌شناسي اجتماعي ادامه مي‌دهد: بنده به عنوان يك رفتارشناس و آسيب‌شناس اجتماعي به نصب دوربين‌هاي مداربسته در مدارس اعتقادي ندارم و نتايج منفي آن را از آثار مثبت اين موضوع بيشتر ارزيابي مي‌كنم و اميدوارم مسئولان آموزش و پرورش به ابعاد رواني و رفتاري اين كار به ويژه آثار رواني آن در دوران بلوغ دانش‌آموزان توجه كافي داشته باشند.

* نصب دوربين  باعث مي شود معلم هر لحظه احساس ‌كند تحت كنترل است و نحوه رفتار او با ديگران حالت تصنعي پيدا مي‌كند
 
سيد جواد آرامي، روانشناس در خصوص نصب دوربين مداربسته در مدارس اظهار مي‌دارد: اگر فرض را بر اين بگذاريم كه هدف از نصب دوربين در مدرسه، ارزيابي دانش‌آموزان است بايد عنوان شود كه قبل از اين نيز مدارس با استفاده از فاكتورهايي به ارزيابي دانش‌آموزان مي‌پرداختند يعني بدون نظارت مستقيم از نمرات و بازدهي آموزشي، آنها را ارزيابي مي‌كردند.
وي ادامه مي‌دهد: اما اگر هدف كنترل دانش‌آموزان و معلمان باشد، بايد بدانيم كه اين فرايند كاملاً خصوصي است يعني اينكه هر معلمي روشي براي تدريس دارد و تا زماني كه روش وي مورد اعتراض واقع نشده است و بر رفتار دانش‌آموزان تأثير مناسب دارد و قادر به كنترل كلاس است، نيازي به نصب دوربين در مدارس احساس نمي‌شود.
آرامي اضافه مي‌كند: نصب دوربين ممكن است عوارض منفي داشته باشد و استرس را در ميان دانش‌آموزان و به خصوص معلمان افزايش دهد زيرا دانش‌آموزان چندان در جريان اين فرايند ارزيابي نيستند و اگر هم باشند به دليل عدم برخورداري از پختگي كامل در رفتار، ممكن است رفتارهاي خود را در شرايط ديگري نيز نشان دهند.
وي مي‌افزايد: از طرف ديگر اگر اين استرس به معلم منتقل شود در عملكرد او نيز تأثيرگذار است و ممكن است موجب كاهش بازدهي او شود.
اين روانشناس مي‌گويد: در اين حالت معلم هر لحظه احساس مي‌كند كه تحت كنترل است و نحوه رفتار او با ديگران حالت تصنعي پيدا مي‌كند و احساس آرامش رواني نمي‌كند.
وي ادامه مي‌دهد: البته اگر دوربين در حياط يا راهروهاي مدرسه نصب شود از نظر اينكه حوادث يا اتفاقات پيگيري شود، مفيد است به عنوان مثال اگر براي دانش‌آموزي حادثه‌اي رخ دهد، مي‌توان پيگيري قانوني كرد اما در نهايت نصب دوربين مداربسته در مدارس در فرايند آموزشي تأثير منفي خواهد داشت.

* نصب دوربين مدار بسته در مدارس ارتباطي با كلاس‌هاي درس ندارد

حميدرضا حاجي‌بابايي وزير آموزش و پرورش در حاشيه امضاي يادداشت تفاهم همكاري آموزشي با وزير آموزش ملي جمهوري سنگال در پاسخ به خبرنگار اجتماعي «توانا» اظهار داشت: در دنياي امروز سيستم‌هاي مداربسته براي حفظ و نگهداري مدارس و تجهيزات آنها تعريف مي‌شود كه كل مدارس را تحت پوشش قرار مي‌دهد و با موضوع نصب دوربين‌هاي مداربسته در كلاس‌هاي درس تفاوت دارد.
وي افزود: نصب دوربين‌هاي مداربسته اقدامي براي حفاظت و ايمني ساختمان‌هاست و با تعريفي كه اين روزها در جامعه از آن ارائه شده است، فرق مي‌كند زيرا منظور ما نصب دوربين در كلاس‌هاي درس نيست و نمي‌توان حفاظت و ايمني مدارس را فقط به يك نفر مانند سرايدار مدرسه سپرد. بنابراين لازم است از اين تكنولوژي استفاده شود.
حاجي‌بابايي تصريح كرد: اثرات تربيتي و رواني نصب اين دوربين‌ها بر دانش‌آموزان، از قبل در شوراي عالي آموزش و پرورش مورد بررسي و جمع‌بندي قرار گرفته است و من نيز پس از شروع به كار اعلام كردم كه نصب اين دوربين‌ها فقط براي حفاظت ساختمان‌ها و تجهيزات است و ربطي به داخل كلاس‌ها و فعاليت دانش‌آموزان ندارد؛ علاوه بر آن نياز مدارس نيز ايجاب مي‌كند كه اين كار را انجام دهند.
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: