برخورد هیجانی با کودک‌فروشی
رکوردشکنی ظریف و کری از 1919 و ناشنیده ها
ایران و 1+5 بر سر «راه‌حل‌ها» به تفاهم رسیدند
«وایبر» و «واتس آپ» چقدر امنیت دارند؟
فریب تبلیغات چاقی و لاغری در ماهواره ها را نخورید
شیوع بیماری‌های قلبی در افراد زير 40 سال رو به افزایش است
وقتی کتاب کارت ویزیت می‌شود!
قصد داعش برای حذف برخی از آیات قرآن!
داعش دانشگاه موصل را تفکیک جنسیتی کرد
پول شرکت اپل از پارو بالا می‌رود
کد خبر:۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۸
تعداد بازدید: 4070
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
کشور ما فاقد نظريه اي روشن و منسجم در موضوع پاسخ گويي به نيازهاي جنسي است
کشور ما فاقد نظريه اي روشن و منسجم در موضوع پاسخ گويي به نيازهاي جنسي است، در حالي که نياز جنسي وجود دارد؛ روز به روز تشديد مي شود؛ رفتار مي سازد و اخلاق و فرهنگ را متحول مي کند

«کشور ما فاقد نظريه اي روشن و منسجم در موضوع پاسخ گويي به نيازهاي جنسي است» اين مطلب را دفتر مطالعات زنان حوزه علميه قم در بيانيه اي تحليلي که به مناسبت روز زن منتشر کرد، بيان داشت: اين دفتر که هر ساله با نگاهي آسيب شناسانه به تحليل يکي از مسائل جاري و مهم جامعه و اثرگذار بر هويت و روند تکاملي زن وخانواده ، مي پردازد امسال موضوع«خانواده و مصرف کالاهاي فرهنگي جديد» را مورد تحليل و بررسي قرار داده است. در بخش اول اين بيانيه که روز پنج شنبه در صفحه انديشه منتشرشد، اصل اين آسيب و نگراني با استناد به آمار و اخبار، بررسي و در ادامه ويژگي کالاهاي فرهنگي جديد و سپس پيامدهاي آن مطرح شد. در بحث پيامدها هم تحولات هويتي، تاثيرات آموزشي و تربيتي و تحول در روابط اجتماعي و خانوادگي مورد بحث قرار گرفت.

تاثير بر حوزه اخلاق جنسي
تاثير مصرف کالاهاي فرهنگي جديد بر حوزه اخلاق جنسي ديگر پيامد و آسيبي است که اين بيانيه بدان پرداخته است. در اين بخش شکستن مرزهاي اخلاقي و هنجارهاي شرعي ازدواج به عنوان مهم ترين پيامد مطرح شده و آمده است:«مهم ترين تاثير رسانه هاي تصويري بر حوزه اخلاق جنسي، عادي سازي روابط جنسي خارج از چارچوب ازدواج است. تحقيقاتي که درباره جوانان مبتلا به سکس انجام شد نشان داد اين برنامه ها روابط جنسي را براي آنان به امري طبيعي تبديل کرده و همين نکته علت اقدام ۷۵ درصد آنان به روابط جنسي بوده است.به گفته اندي بنت، مشاهده اين فيلم ها در جمع خانوادگي فضايي فراهم مي آورد که در آن نوجوانان، به ويژه دختران، از مسائل جنسي، که تا پيش از اين حريم ممنوعه به شمار مي آمد، آزادانه تر سخن بگويند و اين خود سبب افزايش دغدغه هاي جنسي،عادي سازي روابط جنسي، کاهش حيا و در نتيجه پايين آمدن سن روابط جنسي است.
 
ملاحظه جدول برنامه هاي برخي شبکه هاي ماهواره اي فارسي زبان که اخيرا داير شده اند نشان مي دهد سريال هاي اين شبکه ها اغلب در نخستين ساعت هاي شب(۱۹ تا ۲۲) پخش مي شود که زمان حضور و بيداري بچه هاست و در طي هفته تا چهار بار تکرار مي شود و اين احتمال را تقويت مي کند که زمان برنامه ها به گونه اي هوشمند تنظيم شده است».اين بيانيه افزوده است:« اگر در سينماي سنتي روابط جنسي دختران در حاشيه عشق عاطفي و به منزله رابطه اي درازمدت و نشانه اي از علاقه مندي پايدار تصوير مي شد، در فضاي رسانه اي جديد بر جدا کردن روابط جنسي از عشق، به ويژه درباره دختران، تاکيد مي شود.
 
به علاوه، در تلويزيون و سينماي دهه هاي گذشته روابط جنسي مرزهايي داشت که در رسانه هاي جديد ناديده گرفته مي شود. تناسب سني، موقعيت هاي متفاوت مرد و زن و توجه به وضع زندگي زناشويي از اموري هستند که در فيلم ها و سريال هاي جديد رنگ باخته اند. از اين رو، امروزه با سريال هايي رو به رو هستيم که درصدد عقلانيت بخشيدن به خيانت زن به شوهر، نمايش رابطه جنسي ميان زنان ميان سال و جوانان، روابط ميان محارم يا افراد همجنس و يا در پي نشان دادن موقعيت سلطه جويانه زنان در روابط جنسي اند.برابر نشان دادن تمام جهت گيري هاي جنسي در اين برنامه ها، همراه با فعاليت هايي که براي طبيعي نشان دادن خاستگاه تمايلات همجنس گرايانه صورت مي گيرد، نه تنها روند انقلاب جنسي را تشديد مي کند که به تحول در ديدگاه هاي کارشناسي و ارائه ديدگاه هاي جديد تساهل جويانه در امور جنسي مي انجامد.

مشاهده فيلم هاي پورنو،(سکس علني)، که گاه همسران با هدف گرمي بخشيدن به روابط جنسي بدان روي مي آورند، مي تواند به تغيير ذائقه جنسي همسران و افزايش مطالبات جنسي و آستانه رضامندي جنسي آنان بينجامد. در درازمدت روابط جنسي متعارف ميان همسران از ارضاي اين نيازهاي تشديدشده ناتوان است و در نتيجه روابط جنسي خارج از محدوده خانواده افزايش مي يابد.»

تاثيرات اعتقادي

تاثيرات اعتقادي بسياري از فيلم ها و سريال هاي غربي، ديگر پيامدي است که در بيانيه به آن اشاره شده و آورده است: هم اکنون انبوهي از فيلم ها و سريال ها امور خرافي و موهوم از قبيل جادوگري و کهانت، پيشگويي و ارتباط با ارواح را به گونه اي پررنگ مطرح مي کنند و خواسته يا ناخواسته، امور وحياني را هم رديف آن ها قرار مي دهند.

چنان که مجموعه «هري پاتر» اين مفهوم را القا مي کند که عناصر فوق مادي افسانه است و تو هستي که گمان مي کني قدرت برتر وجود دارد.

ويژگي جامعه ايراني در تعامل کالاهاي فرهنگي

ويژگي جامعه ايراني به عنوان مصرف کننده اين کالاها مورد تحليل بيانيه قرارگرفته و ۴ويژگي در اين عرصه براي آن ذکر شده است. اين ويژگي ها مبتني بر اين پيش فرض است که سرعت تحولات جامعه در قبال مصرف کالاهاي فرهنگي جديد از بسياري جوامع بيشتر است و اين سرعت علاوه بر برنامه ريزي نظام سلطه به خاطر اين چند نکته است.

اول. جامعه ايراني برخلاف بسياري جوامع و حتي کشورهاي اسلامي، جامعه اي باحيا و مرزدار بوده است.بديهي است که در چنين فضايي بروز علائم جنسي نامانوس با فضاي اخلاقي جامعه، هرچند کم هم باشد، بزرگ شمرده مي شود وخانواده و جامعه در برابر آن حساس مي شود و اين نکته از سطح فرهيختگي جامعه و نفوذ پايگاه هاي هويت بخش مذهبي حکايت مي کند؛ بنابراين سرعت تحولات در جامعه ايراني را، صرفا با توجه به اين ويژگي مي توان فهميد و تحليل کرد.
 
دوم. رسانه ملي در کشور ما، برخلاف بسياري از کشورها، رسانه اي انحصاري و حکومتي است. پيامد مهم اين موضوع، با صرف نظر از آثار مثبت آن، اين است که ضعف و قوت رسانه به حساب نظام نوشته مي شود و تضعيف سرمايه اجتماعي (رابطه دولت- ملت) به تضعيف اعتماد به رسانه ملي مي انجامد. از اين رو، برداشت مردم از رسانه ملي برداشتي به شدت سياسي شده است. البته عملکرد رسانه نيز در فضاي بدون رقابت، که علي القاعده تا حدي رخوت آور است، در تضعيف يا تقويت اعتماد عمومي بسيار اثرگذار است.برخي از موارد اقبال به رسانه هاي بيگانه، اقبال نخبه گرايانه است. برخي روشنفکران ونخبگان در بستر انتقاد از جناح حاکم و بي اعتمادي به رسانه ملي، به رسانه هاي بيگانه روي آورده اند و بسياري ديگر، به ويژه جوانان تحصيل کرده، تحت تاثير اين طبقه، با ژست نخبه گرايانه از اين رفتار تقليد کرده اند تا خود را در گروه روشنفکران جاي دهند.
 
سوم. جامعه ايراني تا حدي سياست زده است. سياست زدگي وضعي است که از عمده شدن ابعاد سياسي در کنار ابعاد فرهنگي و اقتصادي، عمده شدن دولت (دولت سالاري) در کنار خانواده و نهادهاي ديگر، معطوف شدن نگاه ها به دشمنان سياسي و غفلت از عداوت هاي فرهنگي و تمرکز بر فعاليت هاي سياسي زودبازده و روزمره به جاي نگاه درازمدت، تدريجي، مستمر و پايدار حاصل مي شود. مي توان انتظار داشت در چنين وضعي نارضامندي هاي سياسي يا سياست گريزي بخشي از مردم در قالب هايي چون فاصله گرفتن از رسانه ملي، واکنش هاي فرهنگي، مثل کشف حجاب و بدحجابي و تمايل به اقداماتي فرهنگي که مراکز و مراجع رسمي کشور آن ها را غيرقانوني به شمار مي آورند، نمود يابد.
 
چهارم. کشور ما فاقد نظريه اي روشن و منسجم در موضوع پاسخ گويي به نيازهاي جنسي است، در حالي که نياز جنسي وجود دارد؛ روز به روز تشديد مي شود؛ رفتار مي سازد و اخلاق و فرهنگ را متحول مي کند.بررسي قوانين و سياست هاي وضع شده در سه دهه پس از انقلاب اسلامي، خلاء فقدان نظريه جنسي نظام را که مبناي حرکت هماهنگ و هدفمند اجزاي نظام اسلامي باشد، روشن مي کند. هنگامي که آحاد جامعه الگويي ثمربخش و مشروع براي پاسخ گويي به اين نياز در دست نداشته باشند، رفته رفته مراجع موجود که نسبت به اين نياز غفلت ورزيده اند، تضعيف و مراجع جديدي جايگزين آن ها مي شوند که خود را ملزم به حرکت در چارچوب شرع و قانون نمي دانند.

سخن آخر

اين بيانيه در پايان رويکردکلي خود را به نحوي آشکار کرده و اظهار داشته است: تقابل دو جبهه دنيامداري و فطرت  گرايي گرچه عمري به قدمت تاريخ بشر دارد، در عصري که در فرهنگ ديني به «آخرالزمان» معروف است به حساس ترين فراز خود مي رسد. در اين مقطع گروهي که ممکن است در مقياس جهاني اندک شمرده شوند برخلاف جريان مسلط حرکت مي کنند و بر حفظ مناسبات و ارزش هاي الهي اصرار مي ورزند. اين مقاومت به قدري زيبا و ستودني است که خداوند درباره آن فرموده است: «به عزت و جلالم سوگند، اگر کساني (که در اين زمان) مرا خالصانه عبادت مي کنند، نبودند به عصيان کاران لحظه اي مهلت نمي دادم و اگر پرهيزکاري بندگان پرهيزکارم نبود قطره اي از آسمان فرو نمي فرستادم و برگ سبزي نمي روياندم.»

Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: