کد خبر:۳۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۴
تعداد بازدید: 4868
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
زهرا اشراقي نوه امام(ره) : حجاب يك امر سليقه‌اي است
نوه امام (ره) در گفت‌وگويي با بيان اينكه امام از دهه پنجاه تا شصت، 180 درجه تغيير كرد مدعي شد: اينكه افرادي مي‌خواهند افكار امام دهه 60 را به دهه 80 منتقل كنند، كاملا متناقض با افكار امام است و هيچ كدام افكار امام نيست
نوه امام (ره) در گفت‌وگويي با بيان اينكه امام از دهه پنجاه تا شصت، 180 درجه تغيير كرد مدعي شد: اينكه افرادي مي‌خواهند افكار امام دهه 60 را به دهه 80 منتقل كنند، كاملا متناقض با افكار امام است و هيچ كدام افكار امام نيست.

به گزارش جهان زهرا اشراقي نوه امام(ره) و همسر محمدرضا خاتمي در اظهاراتي قابل تامل در گفت‌و گويي با سايت جماران با بيان اينكه اگر نوه امام بودن محاسني داشت، محدوديت‌هايي هم داشت، گفت: چيزهايي را كه در زندگي مي‌خواستم، به خاطر اين نسبت خانوادگي نتوانستم به دست بياورم ، ولي ناراحت اين موضوع هم نيستم. مثلا با اينكه من رشته "هنر " را دوست داشتم، اما "فلسفه " خواندم زيرا آن زمان رشته هنر را براي "نوه امام " نمي‌پذيرفتند.

*اگر امام تا دهه 80 بود تغيير خيلي زيادي مي‌كرد

وي در ادامه درباره ديدگاههاي امام در دهه هاي مختلف نيز ادعا كرد: روش‌هاي دهه شصت را نمي‌توان الان در دهه 80 پياده كرد. امام همان‌گونه كه از دهه 50 تا 60، 180 درجه تغيير كرد، قطعا اگر تا دهه 80 هم بود، تغيير خيلي زيادي مي‌كرد. در زمان امام من نوه‌ها سن كمي داشتيم و بزرگ هر خانواده‌‌اي هم به نظر من از اعضاي آن خيلي مي‌تواند تأثير بپذيرد. بنابراين اگر امام از روحانيون ديگر كمي روشنفكرتر بودند، به خاطر تأثير خانواده بوده است.
اشراقي ادامه داد: ايشان اگر الان بودند، من هم مي‌توانستم اثرات زيادي بگذارم. زيرا در آن زمان هم من حدود بيست سال داشتم و با آن سن و سال مگر چقدر مي‌توانستم روي امام تأثير بگذارم و اصلا تا چه اندازه از مشكلات زنان و... درك داشتم؟ از سوي ديگر با توجه اينكه آن زمان مسأله جنگ و منافع ملي مطرح بود، موضوعي چون اجباري بودن حجاب و... تحت‌الشعاع قرار مي‌گرفت.
وي افزود: با توجه به شناختي كه از آقا دارم، اگر تا امروز حضور داشتند احتمالا سازندگي را آغاز مي‌كردند. اينكه افرادي مي‌خواهند افكار امام دهه 60 را به دهه 80 منتقل كنند، كاملا متناقض با افكار امام است و هيچ كدام افكار امام نيست.

*حجاب يك امر سليقه‌اي است

همسر محمدرضا خاتمي در ادامه درباره نظر امام پيرامون حجاب نيز گفت: هنوز هم بعضي‌ها در مورد اينكه حجاب چگونه بايد باشد و نظر امام در اين باره چه بود، حرف مي‌زنند و حتي آقايان در مقابل من كه سال‌ها با امام بودم و عقايد ايشان را به خاطر دارم، صف‌گيري مي‌كنند. منظورم اين است كه خود امام هم در مقابل برخي متحجرين قرار مي‌گرفت، زيرا نظراتشان درباره موسيقي و صداي زن، چه در موسيقي و چه در قرائت قرآن، كاملا جديد بود، ولي جو دينداران و حوزه‌هاي علميه آنها را نمي‌پذيرفت. حتي تفسير سوره حمد ايشان كه اوايل انقلاب آغاز كردند و تلويزيون هم پخش مي‌كرد، ناقص ماند و حس مي‌كردند كه نبايد تفرقه ايجاد شود. در مورد اجباري بودن حجاب هم ما قانوني نداريم، بلكه دستورالعملي اداري است. زيرا حجاب امري سليقه‌اي است.
وي در پاسخ به اين سئوال كه «ولي امام در سال 58 دستور داده بودند كه در ادارات همه بايد حجاب داشته باشند، در غير اين صورت بايد اخراج شوند» گفت: آن يك دستور بود، ولي تبديل به قانون نشد و تعريفي از حجاب نداريم. به همين دليل هم در هر اداره يك چيزي به عنوان حجاب مشخص مي‌شود، در يك وزارتخانه چادر و در جايي ديگر، غير از آن. فقط در قانون قضايي چيزي هست كه آن هم دقيقاً در مورد حجاب نيست، به همين دليل هم هر رييس‌جمهوري كه عوض مي‌شود از حجاب تعريف خاصي دارد، يكي مي‌گويد چكمه گناه دارد، ديگري هم مي‌گويد اگر زنان با كت و دامن هم به خيابان بيايند ايرادي ندارد. در زمان امام هم فقط مسأله جنگ و حفظ ايران مطرح بود. لذا بسياري از مسايل مهم از جمله زنان، به حاشيه رفتند.

*در خانواده امام بني‌صدري، طرفدار حزب جمهوري اسلامي، ليبرال و... همه بودند

اشراقي درباره نوع تفكر اعضاي خانواده امام نيز ادعا كرد: خانواده امام جمع اضداد بود. بني‌صدري، طرفدار حزب جمهوري اسلامي، ليبرال و... همه بودند، ولي همزيستي مسالمت‌آميزي هم داشتند. طبعاً از من هم به خاطر اينكه سياسي بودم، خيلي سوال مي‌كردند و حتي خيلي مراكز عمومي و راهپيمايي‌ها را به خاطر گزارش دادن به امام مي‌رفتم. مثلا در نماز جمعه‌اي كه صدام اعلام بمب‌گذاري كرده بود، مخفي از مادرم شركت كردم، زيرا احساس مي‌كردم كه خبرنگارم و بايد به آقا گزارش دهم. من به ايشان گفتم كه بسياري از همين خانم‌هايي را كه كميته به عنوان مفسد و... دستگير مي‌كند، با يك روسري كوچك بر سر ديدم كه آمده بودند و وقتي دليل حضورشان را پرسيدم گفتند كه به خاطر تهديد صدام نمي‌خواهيم نماز جمعه خالي شود.

*نوه‌هاي امام از مد پيروي مي‌كردند

اشراقي درباره نوه هاي امام نيز گفت: نوه‌هاي امام افراد بازي بودند كه كارهاي مختلف مي‌كردند و از نظر ظاهري هم وضع خوبي داشتند و از مد پيروي مي‌كردند. البته يكي، دوبار از لباس ما ايراد گرفتند كه ما هم گوش نكرديم. امام هم درباره لباس‌ها، غذاهايي كه مي‌خورديم و... مي‌پرسيدند. مثلا وقتي غذاهاي فرنگي مي‌خورديم، شوخي مي‌كردند و مي‌گفتند فقط به اين خاطر كه اسم اين غذاها خارجي است، آنها را مي‌خوريد، نه اينكه واقعا خوشمزه باشند!

*اگر كمي ديندار باشم آنهم به خاطر شريعتي است

وي همچنين ادعا كرد: خانم(همسر امام) خيلي نقش داشتند زيرا ايشان از يك خانواده روشنفكر اشرافي بودند، بنابراين تأثير خودشان را روي فرزندان داشتند و دامادهايشان هم روشنفكر بودند و حتي پدر خود من از اين نظر از من جلو‌تر بود. بسياري از كتاب‌هاي شريعتي را پدر براي من مي‌خريد و حتي كتاب‌هاي سازمان مجاهدين و يا ماركسيستي را به راحتي در منزل مي‌خواندم. پدرم حتي يك‌بار هم به من ايراد نگرفت كه چرا كتب چپ ماركسيستي مي‌خواني و يادم است كه يكي از كتب گوركي را به امام هم هديه دادم و گويا پدرم هم به ايشان گفت كه در اين زمينه‌ها كمي با زهرا صحبت كنيد. اصلا پدرم بود كه مرا با شريعتي آشنا كرد و اگر كمي ديندار باشم، به خاطر شريعتي است.
سايت جماران با بودجه موسسه دفتر تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) فعاليت مي‌كند و بنا به مسئوليت بايد مروج افكار حضرت امام(ره) باشد اما انعكاس اين گونه ادعاها در آستانه برگزاري سالگرد حضرت امام(ره) چه ضرورتي دارد.
Bookmark and Share
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱۰
زهرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۵
0
0
حجاب از نظر اسلام یک امر واجب است. چون در قرآن حکم آن صراحتا هست. حالا شما نمی خوای حجاب داشته باشی حرف دیگری است و نباید آن رو به امام که یک مرجع تقلید دینی هستند نسبت بدهید و بگویید که اگر ایشان بودند نظرشان با قبل متفاوت می شد. امام به نظرات همه و مخصوصا خانواده احترام می گذاشتند درسته ولی این دلیل بر قبول آن نظرات نیست. درضمن نظر اطرافیان را تا زمانی تایید می کردند که مخالف با کلام خدا نباشه. پس اینطور نیست که شما بتوانید روی ایشان تاثیر بگذارید که مثلا حجاب سلیقه ای است
babak
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۵
0
0
در کجای قرآن آمده بگوید ما هم بدانیم - حجاب امری است سلیقه ای - اما قابل توجه انسانها - منظور از حجاب در قران نه حجاب ظاهر که می شود متفاوت بود حجاب زبان - و چشم و غیره در حواس 5 گانه م همچنین روح انسان - که نمونه بارز و آشکار آن در ماه مبارک رمضان هست - تمرین می شود - اگر دین ندارید لا اقل دین دورغی ترویج نکنید - فلسفه عرب بودن معنیش چادری بودن نیست - سربسته بگویم اگر فرصت پیدا کننده بعضیها اصالت ایرانی بودن را حرام می کنند.
ئ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۶
1
0
از نوه امام انتظار نيست كه ماديات كورشان كند و هرچه مي خواهند بدون فكر بگويند
تقي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۶
0
1
كجاي قرآن آمده حجاب اجباريست؟؟؟
بگوييد لطفا ما هم بدانيم؟؟؟
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۷
0
0
مهم نیست تمام دنیا بر علیه من باشد، مهم آنست که تجربه ی من ارزشمند است. به ارقام نگاه نمی کنم که چند نفر با من هم عقیده شده اند بلکه به درستی تجربه ام می نگرم.

به اینکه آیا فقط طوطی وار کلمات دیگران را تکرار می کنم یا اینکه منبع گفته هایم، تجارب شخصی خودم است.

پس اگر اینها ریشه در تجاربم دارد، اگر بخشی از پوست و گوشت و استخوانم است، حتی اگر تمام دنیا در مقابلم قرار گیرد، هنوز من بر حقم و دیگران اشتباه می کنند.

مهم نیست، نیازی به رای و نظر آنها ندارم تا احساس درستی کنم! تنها افرادی که عقاید دیگران را بر دوش می کشند نیاز به حمایت دارند
lبهار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۷
0
0
پیغمبر بزرگ اسلام فرمودن:در دین اجباری نیست.بعد ما در مملکت اسلامی حتی اجازه انتخاب لباس هم نداریم.
آرش رحیمی مهر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۷
0
0
حجاب
مستور بودن زیبایی از شر
اگر به این تعریف از حجاب توجه کنیم به اصل محرم بودن و یا نبودن اطرافیان می رسیم.
حجاب در محیط نامحرم پررنگ می شود و در محیطهای محرم کمرنگتر
یک مثال ساده اینست که مادر نزد پسرش حجابی سبکتر را رعایت می کند تا نزد دامادش
معمول است که افراد با شرف خود را از نگاه های نامحرم می پوشانند.
اینکه می گویند میزان حجاب به خود شخص بستگی دارد در واقع به تشخیص محرم بودن و نامحرم بودن شخص از محیط اطراف بستگی دارد.
و اینکه چرا به حجاب در اسلام پرداخته شده است. به نطر بنده وقتی ایمان در دل شخص مسلمان شکل بگیرد هر چه پاکیزگی او افزایش می یابد جذابیتش و توجه اش به محیط اطراف افزایش می یابد لذا در محیطهای نا محرم سعی در حفظ( مستور کردن) خود دارد تا مورد تعرض قرار نگیرد.

حجاب دو شکل دارد. پوشش ظاهری و تقوای درونی که با تلفیق هم حجاب شخص را شکل می دهند.
هرچه تقوای شخص بیشتر باشد با رفتار خود نگاه نامحرم را از خود دور و همچنین خود را از دسترسی نامحرمان بیشتر حفط می کنند و از حجاب ظاهری ساده تری برخوردارند و معمولاٌ افرادی که چنین توانایی ندارند حجاب ظاهری شدیدتری را رعایت می کنند.
فکر میکنم منطور نوه امام رد بودن اصل حجاب نبوده است و میزان حجاب مد نظر ایشان می باشد.
پوشش(حجاب) در بیرون خانه در مقابل کافران جز اوامر الهی تصریح شده در قرآن است و البته در قرآن تصریح شده است که تقوا از آن بهتر است.
بهر صورت در خصوص نظرات امام فرزندان، نوادگان و نزدیکان ایشان بر دیگران صلاحیت بیشتری دارند.
زهرا اشراقی
|
UNITED STATES
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۱
0
0
منظور این است که در قانون اساسی تعریف از حجاب نداریم
انسانیت نه حیوانیت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
0
نظرات نوه محترمه امام باعث نگهداشتن
ارزش خمینی درزمان حال میباشد.
ولی بعضیها فکرمی کنن پیچیدن کفن مشکی دور اندام زنان ارزش است درصورتیکه این خفت بزرگ است که با حجاب واقعی تفاوت دارد بعضیها لیاقت دارن که مثل حیوان با آنها برخورد شود نه یک انسان
عليرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۷
0
0
منظور از حجاب ميزان آن نيست بلكه پوشانيدن خويش از ديد هوسرانان و عفيف نگه داشتن وجود از شر شياطين نفساني است ميزان در حجاب ملاك عمل نيست بلكه تفسير هر شخص و عملكرد وي در خصوص حجاب يك چيز سليقه اي است من به آن ميزان كه شخص خود را از گزند هوسرانان حفظ كند را حجاب مي دانم زيرا حجاب نه به چادر يا مقنعه كه به حفظ شخص است و هر كس به طريقي اين حصار را بر روي هواهاي نفساني قرار مي دهد
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: