کد خبر:۳۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۹
تعداد بازدید: 7412
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
بانک‌ها به حذف کارمزد پایانه‌های فروش روي آورده‌اند
خودزنی الکترونیکی بانک‌ها
بانک مرکزي هنگام تسويه‌حساب فرض را بر اين مي‌گيرد که بانک‌ها کارمزد خود را از پذيرندگان پایانه‌های فروش گرفته‌اند و اگر بانکي اين کارمزد را دريافت نکرده باشد، هزينه آن را بايد از جيب بپردازد.
اغلب بانک‌ها برخلاف بخشنامه بانک مرکزي کارمزد پایانه‌های فروش را حذف کرده‌اند. به گزارش عصر ارتباط، بسياري از بانک‌هاي کشور در حالي‌که براساس بخشنامه بانک مرکزي موظف‌اند از پذيرندگان پایانه‌های فروش بين نيم تا يک درصد کارمزد دريافت کنند، اما با سرپيچي از اين قانون، کارمزد پایانه‌های فروش را حذف کرده‌اند و هيچ درصدي از فروشندگان نمي‌گيرند.

اين بانک‌ها در واقع براي گرفتن يا نگرفتن کارمزد از مشتريانشان با ناديده گرفتن سياست‌ بانک مرکزي، مستقل از اين نهاد عمل کرده و سياست‌هاي خاص خود را عملي کرده‌اند.

سياست‌هايي که به نظر مي‌رسد در کوتاه‌ مدت با ايجاد بازار رقابتي مي‌تواند تاثير بسزايي در افزايش تراکنش‌هاي الکترونيکي بانک‌ها داشته باشد اما از ديگر سو، به دليل هزينه‌هايي که سربار بانک‌ها مي‌کند درنهايت ممکن است منجر به پرداخت زيان از سوي شرکت‌هاي PSP و بانک‌ها شود.هم‌اکنون بیش از 83 میلیون کارت توسط 19 بانک دولتی و خصوصی صادر شده و تعداد پایانه‌ فروش نصب شده در سطح کشور از یک میلیون و 100هزار دستگاه گذشته است. در این میان تعداد کارت‌های اعتباری هنوز اندک و تقریبا 500هزار کارت است.

هفته پيش مديرعامل شرکت تجارت الکترونيک پارسيان در يک نشست خبري از اعطاي هديه‌اي به تمامي دارندگان پایانه‌های فروش بانک پارسيان خبر داد. عبدالمجيد پورسعيد در آن نشست با ابراز خرسندي اعلام کرد که کارمزد دستگاه کارتخوان بانک پارسيان از اول ارديبهشت‌ماه حذف شد.

به‌زعم اين مديرعامل، در فضاي رقابتي نفس‌گيري که بين بانک‌هاي دولتي و خصوصي در اين حوزه حاکم است، صرفا ارايه خدمات مناسب و رضايتمندي مشتريان، آن‌ها را متمايز و در دسترسي به اهداف شرکت کمک مي‌کند.

او گفت که براي رضايتمندي بيشتر دارندگان پایانه‌های فروش پارسيان و همچنين اقدامات عملي براي توسعه تجارت الکترونيکي و خدمات بانکداري الکترونيکي، کارمزد پایانه‌های فروش بانک پارسيان در سراسر کشور حذف شده است. پورسعيد، حذف شدن اين کارمزد را به عنوان هديه‌اي براي مشتريان اين بانک در حوزه تجارت الکترونيکي دانست و گفت: در حال حاضر نصب و راه‌اندازي، پشتيباني و بازرسي پایانه‌های فروش بانک پارسيان براي مشتريان اين بانک به صورت رايگان انجام مي‌شود.

به گفته وي، شرکت تجارت‌الکترونيکی پارسيان سال گذشته با داشتن حدود 60 ميليون تراکنش توانست 30 درصد از سهم تراکنش‌هاي سيستم بانکي را نصيب خود کند و به عنوان بزرگ‌ترين PSP کشور شناخته شود.

مديرعامل شرکت پرداخت الکترونيک پارسيان در پاسخ به اين‌که آيا حذف کارمزد از پایانه‌های فروش مي‌تواند اقدام بجايي باشد؟ گفت: در حال حاضر شرايطي وجود دارد که حذف کارمزد مي‌تواند مثل گذاشتن جايزه براي دارندگان کارت و پذيرندگان POS به عنوان يک شگرد تشويقي عمل کند.

او معتقد است که سوددهي الزاما نبايد به طور مستقيم باشد ولي زماني‌که با ديد جامع‌تري به اين موضوع نگاه شود مي‌توان به مزيت‌هاي آن نيز پي برد.

به گفته وي، حذف کارمزد پایانه‌های فروش حتي باعث افزايش گردش پول در سيستم بانکي مي‌شود، چراکه در اين روش هيچ وجهي از نظام بانکي خارج نمي‌شود.

البته پارسيان در رديف آخرين بانک‌هايي قرار دارد که به جمع بانک‌هاي مدافع حذف کارمزد روي پایانه‌های فروش پيوسته است، چون علاوه بر اين بانک، بانک‌هاي ملي، سامان، صادرات ، ملت و ... نيز مدت‌هاست که اقدام به حذف کارمزد و عدم دريافت وجه از پذيرندگان پایانه‌های فروش کرده‌اند، نکته جالب‌تر آن‌که هنگامي‌ که با شرکت‌هاي PSP اين بانک‌ها تماس گرفته شد تا از دريافت يا عدم دريافت کارمزد روي پایانه‌های فروش مطمئن شويم، بسياري از آن‌ها از ارایه پاسخ صريح و شفاف در اين باره طفره ‌رفتند. اين در حالي است که اطلاع داشتن از چنين موضوعي حق مسلم پذيرنده و مشتري محسوب مي‌شود.

بانک صادرات، جزو آن دسته از بانک‌هايي است که نزديک به يک سال است کارمزد POS را حذف کرده است؛ اگرچه مديرعامل شرکت کارت اعتباري ايران – PSP بانک صادرات- در اين‌باره گفت که بانک براي سرويس‌هاي ويژه‌اي که مي‌دهد از پذيرنده کارتخوان، کارمزد کسر مي‌کند. بانک سامان هم در سياستي که از اسفندماه سال گذشته اتخاذ کرده، در نظر دارد تا پايان سال جاري، کارمزدي از پذيرندگان پایانه‌های فروش نگيرد. به گفته روابط عمومي شرکت PSP سامان، اين تصميم به صورت مشترک توسط شرکت و بانک گرفته شده و هيچ دستورالعملي هم از جانب بانک مرکزي براي حذف اين کارمزد صادر نشده است.هنگام تماس با يکي از مسوولان PSP بانک ملت، زماني‌که درباره دريافت يا عدم دريافت کارمزد پایانه‌ فروش توسط اين بانک جويا شديم، در پاسخ شنيديم که براساس تفاهم‌نامه‌اي که بانک مرکزي با بانک‌ها امضا مي‌کند، معلوم مي‌شود که بايد کارمزد گرفت يا نه! اما در تماس با روابط عمومي اين بانک در پاسخ صريحي دريافتيم که بانک ملت هم مدت‌ها است ديگر از پذيرندگان پایانه‌های فروش کارمزدي دريافت نمي‌کند. به نظر مي‌رسد در اين ميان بانک اقتصاد نوين، جزو معدود بانک‌هايي است که هنوز روي بخشنامه بانک مرکزي پابرجا مانده است؛ چراکه اين بانک همچنان از پذيرندگان پایانه‌های فروش، کارمزد مي‌گيرد.

رييس اداره کل نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي، در پاسخ به چرايي نحوه عملکرد بانک‌ها در قبال اين بخشنامه، گفت: بانک مرکزي نسبت به حذف اين بخشنامه حساسيتي نشان نداده و براي حذف آن هم دستورالعمل جديدي صادر نکرده است. به اعتقاد مهران شريفي، اين بازار است که خود را با جريان‌ها تنظيم مي‌کند. او معتقد است: در صورتي‌که صدور کارت اعتباري روي غلطک بيفتد، بانک‌ها به تدريج به اجراي مجدد اين بخشنامه روي مي‌آورند؛ چراکه ساختار کارمزدي کارت‌هاي اعتباري با دبيت متفاوت است. در اين نوع از کارت‌‌ها، بانک مرکزي هنگام تسويه‌حساب فرض را بر اين مي‌گيرد که بانک‌ها کارمزد خود را از پذيرندگان پایانه‌های فروش گرفته‌اند و اگر بانکي اين کارمزد را دريافت نکرده باشد، هزينه آن را بايد از جيب بپردازد. به گفته شريفي، هنگامي‌که تعداد کارت‌هاي اعتباري صادر شده زياد شود، خود به خود تقاضا براي پرداخت با کارت زياد شده و فروشنده نيز تسليم مي‌شود و اگر زير بار پرداخت کارمزد نرود مشتري را از دست خواهد داد.
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: