برخورد هیجانی با کودک‌فروشی
رکوردشکنی ظریف و کری از 1919 و ناشنیده ها
ایران و 1+5 بر سر «راه‌حل‌ها» به تفاهم رسیدند
«وایبر» و «واتس آپ» چقدر امنیت دارند؟
فریب تبلیغات چاقی و لاغری در ماهواره ها را نخورید
شیوع بیماری‌های قلبی در افراد زير 40 سال رو به افزایش است
وقتی کتاب کارت ویزیت می‌شود!
قصد داعش برای حذف برخی از آیات قرآن!
داعش دانشگاه موصل را تفکیک جنسیتی کرد
پول شرکت اپل از پارو بالا می‌رود
کد خبر:۳۸۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۴
تعداد بازدید: 13759
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
بازار ايران، لقمه اي چرب براي سريال هاي كره اي
در ميان کشورهايي که نام برده شد، کره جنوبي گوي سبقت را از بقيه ربوده است. اين کشور که با استفاده از الگوهاي آمريکايي، سياستهاي فرهنگي خود را پيش مي برد
ضوابط پخش فيلم و سريال در صداوسيما بسيار خاص و به عبارتي سختگيرانه است. با اينکه طي سالهاي اخير مديران تلويزيون تعداد زيادي از فيلمهاي روز جهان و گاه سريالهاي مشهور و شناخته شده خارجي را پخش مي کنند، اما همچنان ضوابط پخش براي نمايش آثار خارجي دشوار است و به همين دليل از ميان چندين فيلم و سريالي که طي سال در کشورهاي مختلف توليد مي شود، تعداد اندکي قابليت پخش از تلويزيون را پيدا مي کنند.

بحث بر سر اينکه اعمال اين ضوابط تا چه اندازه منطقي و صحيح است و با روح کلي فرهنگ جامعه و شرايط اجتماعي کشور ما همخواني و هماهنگي دارد، در اين مقال نمي گنجد، ولي اشاره به خاص بودن ضوابط پخش، باعث مي شود به اين نکته توجه داشته باشيم که در دنيا براي ما فيلم توليد نمي کنند، بلکه با توجه به ذائقه و خواست مخاطبان جهان آثار تصويري ارايه مي شوند.

سياستهاي تلويزيون در زمينه پخش فيلم و سريال خارجي به گونه اي است که استفاده از فيلمهاي خانوادگي که از مضامين يا تصاوير غيراخلاقي کمتري برخوردار باشند را موجب مي شود. در ميان کشورهاي آسيايي که از توليد مناسبي در زمينه فيلم و سريال برخوردارند، در حال حاضر چين و ژاپن و کره جنوبي آثاري توليد مي کنند که با ضوابط پخش تلويزيون ما بيشتر سازگارتر است.برهنگي کمتري دارد، مضامين ارايه شده از جنبه هاي انساني بيشتري برخوردارند، آثار پرتحرک، حادثه اي و پليسي خوبي با استفاده از فناوري روز توليد مي کنند و به جهت فرهنگي نيز نزديکي بيشتري با مخاطبان کشور ما دارد.

فرهنگ در خدمت اقتصاد کره

در ميان کشورهايي که نام برده شد، کره جنوبي گوي سبقت را از بقيه ربوده است. اين کشور که با استفاده از الگوهاي آمريکايي، سياستهاي فرهنگي خود را پيش مي برد و فضاي کلي جامعه اين کشور نيز به گونه اي است که در کنار توجه به سنت هاي خود، به نمودهاي مدرنيته نيز دلبستگي زيادي نشان مي دهند، با اين حال کره جنوبي از اوايل دهه 90 ميلادي درصدد برآمد تا از اقتصاد و فرهنگ پوياتر و بالنده تري برخوردار شود.

به همين دليل، خيلي زود دست به کار شدند و با افزايش توليدات اقتصادي در قالب صفت لوازم خانگي و بعد توليد خودروسازي مطابق با شرايط روز توانستند نامي در آسيا و جهان براي خود دست و پا کنند. در اين بين بخش فرهنگي همواره مي تواند معرف بسيار بهتري باشد و توده هاي مردم را به سمت استفاده از کالاهاي يک کشور هدايت کند.

در اين راستا، تاجران و مديران تبليغاتي شرکتهاي بزرگ کره جنوبي به سراغ ساخت فيلم و سريال رفتند. آنها براي اينکه کشور خود را صاحب تمدن و انديشه مستقل نشان بدهند، به سراغ آثاري رفتند که بتواند بخشهايي از تاريخ اين کشور را زنده کند و به ديگر کشورهاي جهان بشناساند.

از اين طريق علاوه بر اينکه درآمد قابل توجهي از فروش اين فيلمها و سريالها نصيب سازندگان مي شود، عامه مردم، اين کشور را بهتر بشناسند و بر اساس خاطره خوشي که از تماشاي آثار توليد شده آنها نصيب شان شده است، محصولات اين کشور را بهتر بخرند...

پشت پرده يک سريال

زماني که سريال «جومونگ» از تلويزيون پخش شد، کمتر کسي مي توانست حدس بزند اين اثر تا اين اندازه مورد توجه مخاطبان عام قرار مي گيرد. البته با توجه به سابقه اي که مخاطبان ايراني از توجه به سريالهاي شرقي «اوشين» و «هانيکو» داشتند، اين استقبال بي نظير دور از انتظار به نظر نمي رسيد.

به هر حال اين سريال پخش شد و توانست نظر تعداد بسيار زيادي از مخاطبان ايراني را به خود جلب کند. نگاهي به دلايل جذاب بودن اين سريال و بررسي برخي از لايه هاي زيرين داستان مي تواند بيش از قبل همگرايي سياست، اقتصاد و فرهنگ را در يک اثر تلويزيوني نشان دهد.

سريال «جومونگ» در وهله نخست برخوردار از طراحي صحنه و لباس و جلوه هاي ويژه فوق العاده اي است که هر بيننده اي را مجذوب خود مي کند. يعني کافي است هر مخاطبي فقط طي مدت زمان کوتاهي شاهد اين سريال باشد، خيلي زود علاقه مند مي شود از ماهيت قصه آن نيز سر دربياورد.

زيرا دقت نظري که در طراحي لباس اين اثر صورت گرفته و همه جزييات با دقت قابل توجهي طراحي و ارايه شده است، در کنار لوکيشن بسيار مناسبي که براي آن ساخته اند، کاملاً ذهن مخاطب را متوجه خود مي کند.در اين سريال رنگها بسيار ماهرانه در کنار هم قرار گرفته اند و به خوبي قادرند تاريخي که قصه آن را روايت مي کند را پيش روي مخاطب زنده کند. بايد به اين نکته توجه شود که عموم مردم به تاريخ و دانستن آن يا قرار گرفتن در فضاي گذشته علاقه دارند.

اين تجربه، مي تواند حسهاي مختلفي را به شخص منتقل کند که شايد به هيچ شکل ديگري امکان تجربه آن وجود نداشته باشد. سريالهاي تاريخي درباره مسايلي صحبت مي کنند که دسترسي به آن امکان پذير نيست و به همين جهت بينندگان را مبهوت مي کند. اين سريال نيز به خوبي توانسته است گذشته را براي بيننده اش عينيت ببخشد و آن را زنده کند.

در کنار طراحي صحنه و لباس، استفاده از جلوه هاي ويژه بسيار ديدني سريال باعث مي شود که بيننده تحت تأثير اتفاقهاي مختلف آن قرار بگيرد. اين عنصر که طي سالهاي اخير در بسياري از فيلم و سريالها مورد استفاده قرار گرفته، از جنبه هاي مختلفي برخوردار است.

در آثار شرقي شخصيتها به مدد جلوه هاي ويژه از انعطاف بدني، قدرت، سرعت، مهارت و توانايي هايي برخوردار مي شوند که آنها را از سوپرمن هم قوي تر مي کند. به خصوص که استفاده از جلوه هاي ويژه به قدري صحنه هاي نبرد و زد و خورد را طبيعي جلوه مي دهد که بيننده جذب اين لحظات مي شود. در «جومونگ» نيز از اين عنصر بسيار خوب و حرفه اي استفاده شده است.

نکته ديگري که در اين سريال باعث جذب مخاطب شده است، چهره پردازي بسيار خوب شخصيت است. بازيگران اين سريال به مدد عنصر گريم از چهره هايي زيبا و تابناک برخوردار شده اند که هر بيننده عامي را به خود جذب مي کند و چون شخصيتهاي اصلي و قهرمانان اين سريال از صفات اخلاقي قابل توجهي نيز برخوردارند، چهره آنها را براي مخاطب مطلوب جلوه مي دهد.

(نکته اي که باعث مي شود سري جديد جومونگ با نام «سرزمين بادها» پخش شود) همين موضوع باعث مي شود که در مدت بسيار کوتاهي نوجوانان و جوانان که در پي الگوهاي مختلف براي جلب توجه هستند، خود را شبيه جومونگ و سوسانو و ساير شخصيتهاي محبوب اين سريال در بياورند و با همان آرايش مو و صورت در جامعه ظاهر شوند!!

البته از همه اينها که بگذريم قصه کليشه اي و کم مايه اثر نيز به مذاق مخاطب خوش مي آيد. چون بيننده لازم نيست هيچ زحمتي براي فهم روابط و عملکرد آنها داشته باشد. همه چيز بسيار ساده اتفاق مي افتد. يک فرد جنگجو و دلير به دنبال شکست حاکم بزرگ و ايجاد صلح و امنيت است و در اين راه از خود فداکاريها و شجاعتهاي زيادي به خرج مي دهد، اما به راستي در زير اين چهره زيبا و ديدني چه نکاتي نهفته است.

حربه اي براي جذب گردشگر

حقيقت اين است که کره جنوبي جزو کشورهاي صاحب تمدن و تاريخ غني محسوب نمي شود. به خصوص اين کشور در سايه کشورهاي صاحب تمدني چون ايران و چين و هند قرار مي گيرد و از نظر جذب گردشگر براي تماشاي ميراث فرهنگي، در رتبه هاي بسيار پايين تري قرار مي گيرد. همين موضوع باعث مي شود تا مديران فرهنگي اين کشور پس از اتمام ساخت سريال «جومونگ» لوکيشن اين مجموعه تلويزيوني را حفظ نمايند تا گردشگران از آن ديدن کنند!
به اين ترتيب سياستمداران کره جنوبي سعي مي کنند از قافله صاحبان تمدن عقب نيفتند و بتوانند معرفي خوبي از خود داشته باشند. از سوي ديگر، چون فرهنگ اين کشور با مدرنيته آمريکايي گره خورده است، تبليغ چنين فرهنگي که بدون شک از بي بند و باريها و کم اهميت بودن کانون خانواده به عنوان اصلي ترين عنصر جامعه برخوردار است، در قالب فيلم و سريالها به شکل ديگري قابل ارايه است. توجه کنيد در سريال «جومونگ» نيز اين شخصيت با وجود اينکه خود را وقف مردم و آزادي وطن کرده، فردي به شدت پايبند خانواده است.

شايد اين موضوع مطرح شود که اين اتفاقها بر اساس تاريخ و افسانه هاي اين کشور شکل گرفته و روايت تاريخي ناگزير به نظر مي رسد، اما حقيقت اين است که تأکيد بر ويژگي هاي فردي يک قهرمان هيچ ارتباطي به داستان ندارد. مي توان يک قصه را طوري روايت کرد که بسياري از بخشهاي مورد نظر قصه گو برجسته شود و ساير قسمتها در سايه قرار بگيرد.
اما نکته بسيار مهم ديگر اينکه در کشوري که نظام کلي آن بر مبناي اقتصاد آزاد شکل مي گيرد و همه صنايع و توليدات کشور به سمت فعاليتهاي خصوصي پيش مي رود، ساخت سريال بسيار پرهزينه و زمان بري همانند «جومونگ» توسط چه کسي يا چه مؤسسه هايي هدايت مي شود.
در کشور ما چون تلويزيون يک رسانه ملي است، بودجه توليد فيلمها و سريالها با بودجه کلي کشور توليد مي شود. به همين دليل هم صرف نظر از سطح کيفي آن، به جهت فرهنگي با فرهنگ عمومي جامعه هماهنگي زيادي دارد و برنامه سازان تلويزيون سعي مي کنند از مؤلفه هاي تجاري مخاطب پسند تا حدودي فاصله بگيرند.

بازار ايران، لقمه اي چرب

اما در سريالهايي چون جومونگ که افراد حقيقي يا حقوقي توليد و پخش آن را دنبال مي کنند مي خواهند از آن بهره اقتصادي قابل قبولي ببرند. به خصوص که ساخت آن با وجود صرف هزينه و زمان زياد همچنان ادامه پيدا مي کنند و سري دوم آن با نامي متفاوت ارايه مي شود. اما به راستي چه کساني بودجه ساخت چنين سريالي را تأمين مي کنند که از برگشت سرمايه خود اطمينان کامل دارند.

با نگاهي دوباره به مطالبي که در ابتداي اين گزارش آورده شد، به اين نکته بسيار مهم بايد توجه داشته باشيم که همان شرکتهايي که از ابتداي دهه نود ميلادي به دنبال ارايه توليدهاي صنعتي خود بودند، براي اينکه بتوانند جاي پايشان را در کشورهاي مختلف باز کنند و بازار را در اختيار بگيرند، در وهله نخست نياز داشتند تا نام کره جنوبي به عنوان يک کشور صاحب فرهنگ و صنعت را بر سر زبانها بيندازند.

اگر نگاهي به شرايط خريد خودمان داشته باشيم اين موضوع بيش از پيش ملموس است. در حال حاضر وقتي براي خريد وسايل مختلف از جمله لباس، ماشين يا وسايل خانه به فروشگاه مراجعه مي کنيم، به محض اينکه نسبت به خريد کالايي اظهار تمايل مي کنيم، اولين سؤالي که از فروشنده مي پرسيم اين است که کالا کجايي است؟ يعني اينکه مي خواهيم بدانيم چه کشوري آن را توليد کرده است و با توجه به ذهنيت هاي مختلفي که از اين کشور چه در زمينه فرهنگي و چه تجربه قبلي از خريد وسايل توليدي آن داشته ايم، نسبت به خريد يک جنس اقدام مي کنيم.

زماني بود که در کشور ما مردم با نام ويتنام روي وسايل مختلف از جمله کفش بيگانه بودند و بيشترين چيزي که ما درباره مردم اين کشور مي دانستيم اين بود که زماني آمريکا به اين کشور حمله کرده است، اما در حال حاضر بيشتر مردم مي دانند که بسياري از کارخانه هاي صاحب برند در جهان از جمله آديداس در اين کشور شعبه دارند و به توليد مي پردازند، اما هنوز هم نسبت به توليدات اين کشور با نوعي بيگانگي مواجه مي شويم.

سريال براي معرفي کالاي کره اي

در نظر بگيريد اگر شخصي به ما کالاي چيني يا تايواني را پيشنهاد کند شرايط چگونه است؟ توليد فيلمهاي انبوه رزمي توسط چين يا تايوان به اندازه اي نام اين کشورها را آشنا مي کند که شخص به راحتي مي تواند نسبت به جنسي که مي خرد، يک احساس دور يا بسيار نزديک داشته باشد. به عبارت ديگر، تأثير مثبت اين آثار در ناخودآگاه ما باعث مي شود که نسبت به خريد کالاهاي اين کشورها نيز علاقه نشان بدهيم.کشور کره جنوبي براي اينکه بتواند توليدات شرکتهاي خود را که در ايران حضور پررنگ دارند را بيش از پيش در کشورهاي مختلف از جمله ايران جا بيندازد، نياز به چنين تبليغ هاي فرهنگي و تأثيرگذاري بر ناخودآگاه مردم دارد.

تبليغات گسترده تلويزيوني يا شهري که همواره جلوي چشم مردم قرار مي گيرد، بدون شک بيننده را تحت تأثير قرار مي دهد، اما تأثير فرهنگي بسيار عميق تر و فراتر از تبليغاتي است که به شکلهاي مختلف در ارتباط با مردم قرار مي گيرد.اين گونه شرکتهاي بزرگ چند مليتي که از سرمايه هاي در گردش قابل توجهي برخوردارند از آثار فرهنگي و هنري براي تبليغ خود استفاده مي کنند. «جومونگ» حاصل تلاش مديران فرهنگي کره جنوبي نيست بلکه حاصل تحقيقات شرکتهاي بزرگ صنعتي از جمله ال جي است که چنين پروژه بزرگي را براي تأثير بر ذهن و روح مخاطب پيش مي برد. اين موضوع آنجايي به راحتي قابل اثبات است که هنگام پخش قسمتهاي پاياني سريال «جومونگ» بازيگر نقش اصلي اين سريال بر تبليغات مختلف ال جي ظاهر مي شود و در نهايت نيز به ايران مي آيد تا طرفدارانش را تحت تأثير قرار دهد.

هيجاني عجيب براي مصاحبه

نکته بسيار مهم و قابل تأمل تر اينکه رسانه هاي مختلف کشور براي اينکه بتوانند دل مخاطبان را به دست بياورند، نسبت به اين اتفاق چنان واکنشي نشان مي دهند و به قدري تحت تأثير آن قرار مي گيرند و از بازيگر جومونگ استقبال مي کنند که خود اين بازيگر نيز از ديدن انبوه رسانه هاي تصويري و نوشتاري و ديجيتالي که براي ديدن او و گرفتن عکس و مصاحبه از وي هجوم آورده اند؟ !! فوق العاده هيجان زده مي شود و نمي تواند احساس خود را نسبت به اين همه شوق و هيجان مخفي کند. با تمام اين شرايط و اتفاقها ما شاهد اين هستيم که سري دوم اين سريال قرار است به زودي از تلويزيون پخش شود.البته اينها که گفته شد قسمت خالي ليوان بود، شايد بتوان از اتفاقهايي که در مورد سريال «جومونگ» در ايران و ساير کشورهاي جهان افتاد، درس گرفت. به اين ترتيب که با وجود برخورداري از تمدني ريشه دار و کهن که نمودهاي آن در سراسر ايران گسترده شده است، به سمتي حرکت کنيم که فيلمها و سريالهاي ايراني بتواند اين گستردگي و عمق فرهنگي را نشان دهد.

فراموشي اسطوره هاي ايراني

به راستي داستانهاي شاهنامه يا قصه هاي ايراني هزار و يکشب با آن همه جزييات مسحور کننده يا جايي همانند تخت جمشيد که مهد تمدن ايران باستان و حتي جهان- با توجه به قانون حقوق بشر کورش که سندي بسيار مهم و جهاني است- چه کم از تاريخ کره جنوبي دارد که مشخص است بسياري از داستانهاي آن نيز ساخته و پرداخته ذهن نويسندگان است تا اين که سند تاريخي براي آن وجود داشته باشد.بايد مديران فرهنگي ما در نظر بگيرند اگر شخصيتي همانند رستم شاهنامه فردوسي الگوي جوانان ايراني قرار بگيرد، بهتر است يا جومونگ که سوپرمني شرقي است.منبع:روزنامه قدس
Bookmark and Share
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۱۰
sirwan
|
IRAQ
|
۰۴:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۵
7
0
من از عراق با شما ارتباط برقرار مى كنم اكه مى شى برام توضيح بدين كه جورى فيلمهاى شمارو خريدارى بكن
سلمان صالح فرهادى
|
IRAQ
|
۰۶:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۵
6
3
من از كوردستان عراق تماس ميكيرم
ما حالا مشغول كار دوبله كوردى سريال جومونك هستيم
نرگس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
7
13
خودتون انصاف داشته باشین سریال ایرانی آبکی رو میشه دید؟
اردوان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
2
12
واقعا با نظر آخرتون موافقم با این همه فرهنگ و تمدن با عظمت اند ناشایستی که هیچ گاری برای فرهنگ خودمان نکنیم.تاریخ کره ناخن کوچیکه ی تاریخ ما نیست.
دارابی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
7
4
نقد خوبی بود ولی کامل نیست
از نظر ارزشی هم این سریالها مخالف دین اسلام هستند و دارند تعالیم شیطان پرستی را ترویج می دهند
نشانه اش جادوگران بلند مرتبه این سریالها!!!
شقایق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
5
9
من کاملا موافق هستم مخصوصا با مطلب آخرتون تاریخ ما اون قدر ژربار و غنی هست که نیازی به الگو های کره ای نداشته باشیم البته این کوتاهی از مسولین صدا صیماست
قهرمانانی که ما درتاریخ داریم جومونگ رو واسه تو جیبشون هم نمیخوان
اخه این درسته ؟؟؟؟؟؟ من تو کوچه از یه ژسر کوچیک که داره شمشیر بازی میکنه می پرسم خب تو الان کی هستی ؟ میگه من جومونگم
میگم خب جز جومونگ جند تا قهرمان دیگه که دوست داری بگو میگه: موهیول اویی ماری و.... !!!!!!!!!
آخه این بچه به جای اینا نباید بگه آریوبرزن رستم سهراب سورنا ؟
Mehrdad
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
11
خب دوستان حق بدید به طرفدارای سریال های کره ای.
کره ای ها میدونن چجوری فرهنگ و تاریخشون رو به تصویر بکشن.حتی برای کوچکترین ژنرال هاشون هم سریال ساختن.
ولی ما چی؟؟
تاریخ ما که این همه پادشاه و ... داره،ما چقدر برای این تاریخمون سریال ساختیم.خداییش اگه یکی پیدا بشه سریال کوروش کبیر رو یسازه میدونید چقدر جذب این شخصیت میشن.
ما کاری تمیکنیم،بعد میایم راجع به کشورهای دیگه ای که دارن واسه تاریخشون کار میکنن نظر میدیم.الان دیگه مثل گذشته نیست که با کتاب نوشتن بشه پیامی رو منتقل کرد،بهترین راهش ساختن فیلم و سریاله.اون دوستانی هم که گِله دارن قهرمانان افراد شده جومونگ و موهیول و ... شده،اگه یه سریال درست و حسابی تاریخی داشتیم مطمئن باشید قهرمان همه اسطوره های تاریخی خودمون میشدن.خلاصه ما داریم کم کاری میکنیم،اونوقت میایم راجع به بقیه کشورها نظر میدیم.
فاطمه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
4
6
کی گفته سریالای کره ای بده اتفاقا خیلی هم خوبه!
مهدیس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
3
4
مثلا اگه تو ایران یه فیلم درباره ی کوروش و آرش و اینجو چیزا درست کنن آیا تلوزیون ایران نشونش میده ؟معلومه که نه . پس ما هم ترجیح میدیم بجای فیلم های آبکی خودمون فیلم های کر ای نگاه کنیم
سوگند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
3
2
من فكر نمي كنم اونا واسه ژنرالهاي واقعي شون فيلم بسازند بلكه اكثراً ساختگي و مخاطب پسنده پس با رستم و آرش و .. كه داريم نمي تونيم با اونها مقابله كنيم اونهم با اين همه محدوديت هاي بيخود تو ايران
در واقع آنها در حال ساخت فرهنگ جديد براي خودشون هستند خوب هم موفق ميشن
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: