کد خبر:۳۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۲
تعداد بازدید: 9249
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
رواج آرايش هاي افراط گونه در جامعه
بررسي ها حاکي از آن است که خريد لوازم و مواد آرايشي ۱۰ تا ۱۵ درصد هزينه خانوارهاي ايراني را به خود اختصاص مي دهد. در ايران گروه سني ۲۲ تا ۲۴ سال بزرگ ترين گروه مصرف کننده مواد آرايشي را تشکيل مي دهند
مشاهدات عيني در جامعه و هم چنين آمارها نشان مي دهد که مصرف لوازم آرايشي در ميان دختران و زنان ايراني در ميان ساير کشورها رکورد داراست.گزارش سايت شفاف حاکي از آن است که ايران هفتمين واردکننده مواد آرايشي و بهداشتي درجهان است و در منطقه خاورميانه که پرمصرف ترين نقطه دنيا از نظر مصرف مواد آرايشي محسوب مي شود، پس از عربستان مقام سوم را دارد.

به گفته رئيس فراکسيون زنان نيز بررسي ها حاکي از آن است که خريد لوازم و مواد آرايشي ۱۰ تا ۱۵ درصد هزينه خانوارهاي ايراني را به خود اختصاص مي دهد.

بسياري از کارشناسان مصرف بالاي مواد آرايشي و افزايش روند آن را در سال هاي اخير که حتي منجر به قاچاق مواد آرايشي و گاه تاريخ مصرف گذشته و تقلبي شده است ناشي از تقاضاي روزافزون و نياز کاذبي مي دانند که درجامعه به دلايل مختلف ايجاد شده است.

اما نکته مهم تر در اين ميان کاهش سن مصرف مواد آرايشي حتي به سنين دانش آموزي است. بنابر آمار، در حالي که در کشورهاي توسعه يافته زنان بالاي ۴۰ سال مشتريان اصلي مواد آرايشي محسوب مي شوند در ايران گروه سني ۲۲ تا ۲۴ سال بزرگ ترين گروه مصرف کننده مواد آرايشي را تشکيل مي دهند و آمار ديگر در اين ميان، حاکي از آن است که در حال حاضر دختران در سنين راهنمايي از برخي لوازم آرايشي مثل رژ لب و پودر و رژگونه استفاده مي کنند که بيشترين درصد تذکرات اولياي مدرسه را در مدارس دخترانه تشکيل مي دهد.

جدا از اين آمارها مشاهدات عيني نيز به خوبي بر افزايش مصرف لوازم آرايش در ميان دختران و مصرف اين لوازم در سنين پايين و رواج آرايش هاي افراط گونه در جامعه صحه مي گذارد، دلايل اين مسئله چيست؟ بسياري از کارشناسان در اين زمينه استفاده افراطي از لوازم آرايش و پايين بودن سن مصرف آن را به دلايل روان شناختي ارتباط مي دهند، برخي کارشناسان آن را ناشي از فقدان اعتماد به نفس در ميان مصرف کنندگان و برخي ديگر، مصرف افراط گونه مواد آرايشي را ناشي از نگاه ابزاري به زنان مي دانند.فاطمه آليا رئيس فراکسيون زنان مجلس در اين باره به خراسان گفت: افزايش مصرف لوازم آرايش درميان زنان ودختران و کاهش سن مصرف کنندگان- در حالي که در گذشته استفاده از مواد آرايشي براي دختران ناپسند بود- دلايل مختلفي دارد که فقدان اعتماد به نفس، ضعف مباني اعتقادي و ارزشي در خانواده ، ضعف شناخت توانايي و استعدادها و ضعف فرهنگي از آن جمله است.

وي افزود: اگر دختري استعداد و توانايي هاي خود را به خوبي بشناسد و جايگاه واقعي خود را در جامعه دريابد، هيچ وقت از منظر جسماني به خود نگاه نمي کند.

آليا گفت: وقتي در سريال ها و فيلم ها، هنرپيشه هاي زن با جديدترين مدل آرايشي نشان داده مي شوند، مسلما برخي دختران و زنان به ويژه آن ها که در سنين پايين تر قرار دارند از اين مسئله تبعيت مي کنند و تلاش دارند در طرز لباس پوشيدن و استفاده از مواد آ رايشي از هنرپيشه هاي فيلم تقليد کنند.بنا به گفته اين نماينده آمارها نشان مي دهد که بسياري از کشورهاي توليدکننده مواد و لوازم آرايشي معتبر، بيشتر صادرکننده مواد توليدي خود مي باشند تا مصرف کننده و براي سودآوري، محصولات آرايشي خود را تبليغ و روانه کشورهاي جهان سوم مي کنند.

وي با بيان اين که خريد لوازم و مواد آرايشي ۱۰ تا ۱۵ درصد هزينه هاي خانوارهاي ايراني را به خود اختصاص مي دهد، افزود: آمارها نشان مي دهد که لوازم آرايش حتي در کشورهاي توليد کننده مارک هاي معتبر از سوي زنان زير سن ۵۰ سال استفاده نمي شود و بيشترين سن مصرف، برخلاف کشور ما سنين بالاي ۵۰ سال آن هم براي از بين بردن اختلالات و مشکلات پوستي است.

وي افزود: سال گذشته دوره هاي آموزشي براي نمايندگي هاي فروش مواد و لوازم آرايشي از سوي کشورهاي توليد کننده در کشور ما برگزار شد که در راستاي تبليغ اين مواد بود، اما هيچ يک از نمايندگان اين شرکت ها از لوازم آرايش استفاده نکرده بودند و اين مسئله براي ما که از اين کلاس ها بازديد داشتيم، جالب توجه بود.آليا همچنين گفت: يکي از دلايلي که باعث افزايش مصرف لوازم آرايش در کشور ما شده است، خلاء عاطفي به دليل ارتباط هاي سرد در محيط خانواده است به همين دليل بررسي ها نشان مي دهد ۴۰ درصد دختران در سن ۱۴ تا ۱۵ سال يکي از لوازم آرايشي را استفاده مي کنند که دليل عمده آن جلب توجه است.

به گزارش سايت فردا،دکترحميد نوروزي روان شناس معتقد است که با از بين رفتن مرزهاي آرايشي، سن آرايش پايين تر آمده و دختران در سنين پايين، دست به آزمودن رژلب و ... مي زنند. در واقع از اين رهگذر آن ها به آرزوي ديرينه خود يعني کوتاه کردن دوره کودکي و نوجواني دست مي يابند.وي مي گويد: والدين بايد توجه داشته باشند که توجه بيش از حد به ظاهر و گرايش به مواد آرايشي تنها تحت تاثير تغيير و تحولات دوران بلوغ نيست بلکه تحت تاثير عوامل محيطي و تربيتي نيز اتفاق مي افتد.

وي ادامه داد: بسياري از اين رفتارها ناخودآگاه توسط خود والدين برنامه ريزي مي شود، به عنوان مثال مادراني که مهم ترين دغدغه زندگي شان رسيدگي به ظاهر و آرايش لباس و صورت شان است، به طور ناخواسته اين پيام را به دختران نيز انتقال مي دهند.اين روان شناس همچنين گفت: متاسفانه برنامه هاي تلويزيوني، فيلم هاي سينمايي و ماهواره همگي براي ترويج در اين راستا حرکت مي کنند و خواسته و ناخواسته استفاده از لوازم آرايش را تبليغ مي کنند.حميدرضا حسين شاهي يک مدرس دانشگاه نيز در اين باره به فارس گفت: يکي از عوامل توجه دختران به آرايش، تبليغات رسانه است، همچنين کامل نشدن شخصيت اجتماعي آنان و نبود احساس اعتماد به نفس در خانواده، از عوامل گرايش جوانان به لوازم آرايش است.

حميدرضا حسين شاهي خاطرنشان کرد: سيرت و اخلاق خوب و مورد تاييد اسلام در خانواده ها کمتر مورد توجه قرار دارد اين امر خود به خود موجب مي شود تا زيبايي هاي ظاهري در درجه اول اهميت قرار گيرد در نتيجه فرزندان مخصوصا دختران در سنين جواني به دليل اين که علاقه دارند مورد توجه قرار گيرند، تلاش مي کنند از طريق آرايش خود را نزد ديگران محبوب نشان دهند.

وي تغيير فرهنگ و ديد خانواده ها را يکي از عوامل موثر در کاهش اين امر دانست و افزود: تحقيق در زندگي مردم در کشورهاي غربي نشان از بي توجهي زنان اروپايي به لوازم آرايشي دارد و توجه به اين امر مي تواند در کاهش گرايش زنان ايراني به اين لوازم موثر باشد.نادر قلم بر روان شناس، نيز در گفت وگو با فارس گفت: استفاده افراطي زنان از وسايل و لوازم آرايش در کشور پديده اي است که اين روزها در جامعه شاهد آنيم و متاسفانه برخي خانم ها در دانشگا ه ها، مدارس، خيابان ها و حتي فعاليت هاي اجتماعي خود به صورت افراطي از لوازم آرايش استفاده مي کنند که اين امر در جامعه ما قابل قبول نيست.وي اين امر را ناشي از نگاه ابزاري به زنان مي داند. اما آن چه مي تواند اين مسئله را در جامعه کاهش دهد چيست؟

بنا به گفته کارشناسان و روان شناسان آموزش هاي صحيح توسط خانواده، فرهنگ سازي از طريق رسانه هاي جمعي و جلوگيري از نگاه صرفا ابزاري به زن در فيلم ها و سريال ها و نظارت خانواده ها بر رفتار فرزندان خود مي تواند استفاده افراطي را از لوازم آرايش کاهش دهد.علاوه بر اين بنا به گفته حسين شاهي مدرس دانشگاه برنامه هاي فرهنگي از سوي مراجع ديني و روان شناسان مي تواند زيبايي هاي واقعي يک زن مسلمان را جايگزين زيبايي هاي ظاهري کند.
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: