کد خبر:۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۴
تعداد بازدید: 9133
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
زنگ خطر افت تحصیلی در دانشگاه ها
بیشتر دانشجویان مباحثی را هم كه در جلسات قبل تدریس شده است مطالعه نمی كنند و منتظر روز امتحان می مانند.
وضعیت افت تحصیلی در دانشگاه ها از جمله مسائلی است كه نظام آموزش عالی را با چالش مواجه كرده است. در واقع افزایش آمار مشروطی ها، مدرك گرایی، علاقه نداشتن به رشته تحصیلی را می توان در این زمینه مورد ارزیابی قرار داد.
 
برخی دانشجویان می گویند: در گذشته وظیفه دانشجو تنها تحصیل، افزایش اطلاعات و انجام تحقیق و پژوهش بود اما امروز دانشجویانی هستند كه برای تأمین هزینه دانشگاهی، و ... پس از یك روز كاری پر مشغله در كلاس درس حاضر می شوند كه این امر باعث كاهش كیفیت یادگیری می شود.

دانشجویان چه می گویند؟
افت تحصیلی مسئله ای است كه نمی توان به راحتی از كنار آن گذشت به خصوص زمانی كه علم و فناوری در حال پیشرفت است.

توحیدی، دانشجوی رشته علوم تربیتی با بیان این مطلب می گوید: اگر چه پزشكی یكی از رشته های مورد علاقه ام در زمان انتخاب رشته بود اما به دلیل پذیرفته شدن در رشته علوم تربیتی به ناچار این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب كردم كه فكر می كنم همین امر باعث كاهش علاقه ام به تحصیل شده است.

وی می افزاید: متأسفانه ظرفیت در رشته های برتر و مورد علاقه دانشجویان بسیار محدود است و در نتیجه دانشجویان برای جلوگیری از اتلاف وقت در پشت كنكور یكی از رشته ها را به طور ناخواسته می پذیرند و مشغول به تحصیل می شوند.

وی اضافه می كند: الزام داشتن مدرك آموزشگاه های عالی برای اشتغال یكی دیگر از مسائلی است كه افراد برای داشتن شغل مناسب مراجعه می كنند.

شاكری یكی دیگر از دانشجویان می گوید: متأسفانه شهریه های بالای دانشجویی یكی از عواملی است كه افراد برای تأمین آن از فرصت مطالعه خود بكاهند و به اشتغال می پردازند.

وی اظهار می كند: در حال حاضر اغلب دانشجویان به دلیل اشتغال و فرصت اندك مطالعه تنها كسب نمره قبولی برای آنان كفایت می كند و هیچ تحقیق و پژوهشی توسط دانشجویان صورت نمی گیرد.

وی می افزاید: با توجه به این كه تحقیق و پژوهش تأثیر به سزایی در افزایش اطلاعات دانشجویان دارد اما اغلب آنان به دلیل فرصت كم تحقیق و پژوهش های مورد نیاز را بدون هیچ زحمتی خریداری می كنند.

«شعبانی» یكی دیگر از دانشجویان نیز غیر بومی بودن و استقرار در خوابگاه را از دلایل افت تحصیلی ذكر می كند و می گوید: با توجه به این كه ازدحام جمعیت در خوابگاه های دانشجویی بسیار زیاد است ناهماهنگی هایی بین دانشجویان به وجود می آید كه بازده مطالعه را به شدت كاهش می دهد.

كاهش رقابت تحصیلی
با توجه به توسعه كمی دانشگاه ها و كم توجهی به كیفیت و استانداردهای آموزشی افت تحصیلی به صورت یك مشكل اساسی مطرح شده است و به تدریج تشدید می شود.

یك عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد توسعه كمی دانشگاه ها و افزایش دانشجویان غیر بومی را از جمله دلایل افت تحصیلی ذكر می كند و می گوید: بحران های روحی و عاطفی جوانان، دوری از خانواده، تجرد، مشكلات زندگی دانشجویی و ... از جمله عواملی است كه مزید بر مشكلات دانشجویی و باعث افت تحصیلی می شود.

«دكتر جلایی» معتقد است: تحصیل در دانشگاه نیاز به تمركز زیاد و فضای ذهنی آرام دارد كه غیر بومی بودن و ازدحام جمعیت در خوابگاه از تمركز ذهنی دانشجویان می كاهد.

وی با اشاره به مقارن شدن بحران های عاطفی جوانان با دوران دانشجویی اظهار می دارد: افت تحصیلی به مشكلات نسل فعلی مربوط است زیرا در حال حاضر بیشتر دانشجویان شاغل هستند و فرصت رقابت تحصیلی را ندارند و در نتیجه با بی میلی و تنها برای كسب نمره قبولی در كلاس ها حضور می یابند.

به گفته وی در هم پیچیدگی عوامل یاد شده باعث كاهش روحیه تحصیل در دانشجویان شده و در نتیجه افت تحصیلی رخ داده است.

یك كارشناس ارشد روان شناسی مشاوره و عضو هیئت علمی دانشگاه نیز انتخاب رشته نادرست، نا آشنایی با سیستم دانشگاهی، در ترم اول و شیوه های صحیح مطالعه، مسائل شخصیتی و خانوادگی و ... را از جمله عوامل افت تحصیلی در دانشگاه ها ذكر می كند و می گوید: در حال حاضر انتخاب رشته تحصیلی و هدف گزینی شغلی باعث ایجاد نگرش منفی می شود و انگیزه تحصیلی را كاهش می دهد.

«بخشی پور» انتخاب رشته صحیح را مهم ترین عامل پیشرفت تحصیلی ذكر و اظهار می كند: متأسفانه به دلیل مشكلات در بازار كار، اغلب خانواده ها و دانشجویان با ذهنیت داشتن مدرك كارشناسی و استخدام در سازمان های دولتی انتخاب رشته می كنند كه هیچ گونه سنخیتی با علاقه آنان ندارد.

به گفته وی توجه به زمینه اشتغال آینده در هر منطقه یكی از مسائلی است كه باید فرهنگ سازی شود تا از این طریق هر ساله بخشی از منابع و استعدادهای بالقوه انسانی و اقتصادی جامعه در دانشگاه ها ضایع نشود، زیرا در غیر این صورت افت تحصیلی تشدید می شود و پیامدهای ناگواری در زندگی فردی و اجتماعی بر جای خواهد گذاشت.

عضو هسته مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد نیز می گوید: داوطلبان آموزش عالی از رشته های دانشگاهی شناخت كافی ندارند و در نتیجه با انتخاب نادرست رشته تحصیلی تنها به دریافت مدرك در هر رشته ای كفایت می كنند.

«میرخواجوی» با اشاره به بحران های روحی جوانان، دوری از خانواده را یكی از عوامل مؤثر افت تحصیلی می داند و می افزاید: با توجه به این كه جوانان در این سن نیاز به راهنمایی و نظارت خانواده دارند اما برای تحصیل دور از خانواده می مانند و كنترلی از طریق خانواده صورت نمی گیرد.

وی حضور فشرده دانشجویان در خوابگاه های دانشجویی را یكی دیگر از عوامل ذكر می كند و اظهار می دارد: متأسفانه واقع شدن در چنین موقعیت هایی فرصت مناسب مطالعه را از دانشجویان سلب می كند.

وی اضافه می كند: برای پیشرفت تحصیلی نیاز به ارزشیابی مستمر است اما در حال حاضر به دلیل كوتاه بودن طول دوره ترم استادان قادر به ارزشیابی دانشجویان نمی شوند.

وی جذب نشدن دانش آموختگان به بازار كار را یكی از دلایل استقبال نشدن از تحصیل مناسب ذكر و تصریح می كند: در حال حاضر در جامعه تب ورود به دانشگاه وجود دارد اما انتخاب رشته مورد علاقه، شهر و ... مهم نیست و این امر یكی دیگر از مشكلات اساسی مؤثر در افت تحصیلی در دانشگاه هاست.

وی معتقد است: بررسی افزایش افت تحصیلی در میان دانشجویان باید طی یك فرایند كارشناسی صورت گیرد زیرا بیشتر دانشجویان مباحثی را هم كه در جلسات قبل تدریس شده است مطالعه نمی كنند و منتظر روز امتحان می مانند.

وی بیان می كند: در حال حاضر كاهش علاقه به تحصیل در دانشگاه ها قابل لمس است كه بازار كار نامناسب، ازدحام جمعیت دانشجویی و برخی عوامل اجتماعی و فرهنگی نیز بر این كاهش علاقه دامن می زند.

بی علاقگی به تحصیل و جذابیت های كاذب
رئیس دانشگاه جامع پیام نور خراسان شمالی با بیان این كه تا حدودی بی علاقگی به تحصیل در جوانان مشاهده می شود می گوید: با توجه به این كه حجم كتاب های درسی در دانشگاه پیام نور زیاد است، دانشجویان فشار زیادی را متحمل می شوند و انتظار دارند به طور كامل دوره تدریس برگزار شود در حالی كه كلاس های دانشگاه پیام نور نیمه حضوری و تنها برای رفع اشكال است.

جعفری می افزاید: متأسفانه جذابیت های مسائل حاشیه ای فرهنگی و اقتصادی كه موجب سرگرمی دانشجویان می شود از میزان انگیزه و علاقه جوانان به تحصیل می كاهد.

وی تصریح می كند: با این وجود هنوز هم بدون بررسی آماری نمی توان افت تحصیلی را در دانشگاه ها مطرح كرد زیرا در حال حاضر جمعیت دانشجو نسبت به گذشته افزایش یافته است و برای بررسی این موضوع باید نسبت به كل دانشجویان نیز موضوع در نظر گرفته شود.

وی خاطر نشان می كند: با فرض بر این كه افت تحصیلی وجود داشته باشد باید دانشجو بیاموزد كه انسان تنها محصول تلاش خود را برداشت می كند و بنابراین باید با ایجاد زمینه های مناسب دانشجویان را برای تحصیل آماده كرد.

وی اظهار می كند: در حال حاضر حجم كتاب های دانشگاه پیام نور سنگین است و باید برای ایجاد علاقه به تحصیل از حجم آن كاسته شود زیرا فناوری آموزشی در این امر مؤثر است.

«طالب زاده» رئیس دانشگاه دولتی بجنورد نیز با بیان این كه پیشرفت یا افت تحصیلی دانشجویان در هر ترم یكنواخت است می گوید: با توجه به این كه اعلام افت تحصیلی نیاز به مقایسه سنواتی دارد اما در شرایط كنونی افت تحصیلی در این دانشگاه محسوس نیست.

وی تأكید می كند: اعلام افت تحصیلی در روزهای اخیر زنگ خطری است كه باید برای ایجاد آینده شغلی، مهیا كردن امكانات و شرایط مناسب برنامه ریزی شود.

وی معتقد است: اگر كتابخانه های مناسب و فضای آموزشی پژوهش مناسب برای دانشجویان ایجاد شود به طور حتم در پیشرفت تحصیلی مؤثر است.

وی ابراز می دارد: در حال حاضر نبود امكانات مناسب، خوابگاه، تراكم دانشجویی در خوابگاه، نبود فضای مطالعه و ... نقش به سزایی در افت تحصیلی دارد.

وی بیان می كند: همه ساله بدون توجه به تناسب تعداد دانشجو، امكانات موجود و ... بر ظرفیت دانشگاه ها افزوده می شود كه آماده نبودن شرایط مناسب موجب بروز مشكلاتی از قبیل افت تحصیلی می شود.

تردید یا واقعیت؟
به گفته رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاكنون گزارش خاصی در مورد افت تحصیلی دانشجویان به مجلس ارائه نشده و تنها خبرهایی از بی علاقه بودن دانشجویان به رشته تحصیلی توسط رسانه ها اعلام شده است.

عباس پور تهرانی فرد اظهار می كند: موضوع افت تحصیلی دانشجویان قابل تردید است و باید آمارها مورد بررسی قرار گیرد.

وی علت افت تحصیلی در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی را از یكدیگر تفكیك می كند و می گوید: در دانشگاه های غیر دولتی دانشجویان به واسطه این كه باید شهریه پرداخت كنند به طور هم زمان با تحصیل به كار نیز مشغول می شوند.

وی ادامه می دهد: برای این كه دانشجویان پسر سعی می كنند وابستگی خود را به خانواده كمتر كنند به همین دلیل به كار در حین تحصیل روی می آورند كه این موجب افت تحصیلی می شود.

وی اظهار می كند: ظرفیت دانشگاه های دولتی طی 15 سال گذشته تغییر چندانی نكرده است در واقع تعداد بیشتر داوطلبان به سمت دانشگاه های آزاد و جامع علمی كاربردی سوق داده می شوند.

وی می افزاید: برخی از دانشگاه های غیر دولتی از امكانات لازم برای تحصیل و تحقیق دانشجویان برخوردار نیست و در نتیجه دانشجویان از درس فاصله می گیرند و این موضوع موجب افت تحصیلی آن ها می شود.

وی تصریح می كند: هنوز روی قضیه افت تحصیل تحقیقی صورت نگرفته و نیاز است نتایج تحقیق های انجام شده به مجلس شورای اسلامی ارائه شود تا یك تیم تحقیقاتی روی این موضوع كار كند تا برای دلایل مؤثر بر این امر چاره ای اندیشیده شود.

Bookmark and Share
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۶
2
0
بنده دانشجوی رشته علوم تربیتی هستم بحث خیلی شیرینی بود
نوذر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۷
2
0
مطلب جامعی بود و برای من مفید.
حسين جوانبخت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۷
2
1
با سلام بنده فارق التحصيلي دانشگاه آزاد هستم مطالب عالي بود يك موردي را از درس خواندن يا دانشگاه رفتن عزاب ميداددور بودن راه از منزل تا دانشگاه بود
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: