کد خبر:۳۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۵
تعداد بازدید: 3868
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
لاله افتخاري؛ نگفتم خوب است
گفتگويي در خصوص بحث تفکيک جنسيتي در ادارات، سينماها و ...
شکل اجرايي اين جداسازي در سينماها به صورت جداسازي سالن خانم ها و آقايان و خانواده ها قابل اجرا است يا مي توان ساعت حضور دو جنس مونث و مذکر را تفکيک کرد.
بهمن ماه سال 86 در گرماگرم بحث هاي مرتبط با تفکيک جنسيتي ادارات و نيز طرح سهميه بندي جنسيتي پذيرش دانشگاه ها يکي از هفته نامه ها سراغ دو تن از نمايندگان مجلس هفتم رفت که جزء موافقان طرح هاي پيشنهادي و اجرايي دولت بودند.

به گزارش اعتماد، لاله افتخاري يکي از آن دو نماينده بود که اينک نيز به عنوان نماينده مجلس هشتم همچنان جزء حاميان دولت محسوب مي شود.

او در آن مصاحبه در پاسخ به چلچراغ گفته بود؛ «جداسازي جزء سياست هاي فرهنگي محمود احمدي نژاد است که مهم ترين رکن در راس مطالبات عمومي محسوب مي شود زيرا در کنار مسائل معيشتي اجراي احکام اسلام و توجه به شرع و فرهنگ اصيل اسلامي نيز ضروري است.»

وي همچنين علاوه بر آنکه جداسازي در اماکن عمومي از جمله ادارات، پارک، سينما، قطار، آسانسور، دانشگاه و ساير اماکن براي صيانت از زنان را قابل اجرا دانسته بود در مورد نحوه اين جداسازي توضيح داده بود؛ «شکل اجرايي اين جداسازي در سينماها به صورت جداسازي سالن خانم ها و آقايان و خانواده ها قابل اجرا است يا مي توان ساعت حضور دو جنس مونث و مذکر را تفکيک کرد.»

اينک در شرايطي که يک بار ديگر بحث تفکيک جنسيتي در مکان هايي نظير دانشگاه و... از سوي برخي دولتمردان و حاميان شان مطرح شده است در تماسي تلفني با لاله افتخاري که زماني تفکيک کارمندان زن و مرد در ادارات را منجر به بازدهي بالاتر کار کارمندان دانسته بود از او درباره جداسازي جنسيتي پرسيديم اما...

- شما در گذشته اصولاً تفکيک جنسيتي مکان هاي عمومي را جزء سياست هاي فرهنگي دولت آقاي احمدي نژاد دانسته و آن را تاييد کرده ايد.

منظور شما چه مکان هايي است؟ مثلاً اينکه بيايند در مسجد جداسازي انجام بدهند يا اينکه بيايند مجلس يا خيابان ها را جدا کنند؟

-منظور از مکان هاي عمومي که در اين بحث آورده شده مکان هايي نظير پارک ها و... است، چنان که شما گفته بوديد جداسازي در اماکن عمومي از جمله ادارات، پارک، دانشگاه و ساير اماکن قابل اجرا است يا حتي پيشنهاد داده بوديد سانس سينماها را جدا کنند.

من به خاطر ندارم که چنين چيزي گفته باشم ولي به هر حال اينکه مکاني خاص براي خانم ها و مکاني خاص براي آقايان در نظر گرفته شود کار مطلوبي است که فکر مي کنم در کشورهاي غيراسلامي هم مورد استقبال قرار مي گيرد. همان طور که در بسياري از کشورهايي که مسلمان هم نيستند و به آن صورت اعتقاد به حجاب و عفاف هم ندارند اما به خاطر امنيت خودشان مترو را جدا مي کنند يا حتي مي بينيم براي اينکه کيفيت تحصيل بالا برود کلاس هاي درسي را در امريکا و خيلي جاهاي ديگر از ابتداي دبيرستان جدا مي کنند.

-البته اين نوع جداسازي ها در کشورهاي ديگر عموميت ندارد.

ولي در خيلي از کشورهاي اروپايي و جاهاي ديگر بحث درباره جداسازي را شروع کرده اند و چه در بحث اتوبوس ها و چه در کلاس هاي مقاطع ابتدايي و راهنمايي شروع به جداسازي کرده اند. به خاطر اينکه خودشان احساس کرده اند از اين طريق مي توانند به بهره وري بهتري برسند. آنها اگرچه به فکر مسائلي نظير عفاف و حجاب نيستند اما چون در فکر دستيابي به نتيجه بهتر و بيشتر هستند اين کارها را انجام مي دهند. اما مساله اين نيست که بگوييم همه کلاس هاي دانشگاه جدا باشد که اگر اين طور باشد در اولين قدم کلاس درس خود بنده مشکل پيدا مي کند چون در کلاس ما تعداد کمي دانشجوي مرد حضور دارند و بقيه خانم هستند اما در جايي که امکان وجود داشته باشد و بشود که جداسازي انجام شود خيلي بهتر است زيرا هم با آموزه هاي ديني ما مطابقت دارد، هم با تجربه هاي مردم دنيا منطبق است و هم مصلحت در انجام چنين کاري است.

-به هرحال شما به عنوان کسي که...

فکر مي کنم شما اگر اطلاعات تان را دقيق تر کنيد، بهتر است. من چنين چيزهايي را نگفته ام.

-اما برخي از پايگاه هاي خبري با استناد به مصاحبه شما با هفته نامه چلچراغ اظهارات تان را منعکس کرده اند.

سايت ها خيلي چيزها مي نويسند، آنها خواب هاي تعبيرنشده را هم منتشر مي کنند و ما مي بينيم. بعضي روزنامه ها چيزهايي مي نويسند که 180 درجه با واقعيت تفاوت دارد. اين مساله بستگي به تعهد افراد دارد و اينکه چقدر براي کار خودشان ارزش قائل باشند و صداقت را رعايت کنند.

-به هر حال شما خودتان را از موافقان تفکيک جنسيتي مي دانيد يا نه؟

نه، من خودم را نه موافق اين طرح مي دانم و نه مخالف. اين کار، کاري است که بايد کاملاً توضيح داده شود و بايد مصداق داشته باشد. اين طور نيست که بگوييم تنها دو گزينه موافق يا مخالف وجود دارد. من نه مي توانم بگويم جزء موافقان اين ايده ام و نه مي توانم خودم را در عداد مخالفانش به شمار بياورم. اين مساله صفر و صدي نيست.

- اگر بخواهيم به صورت مصداقي صحبت کنيم دو موضوع را مي توان به بحث گذاشت؛ يک بحث که در گذشته وجود داشته و با به وزارت رسيدن خانم دستجردي دوباره به بحث روز بدل شده و آن قانون تصويب شده در مجلس پنجم است مبني بر مطابقت امور اداري و درماني با موازين شرع مقدس و دولت را موظف مي کرد در حوزه بهداشت و درمان دست به جداسازي و تفکيک جنسيتي بزند...

آن طرح مقوله اش از جنس ديگري است. آن قانون با اينکه بگوييم مي خواهيم چنين کاري را در همه جا انجام دهيم، متفاوت است. اين مساله چيزي است که بايد بنشينيم و بحث مفصلي داشته باشيم. با چند کلمه نمي شود اين موضوع را که داراي جوانب مختلف است و من ممکن است يک جايي کاملاً موافق باشم و جايي ديگر کاملاً مخالف و يک جايي بگويم اين کار احتمالاً ممکن است مورد بحث قرار داد. ان شاءالله بايد بماند تا يک ميزگرد يا جلسه مفصلي که فرصت بحث و گفت وگو در اين رابطه بيشتر فراهم باشد.

- اتفاقاً بحث ما بر سر مصداق ها است، مثلاً اينکه ما پارک زنان تاسيس کرده ايم يکي از مصداق هايي است که مي توان در مورد آن بحث کرد.

نه، من الان در مورد مصداق ها نمي توانم صحبت کنم چون در چنين موقعيتي نمي توانيم به نتيجه برسيم. اگر شما لطف کنيد ان شاءالله اين بحث را بگذاريد براي يک نشست مفصل که بتوانيم به صورت مبسوط در مورد آن صحبت کنيم.
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: