کد خبر:۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۹
تعداد بازدید: 5238
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
مخالفت كارگروه مد و لباس وزارت ارشاد با طرح‌هاي جديد چادر‌
مسئولان در برابر طراحان لباس
تغيير در چادرهاي سنتي بيشتر از آنكه به‌خاطر تغيير مدل آن باشد به‌خاطر ارائه طرحي است كه استفاده از آن براي خانم‌هايي كه در بيرون از منزل فعاليت مي‌كنند، ساده‌تر باشد. يعني از لحاظ فيزيكي انعطاف‌ داشته باشد...
مخالفت مسئولان وزارت ارشاد با طرح‌هاي جديد چادر واكنش طراحان و برگزاركنندگان جشنواره‌هاي مختلف كه متولي طراحي چادرهاي ايراني بودند را برانگيخت.
دبير كارگروه ساماندهي مد و لباس در اظهارنظري كلي گفته است كه هيچ‌يك از تغييرات صورت گرفته در طراحي چادر كه با نام‌هاي مختلف ترويج مي‌شوند، مورد تاييد كارگروه ساماندهي مد و لباس نيست. حسين‌زاده گرچه به‌طور جزئي به اين طراحي‌ها اشاره‌اي نكرده اما گفته كه تنها طرح‌هايي مورد تاييد است كه پس از احراز شايستگي‌هاي زيباشناختي و ساير ملاحظات هنري و اجتماعي، طبق قانون حمايت از مولفان و مصنفان به ثبت برسد.

اين اظهارنظر در شرايطي است كه چادرهايي كه به توليد انبوه رسيده‌اند و به بازار عرضه شده‌اند غالبا از همان طرح‌هايي است كه در «جشنواره زنان سرزمين من» رتبه لازم را از طرف بازديدكنندگان به‌دست آورده و مجوز توليد انبوه دريافت كرده است. ظاهرا اين تغييرات به مذاق دبير كارگروه ساماندهي مد و لباس خوش نيامده است: «تغييرات صورت پذيرفته در چادرهاي جديد ضمن آنكه اصالت چادر ايراني را خدشه‌دار كرده است در چارچوب‌هاي زيباشناختي هنر طراحي هم نمي‌گنجد. همچنين اگر كسي اين چادرها را امروز به‌علت مد بودن انتخاب كند هيچ تضميني نيست كه فردا به‌علت از مد افتادن كنار نگذارد و اينگونه گرايش به چادر نه‌تنها ارزشمند نيست بكه يك آسيب جدي براي جامعه است.» اما نگراني‌هاي حسين‌زاده به‌نظر مهلا زماني، طراح لباس و دبير چند دوره از جشنواره زنان سرزمين من چندان قابل قبول نيست.

مهلا زماني ضمن تعجب از سخنان دبير كارگروه ساماندهي مد و لباس مي‌گويد: «سوال اساسي من اين است كه از سال 83 كه مقام معظم رهبري در مورد ساماندهي مد و لباس صحبت كردند مسئولان تا امروز چه كار و فعاليت مثبتي را در اين زمينه انجام داده‌اند، بعد از سال 85 كه اين طرح به تصويب نمايندگان مجلس و شوراي نگهبان رسيد هنوز هم كار در مراحل اوليه قرار دارد پس چطور مي‌شود در مورد آن اظهارنظر هم كرد؟ اگر قرار باشد كه در مورد چادرهاي موجود در بازار اظهارنظري شود بايد يك گروه كارشناس جمع شوند و نظرات مردم و مسئولان مختلف هم جمع‌آوري شود و طبق اطلاعات كارشناسي شده اظهارنظر كنند. مهلا زماني به چادرها و لباس‌‌هاي طراحي شده در جشنواره «زنان سرزمين من» اشاره مي‌كند: «بنده جشنواره زنان سرزمين من را اجرا كرده‌ام و بعد از اتمام كار جلوي چشم مسئولان حدود 400 لباس را در گوني ريختم چراكه كارهايي كه ارائه شده بود يا قابل‌اجرا نبود يا مردم عادي اقبال چنداني به آنها نشان نداده بودند و در اصل كارها كارشناسي شده نبود. با اين وجود دبير كارگروه مد و لباس از طراحان خواسته كه تا به‌جاي دست بردن غيراصولي در تركيب چادر كه علاوه بر مضرات گفته شده، نوعي خطاي ديد در شناسايي مخاطبان مد هم به‌شمار مي‌رود، به طراحي پوشش‌هايي روي مي‌آورند كه در عين اصالت و حجاب تامين‌كننده ذائقه و سليقه غيرچادري‌ها هم باشد و آنها را يك گام به هويت ايراني و اسلامي خود نزديك كند. دور شدن از حجاب برتر، اصلي‌ترين نگراني مسئولان وزارت ارشاد است. آنها معتقدند كه دست‌اندركاران اين اقدامات، بايد بينديشند كه با چه هدفي به اين كار دست مي‌زنند و آيا محصول كار آنها گامي است براي نزديك‌تر شدن به حجاب برتر يا قدمي براي عقب نشستن از اين مرز حساس هويتي است. فقط دو مدل از طراحي‌هاي ابتكاري جديد در زمينه چادر به ثبت رسيده‌اند كه در عين حفظ تشخص و ويژگي چادر اصيل ايراني كاربرد آن را آسان‌تر كرده‌ است.

مهلا زماني چندان با اين موضع‌گيري‌ها موافق نيست: «من شخصا از سال 83 بعد از موضع‌گيري مقام معظم رهبري هم در مجلس هم در شوراي انقلاب فرهنگي و هم در كميته ساماندهي مد و لباس حضور داشتم و هيچ كاري به سرانجام نرسيده است. حالا هم با تعويض وزير ارشاد مسئولي وجود ندارد كه پاسخگوي مراجعان و طراحان باشد. نبايد انتظار داشته باشيم كه يك دختر جوان همان چادر مادربزرگش را بپوشد. با طراحي‌هاي جديد بايد اشتياق و علاقه او را به پوشيدن چادر بيشتر كنيم و كسي كه چادري است با تغيير مدل چادر، چادر را كنار نمي‌گذارد بلكه مدل چادرش را تغيير مي‌دهد. در حقيقت مد چادر مهم است نه نوعش. بايد نظر كارشناسان كميته مد و لباس را جويا شد نه نظر آقاي حسين‌زاده كه در مورد مد و لباس تخصص ندارند.» اين طراح، فعاليت‌هاي انجام شده را داراي كارايي چنداني نمي‌داند: «خانم قندفروش هم اين جشنواره‌ها را بدون مجوز ارشاد برگزار كردند. در حقيقت اين كارها به‌جاي اينكه ضابطه‌‌مند باشد، رابطه‌مند بود و به همين دليل هم راه به جايي نبرد. من شخصا دوست ندارم دخالتي در اين اظهارنظرها بكنم اما برنامه‌اي را با بودجه وزارت ارشاد در تالار وحدت به‌نام «سمفوني لباس» قرار بود اجرا كنم كه اجازه كار ندادند.»

اصلي‌ترين چالش كه وزارت ارشاد در مورد استفاده از چادرهاي جديد با آن روبه‌روست، اين است كه چندان مطمئن نيست كه با ارائه طرح‌هاي جديد حرمت چادر سنتي نگه‌داشته شود: «پوشش چادر يك تن‌پوش اصيل ايراني است و به‌عنوان حجاب برتر در طول تاريخ در قامت بانوان اين مرز و بوم نشان عبوديت و سرسپردگي به آستان حق متعال بوده است. حجاب حريم مقدسي است كه بايد حرمت آن را محترم شمرد.»

سعيده وزيري، استاد طراح مد و لباس دانشگاه الزهرا(س) ماجرا را از زاويه ديگري مي‌بيند: «تغيير در چادرهاي سنتي بيشتر از آنكه به‌خاطر تغيير مدل آن باشد به‌خاطر ارائه طرحي است كه استفاده از آن براي خانم‌هايي كه در بيرون از منزل فعاليت مي‌كنند، ساده‌تر باشد. يعني از لحاظ فيزيكي انعطاف‌ داشته باشد و حتي خانم‌هاي پزشك و مهندس هم بتوانند به‌راحتي از آن استفاده كنند. به‌نظر من، درست نيست كه تنها در مورد رد چادرهاي جديد صحبت كرد. كميته طراحي مد و لباس اگر چيزي را رد مي‌كند بايد پيشنهاد جايگزين هم داشته باشد و به طراحان جديد ارائه كند و با مشورت متخصصان مد و لباس و حتي كارشناسان مذهبي اين طرح‌ها توليد و در جامعه ارائه شود.»

سعيده فروغي، مدير شركت طراحي لباس «دوازده» كه قبلا در جشنواره زنان سرزمين من مسئوليت داشته، انتخاب جوان‌ها را در اين ماجرا اصل قضيه مي‌داند: «اگر چادري از طرف جوان‌ها مورد استفاده قرار گيرد، اين يعني اينكه آن طرح و مدل موفق است و نبايد جلوي آن را گرفت. اگر جلوي توليد اين طرح‌ها گرفته شود يعني اينكه همان مقدار فرهنگ‌سازي هم از ميان خواهد رفت. ضمن اينكه اكثر چادرهاي توليد شده از بالا و پايين يكسره گشاده و پوشيده هستند، دليلي ندارد كه چادري كه در زمان قاجار استفاده مي‌شده به اين دليل كه سنتي است، به دخترهاي جوان ارائه شود. نسل جوان احتياج به نوآوري در لباس دارد و مدل‌هاي جديد چادر اين قدرت انتخاب را به آنها مي‌دهد. خود من هفت چادر طراحي كردم كه رتبه آورد و در توليدي‌ها هم چند طرحش كپي‌برداري شده و توليد مي‌شود. به نظر من، متوليان اين كار در وزارت ارشاد متخصص نيستند. در شرايطي كه در آن گروه بايد كارشناسان مذهبي همراه با متخصصان مد و لباس حضور دائمي و تاثيرگذار داشته باشند و اظهارنظرها بايد براساس نظر آنها انجام شود. بايد بدانيم كه مشكل ما ارائه پوشش مناسب براي جوان‌هاست وگرنه خانم‌هاي 40، 50 ساله كه از همان چادر سنتي استفاده مي‌كنند و مشكل چنداني ندارند.»

موضع‌گيري اخير مسئولان وزارت ارشاد ممكن است هنگام اجرا به حذف بسياري از عناصري بينجامد كه در چند سال گذشته با به‌كارگيري آن در طراحي چادر قرار بود نقش ترغيب‌كننده دخترهاي جوان براي استفاده از آن را بازي كند. يكي از اين عناصر دخالت رنگ‌هايي غير از سياه در طراحي چادرهاست. طرحي را كه قنانه جنابي طراح چادر ايراني ارائه كرده از همين طرح‌هاست. اين طرح مورد استقبال عموم قرار گرفته بود و بنابه گفته خودش، 170 خياط براي دوخت اين مدل چادر اعلام آمادگي كرده‌اند.

عشرت شايق، نماينده مجلس هفتم كه تلاش‌هايي در كميته طراحي مد و لباس داشت، رنگي شدن چادر زنان را نشانه‌اي براي ضربه زدن به عصمت خانم‌ها مي‌داند و معتقد است كه با اين كار مي‌خواهند عصمت خانم‌ها را زير سوال ببرند.»تهيه كننده:نسرين ظهيري-تهران امروز
Bookmark and Share
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۹
0
0
باسلام به شمادوستان عزیز در طول تاریخچه لباس مدرا هیچگاه نادیده نگیرید ما باید با مدهای اصیل جلو برویم ونادیده نگیریم که نه تنها جوانها بلکه خیلی از اقشار جامعه از مدهای جدید طبعییت میکنند اما متاسفانه هنوز نتوانستیم جایگاهی خاص وبالا برای تبلیغاتمان پیدا کنیمتبلیغات ضعیف دررسانها وجامعه این رویا که ما روزی ارائه کننده مد خواهیم شد به عقب میاندازد من شخصا عاشق طراحی لباسهای اسلامی هستم اما بر اثر نبود امکانات کافی نتوستم پیشرفتی که دوست دارم به دست بیاورم اما امیدوارم این رویا که ایرانی مددنیا را ارائه دهد به زودی حقیقت پیدا کند با تشکر از تمامی دوستان محترم پاینده باشید.
تدین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۹
0
0
چه خوب است که مانتوها وچادرهای ملی ومعمولی ایرانی به رنگها و طرحهای شاد باشدو بطن و دورنمای جامعه ایرانی از رنگ تیره بیرون اید
از نظر حجاب رنگ تیره و مشکی قالب صورت را بیشتر نشان می دهد
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: