کد خبر:۲۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۰
تعداد بازدید: 4083
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
سرنوشتی که برای تندر رقم خورد
از خيابان سميه تهران خبر مي‌رسد که «علي‌اکبر محرابيان» وزير صنايع و معادن با جدايي تندر-90 از ايران خودرو و تمرکز توليد اين محصول فرانسوي در پارس‌‌خودرو موافقت کرده است.
از خيابان سميه تهران خبر مي‌رسد که «علي‌اکبر محرابيان» وزير صنايع و معادن با جدايي تندر-90 از ايران خودرو و تمرکز توليد اين محصول فرانسوي در پارس‌‌خودرو موافقت کرده است.

هر چند هنوز اين حکم وزارتي به خودروسازها ابلاغ نشده است، اما با توجه به قطعي بودن نظر محرابيان، بايد منتظر ابلاغ عن‌قريب حکم وداع تندر با بزرگترين خودروسازي خاورميانه باشيم.
طبق اخباري که از ايران خودرو به گوش مي‌رسد، در حال حاضر خط توليد تندر-90 به علت نبود قطعه تقريبا متوقف شده است.
همچنين سازمان فروش اين شرکت نيز طي ارسال پیامک به مشترياني که تندر ثبت نام کرده اند اعلام کرده است که به جاي خودرو درخواستی خود یا پژو 206‌هاچ‌بک تحويل بگيرند یا اینکه از درخواست خود اعلام انصراف کنند.
توليد تندر-90، خرداد سال 86 در ايران خودرو و پارس‌‌خودرو آغاز شد و در بيش از دو سالي که از توليد آن مي‌گذرد، هيچ گاه شرايط مناسبي را در توليد و عرضه به خود نديد.
مشکل اصلي و اساسي در اين زمينه، بدهي مالي خودروسازان به خصوص ايران خودرو به رنوپارس(تامين‌کننده قطعات تندر) و در نتيجه تاخير و حتي توقف تامين قطعات تندر-90 عنوان مي‌شود. اين موضوع سبب شد تا چندي پيش وزارت صنايع و معادن براي رفع مشکلات، طرح تمرکز توليد تندر-90 در پارس‌‌خودرو را که از شرايط مالي بهتري نسبت به ايران خودرو برخوردار است، پيش روي مسوولان اين دو شرکت قرار دهد.
به اعتقاد کارشناسان، تمرکز توليد تندر-90 در پارس‌‌خودرو مي‌تواند راهگشاي موانع توليد اين محصول پرحاشيه فرانسوي باشد.
با این حال مسوولان ايران‌خودرو و پارس‌خودرو پس از به بن‌بست رسیدن در تامین قطعه و عرضه به موقع تندر به مشتریان به اين نتيجه رسيده‌اند كه براي بهبود وضعيت توليد این خودرو طرح پيشنهادي را تحت عنوان تمركز توليد در يكي از اين دو كارخانه به وزارت صنايع و معادن ارائه كنند.
اگرچه شنیده‌ها حکایت از قبول اين پيشنهاد از سوی وزير صنايع و معادن دارد، اما معاون وزير نیز چندي پيش اعلام كرد كه پيشنهاد تمركز توليد تندر-90 در ايران خودرو يا پارس‌‌خودرو در حال بررسي است.
افشين روغني گفته بود كه اين پيشنهاد يكي از راهكارهاي موردنظر براي بهبود وضعيت توليد تندر-90 در كشور است.
به گفته یک منبع آگاه در شرکت پارس‌‌خودرو در طرح پيشنهادي خودروسازها آمده است كه ايران‌خودرو مي‌تواند توليد تندر-90 را ادامه داده و آن را به صورت اجرتي براي پارس‌خودرو اجرا كند تا از اين طريق هم خط توليد آن متوقف نشود و هم اين‌كه شركت مذکور ديگر نيازي به درگير شدن با مسائل مالي همچون وضعيت حاضر نداشته باشد.
با توجه به شرايط مالي نامناسب ايران خودرو و در صورت ادامه اين وضعيت، به احتمال زياد مسوولان اين شركت روی توليد خودروهاي پرطرفدار و بدون دردسر همچون پژو206 تمركز بيشتري پيدا خواهند كرد.
اما توقف خط تولید تندر در ایران‌خودرو با توجه به پیشنهادی که همراه با پارس‌‌خودرو مبنی بر ادامه تولید به وزارتخانه ارائه کرده سوال‌ برانگیز است. به طوری که طی تماسی که با شرکت رنو پارس گرفته شد، مدیران ارشد این شرکت نیز از توقف خط تولید تندر در ایران‌خودرو اظهار بی‌اطلاعی کردند. بدهی این شرکت به رنوپارس، تامین‌کننده قطعات تولیدی تندر که اقدامي‌در جهت تسویه آن نیز نشده، شاید یکی از دلایل اصلی توقف خط تولید این خودرو فرانسوی باشد.
دید منطقی نسبت به تندر
تمرکز تولید تندر-90 در پارس‌‌خودرو در شرایطی صورت مي‌گیرد که بنا به گفته منوچهر منطقی مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو، این محصول از ابتدا سهم ایران‌خودرو بوده و پارس‌‌خودرو را نباید وارد ماجرای تندر مي‌کردند.
به گفته منطقی، چون تولید پیکان به عنوان محصول ارزان و گاو شیرده بزرگترین خودروساز خاورمیانه، متوقف شد، بنابراین تندر-90 که آن روزها از آن با نام خودرویی زیر 10میلیون تومان یاد مي‌کردند فقط حق ایران‌خودرو بوده و نباید شرکت دیگری وارد این داستان مي‌شد.
این گفته منطقی در شرایطی است که دو سال پیش نه تنها پارس‌‌خودرو وارد ماجرای پرحاشیه تندر شد، بلکه هم اکنون طبق آنچه که از وزارت صنایع به گوش مي‌رسد، قرار است ایران‌خودرو از تندر-90 جدا شده و پرحاشیه‌ترین محصول صنعت خودرو ایران را تقریبا تمام و کمال به پارس‌‌خودرویی که به گفته منطقی نباید در ابتدا هیچ سهمي‌ از تندر به آن مي‌رسید، واگذار کند. هر چند این واگذاری به معنای وداع کامل تندر با کیلومتر 14 جاده مخصوص نیست اما به هرحال این گونه به نظر مي‌رسد که در آینده‌ای نزدیک، نقش اصلی را در سناریوی تندر، پارس‌‌خودرو بازی مي‌کند و بزرگترین خودروساز خاورمیانه به عنوان شرکتی که از دید مدیرعامل پیشین خود تندر-90 حق آن بوده، دیگر نقشی چشمگیر و قابل ذکر را در این سناریو پرحاشیه نخواهد داشت.
اما نگاهی به اظهارات منطقی در مورد
تندر-90 از این نکته حکایت دارد که ایران‌خودرو اگر آن زمان خواهان این محصول بوده و منطقی تندر را حق این شرکت مي‌داند، به این دلیل است که تندر قرار بود خودرویی ارزان و زیر10 میلیون تومان باشد تا بزرگترین خودروساز خاور میانه از پس لرزه‌های حذف پیکان در امان بماند. این در شرایطی است که تندر هم اکنون که ایران‌خودرو را ترک مي‌کند، دیگر محصولی ارزان به حساب نیامده و در واقع پارس‌‌خودرو تمرکز تولید تندری11 تا 5/15 میلیون تومانی (با توجه به مدل‌های مختلف این محصول) را در این شرکت پذیرفته است. موضوعی که «ارزان از آب در نیامدن» تندر را در ایران سبب شد جدای از مسائلی مانند توان فنی و کیفی نه چندان بالای قطعه سازان، به حساب و کتاب‌های مالی خودروسازان و رنوپارس (تامین‌کننده قطعات تندر) مربوط است.
بر کسی پوشیده نیست که بدهی ایران‌خودرو به رنوپارس، تاخیر و حتی توقف تامین قطعات تندر و در نتیجه خوابیدن خط تولید این محصول را در ایران‌خودرو موجب شده و این در حالی است که برخی معتقدند با تمرکز تولید تندر-90 در پارس‌‌خودرو، تولید این فرانسوی نا آرام روند بهتری را به خود خواهد گرفت، چراکه پارس‌‌خودرو در شرایط مالی مناسبی به سر برده و راحت‌تر از ایران‌خودرو مي‌تواند روند تامین قطعات را انجام و تیراژ را بالا ببرد.
این اعتقاد کارشناسان را مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو نیز تایید کرده و مي‌گوید: قطعا اگر رنوپارس در تامین قطعات فقط با یک شرکت کار کند، روند تولید تندر شکلی بهتر به خود گرفته و تسریع خواهد شد.
منطقی با بیان اینکه البته نگرانی‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد تاکید مي‌کند: نباید تمرکز تولید تندر-90 در پارس‌‌خودرو به جمع شدن خط تولید این محصول در ایران‌خودرو منجر شود؛ چراکه تبعات منفی زیادی دارد و سهامداران ایران‌خودرو مسوولان شرکت را بازخواست خواهند کرد که سرمایه‌گذاری 150‌میلیاردی ایران‌خودرو در پروژه تندر چه مي‌شود؟ این گفته منطقی را مدیر بازاریابی ایران‌خودرو نیز به نوعی دیگر تایید و با هشدار نسبت به حذف کامل ایران‌خودرو از داستان تندر-90، مي‌گوید: سازمان فروش ایران‌خودرو مخالف حذف تندر از سبد محصولات شرکت است.
حسین ‌هاشمي ‌با بیان اینکه گرفتن تندر از ایران‌خودرو تبعات اقتصادی برای شرکت دارد، مي‌افزاید: ایران‌خودرو در محدوده قیمتی 11 تا 13‌ میلیون توماني تقریبا محصولی ندارد و اگر تندر -90 از سبد محصولات شرکت حذف شود، ما مدل‌های e0 و e1 تندر را به عنوان تنها نمایندگان خود در این محدوده قیمتی از دست خواهیم داد.
چه سرنوشتی رقم مي‌خورد؟
این سوال از سوی بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو مطرح است که با تمرکز تولید تندر در یک شرکت، آیا مسائل و مشکلات آن نیز حل خواهد شد؟ بسیاری از دست اندرکاران صنعت خودرو معتقدند که با توجه به رویه‌ای که رنو پارس در تامین قطعات تندر در پیش گرفته و تامین قطعه را به تسویه بدهی شرکت‌ها منوط کرده از سویی و رویه خودروسازها در تاخیر بازپرداخت بدهی‌ها از سوی دیگر باعث خواهد شد که تولید تندر باز هم برای شرکت تولید‌کننده سودآور نباشد و وقتی خودرویی سودآور نباشد ادامه تولید آن هم با
اما و اگرهایی همراه خواهد بود، چنانچه هم‌اکنون نیز با چنین وضعیتی مواجه هستیم.
حال خودروساز منتخب چگونه با رنوپارس مواجه خواهد شد؟ يكي از مهم‌ترين دلايلي كه مسوولان شركت رنوپارس در بروز مشكل تامين قطعه از آن ياد مي‌كنند، بدهي دو خودروساز ايراني است. اگر پارس‌‌خودرو تمامي ‌بدهی خود را با رنوپارس تسویه کند آیا این شرکت در تامین قطعه قابل اعتماد خواهد بود؟ طبق گزارش‌هاي دريافتي، بدهي ايران‌خودرو به رنوپارس چيزي حدود 70‌ميليارد تومان و بدهي پارس‌خودرو نزديك به 20 ميليارد تومان است.
اين در شرايطي است كه هر دو شركت به صورت تقريبا مساوي از رنوپارس قطعه دريافت مي‌كنند. بنابراین بازپرداخت بدهی تنها نمي‌تواند نقش تعیین‌کننده ای در تامین قطعات داشته باشد.
برخی دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند که اگر قرار است تولید تندر سودآور باشد پس تکلیف تامین قطعات تولیدی باید از همان ابتدا مشخص شود. اما اینکه با تمرکز تولید چه سرنوشتی در انتظار تندر خواهد بود یکی دیگر از کارشناسا ن به خبرنگار ما مي‌گوید:
واگذاري توليد به يكي از خودروسازان داخلي موجب كاهش تيراژ و در نتيجه افزايش قيمت اين خودرو خواهد شد. همچنين بحث توليد انواع مدل‌هاي تندر-90 روي پلت‌فرم اين خودرو نيز با شكست مواجه خواهد شد كه به نظر مي‌رسد اين نظريه با توجه به مشكلات فراواني كه بر سر راه توليد اين خودرو به‌وجود آمده چندان مورد توجه قرار نگيرد.
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: