کد خبر:۲۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۰
تعداد بازدید: 3037
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
معاون پژوهشي وزير آموزش وپرورش:
مجموع کتب تاريخ آموزش وپرورش اصلاح مي شود
محمديان اظهار کرد: يقيناً در بين پادشاهان برخي نيز بوده اند که خدماتي را ارائه داده اند که ياد آنها در کتب تاريخ گرامي داشته خواهد شد. اما تاريخ شخصيتهايي چون ابوعلي سينا، محمدبن زکرياي رازي، ابوريحان بيروني، فارابي و غيره، اساساً در کجاي تاريخ اين کشور بايد مطرح شود؟
معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي کشور از اصلاح مجموع کتب تاريخ کشور در چشم انداز برنامه درسي ملي کشور خبر داد و گفت: در قالب اين برنامه، کتب تاريخ را از حالت «توصيفي» به «تحليلي» تغيير مي دهيم.

حجة الاسلام والمسلمين دکتر محي الدين بهرام محمديان در گفتگو با ايسنا پيرامون جزئيات تغيير محتواي کتب تاريخ دانش آموزان و شايعاتي که تحت عنوان حذف شخصيتهاي تاريخي بزرگ کشور به نفع جايگزيني شخصيتها و انديشمندان اسلامي در اين باره به وجود آمده است، توضيح داد: چندي است که در بين صاحبنظران و کارشناسان تاريخ، اين ايراد به نوع نگارش تاريخ آموزشي وارد بوده است که تاريخ ملت ايران تنها به محوريت تاريخ سلسله هاي شاهنشاهي بسنده کرده و اين درحالي است که ملت ايران، خود، در تاريخ اين کشور ايفاي نقش کرده اند، اما متأسفانه نقش مردم در اداره اين سرزمين پهناور در نگارشهاي تاريخي مغفول باقي مانده است.

وي افزود: براي مثال، اين پرسش از سوي کارشناسان تاريخ مطرح مي شده است که آيا در زمان سلسله هاي حکومتي قبل از اسلام، آنها که در سرزمين پهناور ايران مي زيسته اند، فقط شاهان بوده اند، آيا سپاهياني که داريوش و کوروش به راه انداختند يا سپاهيان کمبوجيه و داريوش سوم که در برابر رومي ها ايستادگي کردند، خود تاريخي نداشته اند؟! و آيا مهندسان و معماراني که بناي عظيم و تاريخي چون تخت جمشيد با پيشينه تمدني و تاريخي را خلق کرده اند، خود تاريخي نداشته اند؟ اگر داشته اند، چرا از صفحه تاريخ کشور غايب هستند و اساساً چرا نقش مردم طبقات مختلف در کتب تاريخ کشور ديده نشده است؟

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي کشور در عين حال گفت: در تاريخ بعد از اسلام نيز همين پرسشها و واقعيتها وجود دارد. ما آنچه را که از تاريخ بعد از اسلام در کشورمان ديده ايم، عناويني مانند «طاهريان»، «صفاريان»، «سامانيان» و ... هستند، اما شرح و تحليل تاريخ مردمي که اين تاريخ ساخته اند و سرزمين ايران اسلامي را به پا داشته اند، در کتابهاي تاريخ ما وجود ندارد.

محمديان افزود: براي مثال، از «فردوسي» با آن عظمت که 30 سال زحمت کشيد و به قول خودش، عجم را با پارسي زنده کرد، در تاريخ دوره «غزنويان» ياد نشده است و اين درحالي است که خدمات فردوسي کمتر از محمود غزنوي نبوده است.

وي اظهار داشت: بر اين اساس، اين موارد نوع انتقاداتي است که به شيوه تاريخ نگاري ما وارد بوده است؛ از اين رو ما امروز با پديده اي به نام «پديده هويت» در تاريخ کشور مواجه هستيم. پديده اي مبني بر اين که اساساً هويت ايراني ما چيست و ما در تاريخ علمي جهان چه نقشي را برعهده داشته ايم؟

او اضافه کرد: همچنين با استناد به اين واقعيت، اين پرسش مطرح است که تاريخ شخصيتهايي چون ابوعلي سينا، محمدبن زکرياي رازي، ابوريحان بيروني، فارابي و غيره، اساساً در کجاي تاريخ اين کشور بايد مطرح شود؟ آيا بايد اين شخصيتهاي عظيم ايراني در کتب تاريخ دانش آموزان معرفي شوند يا اين که ما بايد منتظر بنشينيم تا ديگران اين شخصيتها را از ما غصب و مصادره کنند تا به تبع آن، مولوي، ترک، سنايي غزنوي، افغان و ابن سينا هم عرب معرفي شود؟! معاون پژوهشي وزارت آموزش و پرورش تأکيد کرد: لذا ما با اين رويکرد که بايد به نقش مردم و هويت تاريخي خودمان نيز در کتب تاريخ دانش آموزان بپردازيم، اصلاح نحوه نگارش کتب تاريخ را در دستورکار قرار داده ايم. وي يادآور شد: البته تاريخ معاصر ما نيز همين سرگذشت را دارد و ما در مورد تاريخ معاصر خود نيز کم کار کرده ايم.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي کشور تصريح کرد: بر اساس مجموع اين انتقادات مطرح شده از سوي کارشناسان، نگاه جديد ما در نگارش محتواي کتب تاريخ اين است که اولاً کتب تاريخ را از «توصيف» به سمت «تحليل» سوق دهيم، به چرايي ها و چگونگي هاي تاريخي اشاره کنيم و در توصيفات و گزارشهاي تاريخي نيز صرفاً به تاريخ پادشاهان بسنده نکنيم، بلکه هويت تاريخي رعاياي پادشاهان نيز در کتب تاريخ مطرح شود.

وي ادامه داد: البته اين امر بدين معنا نيست که سرگذشت حاکمان و پادشاهان در کتب تاريخ دانش آموزان تحليل نشود، بلکه بدين معني است که عبرت آموزي از شخصيتها و وقايع تاريخي در اين کتب مورد توجه قرار گيرد و در عين حال، از پرداختن به مجعولات تاريخي نيز خودداري شود.

محمديان اظهار کرد: يقيناً در بين پادشاهان برخي نيز بوده اند که خدماتي را ارائه داده اند که ياد آنها در کتب تاريخ گرامي داشته خواهد شد؛ همچنان که بعد از انقلاب اسلامي، نام بسياري از خيابانهاي شهر تغيير داده شد، اما نام «کريمخان زند» در تاريخ ما باقي ماند، اما يقيناً از نام کساني که قراردادهاي شوم ترکمانچاي و عهدنامه گلستان را امضا کردند، در کتب تاريخ به نيکي ذکر نخواهد شد.

وي گفت: لذا آموزش و پرورش در کتب تاريخ خود از شخصيتهايي چون «عباس ميرزا»، «کريمخان»، «نادرشاه افشار» غافل نخواهد شد و در عين حال، خطاهاي تاريخي اين شخصيتها را مورد يادآوري قرار خواهد داد.اين مقام مسؤول وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: البته برخي تلاش مي کنند که در مورد روند اصلاحي ما در کتب تاريخ دانش آموزان کژتابي هاي زباني يا فهمي ايجاد کنند که ما نسبت به اين اقدام آنها اعتراض داريم و شانتاژ فکري اين افراد مبني بر اين که آموزش و پرورش مي خواهد تاريخ سلطنتها، سرگذشت پادشاهان و تاريخ ايران باستان را حذف کند، قبول نداريم، بلکه آموزش و پرورش صرفاً غني سازي محتويات تاريخي را در دستورکار خود دارد و آن را دنبال مي کند.
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: