کد خبر:۲۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۵
تعداد بازدید: 1859
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
علاالدين بي چراغ و جادو در مغازه هاي دو متري
يكي از نتايج حضور تلفن همراه در ايران استقبال زياد از گوش هاي جور و واجور و رنگارنگي است كه باعث شده تا كار فروشندگان اين وسيله سكه شود.
يكي از نتايج حضور تلفن همراه در ايران استقبال زياد از گوش هاي جور و واجور و رنگارنگي است كه باعث شده تا كار فروشندگان اين وسيله سكه شود.شايد به همين دليل است كه اين بار علاالدين بدون چراغ آنهم در مغازه هاي دو متري جادو مي كند.

- آقا مغازه‌هاي اينجا چند؟
خريداري يا اومدي......؛
- شما بفرماييد...
منفي دو مغازه اي 300 تا 400 ميليون، منفي يك ، 600 تا 800 ميليون، هم كف يك تا دو ميليارد و پانصد ميليون.
_ريال ديگه. نه؟
....
حالا عصباني نشيد.
- اجاره چي؟
چي شد. پشيمون شدي بخري؟... ويترين خالي هفت ميليون پول پيش ماهي يك ميليون و صد هزار اجاره، طبقه هم كف، 30 ميليون پول پيش 8 ميليون اجاره.
_اينم به تومن ديگه حتما...
نه خيررررر به ريال
_جدي؟....ببخشيد
بسم‌الله ، بنويسم قراردادو؟
_ نه ممنون. برم قلكمو بشكنم. بعد خدمت مي‌رسم...
اينم كارآگاه بازي من بود براي جمع‌آوري اطلاعات، مي‌خواستم بدونم در اين تجارت‌كده چي مي‌گذره. اين سيل عظيم مشتري كه از همون دقايق اول باز شدن درب مثلثي شكل علاالدين مثل مور و ملخ هجوم ميارن داخل ، دنبال چي هستن؟
مي‌خواستم بدونم از اين مغازه‌هاي دو متري و سه متري كه به زور يك نفر مي‌تونه سرپا بايسته يا با گره‌ زدن پاهاش اونم براي چند لحظه‌اي مچاله بشينه چجوري 4 ، 5 نفر با شوق و ذوق راه ميرنو در آمد و شد و كار كردنند؟
همون اول با پرسيدن قيمت‌ مغازه‌ها و اجاره بهاء همه چيز دستم اومد. حق داشتن اگر بجاي 4 يا 5 نفر توي يه مغازه 2 متري كه به زور جاي يك آدم زندس 10 ، 15 نفر ديگه هم كار كنند و نوبتي عين بازيهاي مهد كودك با ضربان موسيقي روي صندلي بشينن و مشتريا رو راه بندازن و ابزار گوش نواز و يه موقع هايي هم گوش خراششونو فراهم كنن. شايد اگر اين قيمتها و اين درآمدها را نمي‌پرسيدم باورم نمي‌شد حدود 21 هزار خانواده سر سفره علاالدين، نان مي‌خورن. بايد به سندباد گفت جادو اينه، نه اون چرت و پرتايي كه غول علاالدين از چراغش در مي آورد. وجود 24 ميليون مشتركي كه خيلي از اونها به يك گوشي راضي نيستن، يا بيشتر از چند ماه گوشي تلفن همراه ميهمانشون نيست چنان بازار دلبربايي براي صاحبان اين مغازه‌ها بوجود آورده كه حتي اگر به دليل كمي جا از سر و گردن هم بالا برن باز هم جواب مي ده و همه رو مستغني ميكنه. خدا براشون خواسته، مشتركين تلفن همراه ايران هم كه احساساتي و اهل دل. گوشي براشون اعتبار شده و شخصيت، حتي اگر تا آخرين لحظه 99 درصد كارآيي گوشي رو هم ندونن و از اون استفاده نكنن باز چون كلاس داره ميخرن .گرونه كه باشه ، كلاس داشته باشه . و ... اين ميشه كه كار و بار علاالدينيا سكه ميشه . ما هم ميايم كه گزارش تهيه كنيم بخونيد:

* علاءالدين در ايران

پاساژ علاءالدين كه در تقاطع خيابان حافظ و جمهوري قرار دارد در واقع به نام فاميلي صاحب پاساژ " حاج ر. علاءالدين " پسر " حاج ن. علاءالدين " از يك خانواده شش نفره، نام‌گذاري شده است. امروز " علاءالدين " علي‌رغم وجود تعداد زياد پاساژ‌هاي ريز و درشت زيبا، بازار منطقه را در دست گرفته و نمونه‌اى از يك مجموعه موفق محسوب مى‌شود.
شايد هنوز هيچ كس به درستى نداند كه چه چيز يك مجموعه فروشگاهى را مشهور مى‌كند و خيل عظيم مردم را به آنجا مى‌كشاند، اگرچه مى‌شود براى آن هزار دليل آورد ولى هزار و يك دليل ديگر هم آن را نقض مى‌كند. در هر صورت علاء الدين امروز مجموعه‌اي موفق در نوع خودش تلقي ‌مي‌شود.


* شوراي حكميت علاءالدين

محلي در نيم طبقه پاساژ براي حل و فصل اختلاف بين مشتريان و كسبه تبيين و راه‌اندازي شده كه مديريت آن با مالكان اصلي پاساژ و همكاري تعدادي از كسبه خوشنام است و هدف از ايجاد اين محل جلب رضايت مشتري حتي به زيان كسبه است.

*21 هزار خانوار سر سفره علاالدين

بر اساس اين گزارش، شاغلين در اين پاساژ مدعي هستند كه پاساژ علاءالدين روزانه براي حدود هفت هزار خانوار به طور مستقيم و براي سه برابر اين تعداد به طور غيرمستقيم شغل ايجاد كرده است، ضمن آنكه اين مجموعه سبب شده است فعاليت‌هاي خدماتي بسياري در اين زمينه رونق بگيرد كه حجم قابل توجهي را شامل مي‌شود، طي برآوردي از سوي كسبه روزانه 30 هزار نفر از اين مجموعه منتفع مي‌شوند.

* علاالدين ميلياردر مي شود

بر اين اساس، از زماني كه اين پاساژ با تغيير كاربري به بزرگ‌ترين بورس گوشي‌هاي همراه در پايتخت تبديل شد قيمت‌ مغازه‌هاي آن شايد هزار برابر افزايش يافت تا جايي كه امروز براي اجاره يك ويترين خالي بايد هفت ميليون تومان پيش و ماهيانه يك ميليون و صد هزار تومان اجاره پرداخت شود.
در اين پاساژ مغازه‌هاي طبقه‌ منفي دو يا به عبارتي دو طبقه زير زمين بين 300 تا 400 ميليون تومان، مغازه‌هاي منفي يك بين 600 تا 800 ميليون تومان، مغازه‌هاي طبقه‌ همكف بين يك تا 5/2 ميليارد تومان ارزش گذاري شده است.
در طبقه همكف اين پاساژ براي اجاره يك باب مغازه 10 متري، 30 ميليون پول پيش و ماهانه اجاره‌اي در حدود هشت ميليون تومان مطالبه مي‌شود، براي اجاره مغازه‌هاي طبقه دوم نيز 15 ميليون پيش و ماهيانه هشت ميليون اجاره دريافت مي‌شود.‌

* علاالدين و گوشي هاي تقلبي

با مراجعه به اين محل، شاهد چندگانه عرضه گوشي‌هاي همراه هستيم، دسته اول كساني‌ هستند كه گوشي‌ها را روي دست و بدون هيچ‌گونه كارتن يا مشخصه‌اي به فروش مي‌رسانند، دسته دوم كساني هستند كه گوشي‌هاي نو با كارتن و ديگر مشخصه‌ها را به همان سياق دسته اول جلوي درب ورودي به فروش مي‌رسانند كه البته عمده خريداران هم به اين دو دسته مراجعه مي‌كنند و دسته سوم مغازه‌داران هستند.
. ح . كه يكي از فروشندگان گوشي‌هاي همراه است در اين خصوص مي‌گويد دسته اول گوشي‌هاي فاقد اعتبار و شايد سرقتي، دسته دوم گوشي‌ها را از طبقات به قميت پايين يا موعد دار خريداري و براي عرضه در طبقه هم‌كف جلوي درب ورودي پاساژ مي‌آوردند و دسته سوم هم كه خود مغازه‌دارها هستند.

* غول علاالدين

بر اين اساس، شايد بتوان گوشي‌هاي قابل عرضه در اين پاساژ را به دو دسته كلان گوشي‌هاي گران‌قيمت و ارزان قيمت با چندين مشخصه از قبيل گوشي‌هاي سرقتي و فاقد اعتبار، گوشي‌هاي قاچاق و فاقد گارانتي، گوشي‌هاي تعميري يا دست‌دوم و گوشي‌هاي معتبر و سالم دسته بندي كرد كه البته اين نوع گوشي‌ها بعد از خريد تا 24 ساعت از مهلت تست برخوردار هستند.
گوشي‌هاي فاقد اعتبار كه از انواع متنوعي برخوردار هستند به لحاظ قيمتي از پنج هزار تومان شروع تا حدود 200 هزار تومان معامله مي‌شوند و گوشي‌هاي نوع دوم تقريبآ به بهاي اصلي و با همان مشخصه‌اي كه گوشي‌هاي معتبر به فروش مي‌رسند در محل عرضه مي‌شوند، البته شايد به مقدار ناچيزي تفاوت قميت داشته باشند اما از آنجا كه گارانتي يا نياز به خدمات پس از فروش دارد قميت افزايشي آن بعد از خريد مشخص مي‌شود.
گرانترين گوشي‌ همراهي كه در اين محل براي فروش گذاشته شده است بين يك ميليون 400 هزار تا يك ميليون 600 هزار تومان قيمت دارد كه جنس بدنه‌ آنها از تيتانيون و از برليان در صفحه و در بعضي قسمت مركزي از جنس ياقوت است و ارزانترين گوشي‌ها هم گوشي‌هاي چيني و گوشي‌هاي فاقد اعتباري است كه در حاشيه خيابان ها به قيمت 10 تا 30 هزار تومان به فروش مي‌رسد.
* نكته جالب در اين خصوص اين است كه هيچ‌گونه نظارتي بر چگونگي فروش، چگونگي تعيين قميت‌ها و اينكه اين حجم گوشي از كجا و چگونه وارد كشور مي‌شود صورت نمي‌گيرد براي مثال هم‌اينك بيش از 15 مغازه اين پاساژ در انحصار كسي است كه عمده گوشي‌هاي اين پاساژ را به شكل واردات كانتينري تأمين مي‌كند.

* پاي صحبت مشتري

براي اينكه بيشتر با دلايل مراجعه عمده مشتريان علي‌رغم وجود مغازه‌هاي عرضه كننده گوشي‌هاي همراه در مناطق و محله‌ها به اين محل آشنا شويم، دليل اين امر را از خانمي جوان " ش . ص " كه براي معاوضه گوشي همراه خود به اين محل مراجعه كرده جويا شديم و او در جواب گفت؛ ايراني‌ها به طور ذاتي از تبليغات سينه به سينه بيشتر تبعيت مي‌كنند تا تبليغات مجازي و غيره، به اين لحاظ اين محل با تمام معضلات به عنوان محلي جهت خريد و فروش يا معاوضه گوشي‌هاي همراه معرفي و مورد استقبال عموم است.
از وي دليل استفاده از گوشي‌ همراه را جويا شدم؟ در جواب شايد به مزاح اما تلخ گفت:‌ شايد خريد گوشي در ايران با توجه به فرهنگ و نوع نگاه اجتماعي به مفهوم خريد سوء‌ظن و فروختن حقيقت باشد يعني از آنجا كه هنوز فرهنگ اين وسيله ارتباطي در ايران رايج نشده است به خصوص قشر خانم در هنگام استفاده از گوشي مورد سوء ظن و از آنجا كه ارتباط، ارتباطي مجازي است شايد در صورت لزوم راحت به اين وسيله دروغ مي‌گوييم.

*علاالدين و تلفن همراه

در گفت‌وگويي كه با خانم " ش . ص " به جهت دلايل استفاده گسترده ايراني‌ها از گوشي همراه در قياس با ديگر كشور‌ها باب صحبتي با " ب. ك " كه نامزد اين خانم بود باز شد و او مهمترين دليل استفاده ايراني‌ها از تلفن همراه را در گريز از تنهايي و ارتباط مداوم با كسي يا جايي و مراودات كاري خلاصه كرد.
به اعتقاد " بهزاد " كه دانشجوي كارشناسي ارشد روانشناسي باليني است‌ عمده دليل استفاده وسيع ايرانيان از تلفن همراه را مي‌توان در اشاعه فرهنگ غلط در جامعه بين آقايان و بيم از انزوا و تنهايي بين خانم‌ها برشمرد، البته هستند تعداد زيادي از افراد كه به جهت مراودات كاري و تعدادي نيز به لحاظ الفت سنتي خاص ايرانيان، نياز به استفاده وسيع از اين وسيله ارتباطي علي‌رغم مخاطرات خاص اين تكنولوژي دارند كه در قياس با افراد دسته اول به لحاظ عددي از تعداد كمتري برخوردار هستند.
" دودانگه " يكي ديگر از مشتريان، عمده‌ترين دليل انحراف در چگونگي استفاده از اين وسيله را عدم فرهنگ‌سازي مناسب و اشاعه فرهنگ مصرفي و غلط حتي در سيماي كشور دانست.
اين خريدار گوشي همراه معتقد است، تلفن همراه وسيله‌اي مناسب براي تعاملات اجتماعي و كاري به خصوص در كلان ‌شهرها است اما از آنجا كه منافع بسياري از افراد خاص با توسعه اين تكنولوژي نه به لحاظ توليدي كه به لحاظ مصرفي گره خورده است،‌ همواره با تبليغات غلط و اشاعه فرهنگ‌هاي سودجويانه در اجتماع موجبات به انحراف رفتن خواسته‌ها و نوع بهره‌وري محصول سبب شده‌اند كه در واقع تمامي اين تغييرات ساختاري و فرهنگي، در جهت تأمين منافع تعداد معدودي است.

* 2سال كار يك عمر راحتي

با ورود به مغازه لبخند تلخ و شيرين فروشنده اين اجازه را به من داد كه با طرح يك سؤال از چگونگي بازار كسب‌ و كار مطلع شوم، " م.م " كه جواني 25 ساله است؛ مي‌گويد، بعد از ترخيص از خدمت سربازي براي كار توسط يكي از آشناها به اينجا معرفي و شروع به كار كردم.
م. روزهاي ابتدايي كار در اين محل را مناسب حال خود نمي‌دانسته اما رفته رفته ضمن كسب مهارت در اين رشته و آموختن تعميرات گوشي‌هاي همراه توانسته ضمن فراهم كردن ملزومات زندگي و ازدواج طي پنج سال مسكن و خودروي ايده‌آل خود را خريداري كند.
از ديد فروشندگان پاساژ علاءالدين، عمده معضلات اين كار در تجمع افراد متفرقه و ارائه گوشي‌هاي متفرقه و واردات بي حساب و كتاب خلاصه مي‌شود، "پ.ا " مديرعامل يك شركت واردكننده ضمن اشاره به اين مطلب كه 90 درصد گوشي‌هاي تلفن همراه به صورت قاچاقي " كانتينري " از مرز‌هاي مجاز و غير مجاز عراق وراد كشور مي‌شود بر اين مطلب تأكيد دارد كه با تعيين تعرفه چهار درصدي واردات گوشي، هم زمينه براي ادامه فعاليت براي نمايندگان رسمي فراهم مي‌شود و هم درآمدهاي دولت رشد قابل توجهي پيدا مي‌كند.

* علاالدين و گوشي هاي با شخصيت

اين گزارش حاكيست، به اذعان كارشناسان امر " فروشندگان و واردكنندگان " عمده‌ترين دليل استفاده ايرانيان در سطح وسيع از تلفن‌هاي همراه به تبيين فرهنگ استفاده از اين وسيله در بدو ورود اين تكنولوژي به ايران خلاصه مي‌شود چرا كه ورود تلفن همراه به ايران توأم شخصيت‌سازي براي دارندگان اين محصول وارداتي بود.
" م . ق " در اين خصوص به مزاح و جد مي‌گويد، طي سال‌هاي اولي كه اين تكنولوژي به كشور وارد شده بود دارندگان جوان اين محصول مي‌توانستند از خانم‌هاي مورد علاقه خود در هر جايگاهي خواستگاري و بدون اينكه مورد كنكاش و تحقيق قرار گيرند، موفق به ازدواج شوند و باز به خنده اشاره دارد به اين موضوع كه خانم‌هاي ازدواج كرده در آن دوره اگر گوشي‌هاي به اصطلاح گوش‌كوبي آن دوره را با گوشي‌هاي امروزي مقايسه كنند، به حتم به اين موضوع اعتراف مي‌كنند كه در خصوص ازدواج سرشان كلاه رفته است.
" حاج علي . ك " دليل طرح اين موضوع را به اين شكل عنوان مي‌كند كه ورود گوشي همراه به ايران مصادف شد با اعتبار بخشيدن غيرمتعارف به دارندگان اين وسيله كه اين فرهنگ غلط بعد از تبيين و تأكيد در ايران به خصوص در كلان‌شهرها ماندگار شد تا جايي كه امروزه بيشتر دارندگان گوشي‌همراه در ايران از پرداخت قبوض مكالمه‌اي خود عاجز هستند، جالب‌تر اينكه تعداد زيادي نيز داراي گوشي‌هايي به قيمت بالاي 300 تا 700 هزار تومان هستند ولي از خط‌هاي اعتباري ايرانسل و تاليا استفاده مي‌كنند كه هيچ وقت هم شارژ ندارند.

* نكته

امروزه بازار تلفن‌ همراه ايران 27 ميليون نفر مشترك را در خود جاي داده و اين در حالي است كه اين حجم عظيم مشتركين با مشكلات بسياري در بخش خريد و فروش، عدم گارانتي، دريافت خدمات مخابراتي مناسب و خدمات پس از فروش، جابجايي، كيفيت گوشي‌هاي خريداري شده و عدم هماهنگي تكنولوژي ايراني با سيستم‌هاي وارداتي و برنامه‌هايي كه در اين گوشي‌ها تعريف شده است روبرو هستند.
به اذعان اكثر مشتريان و كارشناسان، تبعات اين مشكلات كه در هر دو بخش سيم‌كارت و گوشي كه همواره در حال افزايش است از سوي هيچ نهاد يا مسئولي پذيرفته نيست.
گزارش:‌ غلامرضا محمدي-فارس
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: