کد خبر:۲۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۷
تعداد بازدید: 2767
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
فرمانده كفن پوشان
روانبخش درباره نقش مردم در حکومت مي نويسد؛ «مردم زمينه ساز تحقق حکومت اند و نه مشروعيت بخش به آن.» يا در جايي ديگر درباره هدف امام مي نويسد؛...
حضور قاسم روانبخش در مناظره ها هميشه با لپ تاپي است که به گفته وي محل حفظ اسناد ادعاهاي مطرح شده اش است. با اين حال تا به امروز هيچ کس نديده لپ تاپ اين شيخ از کيفش دربيايد و اسناد را فاش کند. وي بنا به همين اسناد سازمان مجاهدين انقلاب ايران را طالبان ايران مي داند يا هاشمي را اداره کننده اعتراضات بعد از انتخابات که از ديد او کودتاي نوژه ديگري بوده. روانبخش در عصر اصلاحات به شيخ کفن پوش لقب گرفته بود. وي در کنار ديگر عناصر افراطي راست به هر بهانه يي در قم يا تهران دست به تظاهرات هاي بدون مجوز مي زد و هيچ گاه نيروي انتظامي به صورت جدي با آنها برخورد نکرد. اين روند به جايي رسيد که فرياد از قم برآمد که ماجراها را ختم کنند. بعد از آن بود که حضور روانبخش در خيابان ها کمتر به چشم مي خورد.وي قبل از انتخابات خاتمي را گزينه اصلي هاشمي رفسنجاني براي ورود به انتخابات مي دانست. روانبخش با نشريه توقيف شده همت همکاري داشت که اين نشريه تيتر يکي از شماره هايش را «احمدي کشان» انتخاب کرده بود و کارگردان اين فيلمنامه را هاشمي رفسنجاني مي دانست. روانبخش از اولين افرادي بود که تئوري احمدي نژاد مبني بر هماهنگي تمام کانديداهاي مخالف احمدي نژاد با هاشمي را مطرح کرد.

روانبخش سه روز پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري دهم از طلاب حوزه علميه براي «راهپيمايي 150 کيلومتري براي بيعت با رهبري» دعوت کرد. تعداد شرکت کنندگان در اين راهپيمايي آنقدر اندک بود که خبري از آن منتشر نشد، اما چند هفته بعد آيت الله رضا استادي امام جمعه قم، عضو مجلس خبرگان و عضو ارشد جامعه مدرسين در خطبه هاي نماز جمعه سخنان تندي را عليه برگزاري اين راهپيمايي و اقدامات ديگر روانبخش در قم بر زبان راند؛ «...چرا اين روحاني با احساسات پاک مردم و طلاب بازي کرد؟ چرا هيچ دستگاهي نيست که با او برخورد کند؟ افرادي که در اين راهپيمايي ها که پس از انتخابات توسط اين روحاني تشکيل شد، شرکت کردند بايد استغفار کنند...» وي اعلام کرد تا پنج ماه از برگزاري کلاس درس، هرگونه سخنراني، منبر و اقامه در نماز جمعه خودداري خواهد کرد. البته سايت رجانيوز ديگر حامي سرسخت احمدي نژاد براي دفاع از روانبخش به آيت الله استادي نيز رحم نکرد و درباره آيت الله مقاله يي نوشت لبريز از تهمت و افترا. روانبخش خود درباره انتقاد آيت الله استادي اين گونه مي نويسد؛ «ظاهراً آيت الله استادي مجوز راهپيمايي قم را نديده بودند و کانال هاي اطلاعاتي ايشان دقيق نبوده است. از سوي ديگر راهپيمايي براي حمايت از نظام و رهبري نيازمند مجوز نيست. آيت الله استادي به جاي انتقاد از راهپيمايي قم به انتقاد از قتل و کشتارها، آتش زدن مغازه ها و موتورها مي پرداخت.»

روانبخش خود در وبلاگش اين گونه مي نويسد؛ «افتخار تلمذ در محضر آيات عظام فاضل لنکراني، مکارم شيرازي، جوادي آملي و مصباح يزدي را داشته و دارم.» اما اين شيخ به استادان حوزه که افتخار خود را تلمذ پيش آنان مي داند نيز رحم نمي کند. آيت الله جوادي آملي اولين بار بعد از انتخابات سال 84 و حمايتش از هاشمي رفسنجاني مورد حمله روانبخش قرار گرفت. در طول چهار سال گذشته نيز ميزان برخورد شاگرد و استاد آنقدر شدت يافت که جوادي آملي علني از داشتن امنيت در عصر اصلاحات با آنکه از ناطق نوري حمايت کرده بود، حرف زد و نداشتن امنيت در طول دولت احمدي نژاد. شعار عليه آيت الله جوادي آملي در نماز جمعه و حمل پلاکاردهايي با مضمون «ما بهشت بدون احمدي نژاد نمي رويم» از ديگر اقدامات شاگرد است. روانبخش حتي به نقد جدي آيت الله فاضل لنکراني نيز پرداخت. هر زماني که ايشان صحبتي در نقد دولت مي گفتند روانبخش و يارانش در قم به سرعت اقدامي عليه ايشان انجام مي دادند. تنها استادي که روانبخش در طول زندگي سياسي خود احترامش را نگه داشته، مصباح يزدي است. به نظر مي رسد اين ويژگي تمام شاگردان مصباح است که مانند روانبخش احترام شاگرد خود را حفظ مي کنند و ويژگي مشترک ديگر تمام آنها دشمن بودن با هر کسي است که ضداحمدي نژاد يا جداي از اوست. روانبخش عضو هيات علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (موسسه مصباح يزدي) است و در روند کاري و فکري خود نيز اين وابستگي را حفظ کرده است.

گرچه مي گويند احمدي نژاد با روحانيون و علما در قم رابطه خوبي ندارد اما رابطه وي با مصباح يزدي و نزديکانش اين اصل را به چالش کشيده است. مي توان گفت تنها فردي که در قم رابطه خوبي با احمدي نژاد دارد، مصباح يزدي است. مي توان به سفر دو سال پيش احمدي نژاد به قم اشاره کرد که به ديدار با مصباح يزدي در بين تمام علماي مشهور قم خلاصه شد. روانبخش مانند ديگر شاگردان مصباح يزدي در دولت احمدي نژاد به پست و جايگاهي رسيد اما چون نمي خواست استادش را در قم تنها بگذارد، مشاور سياسي استاندار قم شد. اين مشاور نظرش را اين گونه بيان مي کند؛ «بيانيه هايي که موسوي، خاتمي و سازمان نامشروع مجاهدين صادر مي کنند، در حکم محاربه با خدا و حکومت اسلامي است.» لفظ حکومت اسلامي يا دولت اسلامي نزد اطرافيان مصباح يزدي از محبوبيت خاصي برخوردار است. روانبخش درباره نقش مردم در حکومت مي نويسد؛ «مردم زمينه ساز تحقق حکومت اند و نه مشروعيت بخش به آن.» يا در جايي ديگر درباره هدف امام مي نويسد؛ «بالاترين هدف امام تحقق حکومت اسلامي و اجراي احکام اسلام و ايجاد زمينه براي ظهور مصلح کل، امام زمان بوده است.» اين در صورتي است که بنيانگذار جمهوري اسلامي از لفظ حکومت اسلامي پرهيز داشته و لفظ جمهوري اسلامي را برمي گزيدند و در اوايل انقلاب با تفکر حکومت اسلامي به همان ميزاني که با جمهوري ليبرال برخورد مي کردند، مخالف بودند. روانبخش بعد از برکناري اژه يي گفت؛ «ايشان برخي کارهايشان مانند ماجراي تغيير وزير اطلاعات از سر هوشمندي است اما بقيه متوجه نمي شوند. هوشمندي اقتضا کرد که وزير را بلافاصله کنار بگذارد و خود سرپرست وزارتخانه شود تا برخي جريان ها را تصفيه کند. غالب بچه هاي بدنه وزارت اطلاعات بچه هاي خوبي هستند اما برخي از کساني که مسووليت داشتند، خيلي ميانه يي با تفکر انقلابي نداشتند.» روانبخش دبير سياسي نشريه پرتو سخن نيز هست. هفته نامه پرتو با نوشته هاي جنجال بر انگيز روانبخش مورد انتقاد سران اصولگرا نيز واقع مي شود چرا که از ديد روانبخش هر کس با احمدي نژاد است، در حاشيه امن قرار مي گيرد در غير اين صورت دشمن محسوب مي شود. بنا به همين تئوري وي ناطق نوري را نيز خارج از دايره اصولگرايي مي داند و با وي نيز سر ستيز دارد. او باهنر، علي و محمد مطهري و علي لاريجاني را نيز جزء اصولگرايان نمي داند. به نظر مي رسد از ديد وي اصولگرايان در جامعه ايثارگران، و ديگر اطرافيان مصباح خلاصه مي شوند. نشريه پرتو سال پيش از طرف منابع امنيتي نيز اخطار دريافت کرد چرا که در چند شماره اقدام به درج جذب نيروهاي استشهادي کرد. اين اقدام باعث موضع گيري و تکذيب سران نظامي کشور نيز شد.وي در کنار فعاليت روزنامه نگاري به تاليف کتاب نيز مي پردازد. کتاب بازخواني پرونده يک رئيس جمهور در ارتباط با بني صدر از تاليفات اين طلبه حوزه است.قاسم روانبخش مانند ديگر شاگردان مصباح يزدي از طرفداران اعتراف گيري ها است. وي درباره اعترافات پخش شده از صدا و سيما مي گويد؛ «اين اعترافات به اندازه يي مهم بود که برخي مثل آقايان يوسف صانعي و بيات زنجاني که گويا نقش مرجعيت تقليد را براي جبهه اصلاحات ايفا مي کنند، ديدن آن را تحريم کرده اند و آن را غيرقابل اعتماد دانسته اند، بعضي نيز که هنوز در حلقه توهمات خود به سر مي برند، آن را اعتراف تحت فشار يا قرص و آمپول ناميده اند، درباره فتاوايي هم که اين روزها از بعضي به اصطلاح مراجع درباره اعترافات آشوبگران صادر مي شود بايد گفت اين آقايان سال ها است در اردوگاه اصلاح طلبان خيمه زده اند و شعار خود را «دانستن حق مردم است» قرار داده بودند و اکنون مي گويند «ندانستن حق مردم است»،»

وي در کنار آنکه اعتراف گيري را کاري درست مي داند، خود را در جايگاه قاضي قرار داده و براي آنان حکم نيز در نظر گرفته است؛ «با روشن شدن وابستگي مدعيان اصلاحات به دشمنان و هماهنگي با آنان در جهت براندازي، بايد حکم قطعي اسلام درباره اين براندازان به سرعت اجرا شود چرا که آنها در صورت موفقيت، اندک ترحمي نمي کردند و بر حسب اعترافات شان نظام اسلامي را به نظام شاهنشاهي تغيير مي دادند. بنابراين بايد همانند کودتاگران نظامي با آنها برخورد کرد تا درس عبرتي براي ديگران باشد. البته درباره کساني هم که اين روزها در پوشش فتوا و توصيه به کمک کودتاچيان آمده اند بايد تامل کرد و آنها را نيز مورد پرسش قرار داد.»روانبخش در برابر صحبت هاي آيت الله صانعي مانند هميشه موضع تندي گرفت و کار را از نقد به تخريب کشاند. از ديد وي مرجعيتي خوب است که حرف وي را بزند و براي مرجعيت به معناي اعم کلمه احترامي قائل نيست. همان طور که پيش از اين اشاره شد وي مراجع مخالف نظرش را مرجع نما مي خواند. روانبخش براي آيت الله صانعي خواستار حد شد و درباره انديشه کلي وي نيز نوشت؛ «جالب اينکه رسانه هاي غربي غيرمسلمان مثل بي بي سي، راديو فردا، راديو زمانه و... با اشتياق خاصي به استقبال اين ديدگاه هاي جديد وي مي روند و از آن تجليل مي کنند،» کار روانبخش تمام نشده بود. در جمعه گذشته روانبخش و ديگر اطرافيان مصباح يزدي بنا به سنت ديرين خود قصد برگزاري راهپيمايي در قم را داشتند. عليرضا تکيه يي رئيس اسبق شوراي شهر قم و از دوستان نزديک قاسم از سازمان دهندگان تجمع ناکام جمعه بود. موضع گيري قاطع و کم سابقه آيت الله اميني در نماز جمعه سبب خنثي شدن اين طرح شد و حتي فرمانداري قم با صدور اطلاعيه يي که در نماز جمعه قرائت شد، تهديد کرد با هرگونه تجمعي برخورد خواهد کرد.روانبخش در آخرين اقدام خود به تهديد علماي قم اقدام کرد. وي گفت؛ «آقاي صانعي مي داند اگر مطالبات مردم بالا برود، افراد پشت ماجرا در قم لو مي روند.» وي در ادامه مي گويد؛ «تمام کساني که ما يکي يکي بايد زحمت مي کشيديم چهره شان را برملا مي کرديم، چه در جناح راست و چه در جناح چپ، الان کم کم خود را نشان مي دهند. در اين جريان ان شاءالله خود ملت يک تصفيه درست و حسابي انجام مي دهد. بعضي از دوستان جناح راست و چپ با هم مي سازند و نان به هم قرض مي دهند. مي گويند اين جريان جديدي که با هيچ کدام از ما نمي سازد، بايد از ميان برداشته شود.» نويسنده:امين علم الهدي-روزنامه اعتماد
Bookmark and Share
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۳
0
0
مجوزش را باید نشان شما می داد تا معلوم شود مجوز دارد!؟
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: