کد خبر:۲۷۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۷
تعداد بازدید: 3051
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
بدون سحري، پروتئين بدنتان مي‌سوزد
حذف وعده سحري در عين حال سبب پايين افتادن قند خون در طول روز مي‌شود كه خود منجر به كاهش يادگيري، بي‌حوصلگي و خستگي مي‌شود. بنابراين مصرف سحري در همه اوقات بسيار ضروري است
بسياري با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان براي انجام تكليف شرعي خود، قيد بيدار شدن هنگام سحر، خوردن سحري و فيض بردن از اين فضاي ملكوتي را مي‌زنند و به اصطلاح سحري نخورده و ناشتا به استقبال ماه مبارك مي‌روند، ولي آيا اين رفتار غذايي، صحيح است يا خير؛ سوالي است كه جام‌جم از دكتر احمدرضا درستي، متخصص تغذيه و رئيس دانشكده و انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي كشور كرده است.

به گفته اين متخصص تغذيه، برخي اعتقاد بر اين دارند كه اگر سحري نخورند، مشكلي برايشان پيش نيامده و به راحتي روزهاي ماه مبارك را سپري مي‌كنند در صورتي كه لازم به يادآوري است كه حتي اگر از نظر گوارشي نخوردن سحري براي برخي افراد مشكل ظاهري ايجاد نكند، ولي از نظر علم تغذيه تنها سيري شكم مهم نبوده بلكه سيري سلولي بسيار اهميت دارد. فردي كه سحري نمي‌خورد به بدن خود فشار بسياري وارد مي‌سازد كه در نهايت علاوه بر سوءتغذيه، احتمال واكنش بدن براي مقابله با گرسنگي بسيار طولاني را به همراه دارد كه اين خود منجر به احتمال كاهش انرژي مورد نياز مي‌شود.

درستي مي‌افزايد: اين گونه افراد ممكن است دچال حالت چاقي ظاهري شوند و ضمن نخوردن سحري، مواد زائد حاصل از سوخت چربي در بدن جمع شده و باعث بروز حالت خستگي زياد در انتهاي روز مي‌شود.

«حذف وعده سحري در عين حال سبب پايين افتادن قند خون در طول روز مي‌شود كه خود منجر به كاهش يادگيري، بي‌حوصلگي و خستگي مي‌شود. بنابراين مصرف سحري در همه اوقات بسيار ضروري است.» اين متخصص تغذيه با اشاره به اين مطلب خاطرنشان مي‌كند: در غذاها علاوه بر مواد سازنده بدن و مواد انرژي‌زا، مقاديري هم عناصر و همچنين ويتامين‌هاي مختلف وجود دارند كه جهت فعاليت مناسب و حفظ سلامت تك‌تك اندام‌هاي بدن ضروري هستند كه يك رژيم غذايي مناسب بايد تمام اين مواد را در حد كافي به بدن برساند.

وي مي‌گويد: براي تامين نيازهاي هر فرد بايستي مقداري از گروه‌هاي غذايي به طور روزانه دريافت شوند، اگر روزه‌داري در برخي افراد منجر به كاهش دريافت سبزيجات يا لبنيات شود يا منتهي به اضافه دريافت شيريني‌ها (زولبيا و باميه)‌ شود، تاثير نامطلوبي بر وضع تغذيه فرد خواهد داشت. بنابراين صرف سحري مناسب و متعادل براي همه روزه‌داران بخصوص نوجوانان در حال رشد ضروري بوده و سحري بايد شامل يك وعده غذاي كامل براي هر فرد باشد، زيرا در طول روز بدن علاوه بر انرژي، به پروتئين، مواد معدني و ويتامين‌ها نيازمند است.

در روزه‌داري چربي مي‌سوزانيد يا پروتئين؟

بدن انسان علاوه بر نياز به انرژي براي زنده ماندن و انجام فعاليت‌هاي روزمره، به پروتئين‌ها نيز براي سوخت سلول‌هاي جديد نياز دارد، اگر مقدار انرژي كه از كربوهيدرات‌ها (قند، شكر و نشاسته)‌ و چربي‌ها به بدن مي‌رسد، كافي نباشد، بدن ناچار به سوزاندن پروتئين‌هاي با ارزش بدن روي مي‌آورد و به قول معروف گوشت بدن را مي‌سوزاند، دكتر درستي با اشاره به اين موضوع، يادآور مي‌شود: افرادي كه در اثر داشتن رژيم‌هاي غذايي نادرست وزن زيادي را در مدتي كوتاه از دست مي‌‌دهند، در واقع تا حدودي گوشت‌هاي خود را از دست مي‌دهند.

گفتني است پروتئيني كه در بدن از بين مي‌رود ممكن است مدت‌ها وقت و غذاي مناسب لازم باشد تا بتواند دوباره جايگزين شود، به همين ترتيب اگر روزه‌داري براي كساني منجر به سوخت شديد پروتئين‌هاي بدن شود، لازم است رژيم غذايي اين افراد به دقت مورد بازنگري و كنترل قرار بگيرد.

بخور و نخورهاي سحري

اگر غذا بسيار آبكي باشد و نان در آن تيليت شود و همچنين نوشيدن مايعات فراوان در طول غذا‌خوردن موجب كاهش دسترسي آنزيم‌هاي گوارشي به غذاها مي‌شود و برخي بيماري‌ها و نارسايي‌هاي گوارشي را منجر مي‌شود، دكتر درستي با اعلام اين مطلب در ادامه مي‌گويد: روزه‌داران بايد توجه داشته باشند كه مصرف ادويه فراوان علاوه بر ناراحتي‌هاي دستگاه گوارش، به تشنگي در طول روز هم دامن مي‌زند.

گفتني است مصرف غذاهاي سرخ كرده نظير‌كوكوسبزي، كوكو سيب‌زميني، كتلت و گوشت‌هاي سرخ شده مثل كباب، جوجه كباب و ماهي نيز مي‌‌تواند عوارض مشابهي را ايجاد كند.

وي مصرف سس مايونز، خامه، سوسيس و كالباس را در سحر نامناسب دانسته و مي‌افزايد: اين مواد غذايي باعث بروز ناراحتي‌هاي گوارشي از قبيل «ترش كردن» مي‌شوند.

اين متخصص تغذيه خاطرنشان مي‌كند: اگر قرار است در وعده سحر غذاي پختني مصرف شود بايد به مقدار كم از آن غذا استفاده شود و بهتر است از نان، پنير، سبزيجات و ميوه‌جات هم استفاده كرد و براي پيشگيري از مسوميت غذايي، شايسته است غذاي سحري زودتر تهيه شود و پس از كمي خنك شدن در يخچال قرار داده شود و هنگام سحر دوباره خوب گرم شود.

دكتر درستي در پايان تصريح مي‌كند: اگر قرار است در وعده سحر از غذاهاي پخته استفاده كرد، بهتر است سحري از غذاهاي حاوي قندهاي پيچيده مثل نان، سيب‌زميني آب‌پز، ماكاروني و مقدار كمي برنج استفاده كرد. به عنوان نمونه در يك وعده سحري مناسب مي‌توان 8 تا 10 قاشق برنج دم‌پخت كم‌روغن، يك پياله خورش قورمه‌سبزي كه گوشت آن چربي كمي دارد و سبزي آن فقط تفت داده شده است استفاده كرد ولي بايد توجه داشت كه غذا نبايد ترش باشد و بسيار مناسب است كه همراه آن از سبزي خوردن استفاده كرد و در پايان يك پياله ماست و در انتهاي غذا يكي دو خرما، يك عدد ميوه و نوشيدن آب كافي فراموش نشود.

زمان نوشيدن آب، يك‌ساعت بعد از افطار

‌محقق و كارشناس تغذيه مركز تحقيقات غدد درون ريز دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به اين‌كه ساعات روزه در ماه رمضان سال جاري حدود 16 الي 17 ساعت طول مي‌كشد، گفت: مهم‌ترين اصل در اين زمان حفظ آب بدن روزه داران است. حدود يك ساعت بعد از افطار و نيم ساعت قبل از سحر آب فراواني بنوشند.

دكتر ليلا آزادبخت افزود: روزه داران از خوردن چاي پُررنگ، قهوه و كاكائو خودداري كنند.

وي گفت: خوردن مواد غذايي پر فيبر از جمله سبزيجات و ميوه‌ها هنگام سحر باعث مي‌شود روزه داران در طول روز كمتر احساس تشنگي كنند. با توجه به اين‌كه ساعات روزه داري ماه رمضان امسال در مقايسه با سال‌هاي گذشته بيشتر است ممكن است افراد تصور كنند خوردن آب زياد در سحري موجب جلوگيري از تشنگي آنان در طول روز شود، اما اين تصور اشتباه است.

وي با بيان اين‌كه اين عمل باعث رقيق شدن شيره معده و در نتيجه نفخ و اختلال در هضم مي‌شود، توصيه كرد: روزه داران ميوه و سبزيجات را به دليل داشتن املاح و فيبر زياد در هنگام سحر مصرف كنند تا تشنگي بر آنان غلبه نكند.

اين متخصص تغذيه تاكيد كرد: همچنين مصرف ميوه‌ها و سبزيجات باعث جلوگيري از افزايش ناگهاني قند خون و ترشح انسولين بالاي بعد از آن مي شود و قند موجود در ميوه‌ها در بدن ديرتر از قندهاي ساده جذب مي‌شود و فرد ديرتر احساس گرسنگي خواهد كرد.

به گفته آزادبخت ، روزه داران سعي كنند مواد غذايي سرخ شده، پرچرب و شيرين و ادويه جات در سحري مصرف نكنند چون تشنگي را در طول روز را افزايش مي دهد.

نوشيدن آب زياد هنگام افطار باعث اخلال در هضم غذا

يك متخصص تغذيه گفت: مصرف آب زياد ‌به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذايي مي‌شود.

مرتضي صفوي افزود: يكي از عادات غلط غذايي روزه‌داران اين است كه به دليل تشنگي زياد در هنگام شروع افطار آب سرد و نوشابه استفاده مي‌كنند كه توصيه مي‌شود افراد روزه‌دار افطار خود را با كمي آب گرم يا چاي آغاز كنند.

وي اضافه كرد: پس از آن مي‌توانند از خرما يا كشمش استفاده كنند زيرا اين دو باعث كنترل اشتها مي‌شود و از زياد خوردن به هنگام افطار ممانعت مي‌كند و علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارك رمضان در تنظيم قند خون بسيار مفيد است.

اين متخصص تغذيه گفت: توصيه مي‌شود كه در وعده افطار 3 تا 5 عدد خرما مصرف شود كه خرما منبع خوبي از مواد مغذي، قند، فيبر و پتاسيم است و از مصرف بيش از حد خرما نيز مانند ساير شيريني‌ها پرهيز شود.

صفوي افزود: توصيه مي‌شود به جاي مصرف انواع شيريني‌ها مثل زولبيا و باميه كه فقط حاوي انرژي و فاقد مواد مغذي هستند،‌ از مواد غذايي طبيعي شيرين مثل خرما، ‌كشمش و انواع ميوه استفاده شود كه افراط در مصرف انواع شيريني به هنگام افطار چاقي و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت.

وي گفت: مصرف آب زياد ‌به هنگام صرف افطار باعث اختلال در هضم مواد غذايي مي‌شود كه بعد از صرف سحري نيز بسياري از روزه داران از بيم تشنگي در طول روز به مقدار فراوان آب مصرف مي‌كنند كه كار درستي نيست.

اين متخصص تغذيه افزود: توصيه مي‌شود كه در وعده‌هاي سحري و افطار از پرخوري، مصرف غذاهاي چرب و سرخ كردني و غذاهاي حاوي مقادير زياد قندهاي ساده مثل قند و شكر پرهيز شود و از نوشيدن بيش از اندازه چاي در وعده سحري خودداري كنند چون چاي باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمك‌هاي معدني كه بدن شما در طول روز به آن احتياج دارد، مي‌شود.

صفوي گفت: توصيه مي‌شود روزه‌داران از مصرف تنقلات زياد در فاصله افطار تا سحر پرهيز كنند كه اين قبيل مواد دير هضم هستند و باعث مي‌شوند كه به هنگام سحر به دليل پر بودن معده ميل به غذا كاهش پيدا كند.
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: