کد خبر:۲۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۱
تعداد بازدید: 5581
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
ايران خودرو ماشين ارزان مونتاژ مي کند
ايران خودرو در حالي تصميم به ساخت خودرو جايگزين پيکان گرفته است که برخي کارشناسان بر اين باورند اين تصميم نوعي عقبگرد بزرگ ترين شرکت صنعتي کشور به دهه 40 است
تنها کمتر از 10 روز پس از آنکه مديرعامل ايران خودرو در جمع صدها تن از قطعه سازان کشور اعلام کرد سرمايه گذاري اين شرکت متوقف خواهد شد، قائم مقام ايران خودرو از سرمايه گذاري روي طراحي و ساخت خودرويي جايگزين پيکان خبر داد تا پرونده خاک خورده توليد «خودرو ارزان» يا همان بحث قديمي «جايگزين پيکان» از قفسه کتابخانه اين شرکت بيرون کشيده شود. «توليد اين خودرو بين چهار تا پنج ميليارد تومان سرمايه گذاري نياز دارد که قصد داريم از خطوط توليد پژو 405 و 206 استفاده کرده و آن را در اين خطوط مونتاژ کنيم.»

به گزارش اعتماد، ميرجواد سليماني که اين روزها بيشتر اخبار مهم ايران خودرو را از طريق خبرگزاري فارس منتشر مي کند، گفته است؛ «مذاکرات اوليه براي ساخت خودرو جايگزين پيکان از دو ماه قبل با يک شرکت خارجي آغاز شده که تا آخر شهريور ماه نهايي خواهد شد.»او البته اشاره نمي کند نام اين شرکت خارجي چيست و بر اساس کدام استراتژي ايران خودرو عزمش را جزم کرده تا به يکباره به فکر ساخت خودرويي با قيمت کمتر از هشت ميليون تومان بيفتد.مديران جديد ايران خودرو در حالي به فکر توليد و طراحي خودرو ارزان افتاده اند که از توليد انبوه خودرو «رانا» به دليل آنچه مشکلات مالي ناميده شده، دست نگه داشته اند. حال با چه استدلالي قرار است خودرويي جايگزين پيکان را روانه بازار کنند، پرسشي است که هنوز به آن پاسخي داده نشده است.

تنها ميرسليماني در اين باره گفته است؛ «کلاس رانا با اين خودرويي که ما قرار است توليد کنيم فرق مي کند. از طرفي قيمت رانا بين 8 تا 11 ميليون تومان تعريف شد در حالي که قيمت خودرو جايگزين پيکان کمتر از هشت ميليون تومان است.»داستان توليد خودرو ارزان از همان روزي آغاز شد که مديران دولت اصلاحات تصميم به حذف پيکان از چرخه توليد گرفتند. «پيکان جديد»، «سمند»، «ال 90» و «چري» خودروهايي بودند که به عنوان جايگزين هاي پيکان مطرح شدند اما هيچ گاه خودرويي با مشخصات فني و قيمتي پيکان در ايران خودرو به توليد نرسيد. کار به دولت نهم که رسيد، محمود احمدي نژاد در نخستين بازديدش از اين شرکت (1384) خواست مديران ايران خودرو فکري براي اقشار کم درآمد جامعه کنند و خودرويي ارزان بسازند. واژه خودرو ارزان از آن پس وارد ادبيات صنعت خودرو کشور شد.

سال 84 به خودرويي ارزان گفته مي شد که با تجهيزاتي همچون شيشه بالابر برقي و کولر قيمتي بين چهار تا پنج ميليون تومان داشته باشد اما امروز خودرو ارزاني که ايران خودرو معرفي کرده هشت ميليون تومان قيمت دارد؛ خودرويي که هنوز معلوم نيست تحت برند کدام شرکت و بر اساس کدام استراتژي قرار است توليد شود. در اين باره تنها قائم مقام مديرعامل ايران خودرو اشاره کرده اين خودرو مجهز به ترمز ABS، کيسه هوا و داراي استاندارد يورو3 و مصرف سوخت 6/4 ليتري است.

اين در حالي است که رانا هم که گفته شده دومين خودرو ملي کشور است، قرار بود با چنين تجهيزاتي با قيمت 10 ميليون تومان روانه بازار شود که شنيده ها حاکي است قيمت تمام شده اين خودرو در مدل هاي مختلف بين 10 تا 13 ميليون تومان برآورد شده است. تصميم به توليد و طراحي خودرو جايگزين پيکان از سوي مديران ارشد ايران خودرو در حالي گرفته شده که مديرعامل اين شرکت همان 10 روز پيش اعلام کرد قصد دارد از تنوع محصولات خود بکاهد و دو سه خودرو محبوب را با شمارگان بالا به توليد برساند تا خودرويي ارزان تر از محصولات فعلي را به دست مشتريان برساند. اما چيزي نگذشت که اين تصميم برگشت و يک خودرو ديگر به ساير خودروهاي وعده داده شده و ساخته نشده ايران خودرو اضافه شد.

برخي مشخصات فني

نام خودرو؛ جايگزين پيکان

قيمت؛ زير هشت ميليون

کشور سازنده؛ محرمانه است

تجهيزات؛ کيسه هوا، ترمز ABS

استاندارد يورو 3،مصرف سوخت 6/4 ليتر

سرمايه گذاري؛ 5 ميليارد تومان

ساخت داخل؛ بيش از 50 درصد

محل ساخت؛ خط توليد پژو 405 و 206

شرکت سازنده همکار؛ معلوم نيست

سال ساخت؛ 1389

تاريخ تصميم گيري؛ دو ماه پيش

جواد نجم الدين که الگوي سايپايي را براي ايران خودرو در نظر گرفته، قصد دارد همچون اين شرکت، خودرويي مثل پرايد را با شمارگان 500 هزار دستگاه به توليد برساند تا با اين اقدام قدري از مشکلات مالي ايران خودرو کاسته شود اما ظاهراً در اين ديدگاه با قائم مقام خود هم نظر نيست چراکه برخي از راهکارهاي ارائه شده توسط او در دو سه روز توسط ميرسليماني تکذيب شده است. تصميم به حذف تعدد تنوع از سوي نجم الدين و خبر توليد پيکان جديد از سوي ميرسليماني، تصميم به تعطيلي سايت هاي خودرو از سوي نجم الدين و خبر تداوم توليد در اين سايت ها از سوي ميرسليماني و همچنين تصميم به توقف توليد رانا از سوي ايماني (مدير مالي ايران خودرو) و خبر توليد اين خودرو از سوي يکي از مديران ايران خودرو تنها نمونه هايي از تصميم هاي پراکنده در ايران خودرو است.

خودرو بي نام و نشاني که از آن به عنوان خودرو جايگزين پيکان نام برده شده، نيز قوز بالاقوز اين شرکت شده تا سرمايه گذاري جديدي روي طراحي و توليد آن صورت گيرد. جاي سوال است که چرا بايد خودرويي همچون رانا که گفته شده با توان داخلي طراحي و ساخته شده، بايد جلوي توليدش گرفته شود و مديران اين شرکت براي توليد خودرويي جديد مجبور باشند دوباره به توليد خودرو به روش CKD روي آورند. آيا اتخاذ اين تصميم و چنين تصميم هايي مي تواند ايران را در رده سازندگان خودرو قرار دهد يا اينکه کشورمان را در جدول مونتاژکنندگان خودرو قرار مي دهد؟

ايران خودرو در حالي تصميم به ساخت خودرو جايگزين پيکان گرفته است که برخي کارشناسان بر اين باورند اين تصميم نوعي عقبگرد بزرگ ترين شرکت صنعتي کشور به دهه 40 است چرا که در آن زمان نيز پيکان تحت ليسانس شرکتي انگليسي (رولز رويس) در ايران به توليد مي رسيد و با قيمتي مناسب در بازار به فروش مي رفت.

تعطيلي برخي از سايت هاي داخلي و خارجي ايران خودرو

حميدرضا فولادگر عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به جلسه اعضاي اين کميسيون با مديرعامل ايران خودرو گفت در جلسه کميسيون صنايع با مديرعامل ايران خودرو در مورد مسائل مالي اين شرکت بحث شد و نجم الدين اعلام کرد اين شرکت در سال گذشته از سود مناسبي برخوردار بود ولي به دليل زيان انباشته يي که وجود داشت، در تراز مالي امسال با ضرر روبه رو هستيم.

او افزود؛ با وجود ضرر مالي ايران خودرو نمي توان گفت اين شرکت ورشکسته شده زيرا بر اساس قانون تجارت وقتي ضرر يک شرکت به بيش از 50 درصد سرمايه آن برسد، ورشکسته محسوب مي شود که چنين اتفاقي براي ايران خودرو نيفتاده است. او با بيان اينکه ايران خودرو سال گذشته حدود 100 ميليارد تومان سود داشته، گفت؛ به دليل وجود زيان انباشته، ميزان ضرر اين شرکت در سال 87 به حدود 170 ميليارد تومان رسيد.

به گفته فولادگر به دليل زيانده بودن ايران خودرو، اين شرکت امسال به سهامدارانش سودي پرداخت نخواهد کرد. او با بيان اينکه در اين شرکت يک اصلاح ساختار انجام خواهد شد، گفت؛ اصلاح ساختار شامل کاهش هزينه ها و تجميع شرکت هاي متعدد زيرمجموعه ايران خودرو و نظم دهي به مديريت آنهاست در اين راستا تعديل نيروي نگران کننده يي در ايران خودرو صورت نخواهد گرفت. او ادامه داد؛ موضوع ساماندهي شرکت هاي زير مجموعه ايران خودرو در طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس هفتم نيز مطرح شده بود که منطقي مديرعامل سابق ايران خودرو هم با اجراي بخشي از آن موافق بود و کارهايي را در اين زمينه انجام داد. فولادگر افزود؛ گستردگي فيزيکي سرمايه گذاري ها در ايران خودرو نيز بايد به گونه يي اصلاح شود که قيمت تمام شده توليدات اين شرکت کاهش يابد. او با اشاره به مصوبه شوراي پول و اعتبار براي تخصيص هزار ميليارد تومان به ايران خودرو از طريق افزايش سقف اعتباري، عرضه اوراق مشارکت و فروش بخشي از دارايي اين شرکت تصريح کرد؛ مجلس و دولت در جهت رفع مشکلات مالي اين شرکت کمک لازم را خواهند کرد.

توليد ايران خودرو 25 درصد افزايش مي يابد

قائم مقام مديرعامل ايران خودرو در محصول و کيفيت گفت؛ از 24 مرداد ماه توليد روزانه ايران خودرو از 2000 دستگاه به 2500 دستگاه افزايش خواهد يافت. به گزارش روابط عمومي ايران خودرو مير جواد سليماني گفت؛ با برنامه ريزي هاي انجام شده ميزان توليد را نسبت به سال گذشته 25 درصد افزايش داده ايم که با اين کار نياز مشتري در سطح جامعه تامين مي شود و مي توانيم در زمينه هاي اقتصادي عملکرد بهتر و سود مناسب تري داشته باشيم. وي افزود؛ برنامه هاي توليد ايران خودرو در پنج ماه اول سال جاري محقق شده و با تلاش نيروهاي توانمند اين مجموعه بيش از 17 هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش توليد داشته ايم.

سليماني با بيان اينکه توليد خودرو روآ معمولي متوقف شده است، گفت؛ خودرو روآ سال تغييرات اساسي نسبت به مدل قبلي داشته، بهينه سازي شده و قواي محرکه آن بهبود پيدا کرده است.

قائم مقام مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در محصول و کيفيت اظهار داشت؛ روآ سال در مقايسه با مدل هاي مشابه قابليت رقابت را دارد و بعد از تعطيلات تابستاني شرکت توليد آن با تيراژ 400 دستگاه در روز آغاز خواهد شد.

سليماني ادامه داد؛ با توجه به نياز بازار تا پايان سال جاري توليد پژو 206 که از خودروهاي بسيار موفق محسوب مي شود، از 600 دستگاه به هزار دستگاه در روز افزايش خواهد يافت.

وي درخصوص توليد پژو پارس سال نيز گفت؛ برنامه ريزي شده از اوايل شهريور ماه توليد اين محصول جديد آغاز و با تيراژ 200 دستگاه در روز به بازار عرضه شود.

قائم مقام مديرعامل ايران خودرو خاطرنشان کرد؛ پژو 405 اس ال ايکس از ديگر محصولات آتي است که با تيراژ اوليه 200 دستگاه در روز توليد خواهد شد و متناسب با نياز بازار اين انعطاف وجود دارد که ميزان توليد آن تغيير يابد.
Bookmark and Share
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۰
1
1
شايد اين هفته بسازد !!!! شايد !!!!
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۱
0
1
خیلی خوبه اینجور کسانی که سرمایه کمی دارن مجبور نمیشن برن پراید بخرن
کلول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
1
0
ماشین زیر هشت ملیون
یکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
همون پیکان بهتر
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: