کد خبر:۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۹
تعداد بازدید: 4156
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
يزدي؛ آقاي هاشمي شما چه کاره ايد؟
محمد يزدي؛ مشروعيت حاکميت از طرف خداوند است و همراهي مردم براي حکومت مشروعيت ايجاد نمي کند. کشور در سايه رهبري امنيت دارد. مردم دنبال رهبري هستند. مثل روز براي شما روشن است که اگر رهبري حمايت نکند شما نمي توانيد کشور را اداره کنيد.
عضو شوراي نگهبان مواضع رفسنجاني در نماز جمعه را رد کرد

«محمد يزدي» با رد قاطع مواضع اکبر هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه تهران و مقصر دانستن وي در «افشاندن بذر ترديد» در قامت بزرگ ترين معترض او ظاهر شد تا تمام واکنش هاي موافقان و مخالفان سخنان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تحت تاثير اعتراض هاي تند و تيز دبيرکل جامعه مدرسين حوزه علميه قم قرار گيرد.

کمتر از يک روز بعد از سخنراني هاشمي در تهران، محمد يزدي در قم يک مصاحبه مطبوعاتي تشکيل داد و طي آن با رد تمام پيشنهادها و راهکارهاي رقيبش در مجلس خبرگان رهبري، بر يک نکته بيش از ساير اظهاراتش پاي فشرد؛ «مشروعيت حاکميت از طرف خداوند است و همراهي مردم براي حکومت مشروعيت ايجاد نمي کند. بنابراين هاشمي در اين زمينه اشتباه کرده و مي کند.» اشاره يزدي به آن بخش از سخنان هاشمي بود که روايتي از امام خميني(ره) نقل کرد و به گفته او مبناي استدلال ايشان بود؛ «اين روايت مي گويد روزي پيغمبر اسلام بعد از غدير به حضرت علي(ع) گفت که تو ولي اين امت هستي. اگر ديدي اين مردم راضي بودند و تو را قبول کردند و با اجماع و اکثريت آمدند، شما بپذير و متولي امر شو و اگر ديدي اختلاف کردند ولشان کن و بگذار هر کاري که مي خواهند بکنند و خداوند براي تو راهي پيدا مي کند که به اهدافت برسي. اين روايت بسيار معتبر است و ناقل آن سيدبن طاووس بوده است.» روايت هاشمي به مذاق حاميان دولت و رسانه هاي آنها خوش نيامد و در صدر همه يزدي در مقام پاسخگويي برآمد. رئيس دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري در توضيح اين مساله تفاوت مشروعيت و مقبوليت با يکديگر و اتفاق نظر فقهاي اسلامي و شيعه اثني عشري را تبيين کرد و چنين گفت؛ «در حکومت اسلامي مشروعيت از طرف خداوند است و مقبوليت حاکميت با همراهي مردم است. حق حاکميت در نظام جمهوري اسلامي بر مبناي آنچه مورد اتفاق فقهاي شيعه است ناشي از مردم و خداوند متعال است.» او همچنين اظهارات هاشمي را برخلاف تلاش مقام معظم رهبري براي رفع خطر ارزيابي کرد. اما سخنان يزدي تنها به همين بخش از اظهارات نماز جمعه هاشمي رفسنجاني معطوف نبود. چنان که راه حل هاي وي براي برون رفت از موقعيتي که هاشمي «بحران» ناميد و گلايه ها و درخواست هايش از مسوولان نيز با واکنش هاي بسيار روبه رو بود. در يک طرف يزدي مخالف ديرينه هاشمي به همراه طيفي از حاميان، رسانه ها و همفکران دولت به شدت بر رئيس مجلس خبرگان رهبري تاختند و در طرف مقابل جمعي از اصلاح طلبان، روحانيون و اصولگرايان معتدل از پيشنهادهاي وي استقبال کردند. در حالي که چهره هايي همچون حجت الاسلام محمد غروي، رسول منتجب نيا، عماد افروغ، سيدحسين موسوي تبريزي و مرتضي الويري در کنار احزابي مانند جبهه مشارکت ايران اسلامي خواستار حمايت و توجه به توصيه هاي هاشمي و اقدام فوري براي بازسازي اعتماد مردم شدند، چهره هايي همچون قاسم روانبخش، حسين شريعتمداري و لطف الله فروزنده به همراه خبرگزاري ها و روزنامه هاي حامي دولت هاشمي را مسبب تمام مناقشه ها دانستند و خواستار محاکمه فعالان سياسي اخير شدند.با اين همه موضع گيري يزدي از سايرين صريح تر بود. يزدي که در انتقاد از هاشمي رفسنجاني سابقه يي طولاني دارد و در بزنگاه هاي مختلف سياسي رودر روي او قرار گرفته است، ديروز نيز چنين کرد.اين عضو فقهاي شوراي نگهبان به بخشي از سخنان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خطبه هاي نماز جمعه تهران اشاره کرد و گفت؛ «تاريخي که ايشان ذکر کردند و البته بخشي از آن را اشاره کرده و بخشي را اشاره نکرده اند در واقع اين است که پيامبر خدا به غير از مقام پيامبري، رهبر و امام هستند. به حکم آيات شريفه معين که از جمله در هشت آيه قرآن از کلمه اطيعوا الله و اطيعوا الرسول نام برده شده است تماماً مويد اين مطلب است که براي پيامبر اکرم (ص) در کنار وظايف پيامبري، کارهاي نظارتي و کارهايي که توسط حاکم جامعه انجام مي شود در نظر گرفته شده بود. اما آيات ديگري هست که ولايت رسول را قرار داده است. در طول جنگ مصادره اموال و خراب کردن مسجد منافقين تماماً دستورات حکومتي بوده است.» وي خاطرنشان کرد؛ «پيامبر همه جا رافت و مهرباني و رحمت نمي کرده است. در جايي که لازم بوده جنگ کرده و دستور تخريب مسجد ضرار را داده است و اين امر لازم بوده است.»

رئيس شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد؛ اصل مهمي که زيربناي حکومت اسلامي است، مورد توجه آقاي هاشمي قرار نگرفت. اينکه اگر مردم باشند حکومت هست و اگر نباشند نيست، اين غلط است. شک نداريم که علي (ع) خليفه پيامبر (ص) است اما زماني که پيامبر (ص) رحلت کردند مردم با ايشان همراهي نکردند. آيا اين مساله به اين معنا بود که حضرت علي (ع) خليفه نبود، اين گونه نيست. حضرت علي(ع) کنار نرفتند و در حد توان حتي مردم را ارشاد و راهنمايي کردند. يعني اميرالمومنين در 25 سال خليفه مسلمين بودند به عبارت ديگر ايشان مشروعيت را داشتند اما مقبوليت نبود. بعد از مرگ عثمان مي بينيم مردم همراهي کردند و علي (ع) خليفه شد. آيت الله يزدي تاکيد کرد؛ اين مساله که مشروعيت با مقبوليت متفاوت است زيربناي اسلامي است که از زمان پيامبر اکرم (ص)، ائمه معصومين، غيبت کبري و در زمان ما اين گونه است که ولي فقيه با دستور الهي، ولي امر است و حضور مردم امکان عمل و استيفاي حق را مي رساند.

انتقاد از نامه هاشمي

به گزارش ايسنا او آنگاه به بخش ديگري از سخنان هاشمي رفسنجاني مبني بر اينکه بذر ترديد در اين انتخابات افشانده شد، اشاره کرد و گفت؛ «هاشمي از مردم تجليل کرد و اين واقعيت درستي است که همه مي دانند اما ايشان گفتند بذر ترديد در اين انتخابات افشانده شد و اين يکي از ويژگي هاي انتخابات اين دوره بود.» وي در پاسخ به اين جمله خطاب به هاشمي رفسنجاني اين سوال را مطرح کرد که چه کسي بود که اولين بذر ترديد را افشاند. قبل از انتخابات چه کسي به مقام معظم رهبري نامه نوشت و گفت در خيابان ها آتش فتنه ايجاد شده و دود آن به چشم اين و آن مي رود. چه کسي جز خود ايشان (رفسنجاني) بذر ترديد را افشاند. عضو فقهاي شوراي نگهبان در ادامه تشکيل کميته صيانت از آراي مردم را امري غيرقانوني دانست و اضافه کرد؛ قانون، نظارت بر انتخابات را بر عهده شوراي نگهبان نهاده است حال چه کسي کميته غيرقانوني صيانت از آرا را تشکيل داد؟ رئيس آن چه کسي بود؟ به چه مناسبت تاسيس شد؟ چرا به نظارت شوراي نگهبان تکيه نشد؟ وي خطاب به هاشمي رفسنجاني گفت؛ مساله خيانت و تقلب در انتخابات را چه کسي مطرح کرد و کجا مطرح شد؟ در زماني که هنوز انتخابات اعلام نشده بود، اين چه معنا دارد؟ بذر ترديد را چه کسي افشاند؟ بايد با آنها برخورد شود. چه گروه هايي کمک کردند تا اين بذر آبياري شود و اين همه فساد و فتنه در خيابان ها ايجاد شده و امنيت کشور را زير سوال بردند.

آقاي هاشمي شما چه کاره ايد

موضوع ديگري که يزدي به آن پرداخت درخواست هاشمي براي آزادي بازداشت شدگان اخير بود. وي اظهار داشت؛ «ايشان در نماز رسماً پيشنهاد آزادي بازداشت شدگان را مي کنند. مگر ايشان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نيستند. ايشان به خوبي مي دانند اين کار مربوط به دستگاه قضايي کشور است. ايشان مساله پايبندي به قانون را مطرح مي کنند در حالي که اين گفته ايشان با ديگر سخنان و رفتارهاي او تناقض دارد. اگر شما قانونمدار هستيد نبايد پيشنهاد آزادي بازداشت شدگان را بدهيد اما مي توانيد توصيه کنيد که با دقت به جرائم آنها رسيدگي کنند.» وي در خصوص علت بازداشت کساني که در بازداشت هستند، گفت؛ «کساني که در بازداشت هستند پول هايي گرفته اند، کارهايي کرده اند و در متن تحريک مردم گرفته شده اند لذا نبايد آزاد شوند. اگر کشور قانون دارد و لازم است قانون حاکم باشد اگر از من پرسيده شود من مي گويم نبايد آزاد شوند.» وي خطاب به رفسنجاني گفت؛ «شما چه کاره هستيد که مي گوييد بايد بازداشت شدگان آزاد شوند؟ اگر شما خير خواه مردم هستيد که مطمئناً همين طور است بايد بگوييد به مساله آنها دقيقاً رسيدگي شود. در اين فتنه آدم ها کشته شده اند چه کسي بايد جواب آنها را بدهد.» يزدي ادامه داد؛ بعد از انتخابات و فتنه ها و سخنراني رهبري سکوت معنا دار آقاي هاشمي يعني چه؟ آيا اين تنها فقط يک سکوت است؟ اين سکوت نوعي حمايت و طرفداري از جبهه مخالف و تاييد صحنه هاي خياباني است.اين عضو فقهاي شوراي نگهبان ادامه داد؛ من مي پرسم رئيس مجلس خبرگان چرا سکوت کرديد و نگفتيد نبايد خيابان بياييد و شيشه ها را بشکنيد؟ در حالي که شما در سطح بالايي هستيد. وي خطاب به آقاي هاشمي گفت؛ اينکه مي گوييد فضا را طوري آماده کنيد که هر کس حرفش را بزند يعني چه؟ يعني موسوي بگويد بايد انتخابات باطل شود؟ چون در مناظره در مورد آقاي هاشمي صحبت شده است؟ در واقع نمي دانم منظور ايشان چه بوده است؟ وي گفت؛ آقاي هاشمي، با آن همه سوابقي که داريد و موقعيت کنوني آيا مصلحت کشور اين طور ايجاب مي کند؟ يزدي آنگاه به جلسه يي اشاره کرد که اعضاي خبرگان رهبري پنجشنبه قبل از نماز جمعه با هاشمي رفسنجاني برگزار کرده بودند. وي گفت؛ «همه توصيه کردند اين نماز بايد ايجاد وحدت کند اما شما آمديد ايجاد اختلاف کرديد و آن حرف ها و حديث ها را برگردانديد. اين جريانات روشن کرد که جريان چيز ديگري بود که از قبل از انتخابات طرح آن ريخته شده بود؛ جرياني که با حمايت انگليس بود و به دنبال ساقط کردن رهبري، واژگون کردن نظام و انقلابي به قول برخي مخملي بود.»وي در ادامه به حاشيه هاي نماز جمعه اشاره کرد و گفت؛ اکثريت قريب به اتفاق کشور اسلام را مي خواهند اما يک عده يي که جوان هستند و تحت تاثير برنامه ماهواره يي هستند بيايند شعار دهند که چه؟ با آن وضعيت پارچه سبز به دست بسته يا لباس سبز پوشيده؟ آيا ما بايد اينها را تقويت کنيم يا اکثريت را و نظام را تقويت کنيم؟

چرا از رهبري تجليل نکرديد

وي موکداً به جلسه روز پنجشنبه با هاشمي رفسنجاني اشاره کرد و گفت؛ «ما با ايشان صحبت کرديم و گفتيم در نماز دنبال چيزهايي که برخي مسائل را زنده مي کند نباشيد. رهبري خطر را دفع کردند. شما مجدداً درصدد بوديد که خطر را برگردانيد اما اين خطر دامن شما را مي گيرد.» وي خاطرنشان کرد؛ من توقع نداشتم شما از رهبري تجليل کنيد. تجليل نکرديد. آن نامه يي که نه سلام و نه عليک در آن بود يک طرف، اين هم سخنراني شما از طرف ديگر. کشور در سايه رهبري امنيت دارد. مردم دنبال رهبري هستند. مثل روز براي شما روشن است که اگر رهبري حمايت نکند شما نمي توانيد کشور را اداره کنيد. وي از عدم تشکر هاشمي از رهبري به شدت انتقاد کرد و گفت؛ حداقل به اندازه حمايت رهبري از شما، شما از رهبر حمايت مي کرديد. متاسفانه اين روش ها و برخوردها از شما خلاف انتظار بود. وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در مورد قسمتي از سخنان آقاي هاشمي که عنوان کردند نامه يي را در خصوص انتخابات در مجلس خبرگان مطرح کرده است، گفت؛ تمام سخنان آقاي هاشمي ظاهراً بي سند بوده است و تنها ادعاست.

تجمع با مجوز و بي مجوز

وي در پاسخ به سوالي در مورد ادعاي مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت که روحانيت براي تجمع و راهنمايي نياز به اجازه از هيچ مرکزي نداريد، گفت؛ مشاور رئيس جمهور نبايد در مورد حوزه صحبت کند. حرکات حوزه بايد با موافقت مراجع باشد. آنچه تحت عنوان حوزه است و برخي از حرکات که رنگ سياسي دارد بايد با موافقت شوراي عالي حوزه صورت گيرد اما آنچه انجام گرفته است دنبال کرديم، روشن شد که آنها هم اجازه داشته اند هم اجازه نداشته اند. وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري که هاشمي رفسنجاني از اعضاي مجلس خبرگان امضا گرفته است که بحث حکميت رهبري را مطرح کند، گفت؛ تا آنجايي که من اطلاع دارم و در دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري هستم چنين مساله يي مطرح نشده است. يزدي با اين توضيحات به جلسه پايان داد تا بخش اعظم اظهاراتش را به همان موضع گيري اش در قبال سخنان هاشمي رفسنجاني اختصاص داده باشد، اما او تنها منتقد نبود.منبع:اعتماد
Bookmark and Share
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۸
0
0
با سلام
در حوصله این نوشته نیست كه همه موارد پاسخ داده شود ولی به اجمال می گویم كه موضع گیریهای آقای یزدی ناشی از نوعی حسادت و ناكامیهای متعدد است كه خودشان بهتر می دانند و روزی افشا خواهد شد. ثانیا چرا زمانی كه اقای احمدی نزاد در باره رسانا صابری به قوه قضاییه نامه نوشت ایشان همین اعتراضات را نكرد كه حالا صحبتهای اقای هاشمی را رد می كند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۸
0
0
اقای یزدی شما چه کاره اید؟
پسر شما چه کاره اسر ؟
مگر امام نفرمود جامعه مدرسین در انتخابات مستقیما دخالت نکند ؟پس چرا شما حتی با حد نصاب نرسیدن یک تنه میدانداری کردید !!!!!!!!!!!!!!!!!!
چرا حتما می خواهید رئیس باشید و حرف بزنید ؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۴/۳۰
0
0
سخنان جالب ودنداندان شکن بود شماهم اگر صلاح مردم و ملت رامی خواهید نباید اینگونه تند واز روی کینه ورزی نظر بدهید . انشا ءالله که در پناه آقا امام زمان این غائله به خیر پایان نماید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۷
0
0
تمامي مردم ايران مي دانند كه اگر مشكلي پيش بيايد ضررش به حال مردم بخصوص اقشار پايين دست جامعه است. هيچ فرقي براي بالا دستي ها ندارد. اين آقا هم كه اين همه دلسوز شدند يك زماني كاره‌اي در مملكت بودند بايد از خودشان پرسيد آن زمان آيا بچه‌هاي شما هيچ تخلفي نداشتند.
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: