کد خبر:۲۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۹
تعداد بازدید: 3617
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
گزارشي از وضعيت خريد و فروش خودرو در بازار پايتخت
نه کسي مي خرد ، نه کسي مي فروشد
کسادي و رکود بازار خودرو تهران تا جايي است که برخي نمايشگاه داران اين وضعيت را در 30 سال گذشته بي سابقه قلمداد مي کنند؛ بي سابقه به اين لحاظ که تاکنون اين بازار تا اين حد روزهاي بي مشتري را به خود نديده است.
قصد خريد خودرو داريد؟ مي خواهيد بدانيد در بازار چه مي گذرد؟ از قيمت ها مطلعيد؟ در اين گزارش مي خواهيم به پرسش هاي گوناگون شما درباره بازار خودرو پاسخ دهيم.

---

بار اول؛ «آقا ببخشيد پرايد صفرکيلومتر چنده؟» کسي جواب نمي دهد،

بار دوم؛ «قربان پرايد صفر چقدره؟»

پنج نفر در نمايشگاه اتومبيل نشسته اند. اصلاً حواس شان به مشتري نيست. تلويزيون روشن است. «جومونگ» پخش مي شود. بازار خودرو تهران غرق تماشاي اين سريال کره يي است. يکي از آن پنج نفر پاسخ مي دهد؛ «پرايد سفيد صفر هفت و ششصد تا هفت و ششصد و پنجاه». از پيچ شميران تا امام حسين و از امام حسين به سمت خيابان شهباز را جومونگ و يارانش فتح کرده اند. يکي از نمايشگاه داران مي گويد؛ «مشتري که نيست، خدا بيامرزد پدر صدا و سيما را. لااقل با اين سريال سرمان گرم مي شود.» بازار خودرو تهران راکد است. نه کسي مي خرد نه کسي مي فروشد. صفر و دست دوم فرقي نمي کند. با اينکه فصل مسافرت آغاز شده، خبري از مشتري نيست.

کمتر از دو ماه ديگر ماه رمضان آغاز مي شود. انگار امسال مردم قصد مسافرت ندارند. با اينکه گرد و غبار و انواع پيشنهادات از مسوولان دولتي همه دست به دست هم داده اند تا مردم را به سفر تشويق کنند، کسي نمي خواهد از تهران خارج شود. فروشندگان اتومبيل پيشنهاد مي کنند اگر کساني واقعاً قصد خريد خودرو دارند، هم اکنون بهترين فرصت براي خريد است. قيمت ها در پايين ترين سطح خود قرار گرفته است. آنها معتقدند اگر مردم به اميد ارزان تر شدن خودرو نشسته اند، اشتباه مي کنند. وضع به همين شکل خواهد بود. شايد خودرو گران شود اما ديگر ارزان نخواهد شد. يکي از فروشندگان مي گويد؛ «به مردم توصيه مي کنم اگر واقعاً مي خواهند خودرو سوار شوند، بيايند خريد کنند. چه کار به ارزاني و گراني دارند. فوقش 200 هزار تومان بالا و پايين بشود.»

کسادي و رکود بازار خودرو تهران تا جايي است که برخي نمايشگاه داران اين وضعيت را در 30 سال گذشته بي سابقه قلمداد مي کنند؛ بي سابقه به اين لحاظ که تاکنون اين بازار تا اين حد روزهاي بي مشتري را به خود نديده است. در اين ميان افرادي که نياز فوري به پول نقد دارند و براي تامين آن جز فروش خودرو خود راهي ندارند، از اين معامله بسيار زيان مي بينند. اگر بتوانند مشتري مناسب پيدا کنند، بايد خودرو خود را به پايين ترين قيمت ممکن به فروش برسانند. سود واقعي از آن برخي نمايشگاه داراني است که با چند ده ميليون پول نقدي که در اختيارشان است، چنين خودروهايي را به بهانه رکود خريداري مي کنند و آنها را به قيمت بالاتري به مشتريان مي فروشند. عمده فعالان بازار خودرو معتقدند خودرو ديگر کالايي سرمايه يي نيست که در خريد و فروش آن منفعتي ايجاد شود. اين کالا کاملاً مصرفي شده تا تنها نيازمندان واقعي به آن را راهي بازار کند نه اينکه مثل گذشته پيکان 80 هزار توماني در بازار آزاد، 800 هزار تومان به فروش برسد. فعالان اين بازار اگرچه به خاطر جذب مشتري، مردم را به خريد دعوت مي کنند اما همگي اتفاق نظر دارند آينده بازار خودرو مبهم است و کسي نمي داند چه اتفاقي براي اين بازار خواهد افتاد. نمايشگاه داري که مدعي است بيش از 30 سال در اين کار مشغول است، در بيان وضعيت فعلي بازار خودرو تهران مي گويد؛«من روزي وقت سر خاراندن نداشتم اما الان مي بينيد در نمايشگاه ايستاده ام و تسبيح مي چرخانم. جومونگ هم تمام شده و حوصله مان سر رفته است. هيچ سالي مثل امسال نيست. نه کسي ماشين مي خرد و نه کسي مي فروشد. من نمي دانم مردم چه فکري مي کنند. آينده بازار معلوم نيست. چرا خودشان را از سوار شدن به خودرو محروم مي کنند. اگر واقعاً کسي پول دارد و مي خواهد خودرو بخرد، چرا صبر کرده؟ بيايد خريد کند. نبايد فکر کند با صبر کردن مشکلي حل مي شود يا مي تواند خودرو ارزان تري بخرد.» اما همه اين گونه نااميد نيستند. نمايشگاه دار ميانسالي کمي اميد دارد که وضع بازار تا دو هفته ديگر بهتر خواهد شد.او معتقد است بعضي ها مي گويند بازار تا اواسط مردادماه (يعني 15 روز مانده به ماه رمضان) رونق خود را به دست خواهد آورد. اين هموطن البته محو تماشاي جومونگ بود وقتي با خبرنگار «اعتماد» صحبت مي کرد. رکود فقط در بازار آزاد نيست. خودروسازها نيز با مشکل کمبود مشتري روبه رو شده اند. آنها به خاطر جذب مشتري از انواع پيش فروش ها استفاده مي کنند مثلاً سايپا در اقدامي مگان 25 ميليوني را با 10 ميليون تومان به مردم واگذار مي کند و مابقي آن را طي 14 فقره چک يک ميليون و يکصد هزار توماني به فاصله دو ماه (28 ماهه) از مشتري دريافت مي کند. اين نوع فروش براي خودرويي همچون ماکسيما نيز در نظر گرفته شده است. وام خودرو نيز که چند سالي است رايج شده اگرچه توانسته خريد کاذبي براي خودروهاي زير 10 ميليوني ايجاد کند اما چون عمده دريافت کنندگان اين وام به پول نقد آن نياز دارند عملاً خودرويي خريد و فروش نمي شود. کسادي بازار و نبود مشتري به آنجا رسيده که ايران خودرو اعلام کرده نمي تواند امسال به سهامداران خود سودي پرداخت کند. اگرچه مسوولان فروش اين شرکت مدعي اند وجود خودرو در انبارهايشان امري طبيعي است و به طور عادي وضع فروش نسبتاً مناسبي دارند اما شنيده ها حاکي است نبود مشتري در بازار آزاد به صف مشتريان در شرکت هاي خودروساز کشور نيز آسيب رسانده و باعث شده از نقدينگي اين شرکت ها به سبب نبود مشتري کاسته شود. کاهش مشتري اين شرکت ها از زمستان سال قبل آغاز شد. وضع آنقدر نگران کننده شد که برخي از مسوولان رسماً از مردم خواستند خودرو خريداري کنند و حتي پيش بيني کردند در ارديبهشت ماه قيمت خودرو افزايش خواهد يافت. اما اين درخواست نه تنها باعث جذب مشتري نشد بلکه پيش بيني افزايش قيمت کارخانه يي هم درست از آب درنيامد تا رکود خريد و فروش خودرو تا امروز که اواخر تيرماه است، ادامه داشته باشد.

محبوب ترين خودرو در بازار

پژو 206 در بازار همچنان پرطرفدارترين خودرو است. با اينکه نزديک يک دهه از توليد اين خودرو مي گذرد اما کماکان طرفداران زيادي حتي در روزهاي کسادي و رکود بازار کشورمان دارد. اين خودرو که نزديک به 60 درصد قطعات آن وارداتي است، توانسته کيفيت مورد قبولي براي مشتريان فراهم کند؛ هم راحت تر از بقيه خودروها به خريدار برسد و هم اينکه به سختي بقيه براي فروش با مشکل مواجه نشود. محبوبيت پژو 206 فقط در دسته صفر کيلومترها نيست. در خيابان شهباز کارکرده 206 هم طرفدار دارد. پژو 405 و پرايد نيز وضعيت مشابهي نسبت به 206 دارند. 405 که خط توليدش 20 سال پيش از شرکت پژو فرانسه جمع آوري شده، در ايران هنوز مشتري دارد. در بين خودروهايي با قيمت 10 تا 15 ميليوني، پژو 405 در کنار 206 پرفروش ترين خودروهاي کشور هستند. اين خودرو به رغم سابقه آتش سوزي خود به خودي هنوز هم طرفداران زيادي دارد تا جايي که قيمت 5/13 ميليوني آن هم نتوانسته مشتريان واقعي آن را از خريد بازدارد.

در دسته خودروهاي زير 10 ميليوني، پرايد همچنان پرفروش ترين خودرو است؛ هم راحت مي توان در بازار آن را به دست آورد و هم راحت تر از بقيه خودروها به فروش رساند. مشتري براي پرايد هميشه وجود دارد. چه صفر و چه کارکرده اش. البته شايد اگر مشتريان مي دانستند اين خودرو در جدول کيفيت خودروهاي داخلي، کم کيفيت ترين و براساس اعلام پليس راهنمايي و رانندگي ناامن ترين خودرو کشور است، شايد در خريد آن قدري تامل مي کردند.

سمند ايران خودرو که چاوس رئيس جمهوري ونزوئلا آن را نخستين خودرو ضدامپرياليستي جهان ناميده، مشتري ندارد و به سختي خريد و فروش مي شود. دليل اين رفتار بازار وجود خودرويي مشابه همچون پژو 405 است. به عبارتي ديگر تا پژو 405 در ايران خودرو توليد مي شود، نمي توان به فروش سمند از اين بيشتر اميدوار بود. شنيده ها حاکي است فروش سمند در خارج از کشور نيز پس از بحران اقتصادي غرب کمتر از گذشته است. آنچه نمايشگاه داران و فروشندگان اتومبيل درباره ال - 90 مي گويند بيانگر آن است که اين خودرو فرانسوي در ايران هنوز نتوانسته مشتري عام پيدا کند. بنابراين کساني که فقط مالک آن بوده اند، خواهان چنين خودرويي هستند. مشتري خاص تنها مختص

ال - 90 نيست. ريو هم همين ويژگي را دارد. مشترياني سراغ اين خودرو مي آيند و حاضر مي شوند 13 ميليون و 300 هزار تومان بابت آن بپردازند که قبلاً نيز بر اين خودرو سوار شده اند.

---

قصد خريد خودرو داريد؟ دانستيد در بازار خودرو چه مي گذرد؟ قيمت ها چگونه بود؟ توانستيم با اين گزارش به پرسش هاي گوناگون شما درباره بازار خودرو پاسخ دهيم؟ اين هفته قسمت چندم جومونگ پخش مي شود؟ تهيه كننده:عليرضا بهداد-اعتماد
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: