کد خبر:۲۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۲
تعداد بازدید: 2550
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
شمقدري ، مجيدي ، افخمي و فارسي
نيمه نهايي مناظره تصويري
بازتاب فيلمهاي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در رسانه ها هم خود مبحثي جداگانه است و حتي مي توان گفت بحث و گفتگو پيرامون فيلم تبليغاتي نامزدها رابطه مستقيمي با پايگاه اجتماعي و محبوبيت آنها دارد،
با پايان پخش اولين سري فيلمهاي تبليغاتي نامزدهاي انتخابات، ماراتن تبليغات به مراحل مياني خود رسيد،اگر هفته آخر تبليغات را "فينال تبليغاتي" نامزدها بدانيم، هفته جاري را مي توان "نيمه نهايي تبليغات تلويزيوني" نامزدها توصيف کرد که در آن شاهد مناظره تصويري چهار کارگردان به نمايندگي از چهار نامزد انتخابات رياست جمهوري بوديم.
 
بعد از پخش " گفتار تلويزيوني" چهار نامزد انتخابات دهم رياست جمهوري از شبکه يک سيما، در روزهاي گذشته، اولين سري فيلم تبليغاتي آقايان "احمدي نژاد، موسوي ، رضايي و کروبي" نيز از شبکه يک سيما پخش شد تا پازل تبليغات تلويزيوني نامزدها کامل تر و ماراتن انتخابات به ميانه برسد.

هرکدام از فيلم ها "سي دقيقه" بود، البته ستادهاي انتخاباتي نامزدها فرصت خواهند داشت يک فيلم ديگر نيز براي پخش در هفته آخر تبليغات به سيما بدهند. با اين اوصاف و اگر هفته آخر تبليغات را "فينال تبليغاتي" نامزدها بدانيم، هفته جاري را مي توان "نيمه نهايي تبليغات تلويزيوني" نامزدها توصيف کرد.

بازتاب فيلمهاي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در رسانه ها هم خود مبحثي جداگانه است و حتي مي توان گفت بحث و گفتگو پيرامون فيلم  تبليغاتي نامزدها رابطه مستقيمي با پايگاه اجتماعي و محبوبيت آنها دارد، هرچند که عدم حذف يا سانسور فيلم هاي انتخاباتي نامزدهاي رياست جمهوري نيز خود نشانه اي از بلوغ سياسي در بخشهاي مختلف به خصوص رسانه ملي  بود.

بررسي و تحليل چهار فيلم تبليغاتي نامزدها به ترتيب پخش از سيما :

- همان احمدي نژاد سال 84

واقعيت اين است که اولين فيلم تبليغاتي احمدي نژاد بسيار ساده تر از آني که تصور مي شد ساخته شده بود. پيش بيني بسياري از صاحبنظران اين بود که فيلم تبليغاتي احمدي نژاد - به عنوان رسانه اي ترين رئيس جمهور ايران - ساختار و ماهيتي عميق تر و جذاب تر از وضع فعلي داشته باشد. درطول چهار سال گذشته، سفرها و ديدارهاي احمدي نژاد مملو از حاشيه ها، اتفاقات و "ويژه هايي " بود که شمقدري مي توانست از دل آنها فيلمي قوي تر بسازد.

اين نکته هم قابل تامل است که بخش اعظم فيلم تبليغاتي احمدي نژاد در هفته اول خرداد کليد خورده بود، شايد اطمنيان از پيروزي  و تکرار سنت ابقاي رئيس جمهور اول در دوره چهارساله دوم باعث شده بود دغدغه اي جدي براي ساخت فيلمي قوي وتاثير گذار در ستاد انتخاباتي احمدي نژاد ايجاد نشود، دغدغه اي که در بين ديگر نامزدهاي انتخابات جدي تر بود.

در فيلم شمقدري طيف مخاطبان، رويکرد ها، نوع نگاه احمدي نژاد به مردم، مسائل کشور وچالشهاي موجود کشور چندان تفاوتي با فيلم انتخاباتي وي درسال 1384 ندارد (اتفاقا آن فيلم را هم شمقدري براي احمدي نژاد ساخته بود) بطوري که به نظر مي رسد  استراتژيست هاي ستاد انتخاباتي احمدي نژاد تلاشي براي جلب سبد آراي مختلف ندارند و ترجيح مي دهند با جذب و همراه کردن همان پايگاه راي و جايگاه اجتماعي که وي را در سال 1384 به قدرت رساند مجددا در انتخابات رياست جمهوري 1388 نيز پيروز شوند، بي جهت نبود که بخشهايي از سخنرانيهاي انتخاباتي احمدي نژاد در رقابتهاي سال 84 عينا دراين فيلم نيز پخش شد.

- نگاه شاعرانه به يک نامزد انتخابات رياست جمهوري

اولين فيلم تبليغاتي مهندس ميرحسين موسوي حاصل نگاه شاعرانه مجيد مجيدي به يک نامزد "انتخابات رياست جمهوري" بود، فيلم با عيادت ميرحسين از يک شاعر آغاز شد، فيلم موسوي، اولين تجربه مستندسازي سياسي مجيد مجيدي بود که سعي شده بود " مردم گرايي، اصولگرايي" با چاشني "احياي خاطرات خوش دهه شصت" شاخصهاي اصلي فيلم موسوي باشد.

موسوي مثل نخستين حضورش در سيما ترجيح داده بود در دومين فرصت تلويزيوني براي سخن گفتن با مردم به سراغ توده ها و مشکلاتي چون " بيکاري، فقر، گراني ، تورم و واردات بي رويه " برود تا اينکه با ادبيات اصلاح طلبانه با مخاطبان خود سخن گويد، هرچند که بعد از پخش اين فيلم، رسانه هاي وابسته به ستاد انتخاباتي مهندس موسوي، وعده دادند که سکوت و عبور مجيدي از مفاهيم اصلاح طلبانه را "احمدرضا درويش" در فيلم دوم موسوي جبران مي کند.

مجيدي مي توانست از نيمه هنرمند، معمار و نقاش ميرحسين، تصاويري ناب به قاب تلويزيون بياورد اما ترجيح داد که چهره همان نخست وزير محبوب سالهاي دفاع مقدس براي مخاطبان ميليوني رسانه ملي زنده شود.

دو دهه انزواي مهندس موسوي و دور بودن از فضاي رايج و معاصر در فيلم مجيدي نيز ناخودآگاه به چشم مي آمد. روند فيلم از زندگي نامه موسوي شروع مي شد، آشنايي وي با امام خميني، انقلاب و جنگ تحميلي را روايت مي کرد و بعد نامزدي ميرحسين موسوي در انتخابات دهم رياست جمهوري با مخاطبان درميان گذاشته مي شد.

- اشکها و لبخندهاي ژنرال هاي اصلاحات

بهروزافخمي سياست را در دوره نمايندگي مجلس ششم آزمود. فيلم افخمي همان اول به سراغ موضوع "پير بودن کروبي" مي رود که طبعا مي تواند يکي از سئوالات و ابهامات  مردم و راي دهندگان باشد و توضيحات مفصلي در اين خصوص به مخاطب مي دهد که نگران سن زياد کروبي و ناتواني او در پيگيري خواسته هاي اصلاح طلبانه نباشد.

فيلم براي مخاطبي که از طريق رسانه‌هاي مکتوب در جريان برنامه‌ها و انديشه کروبي قرار گرفته نکته تازه ندارد و تصاوير نمي‌توانند به ذهنيتي که مخاطب از شيخ مهدي کروبي دارد چيزي اضافه کند.

با اين وجود فيلم افخمي چند نماي مهم داشت که کنايه غير منتظره محمد علي ابطحي، سئوالات خاص جميله کديور، اشکهاي کرباسچي از آن جمله اند. در واقع مستند افخمي برخلاف مجيدي و حتي شمقدري و فارسي که فيلمهاي ديگر نامزدها را ساخته بودند ،عميقا "سياسي" است. از سوي ديگر مقايسه فيلمهاي تبليغاتي ميرحسين موسوي و مهدي کروبي را مي توان " مناظره زودهنگام اين دو نامزد اصلاح طلب" دانست که به باور بسياري از بينندگان اين دومستند، فيلمي که افخمي براي مهدي کروبي  ساخت در چارچوب معيارهاي متعارف "اصلاح طلبانه" امتياز بيشتري مي گيرد.

لحن وصداي نه چندان مناسب و گوينده متن ــ مرجان شيرمحمدي ــ همسر افخمي و تاکيد و تکرار بيش از حد به گريه هاي کرباسچي و تصاوير آرشيوي محدود و پخش چندباره و اسلوموشن يک صحنه استقبال از کروبي از جمله نقاط ضعف فيلم افخمي براي مهدي کروبي بود.

- سبزوار يا محسن رضايي؛ مسئله اين نيست

شناسنامه المثني رضايي و نام سابق اش "سبزوار" که مي توانست يکي از ابهامات پيرامون محسن رضايي محسوب شود، توسط محمدعلي فارسي،مستند ساز پرسابقه دوران جنگ،دستمايه ساخت فيلم تبليغاتي وي مي شود و براين اساس عنوان فيلم هم سبزوار  انتخاب مي شود.

مستند "سبزوار" در ميان سه فيلم پخش‌شده از نامزدهاي رياست جمهوري بيشترين نزديکي را به تعريف مستندهاي تبليغاتي دارد و تصويري تازه و کمتر ديده‌شده از محسن رضايي براي مخاطب مي‌سازد.

تاکيد برانگاره هاي عاطفي چون زندگي ساده " پدر و مادر سالخورده " رضايي از ويژگيهاي اين فيلم انتخاباتي است.

محسن رضايي در اولين مصاحبه خود با خبرنگاران گفته بود از هر سه نامزد ديگر "راي " جمع مي کند و در فيلمي که محمدعلي فارسي برايش ساخته بود اين تلاش مشهود بود: تاکيد بر جنبه قوميتي( لر و بختياري بودن)، شجاع بودن، برنامه داشتن و مخالفت با وضع موجود، پيام هايي که در فيلم انتخاباتي رضايي موج مي زد.

با وجود اينکه تم فيلم کمي خسته کننده به نظر مي رسيد اما استفاده از دو دوبلورحرفه اي -ناصر طهماسب و داوود نماينده- براي بازگويي زندگي محسن رضايي يکي از حرفه گريهاي قابل توجه فارسي بود که باعث ايجاد حسي صميمي و خودماني با رضايي مي شد، البته نبايد انتظار داشت که فيلم فارسي بتواند ورود ديرهنگام رضايي به صحنه انتخابات را جبران کند.منبع:مهر 

Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: