کد خبر:۲۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۶
تعداد بازدید: 13778
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
تولید تندر 90 با موتور پایه گازسوز 1400
در حالی که این روزها بار دیگر حاشیه های تندر-90 به اوج خود رسیده و طبق شنیده ها خط تولید این خودرو در جاده مخصوص به خواب رفته است، مدیر شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو ...
در حالی که این روزها بار دیگر حاشیه های تندر-90 به اوج خود رسیده و طبق شنیده ها خط تولید این خودرو در جاده مخصوص به خواب رفته است، مدیر شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) از نصب موتور پایه گازسوز 1400 سی سی ایپکو روی این محصول فرانسوی خبر داد.

محمد زالی، با اشاره به اینکه هم اکنون نصب موتور پایه گازسوز 1700 سی سی روی تندر-90 مراحل پایانی خود را می گذراند به خبرنگار ما گفت: نصب مدل 1400 سی سی این موتور نیز روی تندر-90 در دستور کار قرار دارد. گفته زالی در حالی است که هم اکنون تندر-90 در هر سه مدل خود با موتور بنزین سوز 1600 سی سی تولید و روانه بازار می شود.

برگشت به عقب

سال 83 در روزهایی که زمزمه تولید تندر-90 در ایران به اوج خود رسیده بود، برخی از دست اندرکاران صنعت خودرو به خاطر دارند که در آن روزها رنو خواستار تولید این برند خود با موتور 1400 سی سی بود. اما سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران زیر بار این موضوع نرفت و سرانجام موتور 1600 بر سینه تندر نشست. این در حالی است که حاشیه های این محصول فرانسوی و ضرر خودروسازان داخلی از تولید آن، سبب شده تا این بار خودروسازهای داخلی برای تولید تندر با موتور 1400 سی سی پیشقدم شوند. البته موتور 1400 سی سی که رنو، 5 سال پیش خواستار نصب آن روی برند خود بود با موتوری که هم اکنون ایران خودرو قصد نشاندن آن را روی سینه تندر دارد فرق می کند. موتور مدنظر رنویی ها از تولیدات این شرکت به حساب می آمد اما موتوری که هم اکنون زمزمه نصب آن به گوش می رسد، همان پایه گازسوز 1400 سی سی تولیدی شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) است. هرچند هنوز به طور قطع و یقین نمی توان انگیزه اصلی ایران خودرو را از این تغییر و تحول احتمالی در موتور تندر-90 بیان کرد، اما طبیعتا اولین گزینه ای که در این زمینه به ذهن می رسد ضرر و زیان مورد ادعای این شرکت از بابت تولید این فرانسوی پرحاشیه است. به گفته کارشناسان نصب موتور پایه گازسوز 1400 سی سی روی تندر هزینه های تولید این محصول را کاهش و تا حدی زیان ها را جبران خواهد کرد. البته این به هیچ وجه به معنای کاهش قیمت تندر برای مشتریان نیست؛ چرا که بنابر گفته برخی منابع آگاه، ایران خودرو در صورت تولید تندر 1400 سی سی پایه گازسوز، آن را با همان قیمت فعلی تندر 1600 سی سی به مشتریان عرضه خواهد کرد، مانند همان اتفاقی که در پژو 206 صندوق دار رخ داد و این محصول هم اکنون در دو ورژن موتوری 1400 و 1600 سی سی به تولید می رسد البته دو فرق اساسی میان ماجرای 206 و تندر وجود دارد اول این که این تغییر و تحول موتوری طبق توافقی مشترک میان ایران خودرو و پژو فرانسه صورت گرفت در حالی که هنوز مشخص نیست رنو واکنشی به این موضوع نشان دهد یا خیر؟ از سوی دیگر موتور 1400 سی سی تعبیه شده در پژو 206 صندوق دار V20، بنزین سوز به حساب می آید در حالی که گزینه موتور تندر– 90، پایه گاز سوز است و این موضوع با توجه به مشکلات مختص خودروهای دوگانه سوز، نمی تواند چندان برای تندر خوشایند باشد. چرا که موتورهای پایه گازسوز به خودی خود توان کمتری نسبت به بنزین سوزها دارند.

چرا موتور 1400 سی سی؟

جدای از این که طرح جدید خودروسازان در زمینه تولید تندر نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت و به طور کل به مرحله عمل خواهد رسید یا نه موضوع دیگری که مهم به نظر می رسد، دلیل این اقدام احتمالی ایران خودرو است. به هر حال این روزها اوضاع تولید تندر – 90 در ایران شرایط مناسبی نداشته و تاخیر و حتی عدم ارسال قطعات این محصول از سوی رنو پارس (شرکت تامین کننده قطعات تندر) گاهی خط تولید این محصول را در جاده مخصوص به خواب برده است. در این زمینه که چرا روابط رنو پارس و خودروسازان بدین شکل درآمده، گمانه زنی های مختلفی می شود که محتمل ترین و واقع بینانه ترین این گمانه زنی ها، اختلاف مالی میان طرفین است. خودروسازان مدعی اند، رنو پارس در ارسال قطعات کندی به خرج می دهد و این شرکت نیز پای عدم تسویه حساب مالی را وسط کشیده و ادعا می کند که خودروسازان در پرداخت های خود تاخیر زیادی دارند، شنیده ها حتی از بدهی 80میلیاردی آنها (70میلیاردی ایران خودرو و 15میلیاردی پارس خودرو) نیز حکایت می کند.

این اختلافات مالی در کل، نوسان زیادی را در تولید تندر-90 به وجود آورده و اجازه نداده تا این محصول به تیراژ تولید قابل قبولی برسد و این موضوع نیز طبعا روی هزینه های سربار اثر گذاشته و هم اکنون از تندر که قرار بود زیر 10میلیون تومان قیمت داشته باشد، خودرویی گران در بازار ایران ساخته است. شاید در نگاه اول، مشتریان، خودروسازان را در این زمینه مقصر بدانند اما موضوعی که غیرقابل انکار به نظر می رسد ضرر و زیان تولید تندر در کشور است. زیانی که حتی سال گذشته، ایران خودرو و پارس خودرو را بر آن داشت تا مرز تعطیل کردن خود خواسته خط تولید این فرانسوی پرحاشیه نیز پیش بروند. چراکه آنها درخواست افزایش نرخ کارخانه ای تندر را داشتند و وزارت صنایع نیز زیر بار آن نرفت و از این سو رنوپارس نیز نه تنها از موضع خود مبنی بر کاهش قیمت قطعات کوتاه نیامد، بلکه حتی هم اکنون خواستار افزایش چند درصدی (ظاهرا 10درصد) قیمت قطعات ارسالی تندر 90 نیز شده است و این طور که به نظر می رسد، تولید این محصول با موتوری ارزان تر، آخرین راه حل ایران خودرو برای قطع ضرر و زیان تولید تندر 90 است. البته تحلیل دیگری نیز در این زمینه وجود دارد به نحوی که بعید نیست نصب موتور 1400 پایه گازسوز روی تندر، تنها تهدیدی از سوی ایران خودرو برای قانع کردن رنو به ثبات یا کاهش قیمت قطعات ارسالی باشد چرا که این موتور هنوز رنگ تولید انبوه را به خود ندیده است.

تندر ارزان می شود؟

یک کارشناس در این زمینه می گوید: قطعا در صورتی که تندر با موتور 1400 سی سی به تولید برسد، هزینه آن در مقایسه با تندر 1600 سی سی فعلی کمتر خواهد بود. به گفته وی، البته زمانی می توان در این زمینه امیدوار بود که تیراژ موتور پایه گازسوز 1400 به حد مطلوبی برسد و در آن صورت توانایی تولید تندری ارزان تر وجود خواهد داشت. اظهارات این کارشناس در شرایطی است که با گذشت دو سال از طراحی و آغاز تولید خانواده موتور پایه گازسوز ایپکو، هنوز تولید انبوه آن شروع نشده و طبق گفته مدیرعامل این شرکت تا پایان سال نهایتا 40هزار دستگاه از اعضای این خانواده به تولید خواهد رسید و اتفاقا موتور 1400، کمترین سهم را در این زمینه خواهد داشت.

رنو قبول نمی کند

دبیر انجمن قطعه سازان که از نصب موتور 1400 روی تندر ابراز بی اطلاعی کرده و آن را بعید می داند، در این زمینه می گوید: مشکل مالی و نحوه حساب و کتاب میان خودروسازان و رنو پارس را باید دلیل اصلی مشکلات تولید تندر دانست. محمد رضا نجفی منش با بیان اینکه برخورد خودروسازان داخلی در فرهنگ رنو نمی گنجد، می افزاید: در اروپا اگر زمانی مشکل تامین قطعه به وجود بیاید، پرداخت های مالی را کم نمی کنند بلکه از تولید می کاهند. وی ادامه می دهد: چندی پیش یکی از مسوولان تندر-90 در ترکیه به ایران آمد و عنوان کرد 40درصد از میزان ارسال قطعات کم شده، اما پرداخت های مالی سر جای خود است. دبیر انجمن خودروسازان همچنین تاکید کرد: بعید می دانم رنو فرانسه با نصب موتور 1400 روی تندر-90 موافقت کند. یک منبع آگاه از رنو پارس نیز ضمن تایید این گفته نجفی منش می گوید: رنو از اول قصد داشت تا موتور 1400k7m سی سی خود را روی تندر نصب کند اما سازمان گسترش این را نپذیرفت. وی با تایید بر اینکه مذاکراتی برای تولید تندر با موتور پایه گازسوز 1400 ایپکو با رنو پارس صورت گرفته، می افزاید: در قرارداد تندر-90 به خودروسازان اجازه داده شده تا هر گونه تغییری را روی پلت فرم این محصول ایجاد کنند که البته در نهایت تغییرات احتمالی باید به تایید شرکت رنو برسد چون اصل محصول متعلق به رنو است. این منبع آگاه تصریح می کند: موتور 1400 آن هم به صورت پایه گازسوز، قطعا در شرایط جغرافیایی ایران کم می آورد و از طرفی بازار دوگانه سوزها، در کشور شرایط مناسبی ندارد و به همین دلیل بسیار بعید است رنو با نصب این موتور روی برند خود موافقت کند.

خدمات پس از فروش را دریابید

این روزها تمام مباحث تندر 90 به قیمت و خوابیدن خط تولید آن ختم می شود و موضوع مهمی با نام خدمات پس از فروش به کل از یاد رفته است، هر چند تندر-90 به لحاظ فنی محصولی مناسب به حساب آمده و بعید به نظر می رسد به این زودی ها پای مشتریان ایرانی بابت مشکلات فنی تندر به تعمیرگاه باز شود اما حداقل، تصادف های احتمالی آن را که نیازمند تعویض قطعات است نباید از یاد برد. هم اکنون کمبود قطعات، نه تنها خط تولید تندر را متاثر از خود کرده، بلکه ترکش های آن به نمایندگی های خدمات پس از فروش این محصول نیز رسیده است به نحوی که مشتریان در صورتی که گذرشان به این نمایندگی ها بیفتد باید زمان زیادی را در صف انتظار تعویض قطعه خودروی خود بمانند، اوضاع به شکلی است که حتی بنا بر شنیده ها، ظاهرا ایران خودرو حل مشکلات مالکان تندر را به ثبت نام کنندگان این محصول ترجیح داده و قطعات تندر مانده در انبارهای خود را به جای ارسال به خط تولید، روانه بازار کرده است موضوعی که اگر صحت آن به تایید برسد باید از آن به عنوان بحرانی شدید در ماجرای تندر -90 یاد و به جای نصب موتور 1400 روی این خودرو، فکری اساسی تر و عمیق تر برای رساندن داستان پرکش و قوس تندر به پایانی خوش کرد.منبع:روزنامه دنياي اقتصاد
Bookmark and Share
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۰
0
2
خرداد و تیر و مرداد که هیچ ، سال 88 تمام شد هنوز خبری از تندر گاز سوز نیست
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: