کد خبر:۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۵
تعداد بازدید: 4264
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
چرا ايراني ها براي «جومونگ» تب مي کنند؟!
واقعا حيف است که تراژدي رستم و سهراب، دلدادگي بيژن و منيژه و يا مرگ سياوش، فقط در حد يک داستان باقي بماند و ذوق و سليقه ايراني که بسيار طبع لطيفي دارد محروم از آن بماند.سرمايه گذاري و هدف دار کردن اين ...
روزهاي شنبه و سه شنبه، از حدود ساعت 30:19، اغلب شهروندان در تب «جومونگ» هستند تا وقتي اين سريال شروع شود و به انتظار بي صبرانه آن ها پايان دهد. دغدغه فکري که اين سريال ايجاد کرده، به حدي است که اگر در اين دو روز ناچار شويد به خريد برويد، اغلب فروشنده ها را مشغول تماشاي اين سريال مي بينيد که از دادن جواب درست به شما طفره مي روند و يا در محاسبه قيمت چه کم و چه زياد، اشتباه مي کنند. حتي کار به جايي مي رسد که جواد خياباني هم در حين گزارش فوتبال براي چند لحظه حواسش معطوف اين سريال مي شود و حتي در مجلس نيز سخن از اين سريال است.به هر حال، تب سريال «جومونگ» فراگير شده است. در گذشته نيز سريال هايي بوده که عده اي خاص مانند کودکان و نوجوانان و يا اغلب زنان خانه دار را گرفتار مي کرد، ولي اين در مورد سريال هاي خارجي بسيار کم اتفاق مي افتاده است.

درچند سال اخير با ورود محصولات تصويري کره اي به بازار ايران، اين محصولات با اقبال عمومي روبه رو شده اند، به طوري که بسياري از بينندگان اين سريال ها بعد از اتمام آن، نسبت به خريد اين محصولات اقدام مي کنند. اگر کسي اهل سايت گردي و اينترنت باشد، امکان ندارد در جستجوهاي خود در اينترنت به آگهي هاي مختلف مانند سري جديد سريال جومونگ، جومونگ با زيرنويس فارسي، جومونگ بدون سانسور و.... برنخورد.در چند سال گذشته پس از سريال معروف «سال هاي دور از خانه» که شخصيت اوشين را هنوز در ذهن ايرانيان زنده نگه داشته است، سريال هايي مانند «پزشک دهکده»، «جواهري در قصر» که در عموم به «يانگوم» ياد مي شود، با اقبال اکثريت مردم ايران روبه رو شدند.پربيننده شدن يک سريال، نشان دهنده خلا» موجود در بين بقيه شبکه ها براي جلب مخاطب است و تفاوت نمي کند که در مورد سريالي ايراني و يا خارجي اتفاق مي افتد.محبوبيت يک سريال به عوامل گوناگوني مانند پرداختن به شخصيت ها، واقعيت پذير بودن و يا نبودن داستان و فضاي کلي سريال شامل طراحي صحنه و لباس و گريم بستگي دارد.

در سال هاي نه چندان دور، در ايران سريال هاي فراموش نشدني و قوي که بر پايه واقعيت و يا افسانه بود، ساخته شد که مي توان به سريال «سربداران» به کارگرداني محمدعلي نجفي، سريال «سلطان و شبان» به کارگرداني داريوش فرهنگ، سريال «هزاردستان» به کارگرداني مرحوم علي حاتمي و سريال امام علي(ع) به کارگرداني داوود ميرباقري اشاره کرد که تمام عواملي که در بالا ذکر شد، در اين سريال ها به قدري رعايت شده بود که هميشه مي توان از آن ها به عنوان آثار بي بديل و زيباي ايراني مي توان نام برد. قابل توجه اين است که سه سريال سربداران، سلطان و شبان و هزاردستان به فاصله کوتاهي پس از وقوع انقلاب اسلامي ساخته شد و با توجه به ملاحظات سياسي و هنري آن روز، آثاري در خور فهم و توجه بيننده بود و حتي در پخش مجدد اين آثار که به مراتب اتفاق افتاده است، باعث جلب توجه قشر جوان نيز شده است. ا

از علل موفقيت اين سريال ها، داستان روان و گويا و مطابقت زماني سريال با واقعيت موجود و يا روايات معتبر است که کارگرداني خوب و همچنين گريم هاي فوق العاده و بازي روان بازيگران خلق اين آثار را فراهم کرده است.با برشمردن موارد بالا درباره سريال هاي پرمخاطب ايراني، حال مي توان به مورد توجه قرار گرفتن سريال جواهري در قصر و يا جومونگ پرداخت. پخش سريال جومونگ از اوايل پاييز شروع شد و در ايام نوروز، با پخش روزانه و در سال جديد با پخش دو روز در هفته ادامه پيدا کرده است. توجه عمومي به اين سريال نه در ايران، بلکه در جهان شايد مرهون داستان حماسي و در عين حال انساني که بيانگر روابط زيباي انسان ها در اين سريال بوده است.کره اي ها که داراي فرهنگ نه چندان قابل عرضه در جهان هستند، چندين سال است با عرضه محصولات زيبا و با روش روايت گري مشابه، توانسته اند به نياز بيننده در دو حوزه حماسي با نمايش هاي رزمي و روابط انساني و عاطفي پاسخ دهد.

بعد از بحث داستان، به بحث روايتگري تاريخي اين مجموعه مي توان پرداخت و مي توان آن را با سريال ايراني «يوسف پيامبر» که تقريبا هم زماني پخش داشتند، مقايسه نمود.اولين ايرادي که به سريال حضرت يوسف مطرح شد، دکوري بود که نه به مصر و نه طبق مستندات به آن زمان تعلق داشت، در صورتي که در سريال جومونگ به دليل افسانه بودن و متعلق بودن اين امپراطور به زمان هاي بسيار دور کره، دست کارگردان بسيار باز بود و با توجه به همين موضوع، کارگردان مي توانسته هر نوع فضايي را انتخاب کند ولي فضاي انتخاب شده در اين سريال به قدري مورد توجه مخاطب ايراني که حتي از کره امروزي تصويري در ذهن ندارند، جالب است که آن را واقعا نشاني از تمدن کره مي دانند.

مخاطباني که سريال جومونگ را مي بينند، ترس، خشم، بيماري، خستگي، جواني و پيري را کاملا احساس مي کنند، يعني هنگامي که کسي در زندان است، موهايش آشفته و ظاهر نامرتب دارد و هنگامي که در دهه 40 از زندگي خود قرار مي گيرد، چند تار موي سفيد در موهايش ديده مي شود. ولي در سريال «يوسف پيامبر» حضرت يوسف در زندان فردي تميز بود و مانند يک نجيب زاده رفتار مي کرد و يا با او رفتار مي شد، در حالي که در تمامي آثار مشهور دنيا درباره پيامبران ساخته شده و يا کتاب هاي تاريخي، اين نوع رفتار غيرقابل باور مي نمايد، چرا که زنداني در همه اعصار، زنداني است با يک تعريف خاص!نکته ديگر اين که در سريال «يوسف پيامبر»، اطلاعاتي که به بيننده منتقل مي شد، با واقعيت هاي تاريخي منطبق نبود.

همان طور که گفته شد، جومونگ يک سريال از کشوري است که هيچ پشتوانه تاريخي محکمي ندارد، ولي زندگي «يوسف پيامبر» يک سند تاريخي بسيار محکم و غيرقابل انکار به نام «قرآن» دارد و هم اين که مصر داراي تمدن ديرينه ثبت شده است که با مطالعه آن مي توان به جزئيات پوشش و آرايش مردم آن زمان اشراف کامل داشت.از ديگر نقاط قوت سريال «جومونگ» استفاده بسيار خوب کارگردان از طراح لباس بوده است.

لباس ها با اين که داراي شکل سنتي هستند، ولي بسيار زيبا و با رنگ هاي مختلف مي باشند و اين براي جلب آرامش مخاطب بسيار مناسب است. طراحان لباس، مخصوصا در آثار تاريخي بايد بدانند که رنگ چه تاثيري در ارتباط بين سريال و بيننده ايجا مي کند.استفاده از رنگ آبي، سبز و صورتي بسيار خوش رنگ در لباس خانم ها و قرمز و سفيد در لباس آقايان به راحتي نشان دهنده عمق احساس در اين سريال است و البته که جاي رنگ ها در فيلم ها و سريال هاي ايراني خالي است و استفاده از آن ها با شرايط هم خواني ندارد. پخش اين گونه سريال ها مي تواند به عوامل سرمايه گذار در ايران ايده و طرح بدهد.

ايران سرزمين کهني است، که چه قبل و چه بعد از اسلام داستان هاي واقعي يا اسطوره اي بسيار زيادي براي عرضه دارد. ما داستان نويسان بسيار توانايي مانند فردوسي، نظامي گنجوي و... داريم که داستان هاي حماسي را با لطايف انساني به گونه اي بسيار زيبا بيان داشته اند و آن قدر جزئيات را خوب تشريح کرده اند که هر نويسنده اي با کم ترين تخيل مي توان آثار زيبايي از هر فصل آن خلق کند.

واقعا حيف است که تراژدي رستم و سهراب، دلدادگي بيژن و منيژه و يا مرگ سياوش، فقط در حد يک داستان باقي بماند و ذوق و سليقه ايراني که بسيار طبع لطيفي دارد محروم از آن بماند.سرمايه گذاري و هدف دار کردن اين داستان ها باعث خلق دوباره آثاري مي شود که قدرت بازگويي اين فرهنگ اصيل را دارد. به هر حال با برشمردن چندين ويژگي سريال «جومونگ»، به راحتي مي توان از علت تاثيرگذاري آن بر روي مخاطب عام مطلع شد و اين نيازي به تحقيقات وسيع که در تخصص سازمان هايي مانند صداوسيما است، ندارد و فقط مي توان ابراز اميدواري کرد که صداوسيما فقط از اين آثار براي پر کردن وقت بيننده استفاده نکند و محققان اين سازمان با برشمردن ساير علل موفقيت اين گونه سريال ها و همچنين نبودن فضا براي ساخت سريال ها با اين مضامين در کشورمان، راهکارهاي موثري را پيش بيني کنند.نويسنده:مريم نائيني-روزنامه ابتكار
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: