کد خبر:۲۲۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۳
تعداد بازدید: 8371
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
خدمات پس از فروش، بدون تامین قطعه!
چرا خودرو تندر90 افت تولید داشته است؟
همان طور که در خبرهای چند روز گذشته اشاره شد، تندر-90، محصول تولیدی دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو در فروردین ماه سال جاری با افت 90درصدی تولید مواجه شد؛ اما...
همان طور که در خبرهای چند روز گذشته اشاره شد، تندر-90، محصول تولیدی دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو در فروردین ماه سال جاری با افت 90درصدی تولید مواجه شد؛ اما...

اینکه چرا این خودرو پرطرفدار در ایران، 90درصد افت تولید داشته، سوالی است که پاسخ آن را طبق عادت سال های گذشته باید در تامین قطعات این خودرو فرانسوی از سوی شرکت رنوپارس جستجو کرد. همان طور که یکی از دلایل افزایش قیمت تندر-90 را نیز باید در سیکل تامین قطعه و اصرار رنوپارس بر حفظ قیمت های فعلی در قطعات ارسالی دانست.

حال در شرایطی قرار داریم که شرکت ایران خودرو و پارس خودرو با سرمایه گذاری کلانی که در احداث خط تولید این خودرو فرانسوی انجام داده اند، چشم انتظار تامین قطعه هستند، از سوی دیگر نیز با مشتریان و متقاضیانی مواجهیم که با پرداخت پول پیش خواهان دریافت تندر-90 از خودروسازها می باشند. این در حالی است که خط تولید بخصوص در شرکت ایران خودرو متوقف مانده و فعلا عرضه ای نیز صورت نمی گیرد؛ اما مقصر اصلی در بحث افزایش قیمت و توقف خط تولید به واقع کیست؟

ظاهرا اواخر سال گذشته احمد قلعه بانی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مراسم معارفه اعضای هیات مدیره رنو پارس از آنها برنامه ای برای کاهش قیمت و همچنین تامین به موقع قطعات تندر -90 خواسته است. این در حالی است که شرکت رنو پارس با وجود بحران شرکت های خودروسازی در فرانسه نه تنها حاضر به کاهش قیمت قطعات نشده، بلکه به استناد قرارداد فی مابین حتی نسبت به افزایش قیمت نیز اقدام کرده است.

ظاهرا در قرارداد پلت فرم مشترک افزایش دوره ای قیمت قطعات پیش بینی شده، این در حالی است که رنوپارس هم اکنون نیز مجاز به افزایش قیمت قطعات می باشد؛ حال آنکه خودروسازها و وزارت صنایع مذاکره برای توقف افزایش قیمت قطعه را همچنان ادامه می دهند، اما ظاهرا مذاکرات بی نتیجه بوده و خودروسازها حتی E0 و E1 را با ضرر تولید می کنند.

هر چند که قیمت دو خودروی مذکور سال گذشته تا حدودی کاهش پیدا کرد، اما این کاهش قیمت نیز با فشار وزارت صنایع و بدون در نظر گرفتن حاشیه ضرر خودروسازها صورت گرفته است. این درحالی است که رنو پارس حاضر به کاهش قیمت قطعات تندر- 90 نیست. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که اگر این شرکت در تامین و قیمت قطعات این خودرو هم اکنون به همین رویه ادامه دهد، معلوم نیست که در بخش خدمات پس از فروش چگونه عمل خواهد کرد؛ چرا که در تامین قطعه برای خط تولید خودروسازها عاجز است.منبع:دنياي اقتصاد
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: