کد خبر:۲۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۷
تعداد بازدید: 8406
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
فالگيري روي خط اينترنت
انسان هر وقت مستأصل می‌شود ؛ یعنی زمان‌هایی که هدف دارد، اما ابزار رسیدن به آن اهداف را مهیا نمی‌بیند، به اين قبيل مسائل گرایش پیدا می‌کند. به محض این‌که ناکامی‌ها بیشتر می‌شود و فرد نمی‌تواند ...
رمالان و فالگيران زندگی عجیب و پيچيده‌اي دارند. آنها در خصوصي‌ترين مسائل افراد سرک می ‌کشند و هر آنچه از ذهن و درون‌شان می‌تراود را به عنوان آینده بینی و راه حل مشکلات، پیش روی مخاطب قرار می‌دهند ؛ نسخه‌های عشق و عاشقی می‌پیچند و در زندگی زناشویی مردم مداخله می‌کنند و گاه نقشی محوری را - به غلط - در برخی جدل‌های خانوادگی ایفا می‌کنند.

رمالی از نگاه قانون

مطابق قانون مصوب 1324، هرگونه اقدام به رمالی، جن‌گیری و فالگیری جرم محسوب می‌شود و مطابق بند 18 ماده 3 آئین‌نامه این قانون افرادي که از طریق رمالی و پیشگویی در مغازه و خانه مردم را فريب مي‌دهند و از اين طريق درآمد كسب مي‌كنند، مرتکب جرم شده و قانون بــرای ایــن افـراد زندان و جزای نقدی پیش‌بینی کرده است. ‌
به گفته«محمود سالارکیا»- معاون دادستان تهران- اگر این افـراد بـا فـالـگـیـری و رمالی مرتکب کلاهبرداری نیز شوند، علاوه بر مـجـازات ذکر شده به عنوان کــلاهــبــردار هم تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند. ‌

نگاه یک حقوقدان

«سید محمد تقی محصل همدانی» كارشناس حقوقي ، در زمینه مجرمانه خواندن فعالیت‌های فالگیران، رمالان و کف‌بینان مي‌گويد: از آنجا که این اعمال فعالیت‌های مجرمانه‌ای هستند خود به اعمال مجرمانه دیگری از قبیل رابطه نامشروع، طلاق، قتل، ضرب و جرح و غيره نيز دامن می‌زنند اما برای تعیین معیار جرم این افراد باید دید که پیامد و نتیجه نهایی چنین عملی با کدامیک از مصادیق جرم در قانون مطابقت دارد تا این تبعات به فراخور نوع جرم ارتکابی مستوجب کیفر و مجازات افراد خاطی شود.

‌وی می‌گوید : از آنجا که این افراد به فالگیری خیابانی می‌پردازند ، به امور واهی پرداخته و مردم را مـی‌تـرسانـنـد یا به امور غیرواقعی امیدوارشان می‌کنند، بنابراين مي‌توان آنها را به عنوان کلاهبردار تحت تعقیب قرار داد حتی اگر حوزه فعاليت‌شان در سطح گسترده‌ باشد ، موجب اخلال در امنیت روحی و روانی خانواده‌ها خواهند شد.

بهای انواع فال در تهران و شهرهاي بزرگ به قیمت‌هایی حتی بیش از یک میلیون تومان رسيده است. شمار رمالی اینترنتی نیز از موتورهای جست ‌وجوگر اینترنتی ، بیش از دو میلیون و 170 هزار صفحه وب در بخش فارسی خدمات فالگیری عنوان شده که اطلاعاتی در ‌رابطه با انواع رمالی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

فال بینی از نگاه یک جامعه‌شناس

به اعتقاد دکتر فاضلی - جامعه‌شناس – فالگیری اگرچه ممکن است به چشم محققان اجتماعی در ایران کمتر دیده شود؛ اما یکی از واقعیت‌های جامعه امـروز كشور ما و اغلب جوامع بشري است.کـتـاب‌هـای بـسـیـاری درباره راهنمای فالگیری و پدیده‌های مشابه آن در سال‌های اخیر به زبان فارسی ترجمه یا تألیف شده است.روش‌های متنوعی برای فالگیری به‌وجود آمده و حتی از طریق اینترنت به آموزش فالگیری می‌پردازند. نه تنها عامه مردم، حتی بسیاری از دارندگان مدارک و مدارج دانشگاهی نیز فال می‌گیرند و به فالگیرها مراجعه می‌کنند.برخی رسانه‌ها نیز گاه و بیگاه به بررسی فالگیری و رواج آن در ایـــــران و جهــان مـی‌پـــردازنـد.همچنین روان‌شناسان و متخصصان آسیب‌های اجـتـمـاعـــی در مــیـــزگـــردهــا و مصاحبه‌های مطبوعاتی اغلب از رواج فالگیری به مثابه نوعی کج‌رفتاری ، شیادی یا کلاهبرداری در ایران یاد می‌کنند؛ اما هنوز محققان علوم اجتماعی کمتر به بررسی این پدیده پرداخته‌اند.شاید به این دلـیل که هنوز فالگیری را به‌ اندازه کـافـی مـهـم یا ارزشمند نمی‌دانند که درباره آن بیندیشند یا این‌که فالگیری را نوعی کنش غیرمهم می‌دانند که از حیطه دستور کار آنها خارج است.

بسیاری هم ممکن است این موضوع پیش پا افتاده را در مقام و مرتبتی ندانند که در شـأن روشـنـفکر یا محقق دانشگاهی باشد. به‌علاوه ، روش‌هـای جـاافـتـاده تحقیق اجتماعی پیمایشی و کمی‌گرا و آماری موجود در ایران نیز قادر به شناخت و فهم این پدیده نیست اما هرچه بــاشــد ، اکـنـون وقــت آن رسـیــده تــا مـحـقـقــان عـلـوم اجـتـمـاعـی بــا بــررسی ایــن ‌گونـه مــوضـوعـات کـه گـسـتـرش یافته‌اند و به نحو تناقض داري هم با ارزش‌های سنتی و هم با ارزش‌هــای مـــدرن نـاسازگـارنــد دریـچـــه‌ای بـه ‌سوی واقـعـیــت‌هــای فرهنگی و تحولات درونی جامعه ایران باز کنند. ‌

به گفته دکتر «امان الله قرائی مــقــدم» - جــامــعـه شـنـاس و اسـتـاد دانشگاه - پدیده فالگیری یا تقدیرگرایی یعنی اعتقاد به کسانی که از نیروهای خــاصـی بـرخـوردارنـد و مـی‌توانند از گذشته‌های دور یا آینده پیام‌هایی برای افراد بیاورند، ریشه در باورهای متافیزیکی افراد دارد و در بیشتر جوامع با شدت و ضعف به هرحال وجود دارد.

اين مـدرس دانـشـگـاه مـی‌گـویـد: مـردمان بومی سرزمین آفریقا به «توتم» معتقدند؛ یعنی نیرویی خاص که در همه موجودات اعم از حیوان و گیاه وجود دارد و افرادي می‌توانند این نیروها را برای مقاصدی خاص فرا‌ بخوانند یا بومیان اندونزی به نیروهایی موسوم به «شرونیکایا»يا« اورنگیتا» معتقدند که بر پدیده‌ها تأثیر می‌گذارند.

پیشگویان و طالع‌بینان در دستگاه قیصرهای روم حـضـور داشـتند، مصریان باستان جادوگر و خوابگزار داشته‌اند، در ایران نيز افرادی وجود داشتند که مدعی برخورداری از دانش متافیزیکی و تبیین پدیده‌های طبیعی بودند. در میان هندوان و چيني‌ها پیشگویی، جادوگری و فالگیری امری است که از گذشته تاکنون جاری است و خلاصه اعتقاد به باورهای اینچنینی ریشه در تاریخ بشریت دارد.

انسان هر وقت مستأصل می‌شود ؛ یعنی زمان‌هایی که هدف دارد، اما ابزار رسیدن به آن اهداف را مهیا نمی‌بیند، به اين قبيل مسائل گرایش پیدا می‌کند. ضمن این‌که در دوران‌هایی این اعتقادات و گرایشها افـزون مـی‌شـود. زیـان‌‌هــای اقـتصـادی، اجتـمـاعـی و سوءاستفاده‌های اجتماعی ناشی از گرایش به فالگیری و رمالی تأثیرات نامطلوب فرهنگی و سیاسی را موجب می‌شود.ازاین رو با ترویج پدیده فالگیری و رمالی و جادوگری باید برخورد کرد و بهترین نحوه مقابله با چنین پدیده‌هایی آموزش شهروندان است. دکتر «محمد علیزاده»- جمعیت شناس – نيز پدیده تقدیرگرایی و فال بینی را با قبول وجود آن در بسیاری از جوامع، خاص کشورهای درحال توسعه می‌داند و می‌گوید: پدیده خرافه‌گرایی و پیشگویی عمدتاً در کشورهای کمتر توسعه یافته، مانند هند و پـاکـسـتـان و کشورهای خاورمیانه دیده می‌شود.در این مناطق هم کانون‌های جمعیتی خـاصـی ، آسـیـب پـذیـرنـد؛ مـثلاً در کشورمان در شهرهای شمالی این پدیده بیشتر است.در هند، ایالت «بیهار» شاخص است و بین کشورهای عربی عراق نمونه بارزی به شمار می آید.

رابطه ‌فقر اقتصادی، فرهنگی و رمالی ‌

ایـن آسیب‌شناس اجتماعی تکثیر پدیده فالگیری را در بین قشرهای فرودست جامعه بیشتر ارزیابی می‌کند و مي‌گويد: در رشد پدیده فالگیری فقر اقتصادی و فرهنگی به صورت توأمان دیده می‌شود. به محض این‌که ناکامی‌ها بیشتر می‌شود و فرد نمی‌تواند به زنـدگـی دلـخـواه خـود دسـت یـابد، می‌رود به سمت پدیده‌هایی که از عقلانیت به دورند، مانند فالگیری و رمالی و پیشگویی. از این رو شاهدیم که گروه‌های کم سواد، فقیر و قشرهای کم درآمد بیشتر در قبال این پدیده آسیب پذیرند؛ برای مثال پدیده فالگيري و رمالی در محلات فقیرنشین بيشتر مشهود است.
به اعتقاد ایـن جـامعه شناس، مهم‌ترین گام، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی توده‌های مردم است و در گام بعد برخورد قهری نیز توأمان باید دیده شود، چرا که فالگیری و پیشگویی نوعی شیادی و کلاهبرداری است. مطبوعات و صداوسیما نيز بايد این موضوع را با حساسیت دنبال کنند؛ اما برای طبقات فقیر و فرودست باید به طور ویژه چاره‌اندیشی کرد؛ چراکه بی‌اطلاعی و كم‌‌سوادی در میان آنان شیوع بیشتری دارد و زیاد اهل رسانه و کتاب نیستند ، از این رو بیشتر در معرض چنین آسیب‌هایی قرار دارند.منبع:روزنامه ايران
Bookmark and Share
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
-
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۶
2
7
اطلاعات میخوام
دنیا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۳
2
4
خیلی بهش اعتقاد دارم
آخرشه
ندا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
2
3
اصلا جالب نبود
نیما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
0
1
اخه من نمیخوام اعتقا د به فال داشته باشم ولی خیلی وقتا میبینم خیلی پیشگوییها درست از اب درامده به خاطر این تا حدودی اعتقاد دارم و دنبال فالگیر خوبم
ندا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
1
3
بد بود
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: