کد خبر:۱۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۴
تعداد بازدید: 3404
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
برخي حراجي ها کلاه مي فروشند!
عده اي از پديده حراج سؤ استفاده مي کنند، به طوري که کالاهاي دمده (قديمي) يا ته انباري را در قالب آن عرضه مي کنند يا براي 10 قلم مجوز حراج مي گيرند، اما کالاهاي ديگر را به نام حراج عرضه مي کنند.
«حراج» را شيوه عرضه کالا با قيمت پايين تر از قيمتهاي معمول تعبير مي کنند. برداشت عموم مردم از پديده حراج اين است که فروشنده به علت تغيير شغل يا فروش آخر فصل به دنبال عرضه کالا زير قيمتهاي متداول است. بنابراين بلافاصله خريدار - که تمايل چنداني به خريد کالا ندارد- با مشاهده تابلوهاي حراج وسوسه مي شود تا نيازهاي آينده خود را از آنها بخرد.

بنابراين با اجراي درست حراج و عدم بروز تخلف هم فروشنده به اهداف خود دست مي يابد و هم خريدار کالاهاي مورد نظر خود را با قيمت هاي مناسب تر تهيه مي کند. البته اين رويه تنها يک روي سکه است. آن چيزي که در بازار مشاهده مي شود، به استثناي برخي حراج هاي واقعي معمولاً از حراج تنها به تابلوي آن بسنده مي شود!

بخصوص اينکه تبليغات اغواکننده با دستاويز قرار دادن جملات زرق و برق دار مثل فروش استثنايي، فروش ويژه و انفجاري و... سبب مي شود که فروشنده، کالاهاي از رونق افتاده و يا بي کيفيت را به خورد مشتري دهد! غافل از اينکه تنها جاذبه اين کالاها براي مشتري قيمت به ظاهر ارزان آن است! از همين روست که يک کارشناس و مقام مسؤول در حوزه تنظيم بازار به خبرنگار ما مي گويد: عده اي از پديده حراج سؤ استفاده مي کنند، به طوري که کالاهاي دمده (قديمي) يا ته انباري را در قالب آن عرضه مي کنند يا براي 10 قلم مجوز حراج مي گيرند، اما کالاهاي ديگر را به نام حراج عرضه مي کنند. در اين شرايط قيمتها تغييري نکرده و يا اين تغييرات تنها در همان چند قلم است.

علي غفوري مقدم مي افزايد: اين شيوه فروش از مصاديق تخلف است و ممکن است که شهروندان متوجه اين شيوه نشوند و متضرر گردند.معاون سازمان بازرگاني خراسان رضوي مي افزايد: طبق ماده 81 قانون نظام صنفي و آيين نامه آن هر گونه حراجي که با عنوان فروش فوق العاده، استثنايي و انفجاري انجام مي شود، مشمول آيين نامه ماده قانوني مربوط به حراج است.وي تصريح مي کند: طبق آيين نامه، حراج بايد داراي شاخصه هايي نظير دريافت مجوز، مدت زمان حراج، فهرست کالا و قيمتهاي قبل و بعد از حراج باشد و حتماً در معرض ديد خريداران قرار گيرد.

وي با بيان اينکه هر واحد صنفي براي حراج محصولات خود بايد از اتحاديه ذي ربط مجوز دريافت کند، مي افزايد: چنانچه فروش يک واحد صنفي با تابلو حراج باشد، اما هيچ کدام از شاخصهاي مورد نظر را نداشته باشد، مصداق تبليغ خلاف واقع است که مشمول مجازاتهاي پيش بيني شده در قانون نظام صنفي خواهد شد.به گفته وي، اين مجازاتها جريمه زيادي را شامل مي شود، به طوري که اگر واحد صنفي مجوز حراج نداشته باشد، محصولات حراج آن جمع آوري مي شود و متخلف جريمه مي گردد.

وي با بيان اينکه کالاهاي حراج شده حداقل 15 درصد زير نرخ بايد عرضه شود، تأکيد مي کند: بازرسان اتحاديه ها و واحد بازرسي و نظارت اصناف نظارت بر حراجي ها را بر عهده دارند، ضمن اينکه بازرسان سازمانهاي بازرگاني نيز بر حراجي ها نظارت مي کنند.

وي همچنين خبر داد: يکي از اولويتهاي طرح ويژه نظارت که در اسفندماه اجرا مي شود، نظارت بر حراجي هاست؛ يعني با حراجي هايي که بدون مجوز هستند و يا اينکه شروط آنها را اعمال نکنند، برخورد مي شود.
وي تصريح کرد: زمان رسيدگي به شکايتهاي 124 از 12 تا 15 ساعت به 45 دقيقه کاهش يافته است.

* جبران خسارت مشتري
اما نايب رئيس شوراي اصناف کشور نيز اعتماد مردم و همچنين صحت ادعاي حراجي ها را دو مؤلفه مهم فروش کالا به شيوه حراج مي داند و به خبرنگار ما مي گويد: در همه دنيا براي اينکه ادعاي فروشنده اثبات شود که کالاها را زير قيمت واقعي و به شيوه حراج عرضه مي کند فيلتري وجود دارد تا مشتري نيز اعتماد کند.

سعيد مبيني مي افزايد: در ايران نيز براي حمايت از حقوق مصرف کننده قانون پيش بيني شده است، به طوري که کالاهاي مشمول حراج بايد توسط اتحاديه مورد بررسي و ارزيابي قرار گيرد. چنانچه قيمت هاي ادعا شده کمتر از قيمتهاي متعارف و عرف بازار باشد، با توجه به شرايطي اجازه حراج داده مي شود.وي با بيان اينکه حراجي ها ملزم به دريافت مجوز از اتحاديه ها هستند، تصريح مي کند: تبليغات خلاف واقع در مورد کالاها تخلف محسوب مي شود و چنانچه مشتري از اين بابت ضرر کند بايد فروشنده آن را جبران کند.

وي با بيان اينکه تخلفات در حراجي ها به چند دسته تقسيم مي شود، مي گويد: دسته اي ممکن است که مجوز نداشته باشند و کالاهاي خود را حراج کنند و عده اي هم چنانچه مجوز داشته باشد، کالاها را بدون در نظر گرفتن شرايط حراج و تنها با تبليغات حراج عرضه کنند که اين هم تخلف است.

وي به حراجي هاي متخلف هشدار داد، چنانچه مواردي از تخلفات گزارش شود براي متخلفان پرونده تشکيل خواهد شد.

وي تصريح کرد: چنانچه مشتري از ناحيه تبليغ خلاف واقع (حراج صوري) زيان ببيند، جبران خسارت آن با فروشنده است، يعني کالا به فروشنده مسترد خواهد شد و در عين حال خسارت هم بايد بپردازد.

وي با بيان اينکه حراج کالا با تخفيف در قيمت کالا متفاوت است، اضافه مي کند: وقتي صحبت از حراج مي شود؛ يعني کل کالاها مشمول حراج است و بايد با توجه به مشخصه هاي يک حراج عرضه شود، اما تخفيف در چند قلم کالا ممکن است رخ دهد و يا اين تخفيف مقداري باشد؛ به طور مثال فروشنده به ازاي فروش 3 گوشي به يک مشتري ممکن است 10 درصد تخفيف بدهد که البته نمي توان از تابلوي حراج براي اين تخفيف مقداري استفاده کرد.

به گفته وي، حراج به شکل اعلام رسمي و طي فراخوان انجام مي شود؛ يعني در آن قيمت حراجي و مدت زمان حراج نيز مشخص مي شود؛ چون شاخصه زمان بسيار مهم است، بدين معنا که فرصت يکساني را در اختيار همه مشتريان قرار مي دهند تا از مزاياي حراج استفاده کنند.

به گفته وي، تخفيف ممکن است شامل برخي افراد شود، اما تخفيف قيمت در حراج براي تمام مشتريان يکسان است.
وي با بيان اينکه بازرسان، کنترل نامحسوسي از حراجي ها دارند، اضافه مي کند: از ديد مردم عرضه کالاها در نمايشگاه ها نيز نوعي حراج است که در يک نظام متمرکز تحقق مي يابد و در عين حال نظارت هم مي شود، لذا در حراجي هاي انفرادي اين قضيه کمتر اتفاق مي افتد و معمولاًً در مراکز غيررسمي، جلوي پارکها و واحد صنفي بدون مجوز، حراجي ها ديده مي شوند.

وي خاطر نشان مي کند: يکي از اهداف برگزاري نمايشگاه ها جلوگيري از تبليغات دروغ حراجي هاي متخلف است که معمولاً در آنها قيمتها چند درصدي زيرقيمت عرضه مي شود.وي در پايان مي افزايد: معمولاً در حراجي ها قيمتها در يک دوره مشخص بين 10 تا 20 درصد زير قيمتهاي قبلي عرضه مي شود.تهيه كننده:محمد هرمزي-روزنامه قدس
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: