كارشناسان گردشگري هشدار ميدهند افزايش قيمت بليت هواپيما و بهاي اتاق هتلها، مسافران داخلي را به سمت مقاصد خارجي هدايت ميكند

كارشناسان گردشگري هشدار ميدهند افزايش قيمت بليت هواپيما و بهاي اتاق هتلها، مسافران داخلي را به سمت مقاصد خارجي هدايت ميكند و اين وضعيت تنها به نفع مقاصدي چون دوبي و تركيه تمام ميشود.
گفتوگوي همشهري با صاحبنظران اين حوزه نشان از آن دارد كه آن دسته از مردم كه توان خريد بليت هواپيما و اقامت در هتل را دارند با توجه به كيفيت موجود پروازها و خدمات هتلها، مقاصد خارجي نظير دوبي و كشورهاي حاشيه خليجفارس و همينطور تركيه را نسبت به مقاصد داخلي چون جزيره كيش و قشم ترجيح خواهند داد.
نكته ديگري كه كارشناسان بر آن تاكيد دارند اين است كه افزايش بها همچنين سبب برهمخوردن برنامهريزي سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري براي راهاندازي سفرهاي ارزانقيمت و همگاني و همهزماني شدن سفر خواهد شد.
گردشگران ايراني در مقاصد خارجيها
كارشناسان گردشگري معتقدند وضع موجود در زمينه افزايش بليت هواپيما و بهاي اتاق هتل به نفع گردشگري كشورهايي مانند اماراتمتحده عربي و تركيه و يا حتي مالزي تمام ميشود.
اميرحسين اربابان غفوري، دبير انجمن راهنمايان تور ايران، دراينباره گفت: «ميخواهم بپرسم دليل اين افزايش قيمت در بليت هواپيماها چيست؟ آيا خدمات به مسافران هم افزايش پيدا كرده يا مسافران در هواپيماهاي نو پرواز را تجربه ميكنند؟»
او با تكيه بر اين پرسش تاكيد كرد: چنين تصميمگيريهايي فقط آب به آسياب خارجيها ريختن است زيرا مسافر ايراني از خود ميپرسد براي چه بايد با اين وضع گراني به كيش يا قشم برود و سوار هواپيماهايي شود كه هم گران است و هم خدمات پاييني ارائه ميكنند.
اربابان غفوري همچنين به وضعيت شركتهاي هواپيمايي خارجي اشاره كرد و افزود: چطور سيستمهاي خارجي با هواپيماهاي نو و خدمات با كيفيت به مسافر ميتوانند روي اصول پيش بروند و ضرر ندهند ولي شركتهاي هواپيمايي داخلي با دريافت يارانه سوخت نميتوانند چنين كنند.
او با تاكيد بر اينكه با افزايش قيمت با دليل و براساس اصول موافق است تصريح كرد: ما روي حرف مسئولين دولتي در زمينه توسعه گردشگري حساب بازكرده و شروع به فعاليت كرديم ولي با چنين تصميماتي آنها خود مانع حركت ما براي تورگرداني و ورود مسافر به كشور و يا مسافرتهاي داخلي ميشوند.
اسرافيل شفيعزاده ديگر فعال گردشگري و يكي از كساني كه در زمينه تورگرداني فعال است در زمينه افزايش قيمت بليت هواپيما گفت: اين موضوع دستمايهاي براي رقباي ما محسوب ميشود و آنها ميتوانند با خدمات و كيفيت خوبي كه در پروازها ارائه ميكنند مسافر ايراني را جذب خود كنند و در اين شرايط ايران در رقابت با خارجيها ضعيف ميشود و مسافر ايراني ترجيح ميدهد به جاي هزينه كردن در كشور كه برايش گران تمام ميشود راهي مقاصد خارجي شود كه وضعي متفاوتتر در خدماتدهي دارند.
او همچنين با اشاره به نرخهاي جهاني شركتهاي هواپيمايي توضيح داد: هنوز شركتهاي داخلي به اين دانش دست نيافتهاند كه بتوانند براساس زمان و شرايط دست به ابتكار عمل بزنند و قيمت و بازار را بهنحوي تنظيم كنند كه به مشتري اجحافي صورت نگيرد.
شفيعزاده با اشاره به تغييرات جديد در قيمتها و تاثير آن بر بازار گردشگر خارجي توضيح داد: وقتي ما با توراپراتور خارجي براساس قيمتهاي قديم توافق كرديم و خارجيها هم معمولا براي 4تا6 ماه بعد خود با قيمت ارائه شده ما برنامهريزي ميكنند و اينك قيمتها به ناگهان افزايش داده شده چطور ميتوانيم پذيراي تور خارجي باشيم كه از يك سو ضرر نكنيم و خدمات مطلوب را ارائه كنيم؟