کد خبر:۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۵
تعداد بازدید: 8463
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
گزارش پايگاه اينترنتي ادموندز درباره نخستين خودرو كاملا ايراني:
انتخاب نام مينياتور براي نخستين خودرو كاملا ايراني مناسب است
شركت سايپا از سال 1966 فعاليت خود را آغاز كرده و تاكنون نيز با شركت‌هاي بزرگي مثل سيتروئن و رنو فرانسه، نيسان ژاپن، كيا كره‌جنوبي و پروتون مالزي ...
به گزارش اينا(INA)، پايگاه خبري ادموندز با زيبا و جذاب دانستن نام مينياتور به عنوان نخستين خودرو كاملا ايراني توضيح داد: مينياتور نام هنري قديمي با ظرافت‌هاي خاص در ايران محسوب مي‌شود كه صدها سال در اين كشور قدمت دارد و به نظر مي‌رسد كه انتخاب نام مينياتور براي اين خودرو با هدف تاكيد بر ظرافت و زيبايي آن انجام شده است.

گفتني است، بسياري از صنعتگران و فعالان حوزه خودرو انتخاب نام مينياتور را با توجه به اين‌كه برگرفته از يك هنر ايراني است، (هرچند كه در اين زمينه نيز اختلاف وجود دارد) بدون اشكال مي‌دانند، ولي اساتيد حوزه ادب پارسي واژه مينياتور را داراي ريشه‌اي فرانسوي برشمرده‌اند.

مير جلال الدين كزازي - استاد ادبيات فاري - در اين زمينه می گوید كه تا آنجايي كه من مي‌دانم، واژه مينياتور يك واژه فرنگي است كه از زبان فرانسوي وارد زبان پارسي شده كه البته گونه‌اي از نگارگري ايران و معادل پارسي آن ريزنگاري است.

خودرو مينياتور مجهز به موتوري با قدرت 80 اسب بخار و ظرفيت 1500 سي‌سي معادل 1.5 ليتر است. همچنين مصرف بنزين اين خودرو چهار سيلندر 34 مايل به ازاي هر گالن بنزين است.

قرار است، پيش توليد مينياتور از ماه فوريه سال آينده ميلادي آغاز شود و توليد نهايي آن نيز از اكتبر 2009 آغاز خواهد شد.

طبق گزارش اين سايت، قيمت اين خودرو در ايران معادل 9500 دلار تعيين شده و ايران قصد دارد، اين خودرو را به ساير كشورهاي خاورميانه و آفريقا نيز صادر كند.

پيش از اين نيز مسوولان سايپا اعلام كرده بودند كه قيمت مينياتور زير 10 ميليون تومان خواهد بود؛ هرچند به قيمت دقيق آن اشاره‌اي نكرده بودند.

از سوي ديگر شركت خودروسازي سايپا قصد دارد، سالانه 200 هزار دستگاه مينياتور توليد كند.

در مورد تجهيزات اين خودرو مي‌توان گفت كه مينياتور مجهز به سيستم ترمز ضد قفل و كيسه هوا بوده و قابليت دوگانه‌سوز شدن را نيز دارد.

گفتني است، شركت سايپا از سال 1966 فعاليت خود را آغاز كرده و تاكنون نيز با شركت‌هاي بزرگي مثل سيتروئن و رنو فرانسه، نيسان ژاپن، كيا كره‌جنوبي و پروتون مالزي قراردادهاي همكاري امضا كرده است.


-----------------


تصويري از موتور مينياتور خودرو سازي سايپا با موتور مرسدس بنز
 
Bookmark and Share
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۵
1
1
جز خجالت و تاسف چه مشه گفت.كاش كاپوت جلوش اصلا باز نمي شد!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۸
2
0
باسلام مابه افتخار ملی افتخارمیکنیم فقط خداوکیلی الکی تیپ میپ بهش ندین گرونش کنین.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۲
1
1
حتی مثل دوران جنگ جهانی هم نتوانسته است یک موتور تولید کند مانند یک ماشین لگن با یک ماشین مدرن است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۹
1
1
اسمش اشغال ملی باشه بهتره اونقدر عقب فکر هست توایران که اینم میخرن مثل اردی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۹
0
1
در کدوم اقتصاد گفته شده که هر کشور باید تمام نیازهاش رو خودش تامین کنه ، بهتر نیست ما روی صنایعی که در آن مطرح هستیم سرمایه گزاری کنیم و کار دیگران را به خودشان وا گزاریم ؟ یا اگه دوست داریم کار دیگران رو هم انجام بدیم حداقل در ابتدا از تقلید صرف شروع کنیم تا کم کم کار را به خوبی اونها بتونیم انجام بدیم (مثل ژاپن، کره، چین و ..) در حال حاضر نه تنها کار اونها رو بلد نشدیم کار خودمون هم یادمون رفته و فقط این وسط پول و سرمایه و آبروی خودمون رو به فنا دادیم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۵
0
1
1-این مینیاتور با مینیاتوری که از ایران می شناسند کاملاً فرق می کند . لطفاً برای حفظ آبرو هم که شده نامش را عوض کنید و مثلاً بزارند " پرایو " (پراید+ریو) . 2-توصیه میشود حقوق گمرکی واردات خودرو را مستقیماً به کارخانجات خودروسازی بدهند و تمام پرسنل را بفرستند مرخصی ، با این کار از طرفی دیگه کارخانجات از بیکاری و از سر سیری دست به چنین کارهای نمی زنند و از طرف دیگه با واردات خودروهای در شان مردم دعای خیری هم پشت سر آنهاست . 3- اگر توصیه (2) انجام بشه می توانند زمین و امکانات را به مراکز تیونینگ و کارگاههای اسپرت کننده ماشین ها اجاره دهند . با این کار هم به پولی میرسند و هم انصافاً کار تغییرات ظاهری خودروها را به کاردانش سپرده اند .
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۷
1
0
باید خیلی ازشون تشکر کرد برای اینکه یک خودرو ملی رو ساختن، و همین خودش به عنوان قدم اول کلیه.
نباید و نمیشه انتظار داشت که یک مرتبه به پای خودرو سازهای خارجی برسیم.
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۷
0
0
باید خیلی ازشون تشکر کرد برای اینکه یک خودرو ملی رو ساختن، و همین خودش به عنوان قدم اول کلیه.
نباید و نمیشه انتظار داشت که یک مرتبه به پای خودرو سازهای خارجی برسیم.
عشق بنز
|
United Kingdom
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
1
0
مرسدس درسته که واقعا یکی از بهترین های دنیاست اما اونم راه صدسال رو یه روزه نرفته مینیاتور هم قدم اوله وبه نظرمن حتی نباید با بنز50سال پیش مقایسه بشه
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: