کد خبر:۱۴۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۸
تعداد بازدید: 3056
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
saveذخیره
بذرپاش پرونده ادغام خودروسازها را به جريان انداخت
محرابيان پس از آنکه بذرپاش دوباره بحث ادغام را پيش کشيده در جمع خبرنگاران گفته است موضع ام درباره بحث ادغام خودروسازان همان موضع قبلي است، هر وقت عوض شد آن موقع اعلام مي کنم.
درست شب آن روز که رئيس جمهوري در سخنراني خود خودروسازها را دعوت به سرمايه گذاري مشترک کرد، مهرداد بذرپاش در تلويزيون حاضر شد تا از اين سخنراني به نفع ايده يک ساله خود استفاده کرده و بگويد؛ «ادغام انجام مي شود، ديديد رئيس جمهوري هم دستورش را دادند،» مديرعامل سايپا ايده فراموش شده خود را با استفاده از اين سخنراني دوباره به جريان انداخته تا اين بار قدري شفاف تر درباره ادغام خودروسازهاي کشور با يکديگر سخن به ميان آورد؛ «منظور من از ادغام، ادغام در همکاري هاي استراتژيک است که با حفظ برند و رقابت خودروسازان اين کار انجام خواهد شد، در اين ميان بايد سازوکارهايي ايجاد شود تا بتوان از انحصار جلوگيري کرد که اين را نيز مي توان با ايجاد سيستم هاي نظارتي عملي کرد.»

بذرپاش که در جمع خبرنگاران حاضر در همايش قطعه سازان سخن گفته، آشفتگي خودروسازهاي کشور را ناشي از عدم همکاري مشترک آنان با يکديگر دانسته و امضاي تفاهمنامه سايپا با پروتون مالزي را ناشي از اجرايي نشدن ايده ادغام تلقي مي کند؛ «اينکه سايپا مي رود در آن سوي دنيا با شرکت پروتون قرارداد همکاري امضا مي کند به اين معني است که نمي تواند چنين قراردادي را با ايران خودرو به امضا برساند.»

عملکرد بذرپاش در سايپا نشان مي دهد او به رغم دادن شعار ادغام، اقداماتي به انجام رسانده که جز دور نشدن دو خودروساز بزرگ کشور از يکديگر حاصل ديگري عايد صنعت خودرو کشور نکرده است. عدم استفاده از موتور ملي ايران خودرو و امضاي قرارداد با پروتون نمونه يي از اين اقدامات به شمار مي رود که دور کردن ايران خودرو و سايپا را به همراه داشته است.
 
البته بذرباش عدم استفاده از موتور ملي ايران خودرو را نيز ناشي از عدم ادغام خودروسازها دانسته است؛ «موتور ملي ايران خودرو هنوز به توليد انبوه نرسيده، اتفاقاً يکي از آفت هاي عدم همکاري هاي مشترک نيز همين است. شايد اگر اين همکاري تعريف مي شد، ما از موتور آنها يا ايران خودرو از فناوري ما استفاده مي کرد. خيلي از شبکه هاي تامين و تدارک ما مي توانند با يکديگر ادغام شوند که با اين کار شمارگان توليد بالا خواهد رفت و براي يک قطعه ساز، سرمايه گذاري بيشتر با توجه به افزايش سفارش ها صرفه اقتصادي مي يابد. در اين صورت قطعه ساز اقدام به خريد تجهيزات به روز براي توليد قطعات بالاتر مي کند که در نهايت اين کار نيز به افزايش کيفيت قطعات توليدي مي انجامد.»

بذرپاش تاکنون در بيان ايده ادغام خودروسازها اشاره يي جدي به مديريت شرکت هاي خودروساز پس از ادغام نکرده اما تلويحاً در همان برنامه زنده تلويزيوني اشاره کرده ادغامي که او در سر دارد به مديريت هاي مستقل ضربه يي نمي زند؛ «رنو فرانسه و نيسان ژاپن با يکديگر ادغام شده اند، آيا در توليد اين شرکت ها تغييري به وجود آمد؟ آيا به مديريت مستقل آنان ضربه يي وارد شده است؟ تنها تغييري که حاصل شده اينکه اين دو شرکت ديگر کارهاي موازي با يکديگر انجام نمي دهند، بازارهايشان را تقسيم بندي کرده اند و از تمام امکانات يکديگر استفاده مي کنند و در نهايت قدرت چانه زني دو شرکت افزايش يافته است.» مديرعامل سايپا پرسش هايي را نيز مطرح کرده است؛ «آيا شرکت هاي ايران خودرو و سايپا نمي توانند با يک خودروساز جهاني به صورت مشترک قرارداد امضا کنند؟ آيا اين امکان وجود ندارد که سايپا بازار سوريه را به دست بگيرد و ايران خودرو وارد اين بازار نشود و در کنار آن بتواند بازار تاجيکستان را در دست گيرد و اما وارد آن نشويم؟ آيا مراکز تحقيق و توسعه ما نمي توانند با يکديگر کار مشترک تعريف کنند؟ آيا نمي توانيم هر کدام با سرمايه گذاري معادل 40 ميليون دلار، يک مرکز تست ايجاد کنيم تا هزينه هايمان کاهش يابد.»

او البته به پرسش هاي خود نيز پاسخ داده است؛ «ادغام بالاخره بايد انجام شود، اگر راه غلطي بود 43 شرکت خودروساز طي هفت سال گذشته به هفت گروه خودروساز تبديل نمي شدند. اگر ايران خودرو و سايپا با هم ادغام شوند مي توانيم هر شش سال يک بدنه و هر سه سال يک تغيير چهره ظاهري خودرو (فيس ليفت) عرضه کنيم. اما اکنون اين کار صرفه اقتصادي ندارد چون يک فيس ليفت ساده چيزي حدود 30 ميليون دلار براي ما هزينه دارد.»

مديرعامل سايپا ايده مترقي تري از ادغام نيز ارائه کرده است. به اعتقاد او حتي ايران خودرو و سايپا نيز مي توانند با ساير شرکت هاي بزرگ خودروساز دنيا ادغام شوند؛ «اين کار مي تواند مقدمه يي براي ادغام شرکت هاي داخلي با خودروسازان جهاني باشد. چه اشکالي دارد يک شرکت خودروسازي سهام شرکت سايپا را بخرد؟ اتفاقاً ما به پروتون مالزي پيشنهاد داده ايم پنج درصد سهام مان را با يکديگر تعويض کنيم. شرکت هاي فرانسوي هم پيشنهاد خريد سهام ما را دارند ولي ما نمي خواهيم اکثريت سهام را بفروشيم چون قصد واگذاري مديريت را به خارجي ها نداريم بلکه سهام اقليت را مي فروشيم. حسن اين معادله کسب دانش در کوتاه ترين زمان است.»

محرابيان؛ مخالف ادغامم

وزير صنايع و معادن در حالي دوباره مخالفت خود را با ادغام خودروسازها اعلام کرد که مديرعامل سايپا مدعي است دستور آن را رئيس جمهوري صادر کرده است. اختلاف نظر بذرپاش و محرابيان در وزارت صنايع و معادن تنها برسر ادغام نيست. اين دو مقام مسوول پيرامون بحث افزايش قيمت نيز با يکديگر اختلاف دارند که شنيده مي شود در نشست هاي مديران وزارت صنايع و معادن، بذرپاش خلاف ساير مديران سخن مي گويد. محرابيان پس از آنکه بذرپاش دوباره بحث ادغام را پيش کشيده در جمع خبرنگاران گفته است موضع ام درباره بحث ادغام خودروسازان همان موضع قبلي است، هر وقت عوض شد آن موقع اعلام مي کنم. وي همچنين مخالفت خود را با افزايش قيمت خودرو اعلام کرده تا بذرپاش در پاسخ به او بگويد؛ «شرکت هاي خودروساز با ابلاغ از وزارت صنايع و معادن اداره نمي شوند. اصل اين است که اگر محصولي زيان ده باشد توليد آن را متوقف مي کنيم. پس اگر وزارت صنايع و معادن با افزايش قيمت تندر 90 موافقت نکند چون توليد اين محصول زيان ده مي شود حتماً توليد آن را متوقف مي کنيم و هنوز هم روي حرف خود هستيم.»منبع:اعتماد
Bookmark and Share
نظرات بینندگان:
نام:
ایمیل:
* نظر: